نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک #فعال_مدنی برای اعلام همبستگی با #نسرین_ستوده و فرهاد_میثمی در بیرون از #زندان دست به #اعتصاب_غذا زده است

#محمدرضا_فرهادپور، #فعال_مدنی از روز چهارم شهریور (پنج روز پیش) دست به #اعتصاب_غذا زده است. #رضا_خندان، همسر #نسرین_ستوده، وکیل دادگستری در بند، از قول محمدرضا فرهادپور در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «همسو با نسرین ستوده و #فرهاد _میثمی و در اعتراض به بازرسی از منزل اینجانب از چهارم شهریور دست به اعتصاب غذا خواهم زد. به امید استقرار قانون و عدالت در کشور عزیزمان ایران.» فرهاد میثمی، فعال مدنی که به اتهام مخالفت با #حجاب_اجباری بازداشت شده و در بند چهار #زندان_اوین به سر می‌برد، از روز بازداشتش در تاریخ ۹ مرداد دست به اعتصاب غذا زده. هدف او از اعتصاب غذا اعتراض به روند ناعادلانه بازجویی و دادرسی خودش و همچنین روند ناعادلانه همه بازجویی‌ها و پرونده‌سازی‌هایی‌ست که در سال‌های اخیر رایج شده است. سازمان #عفو_بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای به بازداشت این فعال مدنی اعتراض کرده و خواهان آزادی او شده است. نسرین ستوده نیز که در تاریخ ۲۳ خرداد بازداشت و با اتهام‌های مختلفی از جمله جاسوسی روبه‌رو شده، از تاریخ سوم شهریور ماه و در نتیجه بی‌پاسخ ماندن مکاتباتش با مسئولان قضایی، در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانش دست به اعتصاب غذا زده است. او در ماه‌های گذشته وکالت #دختران_خیابان_انقلاب را به عهده داشت و شکایت بازپرس پرونده‌ یکی از این زنان به عنوان دلیل بازداشت او مطرح شده بود.

مرکز پژوهش‌های #مجلس #رشد_اقتصادی #ایران در سال ۱۳۹۸ را بین منفی ۳,۸ تا منفی ۵,۵ درصد برآورد کرد

کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد بر اساس پیش‌بینی کارشناسان این مرکز، در سال ۱۳۹۷ رشد اقتصادی ایران در سناریوی اول منفی نیم درصد و در سناریوی دوم منفی ۲,۸ درصد خواهد بود. دلیل اصلی تفاوت این دو سناریو، به همکاری نسبی یا عدم همکاری اروپا با ایران در مقابله با اثرات تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران مربوط است. مرکز پژوهش‌های مجلس رشد اقتصادی در سال ۱۳۹۸ را منفی ۸ ,۳ تا منفی ۵ , ۵ درصد برآورد کرده است. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی پیش از آغاز دور تازه تحریم‌های آمریکا، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۸ را به ترتیب ۷ ,۳ و ۱ ,۴ درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

یک #فعال_صنفی_خبازان: #افزایش_مزد #کارگران_نانوا را به #افزایش_قیمت_نان گره زده‌اند که آن هم یعنی کاهش بیشتر #قدرت_خرید_کارگران

یک فعال صنفی کارگران از عدم افزایش #مزد #کارگران_نانوا در ۴ سال گذشته انتقاد کرده و افزوده است #کارگران_خباز با روزی ۲۵ هزار تومان زندگی می‌کنند و مسئولان افزایش مزد کارگران خبازی را به افزایش قیمت نان گره زده‌اند که نتیجه آن کاهش بیشتر قدرت خرید کارگرانی است که همین حالا هم قدرت خریدشان به زیر صفر رسیده است. یدالله صمدی دبیر انجمن صنفی کارگران خباز سنندج به ایلنا گفته است در این اوضاع که قیمت‌ها سر به فلک زده، چه طور می‌شود با روزی ۲۵ هزار تومان زندگی کرد. بسیاری از کارگران نانوا دیگر نای زندگی کردن ندارند. صمدی گفته است کارگران خباز خواستار #افزایش_دستمزدها، به‌سامان شدن #بیمه‌ی_کارگران_نانوایی‌ها، اجرای دقیق آیین‌نامه #مشاغل_سخت_و_زیان‌آور برای کارگران خباز و حفظ استقلال انجمن‌های صنفی هستند و این مطالبات را به روش‌های گوناگون به گوش مسئولان رسانده‌اند اما نتیجه نگرفته‌اند. نه دولت برای کارگران خبازی کاری می‌کند و نه مجلس کاری صورت می‌دهد: «حتی پاسخ یک کلمه‌ای به نامه‌های متعددمان دریافت نکرده‌ایم.» توضیح این که، کارگران نانوایی‌ها مشمول افزایش دستمزد سالانه‌ای که شورای عالی کار تعیین می‌کند نیستند. افزایش دستمزد کارگران نانوایی تابع افزایش قیمت نان است. دولت و اتحادیه صنف نانوایان سال گذشته قصد داشتند قیمت نان را به طور رسمی افزایش دهند اما در پی اعتراضات گسترده، آن را موقتا مسکوت گذاشتند.

#آموزش_و_پرورش اعلام کرد که ۱۴۲ هزار کودک #بازمانده_از_تحصیل در مقطع ابتدایی برای سال تحصیلی جدید شناسایی شده‌اند

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از شناسایی ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی برای سال تحصیلی جدید خبر داد. او گفت یک میلیون و ۴۸۳ هزار کلاس اولی در سال تحصیلی جدید در کشور وجود دارد و حدود ۴۳ هزار دانش‌آموز نسبت به سال گذشته به مجموع دانش‌آموزان کشور افزوده شده است. کودکان بازمانده از تحصیل، گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال را در بر می‌گیرد که در چرخه آموزشی کشور حضور ندارند. این کودکان دو گروه را تشکیل می‌دهند، گروه نخست کودکان مناطق عشایری و روستاهای دورافتاده و کم‌جمعیت هستند که از اول وارد سیستم آموزشی نمی‌‌شوند. همچنین شمار کمی از کودکان و به‌ویژه دختران روستاها و حاشیه شهرها هم که به دلیل ناآگاهی، تعصب و فقر والدین، رنگ مدرسه را نمی‌‌بینند و بی‌سواد مطلق هستند، شامل این گروه می‌شوند. گروه دوم کودکانی هستند که در ۶ سالگی وارد مدرسه می‌‌شوند و پس از چند سال تحصیل به دلایل مختلفی ترک تحصیل می‌‌کنند. این کودکان بیشتر در سن کم وارد بازار کار شده و در شرایط نامناسب به‌ناچار به کودکان کار تبدیل می‌شوند.

#مکرون می‌گوید #اروپا در زمینه دفاعی به یک رابطه استراتژیک با #روسیه نیاز دارد

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که در فنلاند به‌سر‌می‌برد گفت اتحادیه اروپا به رابطه استراتژیک، به‌ویژه در زمینه دفاعی با همسایگان نزدیک خود برای تضمین ثبات بیشتر نیاز دارد و باید روابط خود با روسیه را، پس از جنگ سرد نوسازی کند. مکرون که در نشست خبری مشترک با سائولی نینیسته، رئیس‌جمهوری فنلاند شرکت کرده بود، گفت: «به نفع ماست اتحادیه اروپا روابط استراتژیک با ترکیه و همچنین روسیه داشته باشد که ثبات به ارمغان می‌آورد. این روابط در درازمدت موجب قدرت و انسجام بیشتری خواهد شد.» فرانسه و روسیه در حال بازسازی روابط خود هستند. جلسات کمیسیون درون پارلمانی روسیه و فرانسه که در سال ۲۰۱۵ متاثر از تنش در روابط روسیه با کشور‌های غربی بر سر بحران اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه به حالت تعلیق درآمد، از سر گرفته شد. غرب و اتحادیه اروپا از زمان بحران اوکراین در سال ۲۰۱۵ چندین بار تحریم‌های اقتصادی را علیه روسیه اعمال کردند و اکنون به نظر می‌رسد برخی کشور‌های اروپایی از جمله فرانسه در حال احیای روابط دو جانبه خود با مسکو می‌باشند.

#ایران رتبه ۱۴۰ شاخص #برابری_جنسیتی

براساس گزارش #مجمع_جهانی_اقتصاد در سال ۲۰۱۷، کشور #ایسلند از لحاظ #برابری_جنسیتی به عنوان برابرترین کشور دنیا در رتبه نخست قرار گرفته است. ایسلند نابرابری دستمزد میان زنان و مردان را غیرقانونی اعلام کرده است. رتبه دوم برابری جنسیتی متعلق به کشور نروژ است. ایران در رتبه ۱۴۰ در میان ۱۴۴ کشور قرار دارد#. گزارش جهانی فاصله طبقاتی را نخستین‌بار مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۶ منتشر کرده است. از این شاخص برای اندازه‌گیری برابری جنسیتی استفاده می‌شود.

با بالا گرفتن انتقادات از حضور کمرنگ فیلمسازان زن در #جشنواره_فیلم_ونیز، #گی‌یرمو_دل‌تورو، رئیس هیئت داوران پیشنهاد داد تا سال ۲۰۲۰ تعداد فیلمسازان زن و مرد در #ونیز برابر شود

در هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم ونیز که شامگاه گذشته با نمایش فیلم «اولین مرد» ساخته دمین شازل کار خود را آغاز کرد فقط یک فیلم از یک فیلمساز زن در بخش اصلی جشنواره حضور دارد: فیلم «بلبل» ساخته جنیفر کنت. گی‌یرمو دل‌تورو، کارگردان سرشناس آمریکایی و رئیس هیئت داوران این دوره از جشنواره در پاسخ به اعتراض زنان پیشنهاد داد که مدیران جشنواره می‌بایست تلاش کنند که تا سال ۲۰۲۰ تعداد فیلمسازان زن و مرد برابر شود. آلبرتو باربرا، مدیر جشنواره فیلم ونیز در پاسخ به منتقدان گفته است حاضر نیست امتیازات هنری و سینمایی آثار را نادیده بگیرد و فیلمسازی را فقط به صرف این که زن است به جشنواره دعوت کند. این دوره از ونیز نه تنها یکی از مردانه‌ترین جشنواره‌های سینمایی‌ست، بلکه تحت تأثیر سینمای هالیوود هم قرار دارد. سینمای ایران با حضور امیر نادری، رامین بحرانی و مصطفی سیاری در بخش‌‌های جانبی ونیز حضور برجسته‌ای دارد. فاطمه معتمد آریا، یکی از دوران بخش «افق‌ها»ست.

وزارت خارجه #روسیه: #سرگئی_لاوروف و #مایک_پمپئو وزیران خارجه #روسیه و #آمریکا در حاشیه برگزاری مجمع عمومی #سازمان_ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، وزارت خارجه روسیه پنجشنبه ۳۰ اوت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف و مایک پمپئو، وزیران خارجه روسیه و آمریکا در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. مجمع عمومی سازمان ملل ۱۸ سپتامبر برگزار می‌شود. موضوع دیدار لاوروف با پمپئو هنوز مشخص نشده. وزارت خارجه روسیه اعلام کرده که گفت‌وگوها در این‌باره ادامه دارد. تحریم اقتصادی روسیه، بحران اوکراین، بحران سوریه، و خلع سلاح شبه‌جزیره کره از موضوعاتی است که به روابط آمریکا و روسیه جهت داده است.

#آناتولی_آنتونوف، سفیر #روسیه در ایالات متحده #آمریکا از نگرانی #مسکو درباره تحرکات نظامی #آمریکا در #سوریه خبر داد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا از نگرانی مسکو درباره تحرکات نظامی آمریکا در سوریه خبر داده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونوف گفته، نگرانی کرملین از این تحرکات نظامی را به واشنگتن اطلاع داده. نیروی دریایی روسیه کشتی‌های جنگی را در دریای مدیترانه مستقر کرده است. رسانه‌های روسیه از بزرگترین حضور نظامی این کشور در دریای مدیترانه از سال ۲۰۱۵ تاکنون در جنگ سوریه خبر داده‌اند. در همان حال مسکو و واشنگتن در آستانه حمله نیروهای دولتی سوریه به ادلب نسبت به حملات شیمیایی هشدار داده‌اند.

محمد جواد #ظریف: از #ترکیه به #پاکستان می‌روم که با رهبران جدید این کشور مذاکره کنم. همسایگان در اولویت‌اند

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران طی پیامی در توئیتر نوشت که «هم اکنون رایزنی های مفیدم با وزیر خارجه و رئیس جمهور ترکیه در خصوص روابط دوجانبه و همکاری منطقه‌ای در مقابل رفتاد بدخواهانه آمریکا به اتمام رسید. فردا به منظور دیدار با رهبران جدید پاکستان عازم آن کشور هستم. همسایگان اولویت ما هستند.» وزیر خارجه ایران روز گذشته به ترکیه سفر کرده بود. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، ظریف در دفتر حزب عدالت و توسعه، پشت درهای بسته با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور و مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. موضوع این گفت‌وگو سوریه بود. ‌

محمد جواد #ظریف، وزیر خارجه سخنان بنیامین #نتانیاهو در تأسیسات هسته‌ای #دیمونا را به عنوان تهدید ایران به یک #جنگ_اتمی ارزیابی کرد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پیامی در توئیتر سخنان نتانیاهو در تأسیسات هسته‌ای دیمونا را تهدید هسته‌ای ایران ارزیابی کرد و نوشت: «ایران، کشوری بدون سلاح هسته‌ای، از سوی جنگ‌طلبی که در کارخانه تسلیحات هسته‌ای حضور داشته مورد تهدید اتمی قرار می‌گیرد. بی‌شرمی خجالت‌آوری است.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه ۷ شهریور/ ۲۹ اوت بعد از بازدید از تأسیسات هسته‌ای دیمونا که گفته می‌شود محل نگهداری کلاهک‌های هسته‌ای این کشور است، در سخنانی اعلام کرد که هر کشوری که اسرائیل را تهدید کند، خود را در خطر نابودی قرار می‌دهد. خبرگزاری رویترز می‌نویسد این سخنان اشاره‌ای به زرادخانه هسته‌ای و مخفی اسرائیل است.