نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تجمع اعتراضی کارکنان طرح تحول سلامت مقابل استانداری خوزستان

گروهی از کارکنان طرح تحول سلامت دانشگاه علوم پزشکی جُندی شاپور اهواز دوشنبه ۸ شهریور در اعتراض به کمی حقوق و عدم امنیت شغلی مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند. آن‌ها از ۷ سال پیش با قرارداد موقت در قالب طرح سلامت در مراکز درمانی وابسته به دانشگاه جُندی شاپور کار می‌کنند. دستمزد آن‌ها معادل حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار است و برغم کار سنگین و سابقه کار از امنیت شغلی بی بهره‌اند. کارکنان طرح تحول سلامت دانشگاه علوم پزشکی جُندی شاپور اهواز که تعداد آن‌ها ۱۲۰ تن اعلام شده است بارها با خواست اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، پرداخت منظم حقوق، تبدیل وضعیت و قرارداد مستقیم با دانشگاه دست به تجمع و اعتراض زده‌اند. در دیماه سال ۹۹ معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در واکنش به تجمع کارکنان طرح تحول سلامت به صراحت گفت که تصمیمی برای تبدیل وضعیت این کارکنان وجود ندارد. او گفت: «اعتبارات در طرح سلامت مشخص شده و از آنجا که این طرح ممکن است پس از چند سال به اتمام برسد که پیگیری برای استخدام آنها معنی نمی‌دهد و حتی بعدها نیز حضور آنها در مجموعه شاید کاربردی نداشته باشد چون کار آنها خاص است.»

یک سیمبان در عجب‌شیر واقع در آذربایجان شرقی به‌علت برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد

یک کارگر شرکت توزیع برق شهرستان عجب‌شیر در آذربایجان شرقی حین کار در بالای تیر برق دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. حادثه صبح روز یکشنبه ۷ شهریور رخ داده است. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) در توضیح خبر نوشته است سیمبان قربانی امیری نام داشته، اهل بناب و متأهل بوده است. سیمبانان کارگران متخصص برق هستند که به‌رغم تخصص و شرایط کار پرخطر از امنیت شغلی و حداقل امکانات ایمنی محروم‌اند. مسئولان وزارت نیرو به اعتراض‌های مکرر سیمبانان که اغلب با قراردادهای موقت کار می‌کنند، توجهی نکرده‌اند. یک سیمبان در تشریح شرایط کار در یادداشتی در فضای مجازی نوشته است: «بیش از پانزده سال است لباس سیمبانی را پوشیده‌ام بحران‌ها و خاموشی‌های زیادی را در طول خدمت تجربه کرده‌ام با قاطعیت و دلیل می‌گویم شرایط عادی انجام کار برای یک سیمبان وجود ندارد. صعود روزمره از پایه، ایستادن روی پیچ و میله برای ساعت‌ها شرایط سختی را به‌وجود می‌آورد که فقط یک سیمبان سختی آن را درک می‌نماید در اوج باران و گرما که همه دنبال سرپناه هستند تو باید بایستی و کارت را انجام بدهی. در ارتفاع که باشی چیزهایی را لمس خواهی کرد که دیگران از تجربه‌اش عاجزند؛ سرمایش سخت و گرمایش شدید، لحظه‌ای غفلت موجب می‌شود بلغزی و دستت به چیزی بند نشود، ریسک کاریش بالاتر، اما خدایت نزدیک‌تر؛ با تمام وجود مرگ را حس می‌کنی، چون می‌دانی اولین اشتباهت آخرینش می‌باشد و باز هم فرزندانت را فراموش نمی‌کنی!»

بازماندگی هزاران دانش آموز عشایری از تحصیل؛ در آذربایجان غربی دختران عشایر به علت عدم توانایی در خرید کتاب درسی از آموزش محروم شدند

از زمان شیوع کرونا تا کنون «بیش از ۷۵ هزار و ۷۴۳ نفر از دانش آموزان عشایری به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم برای اتصال به شبکه شاد، جهت استفاده از آموزش مجازی محروم» شده‌اند و هزاران دانش آموز به کل از تحصیل بازمانده‌اند. محمد رضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش می‌گوید بیش از ۳۶۰۰ تن از این دانش آموزان شناسایی شده‌اند. بیشترین تعداد دانش آموزان عشایری بازمانده از تحصیل مربوط به اذربایجان غربی هستند و بعد لرستان و کرمان. او دانش آموزان مدارس عشایری در اذربایجان غربی را مثال زد که تعداد آن‌ها بالغ بر ۳۲ هزار داش آموز است و بخش زیادی از آنان بویژه دختران به علت ناتوانی در تهیه کتاب درسی در مدرسه ثبت نام نکردند. سیفی گفت: «استان آذربایجان غربی ۳۲ هزار دانش‌آموز عشایری دارد که به گفته مسئولان آموزش و پرورش عشایری آذربایجان غربی تعداد زیادی از دانش آموزان دختر عشایری این استان به دلیل‌عدم تهیه و خرید کتاب درسی در مدرسه ثبت نام نکردند.» مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش افزود موضوع را به وزارت آموزش و پرورش انتقال داده و خواستار تهیه کتاب درسی رایگان برای دانش آموزان این مناطق شده‌اند اما در این مورد هیچ اقدامی صورت نگرفته است. سیفی بر بی عدالتی در توزیع امکانات آموزشی در مناطق محروم تاکید کرد که آموزش مجازی آن را تشدید کرده است زیرا در برخی مناطق دانش آموزان اساسا به اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی ندارند. مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از وجود ۴۴۹ منطقه در آموزش و پرورش خبر داد که کم‌برخوردار و محروم هستند.

محمدرضا فقیهی، وکیل دادگستری با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

به گزارش هرانا، خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محمدرضا فقیهی، وکیل دادگستری با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. شنبه ۲۳ مردادماه ۹ تن از وکلا و فعالان مدنی از جمله آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت شدند. چند ساعت بعد علیرغم آزادی تعدادی از بازداشت شدگان، آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی و مریم افرافراز به مکان نامعلومی منتقل شدند. مریم افرافراز و مصطفی نیلی در زمان بازداشت به تازگی دوران قرنطینه ابتلا به کرونای خود را سپری کرده بودند و وضعیت جسمی مناسبی نداشتند. همچنین مریم افرافراز صرفاً مسئولیت ثبت مطالب را به عنوان منشی جلسه به عهده داشت. به گزارش هرانا روز گذشته مریم افرافراز، فعال مدنی و از اعضای جمعیت امام علی نیز با تودیع قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

در ادامه کمبود و گرانی هویج در بازار، قیمت هر کیلو هویج در شیراز از ۲۵ هزار تومان عبور کرد

افزایش و گرانی هویج در روزهای گذشته آن را به یکی از محصولات لوکس در ایران تبدیل کرده است. در حالی‌که چند هفته‌ای از کمبود هویج در بازار می‌گذرد خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از شیراز خبر داده که قیمت آن در بازار آزاد مرز ۲۵ هزار تومان را هم رد کرده است و بسیاری از مردم شیراز هویج را دانه‌ای خریداری می‌کنند. در روزهای اخیر در برخی مناطق ایران قیمت یک کیلو هویج به ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هم رسید. در استان فارس، پنج شهرستان اقلید، شیراز، مرودشت، بیضا و سرچهان، تولیدکنندگان اصلی این هویج هستند. گرانی هویج در شیراز در حالی است که به‌گفته مهدی صادقی، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس متوسط تولید هویج در این استان از دیگر نقاط کشور بالاتر است. ورود دلالان، افزایش مصرف و صادرات از دلایل گرانی هویج عنوان شده است اما جواد عدلو، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار شیراز می‌گوید «خشکسالی‌ها باعث شده تا میزان تولید محصولات میوه‌ها به نسبت سال‌های گذشته بسیار کاهش یابد و ورود قطره چکانی این محصول باعث شده تا مردم برای خرید آن هجوم بیاورند.» او افزود قیمت هر کیلو هویج در ماه‌های گذشته حدود دو هزار تومان بود اما در حال حاضر مردم باید برای خرید سه عدد هویج مبلغی بالغ بر هشت هزار تومان بپردازند. عدلو همچنین افزود قیمت هر کیلو سبزی به ۱۵ هزار تومان افزایش یافته است.

قیمت لوازم خانگی داخلی در شش ماه گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت

علیرضا قندی، نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اعلام کرد که قیمت لوازم خانگی داخلی نسبت به ابتدای سال جاری ۲۰ درصد گران شده است. قندی گفت: «اگرچه نوسانات نرخ دلار بر قیمت لوازم خانگی تأثیرگذار است، اما بازار لوازم خانگی در رکود است و مصرف‌کننده انگیزه‌ای برای خرید ندارد. حتی اگر نوسانات نرخ ارز هم نداشته باشیم، همواره شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی داخلی هستیم، به نحوی که بعضاً مشابه خارجی همین کالا با برند معروف قیمت کمتری در بازار دارد و در این شرایط تقاضا برای لوازم خانگی خارجی بالا است.» به‌گفته نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان «برای رقابت در بازار، لوازم خانگی داخلی باید با کیفیت خوب تولید و از سوی دیگر خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشند.» علیرضا قندی در ادامه یادآوری کرد: «معتقدم کالای خارجی باید در بازار باشد، اما اگر کالای داخلی کیفیت خوبی داشته باشد قطعاً مصرف کننده گرایش به خرید جنس ایرانی می‌کند.»

صدها نفر از معلمان، دانشجویان و فعالان سیاسی و مدنی در بیانیه‌ای از چهار وکیل و فعال مدنی بازداشت‌شده پشتیبانی کردند

۵۷۵ نفر از معلمان، دانشجویان و فعالان سیاسی و مدنی در حمایت از مهدی محمودیان، آرش کیخسروی، مصطفی نیلی و محمدرضا فقیهی، چهار وکیل و فعال مدنی بازداشت‌شده در ایران بیانیه‌ای منتشر کردند. این وکیلان و فعالان مدنی ۲۳ مرداد سال جاری به اتهام این‌که می‌خواستند علیه مقامات مسئول جمهوری اسلامی در ارتباط با سوءمدیریت در مهار بحران برخاسته از کرونا دادخواهی کنند، بازداشت شدند. در بیانیه مهم‌ترین علت افزایش شمار مبتلایان و فوت‌شدگان بر اثر کرونا در ماه‌های اخیر عدم واکسیناسیون همگانی و به موقع در کشورعنوان شده و آمده است که این وضعیت به دو علت «یکی تأکید نابه‌جا و ادعای ناصحیح درباره توان تولید واکسن در کشور حتی بیش از نیاز مصرف داخلی و دیگری صدور فرمان ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی از سوی رهبر» و اطاعت وزیر بهداشت و حمایت نمایندگان مجلس و گروهی از پزشکان و پرستاران از این فرمان دانسته شده است. بیاینه با اشاره به بحران کنونی کرونا در ایران، وظیفه دستگاه قضایی را «برخورد قضایی با عاملان و مقصران» خوانده و آورده است: «شکایت از همه مسئولانی که در این موضوع هر یک به نحوی نقش داشته‌اند حق یکایک خانواده‌ها و افراد آسیب دیده است.» امضا‌کنندگان بیانیه نوشته‌اند: «در راستای همین انجام وظیفه انسانی، اخلاقی، شهروندی و حتی حرفه‌ای، تعدادی از وکلا و فعالان مدنی با برگزاری چند جلسه گفت‌وگو و مشورتی درصدد اتخاذ تصمیم بودند که آیا در این زمینه شکایتی طرح بشود یا خیر؟ و اگر بنا بر طرح شکایت باشد، این شکایت از کدام مسئول یا مسئولان صورت بگیرد؟ اما پیش از هر تصمیمی نیروهای امنیتی به شکل غیرقانونی به محل نشست این افراد ورود کرده و اقدام به بازداشت و زندانی کردن غیرقانونی آن‌ها نموده و نیز برخلاف نص صریح قانون به این افراد اجازه دسترسی به وکیل انتخابی نداده‌اند.» در بیانیه تأکید شده که بازداشت‌شدگان «نه تصمیمی گرفته بودند و نه هیچ اقدامی انجام داده بودند که اگر انجام هم شده بود و تصمیم به شکایت از رهبر نیز گرفته شده بود، طبق اصل ۱۰۷ همین قانون اساسی که آقایان خود را حامی و مدافع آن می‌دانند به صراحت آمده است "رهبر در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی است" یعنی حتی در صورت طرح شکایت از رهبر نیز هیچ‌گونه اقدام مجرمانه‌ای از سوی این عزیزان صورت نگرفته است که ضابط قضایی اجازه دستگیری و برخورد با آن‌ها را داشته باشد.» بیانیه «هرگونه برخورد قضایی و ایراد اتهام در ارتباط با این موضوع» علیه بازداشت‌شدگان را محکوم کرده و خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط آن‌ها و همچنین «برخورد قانونی و قضایی در مراجع ذیصلاح با مقصران و عاملان مرگ بیش از ۱۰۰ هزار نفر از هموطنان بی‌گناه خود که بر اثر مدیریت ضعیف و مواجهه ناصحیح مسئولان در مقابله با بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند»، شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: شناسایی طالبان از طرف جمهوری اسلامی ایران به تشکیل یک دولت فراگیر در افغانستان بستگی دارد

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۸ شهریور در یک نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا ایران طالبان را به رسمیت می‌شناسد، گفت: «آن‌چه ما برای افغانستان می‌خواهیم تشکیل یک دولت فراگیر و بازتاب‌دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی افغانستان است.» خطیب‌زاده در ادامه افزود: «آن‌چه در بیانیه وزارت خارجه آمده روشن است. ما به دنبال این هستیم که خود مردم افغانستان درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند و هیچ نیرویی خارج از جغرافیای افغانستان حق ندارد درباره آینده افغانستان تصمیم بگیرد. باید گفت‌وگوهای اصیل بین‌الافغانی را تسهیل کنیم. اجازه دهیم یک دولت فراگیر نه یک دولت اقلیت در مقابل اکثریت، شکل بگیرد و ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باید در آن در نظر گرفته شود. طالبان به‌عنوان یک گروه بخشی از آینده افغانستان است. آمادگی خود را برای برگزاری دور دوم ابتکار تهران اعلام کردیم و مبنی بر این است که همه گروه‌ها آمادگی خود را اعلام کنند.»