ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ایران دو تبعه سوئدی را به اتهام حمل «موادمخدر» جمعاً به ۱۳ سال زندان و شلاق محکوم کرد

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، سه‌شنبه ۸ شهریور در نشستی خبری از صدور حکم هشت سال زندان و جزای نقدی و ۶۰ ضربه شلاق برای یک شهروند سوئدی در ایران خبر داد. سخنگوی قوه قضائیه هم‌چنین اشاره کرد که یک تبعه سوئدی دیگر که در ایران بازداشت شده است، به تحمل پنج سال زندان و پرداخت یک میلیارد تومان جزای نقدی محکوم شده است. به گفته سخنگوی قوه قضاییه اتهام این دو شهروند سوئدی «حمل و نگهداری مواد مخدر» بوده است. به گفته مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی، این دو شهروند سوئدی در روزهای ششم و هفتم بهمن‌ سال پیش، هنگام خروج از ایران، در فرودگاه بین‌المللی تهران بازداشت شده‌اند. مسعود ستایشی این دو شهروند سوئدی را سیمون کاسپر و استفان کوین گیلبرت اعلام کرد. به گفته سخنگوی قوه قضائیه، سیمون کاسپر براون حین کنترل مسافران خارجی در فرودگاه امام خمینی، ۹ هزار و ۷۰۰ گرم معادل ۲۱ هزار و ۳۰۰ قرص غیرمجاز حاوی موادمخدر «ترامادول» همراه داشته است: «به همین دلیل به ۵ سال حبس و به پرداخت ۱۰ برابر ارزش کالای معدوم به میزان ۱۰ میلیارد و ۱۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال محکوم شد.» او افزود استفان کوین گیلبرت نیز در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۸ هنگام خروج از فرودگاه امام خمینی ۹ هزار و ۸۰۰ گرم موادمخدر از نوع شیره تریاک به همراه داشت و او به همین علت به ۸ سال حبس و پرداخت ۱۵۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شده است. در ماه‌های به دلیل برگزاری دادگاه حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت که در اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ داشته و نیز محکومیت او به حبس ابد، روابط ایران و سوئد دچار تنش شده است. ایران از سال گذشته تعدادی از شهروندان سوئدی را که به ایران سفر کرده بودند بازداشت کرد.

نامه‌های منتشرنشده چارلز دیکنز نویسنده بریتانیایی به نمایش گذاشته می‌شوند

موزه چارلز دیکنز در لندن ۱۱ نامه منتشرنشده از این نویسنده بریتانیایی را ارائه می‌کند. امیلی دانبار، مسئول این موزه گفت، این نامه‌ها موضوعات مختلفی که دیکنز را در سنین ۳۰، ۴۰ یا ۵۰ سالگی به خود مشغول می‌کرد، نشان می‌دهند. این نامه‌ها در میان بیش از ۳۰۰ موردی هستند که موزه چارلز دیکنز از یک مجموعه‌دار آمریکایی در سال ۲۰۲۰ به‌دست آورد؛ از جمله اشیاء شخصی، پرتره، طرح‌ها، لوح‌های نمایش و کتاب. دیکنز در نامه‌ای به تاریخ ۱۰ فوریه ۱۸۶۶، از لغو تحویل پست یکشنبه و ناراحتی‌هایی که این موضوع برای او ایجاد کرده بود، شکایت می‌کند و تهدید می‌کند که از روستای کنت خود دور می‌شود. امیلی دانبار گفت: «این نمونه‌ای عالی از نشان دادن اهمیت دیکنز است و آگاهی او از شهرت و موقعیت بزرگ خود در جامعه.» چارلز دیکنز در قرن نوزدهم با کتاب‌هایی مانند الیور توئیست، دیوید کاپرفیلد، سرود کریسمس و داستان دو شهر شناخته شد. این نامه‌ها از فردا چهارشنبه ۹ شهریور / ۳۱ اوت در موزه چارلز دیکنز و به‌شکل آنلاین قابل مشاهده خواهند بود.

امید شاه محمدی، پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی چهار فعال صنفی معلمان دیواندره با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند

امید شاه محمدی، پرویز احسنی، کاوه محمدزاده و هیوا قریشی، چهار عضو انجمن صنفی معلمان کردستان (دیواندره)، سه‌شنبه ۸ شهریور/۳۰ اوت، با تودیع قرار وثیقه از بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج آزاد شدند. طبق گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دستگاه قضایی ایران این چهار فعال صنفی را به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد کرده است. نیروهای امنیتی هر چهار نفر را اواخر خرداد سال جاری در دیواندره بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کردند. دادستان عمومی و انقلاب سنندج نیز در ادامه قرار بازداشت آن‌ها را سه بار تمدید کرد. به گفته یک منبع مطلع این فعالان از ملاقات با خانواده و حق دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند و نیروهای امنیتی به نزدیکان و خانواده آن‌ها فشار آورده و از آن‌ها خواسته بودند در رابطه با وضعیت این فعالان صنفی اطلاع رسانی نکنند. این منبع مطلع به هرانا گفته بود «خانواده این شهروندان تهدید شده اند که حق دیدار با هیچ فعال صنفی را ندارند. چندین بار فعالان صنفی از شهرهای مختلف کردستان قصد داشته اند به دیواندره سفر و با نزدیکان این افراد دیدار کنند، اما خانواده‌های این فعالان صنفی به دلیل فشار اداره اطلاعات این دیدارها را رد کرده اند». پیشتر «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» هم اعلام کرده بود این چهار معلم و فعال صنفی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام شده‌اند و بر اساس اخبار رسیده، برای وادار کردن آن‌ها به «اعتراف تلویزیونی» تحت فشار نیروهای امنیتی قرار دارند.

حمایت تمام قد رهبر جمهوری اسلامی از عملکرد دولت ابراهیم رئیسی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی همواره از هر دولتی که در چارچوب دیدگاه‌های او عمل کرده علناً تعریف و تمجید کرده است. او سه‌شنبه ۸ شهریور نیز در دیدار با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و اعضای کابینه ستایش‌های اغراق‌آمیزی از عملکرد دولت کرد و چنین مدعی شد که دولت سیزدهم «امید و اعتماد مردم» را زنده کرده است. علی خامنه‌ای گفت: «مردم می‌بینند که دولت در وسط میدان و مشغول کار و تلاش برای حل مشکلات و خدمت‌رسانی به آن‌ها است و این واقعیت، امید و اعتماد عمومی را تا حد زیادی احیا کرده است.» او در سخنان خود «موفقیت‌های» دیگر دولت سیزدهم را چنین ردیف کرد: «سرعت عمل و حضور در محل حوادث طبیعی و پیش‌بینی‌نشده به نشانه همدردی دولت با مردم»، «زدوده شدن رقابت‌های منفی و مناقشه‌برانگیز در روابط بین قوا که موجب آشفته کردن ذهن مردم می‌شد»، «تأکید بر مراقبت جدی سه قوه در استمرار این تلاش آرامش‌بخش»، «جوان‌گرایی»، «خارج کردن جامعه از چشم‌انتظاری برای تصمیم‌گیری و اقدام دیگران»، «پرهیز از شرطی کردن کشور»، «اهمیت دادن به ظرفیت‌های داخلی»، «مسئولیت‌پذیری»، «رویکردهای خوب در زمینه سیاست خارجی و فرهنگ» و «برجسته‌کردن شعارهای انقلاب از جمله عدالت‌طلبی، حمایت از مستضعفان، پرهیز از اشرافی‌گری و استکبارستیزی». به‌ندرت دیده شده که علی خامنه‌ای از دولتی تا این اندازه تعریف کرده باشد. ظاهراً برخلاف آن‌چه در ایران بر مردم می‌گذرد، اوضاع بر وفق مراد رهبر جمهوری اسلامی است.

یک زندانی چند روز پس از بازداشت در زندان ارومیه از طریق حلق‌آویز کردن دست به خودکشی زد

بنا بر گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سه‌شنبه یکم شهریور، یک زندانی به نام شهرود جعفری در بهداری زندان مرکزی ارومیه از طریق حلق‌آویز کردن دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. بر اساس این گزارش، این شهروند ۳۲ ساله اهل ارومیه هفته گذشته به اتهام «قتل عمد» بازداشت و به زندان مرکزی ارومیه انتقال یافته بود. او سه‌شنبه یکم شهریور از بند قرنطینه به بهداری زندان منتقل و در آنجا از طریق حلق‌آویز کردن خود دست به خودکشی زد. در این گزارش اشاره‌ای به دلیل خودکشی این زندانی نشده است. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

سپیده رشنو با وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی موقتاً آزاد شد

سپیده رشنو، یکی از بازداشت شدگان معترض به حجاب اجباری در ایران، با تودیع وثیقه ۸۰۰ میلیون تومانی، پس از حدود ۴۰ روز بازداشت موقتا آزاد شد. قرار «بازداشت موقت» او در جلسه دیروز دادگاه فک و آزادی‌اش با تودیع وثیقه پذیرفته شده بود. این شهروند معترض به حجاب اجباری در ماجرای اتوبوس بی‌آرتی که به بهانه «هتاکی و ضرب و شتم یک زن آمر به معروف» بازداشت شده بود، طبق گزارش هرانا، در ۳۰ تیرماه با علائمی از خون‌ریزی داخلی به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شده بود. سپیده رشنو پس از بازداشت به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شد و در تاریخ ۸ مردادماه ویدئویی از اعترافات اجباری او توسط خبرگزاری صدا و سیما منتشر شد. سپیده رشنو، متولد ۱۳۷۳، دانشجو، شاعر و ساکن یکی از خوابگاه‌های دانشجویی در تهران و اهل خرم‌آباد است. حکومت جمهوری اسلامی فشارهای خود را برای واداشتن زنان به پیروی از حجاب اسلامی اجباری افزایش داده است. از دو ماه پیش در استان‌ها و شهرهای مختلف ایران قرارگاهی به نام «قرارگاه ۲۱ تیر» تشکیل شده‌اند تا بر «عفاف و حجاب» مردان و زنان در اداره‌ها و صنف‌ها نظارت کنند. قرارگاه ۲۱ تیر موظف شده تا «بهبود وضعیت حجاب و عفاف در دستگاه‌ها» را پیگیری کند.

سفارت هلند در بغداد تخلیه شد

در پی رویدادهای خونبار دو روز اخیر در عراق کارکنان سفارت هلند سفارتخانه این کشور در بغداد را تخلیه کردند. کارکنان سفارت هلند به سفارت آلمان در بخش دیگری از بغداد منتقل شدند. خشونت‌ها صبح روز دوشنبه پس از آن آغاز شد که مقتدی صدر، روحانی بانفوذ عراقی اعلام کرد که از سیاست کناره‌گیری می‌کند. سفارت هلند در منطقه سبز بغداد قرار دارد، منطقه‌ای که سفارتخانه‌های خارجی و ساختمان‌های دولتی بسیاری در آن قرار دارند. این منطقه مرکز درگیری‌های اخیر بوده است و معترضان طرفدار مقتدی صدر با پایین کشیدن موانع امنیتی در این منطقه به کاخ ریاست جمهوری یورش بردند. آتش‌سوزی در اطراف محوطه نیز رخ داده است. وزارت امور خارجه هلند گفت: «سفارت آلمان بسیار دورتر از این منطقه است». در حال حاضر مقررات منع رفت‌وآمد در سراسر عراق برقرار است. وزارت خارجه هلند به شهروندان هلندی در عراق توصیه کرده است که فوراً این کشور را ترک کند.

در حادثه تصادف مینی‌بوس کارگران فصلی در شوشتر ۱۶ تن جان‌باختند

سه‌شنبه ۸ شهریور، محمد حسن کجبافی، معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار شوشتر از تصادف یک دستگاه تریلی و مینی‌بوس حامل کارگران فصلی زمین‌های کشاورزی خبر داد و گفت تاکنون طبق آمار به دست آمده ۱۳ نفر کشته و هشت نفر مصدوم شده‌اند. به گفته کجبافی، این اتفاق ساعت ۵ و ۴۰ دقیقه صبح امروز در کمربندی شوشتر و محور مواصلاتی حدفاصل شهرک اندیشه و پل کابلی رخ داده و تریلی با مینی‌بوس از روبه‌رو باهم برخورد کرده‌اند. ساعتی پس از انتشار این خبر، عارف شرهانی، سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه اهواز در گفت‌وگو با خبرگزاری (ایسنا) از افزایش تعداد جان‌باختگان این حادثه خبر داد. شرهانی افزود: «برای امدادرسانی به این حادثه، آمبولانس‌های اورژانس گتوند و مسجدسلیمان نیز به محل اعزام شدند». سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت از مجموع جان‌باختگان ۱۰ نفر زن و شش نفر مرد هستند که یکی از فوتی‌های مرد، مجهول‌الهویه است.» جمعه سوم تیرماه سال جاری نیز طی حادثه‌ای مشابه، در اثر تصادف یک تانکر آب با مینی‌بوسی که کارگران را برای کار به معدن می‌برد، سه کارگر معدن در زرند کرمان جان خود را از دست دادند. صبح ۱۵ خرداد نیز دو دستگاه وانت باری حامل کارگران فصلی کشاورزی در نزدیکی روستای سبزلاخ در استان کرمانشاه تصادف کردند که در نتیجه آن ۱۵ کارگر مصدوم شدند. کارگران فصلی و ساختمانی اغلب بدون قرارداد و بیمه مشغول به کار هستند.