ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزنه‌بردار ایرانی به دلیل گرفتن عکس یادگاری با همتای اسرائیلی خود تا آخر عمر محروم شد

به‌گزارش «همشهری» در جریان مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی پیشکسوتان جهان در لهستان، مصطفی رجایی لنگرودی، وزنه‌بردار ایرانی، پس از کسب دو مدال نقره، به‌همراه وزنه‌بردار اسرائیلی روی سکوی قهرمانی مسابقات رفت و عکس یادگاری گرفت. در پی این اقدام، فدراسیون وزنه‌برداری این کار مصطفی رجایی لنگرودی را مغایر با «آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی» دانست و این وزنه‌بردار پیشکسوت تیم ایران را مادام‌العمر از حضور در کلیه مکان‌های ورزشی محروم کرد و حمید صالحی‌نیا، سرپرست تیم اعزامی را هم از سمت خود برکنار کرد. فدراسیون وزنه‌برداری همچنین گفت پس از بررسی‌های بیشتر، با همه کسانی که چنین «خطایی» کرده‌اند نیز «برخورد جدی و قاطع» خواهد کرد. خبرگزاری فارس نیز نوشته است که سجاد انوشیروانی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری، کمیته پیشکسوتان این فدراسیون را منحل کرده است. انوشیروانی در این‌باره گفت: «مواضع جمهوری اسلامی اولویت اصلی این فدراسیون است.» پس از انقلاب ایران، حکومت اسلامی که اسرائیل را دشمن خود می‌داند به هیچ یک از ورزشکاران ایرانی اجازه مسابقه دادن با ورزشکاران اسرائیلی را نداده است و همواره برای گریز از مجازات فدراسیون‌های ورزشی بین‌المللی، بهانه‌های واهی برای این عمل تراشیده است.

هزاران نفر در پاکستان علیه گرانی برق تظاهرات کردند

هزاران نفر روز چهارشنبه ۸ شهریور / ۳۰ اوت در پاکستان علیه قیمت بالای برق تظاهرات کردند. رسانه‌های محلی گزارش دادند که در استان پنجاب، پرجمعیت‌ترین استان پاکستان، تظاهرکنندگان بزرگراه‌ها را بستند و قبض‌های برق خود را آتش زدند. در کراچی نیز تظاهرات بزرگی برگزار شد. حزب اسلام‌گرای جماعت اسلامی از اقدامات بیشتر در هفته‌های آینده خبر داد. پاکستان که یک قدرت هسته‌ای محسوب می‌شود چندین سال است که در بحران اقتصادی شدیدی قرار دارد. قیمت برق، گاز و بنزین بیش از دو برابر شده است. این کشور همچنین به دلیل فاجعه سیل در تابستان ۲۰۲۲ به کمک‌های مالی وابسته است. صندوق بین‌المللی پول حمایت خود را به اجرای اصلاحات در بخش انرژی مشروط کرده است.

کرملین می‌گوید هواپیمای پریگوژین ممکن است عمدی سرنگون شده باشد

کرملین چهارشنبه ۸ شهریور / ۳۰ اوت اعلام کرد که بازرسان در حال بررسی این احتمال هستند که هواپیمای حامل یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه مزدور واگنر عمداً سرنگون شده باشد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به پرسشی درباره این تحقیقات به خبرنگاران گفت: «بدیهی است که نسخه‌های مختلفی [از این واقعه] در نظر گرفته می‌شود، از جمله نسخه - می‌دانید که در مورد چه چیزی صحبت می‌کنم - بیایید بگوییم جنایت عمدی.» پسکوف در مورد این‌که آیا سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی درباره این سانحه تحقیق خواهد کرد، گفت شرایط این موضوع را متفاوت کرده است. او با بیان این‌که بازرسان هنوز هیچ نتیجه‌ رسمی در مورد آن‌چه دقیقاً رخ داده است ارائه نکرده‌اند، افزود: «بیایید منتظر نتایج تحقیقات روسیه باشیم.» جت خصوصی امبرائر ساخت برزیل که پریگوژین با آن از مسکو به سن پترزبورگ در حرکت بود، یکم شهریور / ۲۳ اوت در شمال مسکو سقوط کرد و همه ۱۰ سرنشین آن، از جمله دو فرمانده گروه واگنر چهار محافظ پریگوژین و سه نفر خدمه و یک مهماندار کشته شدند. علت این رویداد هنوز مشخص نیست اما روستاییان نزدیک محل حادثه به رویترز گفتند که ابتدا صدای انفجاری شنیدند و سپس سقوط جت را دیدند. یک مقام برزیلی به رویترز گفت روسیه به مقام‌های تحقیقاتی هواپیمایی برزیل اطلاع داده است که در حال حاضر بر اساس قوانین بین‌المللی درباره سقوط جت امبرائر ساخت برزیل تحقیق نخواهد کرد. پسکوف درباره این گزارش گفت: «تحقیقات در حال انجام است، کمیته بررسی درگیر این موضوع است. در این مورد نمی‌توان از هیچ جنبه بین‌المللی صحبت کرد.» هواپیمای حامل پرگوژین دو ماه پس از آن سقوط کرد که گروه واگنر کنترل شهر جنوبی روستوف را در اواخر ژوئن به دست گرفت. این حادثه آغاز شورش علیه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تلقی شد. پوتین پس از سقوط هواپیمای پرگوژین و همراهانش این واقعه را به خانواده‌های کشته‌شدگان تسلیت گفت و افزود پریگوژین را از اوایل دهه ۱۹۹۰ می‌شناسد. پوتین او را تاجری بااستعداد توصیف کرد و گفت: «او مردی بود که سرنوشت سختی داشت و اشتباهات جدی در زندگی مرتکب شد.» کرملین اظهارهای برخی از سیاستمداران و مفسران غربی مبنی بر این‌که پوتین دستور قتل پریگوژین را صادر کرده است، «مطلقاً دروغ» دانسته است.

یک‌هزار و ۵۳۸ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان اردبیل شناسایی شده است

وحید خدابنده، معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش اردبیل چهارشنبه ۸ شهریور به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا گفت: «یک‌هزار و ۵۳۸ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در این استان شناسایی شده که ۳۷۳ نفر از آنان در مدارس حضور خواهند یافت و تلاش و پیگیری برای بازگرداندن بقیه به کلاس‌های درس نیز ادامه دارد.» خدابنده «کرونا، فوت، طلاق والدین، فقر، بدسرپرستی و بی سرپرستی، بیماری‌های لاعلاج و مهاجرت» را از دلایل بازماندن برخی دانش‌آموزان از تحصیل عنوان کرد و افزود: «آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند تمام مشکلات این گروه از دانش‌آموزان را برطرف کند.» آمار دقیقی از شمار کودکان کار بازمانده از تحصیل در دست نیست اما در دو دهه اخیر فقر اقتصادی خانوار یکی از مهمترین علت‌های بازماندگی یا ترک تحصیل دانش‌آموزان بوده است. بر اساس یافته‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بیش از ۹۶۰ هزار کودک و نوجوان در سن آموزش از تحصیل بازمانده یا ترک تحصیل کرده‌اند. سیستان و بلوچستان، خوزستان، آذربایجان غربی و البرز از جمله استان‌های با نرخ بازماندگی از تحصیل بالا هستند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مدعی شد که به یک «شبکه‌ گسترده» در چهار استان ایران ضربه زده است

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی چهارشنبه ۸ شهریور در بیانیه‌ای تفصیلی اعلام کرد که پیرو اطلاعیه‌های مردادماه سال جاری که از شناسایی یک «شبکه‌ گسترده‌ تروریستی ـ صهیونیستی در چند استان کشور و بازداشت ۱۴ تروریست و کشف و ضبط ۴۳ بمب قوی آماده‌ انفجار» خبر داده بود، «هسته‌های خرابکار» دیگری را که با این شبکه پیوند داشتند در استان‌های خوزستان، مازندران، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان شناسایی کرده و به آن‌ها ضربه زده است. بیانیه افزوده است که این شبکه با افرادی در هلند و دانمارک ارتباط داشته است. در این بیانیه به روال متداول، پای مسائل اخلاقی افراد منتسب به این شبکه به میان کشیده شده و عده‌ای از آن‌ها «اوباش» نامیده شده‌اند. وزارت اطلاعات نقش شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های تلویزیونی خارج از کشور را هم در این ماجرا برجسته کرده است. همچنین بار دیگر «سناریوی کشته‌سازی ضدانقلاب» در این بیانیه تکرار شده و گفته شده که افراد این شبکه قصد چنین کاری را داشتند. وزارت اطلاعات گفته است که از این افراد «تفنگ ساچمه‌زن، تیروکمان‌های حرفه‌ای، میخ‌های سه‌پر، بمب‌های بسیار مخرب، تیربارها، مسلسل‌ها و انواع نارنجک‌ها» به‌دست آمده است. وزارت اطلاعات در این بیانیه نام دو نفر را به‌عنوان سران این شبکه‌ها آورده است: شاهین زحمتکش موسوم به «شاهین لو»، خواننده موسیقی پاپ در گروه TM Bax ساکن دانمارک و سیامک تدین طهماسبی، نقاش و گرافیست ساکن هلند.

حکم بازداشت عمران ‌خان برای دو هفته دیگر تمدید شد

سلمان صفدر، وکیل عمران ‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان اعلام کرد که بازداشت موکلش تا ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر تمدید شد تا از او به اتهام افشای اسرار دولتی تحقیق شود. وکیل عمران خان خواهان تجدیدنظر در حکم و رسیدگی به این پرونده در دادگاه علنی شده است. در پرونده افشای اسرار دولتی موسوم به «سایفر»، عمران خان متهم است که محتوای یک تلگراف محرمانه ارسال‌شده توسط سفیر پاکستان در آمریکا را علنی و از آن در جهت منافع سیاسی خود استفاده کرده است. عمران خان پیش‌تر این اتهام را به‌عنوان بخشی از «توطئه آمریکا» در برکناری‌اش در ماه آوریل سال گذشته خوانده بود. به‌گفته او آمریکا ارتش پاکستان را برای سرنگونی دولتش تحت فشار قرار داد چرا که او کمی قبل از حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ از روسیه دیدار کرده بود. واشنگتن، دولت و ارتش پاکستان این ادعا را رد می‌کنند. تمدید بازداشت عمران خان یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که دادگاه عالی اسلام‌آباد حکم سه سال زندان او به اتهام فساد مالی را به حالت تعلیق درآورد و گفته شد که او به قید وثیقه آزاد می‌شود.

سه کارگر در یزد، مشهد و نیشابور در حین کار جان خود را از دست دادند

حوادث کاری در ایران که منجر به مرگ کارگران می‌شود رو به افزایش است. در یک روز اخیر دست‌کم سه کارگر در سه شهر ایران حین کار جان خود را از دست دادند. به‌گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، روز گذشته، سه‌شنبه ۷ شهریور یک کارگر ۴۳ ساله چاهکن در یزد در عمق چاه آب دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد. در مشهد نیز یک کارگر حدود ۶۱ ساله در یکی از کارخانه‌های شهرک صنعتی طرق هنگام تخریب دیوار سوله بر اثر ریزش ناگهانی دیوار جان باخت. احمد نگهبان، فرمانده انتظامی مشهد گفت: «این حادثه در نتیجه رعایت نشدن نکات ایمنی رخ داده که موجب خراب شدن دیوار بلوکی روی کارگر می‌شود.» ایلنا همچنین گزارش داد که یک کارگر ۲۰ ساله ساختمانی هنگام کار در یک پروژه ساختمانی در حال ساخت واقع در شهر نیشابور در استان خراسان رضوی، بر اثر حادثه برق‌‌گرفتگی جان خود را از دست داد. بنا به این گزارش، این کارگر به علت اتصال میلگرد به سیم برق دچار برق‌‌گرفتگی شده و از طبقه سوم به پایین پرتاب شده است. سازمان پزشکی قانونی ایران مرگ ۱۹۰۰ کارگر بر اثر حوادث کاری را در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است. اما وزارت کار تنها ۷۱۱ مورد مرگ ناشی از کار را تأیید می‌کند. اختلاف بیش از ۱۱۰۰ نفری آمارهای این دو نهاد حکومتی نشان می‌دهد که بخش زیادی از حوادث کاری مرگبار در کارگاه‌های خارج از شمول قانون کار، رخ می‌دهد که کارگران آن نه قرارداد کاری دارند و نه بیمه هستند.

تشدید قوانین ضد جامعه کوئیر در اوگاندا: یک مرد همجنس‌گرا در آستانه اعدام قرار دارد

مردی در اوگاندا به اتهام «همجنس‌گرایی حاد» با مجازات اعدام روبه‌رو است. وکیل او به رویترز گفت این جوان ۲۰ ساله نخستین کسی است که با تصویب قوانین سخت‌گیرانه ضد جامعه کوئیر در ماه مه گذشته، به این جرم تحت تعقیب قرار می‌گیرد. او متهم به رابطه جنسی غیرقانونی با مردی ۴۱ ساله شده و وکیل او جزئیات بیشتری در این‌باره ارائه نکرده است. اتهام «همجنس‌گرایی حاد» می‌تواند شامل رابطه جنسی با کودکان یا افراد آسیب‌پذیر باشد. همچنین اگر فردی با همجنس‌ خود که مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی، عامل بیماری ایدز است رابطه جنسی بگیرد در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد. اوگاندا یکی از خشن‌ترین قوانین ضد کوئیرها در جهان را دارد و هر کسی که به انجام اعمال همجنس‌گرایانه محکوم شود با حبس ابد روبه‌رو می‌شود. این قانون انتقادهای گسترده‌ای را در خارج از این کشور برانگیخته است و اوایل ماه جاری میلادی بانک جهانی را بر آن داشت تا دادن وام به اوگاندا را متوقف کند. چندین نفر در این ماه به اتهام شرکت در فعالیت‌های همجنس‌گرایانه دستگیر شده‌اند. از سال ۲۰۰۵ تاکنون کسی در اوگاندا اعدام نشده، اما مجازات اعدام در این کشور همچنان برقرار است.

سیل و آبگرفتگی در شهرستان اهر در آذربایجان شرقی

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی اعلام کرد که بارش شدید باران سبب بروز سیل و آبگرفتگی در شهرستان اهر در آذربایجان شرقی شده است. حمید منجم، مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان شرقی گفت که سیلاب در مناطق شهری و روستایی اهر جاری شده و افزود: «امدادگران به ۳۰ خانوار حادثه‌دیده امدادرسانی کردند و سرنشینان یک خودروی گرفتار در سیل را نیز نجات دادند.» او گفت: «هم اکنون این جمعیت چهار تیم امدادی به مناطق مختلف روستایی اهر اعزام کرده است که براساس نیاز مناطق سیل‌زده، تیم‌های امدادی استان هم به گروه‌های امدادرسانی در منطقه اضافه می‌شوند. هم اکنون تیم‌های امدادی اعزامی در برخی روستاها از جمله آذغان، قلندر، کاسانا و ساری لار در حال امدادرسانی هستند و در مسیر جاده کلیبر به اهر نیز با تلاش امدادگران یک خودرو با سرنشینان آن، از سیلاب نجات داده شده است.»