ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

منابع بلوچ از کشته شدن ۳۶ تا ۵۸ نفر از معترضان در زاهدان خبر داده‌اند

به گزارش برخی از منابع مردمی در زاهدان در سیزدهمین روز از اعتراضات پس از قتل مهسا (ژینا) امینی، بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در زاهدان به سمت معترضان ۵۸ کشته و بیش از ۲۷۰ زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، امروز ۸ مهرماه ۱۴۰۱، با تیراندازی نیروهای نظامی به سمت معترضان در زاهدان، ده‌ها تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند. هویت سه تن از معترضان کشته شده محمود براهویی، اهل شیرآباد و «امین» از طلبه‌های مدرسه دینی بدرالعلوم زاهدان و رافع نارویی، ۲۳ ساله فرزند سراج برای کمپین فعالین بلوچ احراز شده است. یک منبع موثق به گزارشگر کمپین فعالین بلوچ گفته است: «تاکنون آمار ۵۸ نفر کشته شده و بیش از ۲۷۰ زخمی جمع آوری شده است و این آمار از مناطق مختلف زاهدان همچنان در حال افزایش است.» این منبع افزوده است: «نیروهای نظامی در قسمت بانوان مصلای اهل سنت نیز ۲۳ گاز اشک آور پرتاب کرده‌اند.» این در حالی است که خبرگزاری ایرنا از کشته شدن ۱۹ نفر در درگیری‌های زاهدان خبر داده است. کمپین فعالین بلوچ در تلاش برای تایید رسمی این گزارشات از دیگر منابع میدانی در میدان است. گفته می‌شود شماری از نیروهای لباس شخصی با لباس بلوچی پس از نماز جمعه در مقابل مصلای اهل سنت زاهدان شعار علیه حکومت سر داده و مردم را به سمت کلانتری ۱۶ کشانده‌اند. براساس این گزارش، پس از تجمع مردم در مقابل کلانتری ۱۶، نیروهای نظامی به سمت معترضان تیراندازی کردند. پس از کشته و زخمی شدن صدها تن از معترضان بلوچ توسط نیروهای نظامی، معترضان بلوچ اقدام به حمله به سمت کلانتری‌های شهر زاهدان کردند. بر اساس گزارش‌ها، کلانتری ۱۴ و کلانتری شیرآباد توسط معترضان تسخیر شده و اعتراضات گسترش پیدا کرده است. همچنین اینترنت در شهر زاهدان و دیگر شهرهای بلوچستان دچار قطعی و اختلال شده است. زمانه هنوز نتوانسته صحت این اطلاعات را به‌طور اختصاصی تایید کند.

فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان در جریان اعتراض‌های امروز زاهدان کشته شد

خبرگزاری امنیتی تسنیم (وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) گزارش داد که در جریان اعتراض‌های ۸ مهر و در تجمع نزدیک مسجد مکی زاهدان تیراندازی و در نتیجه سیدعلی موسوی، فرمانده اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان کشته شد. بنا بر این گزارش همزمان با خشونتی که نیروی‌های انتظامی علیه معترضان اعمال می‌کردند، موسوی به ضرب یک گلوله از ناحیه سینه مجروح و پس از انتقال به بیمارستان در نتیجه این جراحت کشته شد. در جریان اعتراض‌های امروز زاهدان نیروهای نظامی به معترضان شلیک کرده‌اند که در نتیجه ده‌ها تن کشته و صدها نفر نیز زخمی شده‌اند. کمپین فعالین بلوچ در این مورد آمار ۵۸ کشته و بیش از ۲۷۰ زخمی را اعلام کرده است.

خامنه‌ای اظهار وجود کرد، با یک پیام تسلیت برای فوت «عبد صالح و مؤمن و بصیر، آقای حاج محسن لبّانی»

«بسم الله الرّحمن الرّحیم. درگذشت عبد صالح و مؤمن بصیر، مرحوم آقای حاج محسن لبّانی را به خاندان و بازماندگان و نیز دوستان و همکاران آن مرحوم تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی برای ایشان مسألت می‌نمایم. سیّدعلی خامنه‌ای» با این پیام، خبری از ولی فقیه در رسانه‌های حکومتی آمد. در معرفی درگذشته نوشته‌اند که «یکی از پیرغلامان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و از یاران دیرین امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری» بوده است. او بازاری بوده، سابقه همکاری با «فداییان اسلام» داشته و پس از انقلاب به ریاست شورای مرکزی اصناف رسیده است.

سامان غزالی، روزنامه‌نگار کرد هم بازداشت شد

منابع حقوق بشری از بازداشت سامان غزالی روزنامه‌نگار و فعال محیط زیست در مهاباد خبر دادند. سامان غزالی پس از احضار بە ادارە اطلاعات، بازداشت شد. بنا به این گزارش‌ها، او چند روز قبل از دستگیری در گفت‌وگوی کوتاهی با دویچەوله فارسی در مورد اعتصاب‌های صورت گرفتە در شهرهای کردنشین اظهار نظر کردە بود. ژینا مدرس‌گرجی و مسعود کردپور دو روزنامه‌نگار دیگر کُرد نیز که در مورد اعتراضات اخیر با رسانه‌ها مصاحبه کردە بودند در بازداشت به‌سر می‌برند. شبکه حقوق بشر کردستان تاکنون دستگیری بیش از ۶۷۵ کنشگر و معترض را در شهرهای کردنشین تأیید کردە است.

خبر دستگیری سیروان خسروی، خواننده و برادرش زانیار به‌ دلیل حمایت از خیزش مردمی «زن، زندگی، آزادی» تکذیب شد

ابتدا منابع خبری در توییتر خبر دادند که سیروان خسروی، خواننده پاپ و برادرش زانیار خسروی را بازداشت کرده‌اند. این دو برادر پس از قتل مهسا (ژینا) امینی از اعتراضات مردم در شبکه‌های اجتماعی خود حمایت کرده بودند. اما پس از چندی وبسایت برنا خبر دستگیری آنها را تکذیب کرد. بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه فرهنگ در این ارتباط اما نوشته که برادران خسروی از سوی مقام‌های امنیتی احضار، بازجویی، ممنوع الکار، ممنوع الخروج، ممنوع از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و ممنوع از گفت‌وگو (احتمالا منظور مصاحبه است) شده‌اند. در روزهای اخیر مأموران امنیتی هزاران نفر را بازداشت کرده‌اند. برای نمونه، روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی اعلام شد که شروین حاجی‌پور، خواننده و ترانه‌سرا که ترانه «برای...» را اجرا کرده بازداشت شده است. هنوز آمار دقیقی از تعداد بازداشت‌شده‌ها در سراسر ایران وجود ندارد، اما بر اساس گزارش اطلس‌ زندان‌های ایران، «چندین هزار» بازداشت‌شده در زندان‌های اوین و تهران بزرگ (فشافویه) نگهداری می‌شوند.

حمایت اتحادیه‌های کارگری سوئد و ایتالیا از جنبش سراسری در ایران

سازمان مرکزی کارگران سوئد (ال. او) دربرگیرنده اتحادیه‌های کارگری این کشور با حدود یک و نیم میلیون عضو، و سه سندیکای کارگری ایتالیا با حدود ۱۰ میلیون عضو در بیانیه هایی از مبارزات مردم ایران اعلام همبستگی کرده و سرکوب و دستگیری معترضان را محکوم کردند. سوسانا گیدونسون، رئیس سازمان مرکزی کارگران سوئد (ال. او) در بیایه‌ای نوشت: «ما عمیقا در مورد گزارش‌های دریافت شده در مورد اعمال خشونت توسط نیروهای امنیتی و مرگ و میر مداوم در رابطه با اعتراضات جاری در سراسر ایران نگران هستیم. سازمان مرکزی کارگران سوئد بشدت به روش‌های بکار برده شده توسط رژیم ایران در برخورد با معترضان انتقاد دارد. آنچه که نگران کننده است گزارش هایی است که نشان میدهد نیروهای امنیتی از گلوله‌های جنگی در مقابله با معترضان استفاده میکنند. اعتراضات کنونی به وضوح نشان میدهد که مردم ایران دیگر سرکوب زنان در کشور را نمی‌پذیرند.» او نتیجه گرفت: «اکنون وقت تغییر است. صدای زنان ایران باید شنیده شود.» سه سندیکای کارگران ایتالیا نیز بیانیه مشترکی در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران صادر کردند. آن‌ها نوشتند: «ما حمایت و همبستگی خود را با زنان و مردم ایران ابراز داشته، تعهد و فعالیت خود را در ایتالیا، اروپا و جها برای رسیدن به دمکراسی، حقوق مدنی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی همگانی برای همزیستی، بهزیستی، امنیت و صلح را مورد تاکید قرار می‌دهیم.»

قتل مهسا امینی: منصور رضایی، برادر ناصر رضایی از جان باخته‌های آبان ۹۸ به دست مأموران امنیتی در قروه بازداشت شد

سوران منصورنیا، برادر برهان منصورنیا از جان باخته‌های آبان ۹۸ در کرمانشاه، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت سه‌شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱، مأموران اطلاعات شهرستان قروه با هجوم به منزل پدری ناصر رضایی از کشته‌شدگان آبان ۹۸، برادرش منصور رضایی را همراه با ضرب شتم شدید به اطلاعات سنندج منتقل کرده‌اند. بر اساس این خبر، تلفن تمام اعضای خانواده ضبط گردیده و تاکنون خبری از منصور رضایی در دست نیست. از آغاز دور جدید اعتراض‌های سراسری در ایران صدها معترض بازداشت و ده‌ها تن مجروح و کشته شده‌اند. به دلیل نبود ارتباط میان بسیاری از خانواده‌های بازداشت‌شدگان با رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری و هم‌چنین تداوم اختلال و مسدودسازی اینترنت از جانب حکومت، تا این لحظه آمار و ارقام دقیقی از شمار افرادی که در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند در دسترس نیست.

محمدصادق آخوندی، متخصص ارتودنسی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

ساعت یک بامداد جمعه ۸ مهر محمدصادق آخوندی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، متخصص ارتودنسی و از فعالان اصلاح‌طلب توسط نیروهای امنیتی در منزل‌اش بازداشت شد. این بازداشت بدون حکم قضایی صورت گرفته و تاکنون از علت بازداشت و نهاد بازداشت‌کننده اطلاعی در دست نیست. آخوندی پیش‌تر نیز در جریان جنبش سبز در سال ۱۳۹۰ به مدت یک ماه بازداشت شده بود. محمدصادق آخوندی از جمله امضاکنندگان بیانیه اعضا هیأت علمی بازشسته و شاغل در دانشکده دندانپزشکی تهران است که بازداشت و سرکوب دانشجویان را محکوم کرده بودند. این بیانیه پنج‌شنبه ۷ مهر منتشر شد و بازداشت آقای آخوندی یک روز بعد از انتشار این بیانیه اتفاق افتاد. با آغاز اعتراض‌ها به قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، جوان ۲۲ ساله سقزی که در بازداشت گشت ارشاد کشته شد، تعداد زیادی از دانشجویان، فعالان مدنی، سیاسی و استادان دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. هنوز آمار دقیقی از تعداد بازداشت شده‌ها در سراسر ایران وجود ندارد، اما بر اساس گزارش اطلس‌ زندان‌های ایران، «چندین هزار» بازداشت شده اعتراض‌ها در زندان‌های اوین و تهران بزرگ (فشافویه) نگهداری می‌شوند.

توطئه‌های حکومتی علیه مردم معترض ادامه دارد ـ اطلاعات سپاه استان قم می‌گوید ۵۰ نفر را در ارتباط با «یک شبکه سازمان‌یافته اغتشاش» دستگیر کرده است

اداره اطلاعات سپاه پاسداران استان قم در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «یک شبکه ۵۰ نفره سازمان‌یافته» را دستگیر کرده است. در این اطلاعیه چنین گفته شده که افراد بازداشت‌شده در کنار فعالیت در «فضای مجازی» در «فضای حقیقی» هم «تراکت‌های تبلیغاتی علیه نظام» چاپ و توزیع می‌کرده‌اند و «محرک اغتشاشات بودند». این نخستین بار نیست که مأموران امنیتی حکومت اسلامی مردم معترض را «اغتشاشگر» می‌نامند. همچنین اولین بار نیست که پس از اعتراضات گسترده مردمی حکومت تلاش می‌کند با دستگیری‌های گسترده مردم را بترساند تا مانع از حضور آن‌ها در خیابان‌ها شود.

دنیا راد، زنی که عکس صبحانه خوردن بی‌حجاب خود را منتشر کرده بود بازداشت شد

دنیا راد، کاربری که عکسی بدون حجاب از او درحال صبحانه خوردن در یک رستوران توجه زیادی جلب کرده بود، بازداشت شد. خواهر دنیا راد این خبر را پنج شنبه شب در اینستاگرام خود اعلام کرده است: «دیروز، (چهارشنبه)  و پس از انتشار عکس فوق نهادهای امنیتی با خواهرم -دنیا راد- تماس گرفتند و او را برای ادای پاره‌ای توضیحات احضار کردند.» او نوشته است: «امروز و پس از مراجعه دنیا به محل تعیین شده، او را دستگیر کردند. پس از چند ساعت بی خبری دنیا طی تماس کوتاهی با من گفت که به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال داده‌شده‌است.» خانواده او به شدت نگران سلامتی و امنیت دنیا هستند. دنیا راد، منشی صحنه چند فیلم و سریال تولیدی در سال‌های اخیر بوده است.