نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دونالد #ترامپ خواهان سلب حق اخذ تابعیت برای کودکان مهاجران در آمریکا شد

حق اخذ تابعیت برای کودکانی که در آمریکا متولد می‌شوند در متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا تضمین شده است. دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا در مصاحبه با اکسیوس خواهان حذف این حق شد. ترامپ گفته است: «ما تنها کشوری هستیم که هر کس وارد آن شود و صاحب فرزند شود، فرزندش برای 85 سال از مزیت‌های شهروندی برخوردار می‌شود.» رئیس جمهوری آمریکا گفته بعد از مشورت با مشاوران حقوقی خود به این نتیجه رسیده که با صدور دستور اجرایی می‌توان حق شهروندی را از کودکان مهاجران سلب کرد. ترامپ به آکسیوس گفته که فکر نمی‌کند این اقدامش نیازی به اصلاح در قانون اساسی داشته باشد: «قطعاً چنین اقدامی با مصوبه کنگره ممکن است اما اکنون به من می‌گویند که حتی با دستورالعمل اجرایی هم امکان آن وجود دارد.»

نخست‌وزیر #دانمارک: اقدام جمهوری اسلامی به ترور در خاک دانمارک غیر قابل قبول است

رئیس سرویس امنیتی دانمارک در یک نشست خبری که از تلویزیون این کشور پخش شد اعلام کرد که پلیس دانمارک در عملیاتی وسیع که تابستان گذشته در شرق دانمارک انجام گرفت، موفق شد حمله یکی از عوامل وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در خاک این کشور را خنثی کند. فردی هم بازداشت شده که ایرانی‌تبار است اما تابعیت نروژ را دارد. نخست‌وزیر دانمارک با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرده که اقداماتی علیه ایران را در اتحادیه اروپا مطرح می‌کند. لارس لوک راسموسن نوشته است: «غیرقابل قبول است که ایران یا سایر کشورهای خارجی برنامه داشته باشند تا در خاک دانمارک دست به ترور بزنند.» وزارت خارجه دانمارک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که مرتضی مرادیان، سفیر ایران در دانمارک برای پاسخگویی به دفتر سیاسی این وزارتخانه احضار شده است. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران طراحی عملیات نافرجام در خاک دانمارک را تکذیب کرده و طرح این موضوع را «مغرضانه» خوانده. سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعا کرده که «دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا» در «شرایط خاص و خطیر کنونی» با طرح پنین ادعاهایی در پی دسیسه‌چینی‌اند.

مدیرعامل #بورس_انرژی ایران: افشای اسامی #خریداران_نفت از طریق بورس جرم است

مدیرعامل بورس انرژی ایران افشای هویت خریداران نفت در بورس انرژی ایران را «جرم» دانست. علی حسینی شامگاه دوشنبه هفتم آبان به خبرگزاری صدا و سیما جمهوری اسلامی گفت که براساس قانون بورس اسامی مشتریان «محرمانه و جزء اسرار مشتریان» و افشای این اسامی «جرم است». به گفته او تنها مقامات دولتی می‌توانند براساس قانون درخواست کنند که «اسامی و اطلاعات مشتریان در اختیارشان قرار بگیرد». جمهوری اسلامی از یکشنبه ششم آبان فروش نفت از طریق بورس انرژی را آغاز کرده است. براساس گزارش رسانه‌های خبری جمهوری اسلامی در دومین روز این اقدام ۲۸۰ هزار بشکه نفت فروخته شد. میزان فروش نفت در نخستین روز بورس نیز ۱۰۵ هزار بشکه گزارش شده است.

گزارش دولت از #نرخ_تورم_رسمی: مواد غذایی و آشامیدنی طی یکسال ۴۵ درصد گران‌تر شد

گزارش مرکز آمار ایران از نرخ تورم ماهانه نشان می‌دهد که متوسط قیمت مواد غذایی و آشامیدنی در فاصله مهر۱۳۹۶ تا مهر امسال ۴۵ درصد افزایش یافته است. این رقم در مقایسه با شهریور امسال هم هشت درصد گزارش شده است. برپایه این گزارش بیشترین میزان رشد قیمتی مربوط به گروه میوه و خشکبار با ۷۵ درصد و کمترین نیز مربوط به نان و غلات با ۲۲,۳ درصد است. قیمت گوشت قرمز و سفید هم در این دوره زمانی بیش از ۴۵ درصد و گروه لبنیات ۴۳,۱ درصد گرانتر شده است. رشد قیمت سبزیجات تازه هم بیش از ۵۰ درصد بوده است. با وجود جهش قیمت مواد غذایی و آشامیدنی و دیگر گروه‌های کالایی، مرکز آمار ایران نرخ تورم مناطق شهری را برای مهر امسال ۱۳,۴ درصد اعلام کرد. فعالان کارگری و کارشناسان اقتصادی مستقل نرخ تورم رسمی اعلام شده را «غیرواقعی» می‌دانند و معتقدند که نرخ تورم گروه کالاهای ضروری حداقل چهار برابر نرخ تورم رسمی است.

#بلومبرگ: #آمریکا #عربستان سعودی را برای از سرگیری روابطش با #قطر و پایان دادن به جنگ #یمن تحت فشار قرار داده

بلومبرگ گزارش داده که بعد از قتل جمال خاشقجی، ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی را تحت فشار قرار داده که روابطش با قطر را از سر بگیرد. عربستان سعودی، مصر و امارات متحده عربی قطر را به حمایت از تروریسم متهم و از ژوئیه ۲۰۱۷ به این سو روابط خود با این کشور را قطع کرده‌اند. میانجیگری رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم به ثمر نرسید. هفته گذشته در کنفرانس داوس صحرا، محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در سخنانی کم‌سابقه شکوفایی اقتصادی در قطر را ستایش کرد. بلومبرگ به نقل از یکی از منابعی که در اختیار دارد، گزارش داده که آمریکا علاوه بر این از مقامات سعودی خواسته است به جنگ یمن نیز خاتمه دهند. تاکنون در جنگ یمن بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند و نیمی از جمعیت ۲۷ میلیونی این کشور نیز در آستانه قحطی قرار گرفته است.

نشست وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان در استانبول آغاز شد

نشست وزیران خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان سه‌شنبه 8 آبان در استانبول در حال برگزاری است. این نشست ششمین نشست سه‌جانبه وزیران خارجه سه کشور است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمد جواد ظریف که روز گذشته (دوشنبه) وارد استانبول شد هدف از این نشست را گسترش همکاری‌‌های ترانزیتی، اقتصادی و همفکری میان این سه کشور و گفت وگو درباره مسائل منطقه‌ای اعلام کرد. وزارت خارجه ترکیه هم با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که محمد جواد ظریف، مولود چاووش اوغلو و المار محمدیاراف در نشست سه جانبه استانبول، فرصت‌ها و راهکارهای گسترش همکاری‌های سه کشور و آخرین تحولات منطقه را بررسی می‌کنند. فیروز دولت‌آبادی سفیر سابق ایران در ترکیه به رسانه‌های داخلی گفته است: «منطقه قفقاز یکی از مهم‌ترین حوزه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است. معنی نفوذ سیاسی در حوزه قفقاز، نفوذ بسیار مطمئن در حوزه‌های دریای سیاه، در شمال قفقاز و دریای خزر است. این منطقه به صورت تاریخی اهمیت خاصی در آینده روابط ایران با اروپا، آینده همکاری‌های نفتی و انرژی در دریای خزر و در قفقاز دارد.»

طرح جدید نمایندگان #مجلس درباره #مهریه: تعیین ۱۴ #سکه به ‌عنوان معیار محاسبه مهریه در محاکم قضایی

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به رسانه‌های داخلی گفته است با توجه به افزایش قابل توجه زندانیان مهریه، نمایندگان طرحی را تدوین کردند که بر اساس آن تعیین ۱۴ سکه به‌عنوان معیار محاسبه مهریه در محاکم قضایی در نظر گرفته شود. در این طرح پیش‌بینی شده که رئیس دستگاه قضا می‌تواند با صدور مجوز برای افرادی که به‌دلیل مهریه در زندان هستند به‌تناسب تورم و درآمد آنها، پرداخت مهریه را تعدیل کند. همچنین در این طرح پیش‌بینی شده افرادی که می‌خواهند در آینده ازدواج کنند با توجه به شرایط فعلی ۱۴ سکه بهار آزادی را به‌ عنوان مهریه در نظر بگیرند. قرار است شرط ۱۴ سکه جایگزین ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده شود.

طرح استیضاح وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش به جریان افتاد

حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی از به جریان افتادن استیضاح وزیران آموزش و پرورش و علوم و تحقیقات و فناوری خبر داد. عزل و نصب‌ها در وزارت آموزش و پرورش و دریافت پول از والدین دانش‌آموزان هنگام ثبت‌نام در مدارس دولتی از دلایل استیضاح محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش است. منصور غلامی وزیر علوم هم که به دلیل گسترش بی‌رویه دانشگاه‌ها تاکنون دو کارت زرد از نمایندگان مجلس گرفته، استیضاح می‌شود.

زلزله‌ای به بزرگی ۶,۱ ریشتر #نیوزیلند را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی ۶,۱ ریشتر جزیره شمالی نیوزیلند را لرزاند. به گزارش خبرگزاری رویترز حدود ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر این زلزله را که در عمق ۲۲۸ کیلومتری زمین و در ۶۳ کیلومتری شرق شهر نیوپلیموث اتفاق افتاد احساس کرده‌اند. جلسه پارلمان نیوزیلند تعلیق شد و بسیاری از هواپیماها نتوانستند در فرودگاه ولینگتون به زمین بنشینند. مقامات نیوزیلند اعلام کرده‌‌اند که زمین‌لرزه ضعیف بوده و گزارشی مبنی بر خسارات ناشی از این زلزله دریافت نشده است.

#آمریکا برای مقابله با #کاروان_پناهجویان بیش از ۵ هزار سرباز به مرز #مکزیک اعزام می‌کند

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد ۵۲۰۰ سرباز را برای تقویت امنیت مرزها، از مسیر ایالات جنوبی به مرز مکزیک می‌فرستد این نیروها می‌بایست مانع از ورود هزاران پناهجویی شوند که قصد دارند به ایالات متحده پناه بیاورند. هم‌اکنون ۸۰۰ سرباز از مسیر تگزاس به نزدیکی مکزیک رسیده‌اند و قرار است تعداد بیشتری نیز از مسیر کالیفرنیا و آریزونا رهسپار نقاط مرزی شوند. این پناهجویان به دلیل فقر و خشونت از کشورهای هندوراس، السالوادور و گواتمالا گریخته‌اند و پای پیاده به شکل کاروانی به سمت ایالات متحده در حرکت‌اند. به تخمین سازمان ملل متحد شمار پناهجویان این کاروان حدود ۷۰۰۰ نفر است. اما در روز گذشته مقام‌های مکزیکی شمار آن‌ها ۳۶۳۰ نفر اعلام کردند. این پناهجویان تا خاک آمریکا ۳۰۰۰ کیلومتر راه دارند. نزدیک به ۱۷۰۰ نفر از آن‌ها در مکزیک درخواست پناهندگی داده‌اند. تعداد سربازانی که دولت ترامپ برای مقابله با این پناهجویان اعزام کرده، بیش از تعداد سربازان آمریکایی در عراق و سوریه است.