نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مریم کاظمی و مریم پایاب در بازداشت اداره اطلاعات بهبهان به سر می‌برند

بنا به اطلاعات رسیده به زمانه، یک‌شنبه ۸ آبان خانواده‌های مریم کاظمی و مریم پایاب از دادخواهان که در بهبان بازداشت شده بودند جهت پیگیری وضعیت آنها به دادگاه بهبهان مراجعه کردند، اما شعبه اول بازپرسی بهبهان به ریاست بازپرس شیخ مرادی از ملاقات با خانواده‌ها با دو شهروند بازداشت شده جلوگیری کرد. منبع آگاهی به زمانه گفت در بازپرسی به خانواده‌ها گفته شده مریم کاظمی و مریم پایاب به زندان کارون اهواز منتقل شده‌اند: «در حالی که این صحت ندارد چون زندان کارون اهواز تعطیل شده است.» نهایتا با اصرار و پافشاری خانواده‌ها، و در حالی‌که به آنها گفته بودند این دو شهروند را به زندان اهواز منتقل کرده‌اند، اجازه داده شد که مریم پایاب و مریم کاظمی ملاقاتی چند دقیقه‌ای با خانواده‌هایشان داشته باشند، اما اجازه صحبت داده نشد. همچنین به خانواده‌ها گفته شده که این دو شهروند بهبهانی در بازداشت اداره اطلاعات هستند.

ماموران امنیتی ماهان گچ‌پزان، دبیرکل شوراهای صنفی دانشگاه‌ها را بازداشت کردند

شوراهای صنفی دانشگاه‌های ایران از بازداشت دوباره ماهان گچ‌پزان، دبیرکل شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور خبر داد. ماموران امنیتی ظهر هشتم آبان ماهان گچ‌پزان را برای دومین بار در فاصله کمتر از یک ماه بازداشت کردند. بنا بر گزارش شوراهای صنفی، ماموران امنیتی از تلفن همراه دبیرکل شوراهای صنفی دانشگاه‌ها یک پیام با مضمون محکومیت و پایان دادن به اعتراضات دانشجویی در کانال شوراهای صنفی منتشر کردند. این شورا اعلام کرد که به هیچ وجه اعتراضات دانشجویی را محکوم نکرده و از دانشجویان نخواسته است به اعتراضات خود پایان بدهند. اعتراضات گسترده دانشجویان از شش هفته قبل آغاز شده و در چند دانشگاه سد تفکیک جنسیتی در سالن های غذاخوری را شکسته است. از آغاز اعتراضات ده‌ها دانشجو در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند. برخی از دانشجویان به قید وثیقه آزاد شدند اما شمار زیادی از آن‌ها همچنان در زندان اسیر هستند.

فرماندار آبدانان اعتصاب بازاریان این شهر در اعتراض به بازداشت گسترده معترضان را تایید کرد

خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از یدالله حاتمی، فرماندار آبدانان نوشت بازاریان این شهر صبح هشتم آبان در اعتراض به عدم آزادی بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر مغازه‌های خود را بستند. فرماندار آبدانان ادعا کرد که بازاریان تنها «یک ساعت و نیم مغازه خود را بستند و آرامش به شهر بازگشته است». او درباره سرنوشت ده‌ها معترضی که شامگاه سه‌شنبه ۲۶ مهر به دست نیروهای امنیتی بازداشت شدند، توضیح بیشتری نداد. آبدانان در استان ایلام ۲۶ مهر صحنه اعتراض گسترده بود. بنا بر گزارش منابع نزدیک به فعالان کُرد، نیروهای سرکوب معترضان را با گلوله‌های ساچمه‌ای نشانه گرفتند و دستکم ۱۵ تن را مجروح کردند. در روزهای گذشته فعالان حقوق بشر در کردستان گفته بودند که ۲۶ تن از معترضان بازداشت‌شده در آبدانان اعتصاب غذا کرده‌اند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی اعلام کرد چهار ایرانی نیز در فاجعه جشن هالووین سئول کشته شده‌اند

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کره جنوبی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد دست‌کم چهارتن از ایرانیان مقیم این کشور در فاجعه جشن هالووین در سئول جان خود را از دست داده‌اند. در یک مرکز تفریحی در سئول ازدحام جمعیت در نخستین جشن هالووین پس از شیوع همه‌گیری کرونا، جان حداقل ۱۵۱ تن را گرفت. بیشتر قربانیان جوانان حدود ۲۰ ساله و به‌خصوص زنان‌اند. در این جشن ۸۲ نفر هم زخمی شده‌اند که طبق آخرین گزارش‌ها حال ۱۹ تن از آن‌ها وخیم است. طبق اعلام مقام‌های کره جنوبی در مجموع ۱۹ تن از کشته‌شدگان شهروند خارجی بوده‌اند. سفارت ایران به نقل از پلیس کره جنوبی نام کشته‌شدگان را آفاق راست منش، علی پراکند، ریحانه سادات آتشی و سمیه مقیمی نژاد اعلام کرد و تایید کرد که یک ایرانی نیز مصدوم و به صورت سرپایی درمان و ترخیص شده است. در اطلاعیه سفارت ایران آمده است: «دو نفر از فوتی‌ها در بیمارستان‌های سئول شناسایی شده‌اند و دو نفر دیگر در بیمارستان‌های خارج از سئول می‌باشند که همکارانم در حال عزیمت و شناسایی آنها هستند. در صورت کسب اطلاعات تکمیلی، اطلاع رسانی خواهد شد.» مقام‌های کره جنوبی می‌گویند ازدحام جمعیت به ایست ناگهانی و خفگی در قربانیان منجر شده است.

فیلترینگ و اعتراضات ورود گردشگران به ایران را ۹۰ درصد کاهش داد

حرمت‌الله رفیعی که رسانه‌های داخلی ایران از او به عنوان «رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی» نام بردند، گفت: طی مهر و آبان ماه سال جاری ۹۰ درصد تورهای گردشگری ورودی به ایران لغو شده است. او اختلال در اینترنت و فیلترینگ برخی نرم‌افزارهایی که مسافران و گردشگران مدارک خود را روی آن‌ها بارگذاری می‌کردند را یکی از مهمترین دلایل کاهش ورود گردشگران به ایران عنوان کرد و افزود: «اطلاعات مسافران از قبیل پاسپورت، مدارک شناسایی و قراردادها، همه توسط اپلیکیشن‌های رایج صورت می‌گرفت. شرایط نامناسبی به وجود آمده و کندی اینترنت هم مزید بر علت شده است که در آپلودکردن اطلاعات مسافر دچار چالش شویم. دقیقا از آبان ۹۸ به بعد، صنعت گردشگری روزگار خوبی را سپری نمی‌کند». حکومت ایران از آغاز خیزش جاری شبکه اینترنت را مختل و بسیاری از نرم‌افزار و اپلیکیشن‌ها را فیلتر کرده است. وزیر کشور رفع محدودیت‌های اعمال شده بر شبکه اینترنت را به پایان اعتراضاتی که روز به روز وسعت بیشتری می‌گیرد، منوط کرده است. پیشتر نیز فعالان صنعت آی تی گفته بودند که فیلترینگ سبب کاهش تولید و تعطیلی خطوط برخی واحدهای تولیدی شده است. برخی از مقام‌ها نیز از لغو سفر هیئت‌های تجاری به ایران خبر داده بودند.

رسانه‌های وابسته به نهادهای امنیتی ایران از بازداشت توماج صالحی، خواننده رپ خبر دادند

خبرگزاری دانشجو که به بسیج دانشجویی نزدیک است با انتشار یک تصویر با چشم بند از توماج صالحی، خواننده رپ در ایران، از بازداشت او خبر داد. این خبرگزاری ادعا کرد که ماموران امنیتی توماج صالحی را هنگام خروج از کشور در مرزهای غربی بازداشت کرده‌اند. حساب کاربری توماج صالحی در توییتر اما ضمن تایید بازداشت او، ادعای ماموران امنیتی مبنی بر بازداشت او در حین خروج از کشور را رد کرد و نوشت او را در چهارمحال و بختیاری بازداشت کرده‌اند. اقبال اقبالی، دایی توماج صالحی نیز بازداشت او را در گردبیشه (بروجن) واقع در استان چهارمحال و بختیاری تأیید کرد. چند ساعت پیش از انتشار خبر بازداشت توماج صالحی، اطلاعات سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای ادعا کرد ماموران این نهاد امنیتی - نظامی «یک تیم خرابکاری سه نفره» را در چهارمحال و بختیاری بازداشت کرده‌اند. در این اطلاعیه نام از افراد بازداشت شده اعلام نشده است.

حل حوزوی مشکل گشت ارشاد: امضای تفاهم‌نامه ستاد امر‌به‌معروف، قوه قضائیه و بسیج برای آموزش ضابطان «امر‌به‌معروف»

همزمان با تداوم خیزش «زن، زندگی، آزادی» قوه قضاییه، بسیج مستضعفین و ستاد امر به معروف و نهی از منکر یک تفاهم‌نامه برای «آموزش ضابطان امر به معروف» امضاء کردند. بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است «متون آموزشی» برای ضابطان امر به معروف و نهی از منکر تدوین شود، آن‌ها رده‌بندی و شناسایی شوند و در نهایت یک بانک اطلاعاتی از «ضابطان» تهیه شود. صدور مدرک برای ضابطان هم از دیگر مفاد این تفاهمنامه است. جزِئیات بیشتری درباره بودجه این تفاهمنامه منتشر نشده است. کاظم صدیقی، رئیس سازمان امر به معروف و نهی از منکر در مراسم امضاء این تفاهمنامه «احیای امر به معروف» را «نص صریح قانون» دانست و ادعا کرد «دشمنان» از آن هراس دارند و «رسانه‌های بیگانه» عمل‌کرد این ستاد را مورد هجمه قرار داده‌اند. امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود گروهی را که «مومنان» نامید، خطاب قرار داد و از آن‌ها خواست «اجازه ندهند قانون امر به معروف و نهی از منکر در حاشیه قرار بگیرد». غلامرضا سلیمانی، فرمانده بسیج هم گفت که بسیج از تمام توان خود برای «پیشبرد قانون امر به معروف» استفاده می‌کند. اصغر جهانگیر، معاون اول قوه قضاییه نیز وعده کرد قوه قضاییه «از ضابطان حمایت کند». سه نهاد حکومتی در حالی برای اجرای قانون امر به معروف تفاهم‌نامه امضاء کردند که ایران بیش از چهل روز است یکپارچه در واکنش به قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی به دست پلیس گشت ارشاد، قیام کرده است.

سه کودک بر اثر تیراندازی نیروهای نظامی در زاهدان کشته شدند

بنا بر گزارش «کمپین فعالین بلوچ» سه کودک بلوچ در تجمع مسالمت‌آمیز جمعه ششم آبان ۱۴۰۱ در زاهدان پس از اصابت گلوله توسط نیروهای نظامی جان‌باختند. بر اساس این گزارش، نام این سه کودک بلوچ امیر شهنوازی و امید نارویی اهل زاهدان و عادل بریچی اهل منطقه شیرآباد زاهدان اعلام شده است. به نوشته «کمپین فعالین بلوچ»، امیر شهنوازی و امید نارویی به علت اصابت گلوله به ناحیه سر و خونریزی شدید، و عادل بریچی به دلیل اصابت گلوله به ناحیه گردن جان خود را از دست دادند. این کمپین پیشتر گزارش کرده بود که در جریان تیراندازی نیروهای نظامی به سمت شهروندان بلوچ که پس از اتمام نماز جمعه اقدام به تجمع کردند بیش از ۵۰ معترض بلوچ کشته و زخمی شدند.