نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#کامران_ساختمانگر فعال کارگری پس از تأیید حکم ۶ سال حبس خود، خواستار حمایت #فعالان_کارگری و اجتماعی از #زندانیان_سیاسی شد

کامران ساختمانگر فعال کارگری به سبب فعالیت‌های خود در حمایت از جنبش کارگری از سوی دادگاه انقلاب سنندج به اتهام فعالیت در کومله و اقدام برای تبلیغ علیه نظام به شش سال حبس تعزیری محکوم شده و درخواست اعاده دادرسی او نیز اول آذر رد شد. او در نامه‌ای سرگشاده خطاب به فعالان کارگری و اجتماعی از آن‌ها خواسته است برای بی‌اثر کردن سیاست سرکوب و پرونده سازی برای فعالان کارگری که از سوی حکومت اجرا می‌شود، از کارگران و فعالان سیاسی دربند حمایت کنند. در دادنامه دادگاه انقلاب سنندج کامران ساختمانگر فعال کارگری به شرکت در نشست‌های مجازی، ارتباط با فعالان کارگری استان خوزستان از جمله اسماعیل بخشی و کارگران فولاد اهواز و حمایت از اعتصاب کارگران نیشکر هفت‌تپه اشاره شده است. دادگاه بر این مبنا او را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده که پنج سال آن قابل اجراست. شعبه چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان حکم دادگاه انقلاب سنندج را تائید کرده است. ساختمانگر در نامه سرگشاده خود نوشته حاضر به سرخم‌کردن در برابر دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی نشده است و افزوده: «این بار فریاد دادخواهی و کیفرخواست خود علیه نظم موجود و این حجم از نابرابری و بی‌عدالتی و تبعیض را رو به جنبش دادخواهی مردمی، فعالین جنبش‌های اجتماعی، نهادها و تشکل‌های مستقل کارگری و جریانات مدافع کارگر و مردم شریف و آزادیخواه و برابری طلب مطرح و به گوش جهانیان و هم سرنوشتان خود در سراسر جهان خصوصا طبقه کارگر ایران می‌رسانم».

شبکه پرس تی‌وی جمهوری اسلامی مدعی شد سلاح به‌کار رفته در ترور محسن فخری‌زاده ساخت اسرائیل است

شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی، وابسته به جمهوری اسلامی ایران دوشنبه ۱۰ آذر سه روز پس از ترور محسن فخری‌زاده، سردار سپاه پاسداران، رئیس مرکز پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و از مسئولان اصلی برنامه هسته‌ای ایران به نقل از «منابع آگاه» اعلام کرد که سلاح به‌کار رفته در ترور فخری‌زاده ساخت اسرائیل است. این «منبع آگاه» که معلوم نیست چه مسئولیتی در حکومت ایران دارد به پرس تی‌وی گفت: «بقایای جمع‌آوری‌شده سلاح از محل این اقدام تروریستی دارای نشان و مشخصات صنایع نظامی اسرائیل است.» این شبکه خبری همچنین به نقل از وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نوشت: «سرنخ‌های جدید درباره هویت عاملان به‌دست آمده و اطلاعات به زودی منتشر خواهد شد.» محسن فخری زاده جمعه ۷ آذر در جریان یک حمله مسلحانه در منطقه آبسرد دماوند در تهران کشته و جسد او امروز (دوشنبه) به خاک سپرده شد. سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه از دادستان کل کشور خواست که با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان قضائی نیروهای مسلح، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کارگروه ویژه‌ای برای تعقیب عاملان و آمران ترور محسن فخری‌زاده تشکیل دهد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی: سیاست‌های دولت در مورد کرونا به طور قطع غلط بوده و هست

سیدمحسن دهنوی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری رسمی مجلس (خانه ملت) گفت: «استراتژی‌های دولت در زمان شیوع کرونا برای مقابله با این بیماری به طور کل اشتباه بوده است و ما منتقد آن بودیم، کما اینکه در مورد تعطیل کردن تهران تمام کارشناسان معتقد بودند دولت باید یک دوره تعطیلی اعلام کرده و در مورد ترددها سختگیری می‌کرد تا زنجیره انتقال این بیماری قطع شود.» نماینده تهران در مجلس یازدهم در ادامه همچنین گفت: «تعطیلی که دولت در هفته اول اعمال محدودیت‌ها اجرا کرد در کنترل این بیماری اثرگذار نبود، چرا که بانک‌ها تعطیل نبوده و بسیاری از ادارات نیمه تعطیل بودند و شرکت‌ها نیز دایر بودند و تنها یک سری کسب و کارهای بازار تعطیل شدند و خیابان‌ها هم شلوغ بودند، بنابراین سیاست‌های دولت به طور قطع غلط بوده و هست و ما انتقاداتی را به آنها وارد می‌دانیم.» به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی «در شرایطی که دولت برای رعایت پروتکل‌ها اعلام می‌کند بسیاری از کسب و کارها از جمله بانک‌ها و تعدادی از ادارات باید دایر بمانند تا کار مردم راه بیفتد اینکه الزام می‌کند باید جلسات صحن مجلس تعطیل شود، نشان می‌دهد که اغراض سیاسی را دنبال می‌کند.»

کارگران #شهرداری_زنجان خواستار #قرارداد_دائم و #حذف_پیمانکاران شدند

کارگران فضای سبز #شهرداری_زنجان در مقابل اعمال فشار شهردار و اعضای شورای شهر برای تحمیل عقد قرارداد کار با #پیمانکاران مقاومت کرده و خواستار #قراداد_دائم کار با شهرداری هستند. گرچه قانون کار عقد قرارداد موقت را به رسمیت شناخته اما تمدید قرارداد موقت در کارهای با ماهیت مستمر و دائمی را ممنوع کرده است. شهرداری زنجان که ۱۰ سال است کارگران فضای سبز را با قراردادهای سه ماهه، شش ماهه و یک ساله به کار گرفته، به جای استخدام آن‌ها، گام دیگری در تضییع حقوق کارگران برداشته و تلاش دارد کارگران را به پیمانکاران واگذار کند. کارگران فضای سبز شهرداری زنجان گفته‌اند در این سال‌ها چهار فصل سال و بدون وقفه کار کرده‌اند. کارگران فضای سبز شهرداری زنجان برغم سال‌ها سابقه کار به خاطر نوع قراردادشان دستمزدی معادل حداقل دستمزد می‌گیرند. از مزایای قانونی کارگران دائمی بی‌بهره‌اند، بانک‌ها نیز از پذیرش درخواست دریافت وام کارگران به این بهانه که شغل دائمی ندارند خودداری می‌کنند. کارگران که یک بار در ابتدای سال جاری با مقاومت خود شهردار و شورای شهر را به عقب‌نشینی واداشته‌اند، در آستانه سال جدید تاکید کرده‌اند به قرارداد با پیمانکاران تن نخواهند داد و خواستار قرارداد دائمی کار هستند.

مذاکرات درباره پیش‌نویس قانون اساسی #سوریه آغاز شد

دور جدید مذاکرات به‌منظور یافتن راه حلی صلح‌آمیز برای جنگ سوریه دوشنبه ۳۰ نوامبر / ۱۰ آذر در ژنو آغاز شد. گیر پدرسن، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه گفت نمایندگان دولت سوریه از دمشق، مخالفان و نمایندگان جامعه مدنی سوریه در این مذاکرات شرکت دارند. پدرسن تأكید كرد که «ما می‌خواهیم شاهد پیشرفت در مذاکرات باشیم.» قرار است در این نشست چند روزه پیش‌نویس قانون اساسی سوریه تدوین شود. این موضوع یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در برنامه صلح سازمان ملل برای سوریه در دسامبر ۲۰۱۵ تصویب شد. با این حال دور قبلی مذاکرات که در ماه اوت (شهریور) با همین ترکیب از شرکت‌کنندگان انجام شد به دلیل اختلافات موجود به شکست انجامید و سپس مذاکرات به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف شد. این مذاکرات بخشی از برنامه صلح سازمان ملل است. پس از تدوین قانون اساسی باید انتخابات جدید برگزار شود تا سرانجام جنگ در این کشور پایان گیرد.

نگرانی #سازمان_بهداشت_جهانی از افزایش مرگ و میر بر اثر #مالاریا

#سازمان_بهداشت_جهانی نگران آن است که در سال جاری شمار مرگ و میر بر اثر بیماری مالاریا افزایش یاید. پدرو آلونسو، مسئول دپارتمان کنترل مالاریا در سازمان بهداشت جهانی در ژنو اعلام کرد که به‌دلیل شیوع پاندمی کرونا خدمات بهداشتی مالاریا تا حدی قطع شده است. به‌گفته آلونسو بر همین اساس شمار مرگ و میر بر اثر مالاریا ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار مورد بیشتر از حد انتظار بوده است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۰۹ هزار نفر در سراسر جهان که بیشتر آن‌ها در آفریقا بوده‌اند، بر اثر مالاریا جان خود را از دست داده‌اند. کارشناس‌های سازمان بهداشت جهانی انتقاد کرده‌اند که مبارزه با مالاریا به اندازه مبارزه با ویروس کرونا مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بودجه دریافت نمی‌کند. ماتشیستو موئتی، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در آفریقا می‌گوید این امر موجب خشم و نگرانی است که هر ساله یک بیماری قابل درمان و قابل پیشگیری حدود ۴۰۰ هزار مورد مرگ و میر داشته باشد.

نماینده #اهواز در مجلس می‌گوید پروژه‌های #آب و فاضلاب این شهر از سال گذشته تعطیل شدند

در حالی‌که خوزستان و به‌ویژه اهواز و حومه آن با بحران آب مواجه هستند، مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز و باوی با اشاره به مشکلات زیرساختی خوزستان و سیل و آب‌گرفتی و گرد و غبار در این استان گفت: «جمع‌آوری آب‌های سطحی وظیفه شهرداری اهواز است و این کار باید انجام می‌شد اما متأسفانه پروژه‌ها از سال‌ گذشته تعطیل شد و به سمت کارهای غیرضروری رفت. (...) بنا بود در گذشته مسئله فاضلاب اهواز خاتمه پیدا کند اما این اتفاق نیفتاد.» یوسفی با بیان این‌که سیل استان اهواز و پسماند فاضلاب این شهر مشکلات فراوانی برای ساکنان این شهر و شهرستان‌های اطرافش به‌وجود آورده است، گفت: «مشکلاتی که امروز مردم اهواز در بخش آب و فاضلاب با آن روبه‌رو هستند مربوط به عدم انجام اقداماتی است که باید در سنوات گذشته انجام می‌شد.» مجتبی یوسفی «سوء مدیریت و عدم اولویت‌بندی» را سبب ایجاد مشکلاتی برای مردم اهواز و خوزستان دانست و افزود: «منابعی به شهرداری‌های استان آمد اما درست مدیریت نشد.» بحران آبی که در چند سال گذشته به صورت جدی خود را در برخی از استان‌های ایران از جمله خوزستان نشان داده حاصل سال‌ها سوء مدیریت، تغییرات آب و هوایی منطقه، عدم استفاده صحیح از منابع آبی توسط دولت و عوارض ناشی از پروژه‌های انتقال آب سدها و رودخانه‌ها به نقاط دیگر بوده است. خوزستان بارها شاهد اعتراضات مردمی به وضعیت آب در این استان بوده است.

تشکیلات خودگردان #فلسطین و اتحادیه عرب: آمریکا نقش فعال‌تری در تشکیل دولت مستقل فلسطینی ایفا کند

تشکیلات خودگردان فلسطین و اتحادیه عرب در انتظارند که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا سیاست‌های راهبردی دولت آتی ایالات متحده در خاورمیانه را تغییر دهد. به گزارش خبرگزاری آلمان، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و احمد ابوالغیظ، رئیس اتحادیه عرب بعد از دیدار و گفت‌وگو در مصر در بیانیه مشترکی اظهار امیدواری کردند که دولت جدید ایالات متحده «نقش فعال‌تر و مثبتی در دستیابی به هدف کشور مستقل فلسطینی ایفا کند.» محمود عباس بعد از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرده بود که روابط فلسطین با ایالات متحده احیا شود. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و سبب عادی‌سازی روابط اسرائیل با بحرین و امارات در چارچوب توافق موسوم به آبراهام (ابراهیم) شد.

شنیده شدن صدای انفجار از محوطه پتروشیمی #سنندج ــ آتش‌نشانی سنندج می‌گوید تخلیه گاز محبوس در لوله‌ها بود

یک‌شنبه شب، ۹ آذر، ویدئوها و گزارش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از دیده شدن نوری شدید و شنیده شدن صدایی مهیب از جنوب #سنندج، ‌ نزدیکی فرودگاه این شهر حوالی ساعت ۲۲:۳۰ خبر می‌دادند. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری سنندج - مرکز استان کردستان - منشأ آن را پتروشیمی سنندج دانست اما انفجار در این پتروشیمی را تکذیب کرد. سهیل فضل‌وزیری به خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران گفت که دلیل دیده شدن این نور و صدای انفجار «سیستم تریپ پتروشیمی» است: «در صنعت پتروشیمی گاهی اوقات برای تخلیه گاز محبوس در لوله‌ها اقدام به آتش زدن و خارج کردن آن کرده که اگر نقصی در سنسور یا سیستم به‌وجود بیاید، منبع قطع و گاز وارد در چرخه از طریق سوپاپ‌ها به بیرون زده و منجر به صداهای مهیبی می‌شود.» مدیرعامل آتش‌نشانی سنندج مدعی شد «هیچ اتفاقی نیفتاده است» و از مردم خواست که به «شایعات دروغین» توجه نکنند. ایران در تابستان سال جاری با سلسله‌ای از آتش‌سوزی‌ها و انفجارهای مشکوک مواجه شد که در مهم‌ترین آنها، بخشی از تأسیسات روزمینی سایت هسته‌ای نطنز در ۱۲ تیر دچار انفجار و آتش‌سوزی شد. مقام‌های ایرانی این انفجار را خرابکاری دانسته‌اند.