ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مدیر سابق طرح جامع آب ایران:‌ با خواندن نماز باران و صدور مصوبه‌های غیرکارشناسی نمی‌توان بحران آب را حل کرد

مصطفی فدایی‌فرد، مدیر سابق طرح جامع آب ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) با انتقاد از سیاست‌های مدیریت آب در کشور و بی‌توجهی مقامات به آن گفت که کارشناسان و سازمان‌های معتبر بین‌المللی از سال‌ها قبل نسبت به بروز این بحران هشدار می‌دادند. فدایی‌فرد با اشاره به اعتراض‌های مردمی خوزستان و اصفهان و چهارمحال و بختیاری توضیح داد که مسئولان به دلیل ترسالی‌های موقتی همچون بارش‌های فراگیر اسفند ۹۷ تا اردیبهشت ۹۸ هشدارهای کارشناسان را نادیده گرفتند و به برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی ادامه دادند. این پژوهشگر حوزه آب اخطار داد که بدون تغییر بنیادین در شیوه مدیریت بحران آب به بحرانی فراگیر در همه زمینه‌ها بدل خواهد شد: «باید تا دیرتر از این نشده است، با پذیرش گستردگی و بزرگی مشکل و قبول این که صدور دستور به تنهایی، خواندن نماز باران، صدور مصوبه‌های استانی غیر کارشناسی و بدون پشتوانه، رهاسازی از سر اجبار و غیرکارشناسی از سدهای مخزنی، طرح‌های سازگاری با کم‌آبی و بی‌آبی و سایر مسکن‌های موقتی از این دست کاری از پیش نخواهند برد، و با تغییر بنیادی رویه نامناسب مدیریت چهار دهه گذشته، از تبدیل یک بحران اقتصادی و اجتماعی به بحران‌های سیاسی و امنیتی جلوگیری کرد.» فدایی‌فرد همچنین تأکید کرد دلیل اصلی بحران آب عدم سرمایه‌گذاری در توسعه پایدار به ویژه در زمینه اشتغال بوده است: «به دلیل نبود اعتبارات و زمینه‌های مورد نیاز برای ایجاد اشتغال پایدار و غیرآب‌محور، دولت‌های مختلف گذشته مجبور بوده‌اند با استفاده بی‌رویه و نادرست از منابع آب محدود کشور، شغل ایجاد کنند که کافی نیز نبوده است.» مدیر سابق طرح جامع آب کشور تأکید کرد بدون احیای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) و پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، بحران آب نیز قابل حل نخواهد بود: «هرگونه راهکار برای عبور از بحران آب و سایر بحران‌ها و تنش‌های مرتبط با موضوع آب و محیط زیست، به اعتبارات و منابع مالی و پولی فراوان و کافی و همچنین فراهم شدن امکان بهره‌برداری از سایر پتانسیل‌های خدادادی کشور نیاز دارد و رفع این محدودیت‌ها و دستیابی به اعتبارات، در گرو تعامل با جهان و نه تقابل با دنیا است» او خواستار بازنگری اساسی و بهبود سیاست‌های کلان حاکمیتی شد.

انفجار یک مین در کابل چند زخمی بر جای گذاشت

وزارت کشور طالبان از انفجار یک مین مغناطیسی در نزدیکی دبیرستان حبیبیه شهر کابل خبر داد. سعید خوستی، سخنگوی این وزارتخانه به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفت این رویداد صبح سه‌شنبه ۹ آذر / ۳۰ نوامبر رخ داده است و مین در یک گلدان جاسازی ‌شده بود. به‌گفته خوستی این انفجار تلفاتی در بر نداشت. شاهدان عینی اما گفته‌اند این انفجار یک دستگاه موتور از نوع «هایلکس» نیروهای طالبان را هدف قرار داده بود. آن‌ها همچنین گفته‌اند چند نفر، از جمله چند غیرنظامی در این حمله زخمی شده‌اند. برخی از رسانه‌ها شمار زخمی‌شدگان را پنج نفر گزارش کرده‌اند. هنوز مسئولیت این انفجار را شخص یا گروهی به‌عهده نگرفته است. در هفته‌های اخیر انفجار در کابل به‌شکل نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است. مسئولیت بیشتر این انفجارها را گروه «دولت اسلامی» (داعش) به‌عهده گرفته است.

وزیر نیرو بدون ارائه جزئیات از تصویب طرح ضربتی کوتاه مدت برای حل مشکلات آب چهار استان خبر داد

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو سه‌شنبه ۹ آذر گفت: «امروز طرح ضربتی کوتاه‌مدت برای حل مشکلات آب چهار استان به تصویب رسید.» محرابیان این سخنان را پس از سومین جلسه بررسی مسائل آب استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و خوزستان که از حوضه زاینده‌رود متأثر می‌شوند، بیان کرد. او گفت: «پیشنهادهای مطرح‌شده جلسه قبل به تصویب رسید که بر اساس آن طرح کوتاه‌مدت و ضربتی تصویب شده تا دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، صمت، کشور و تعاون و همچنین سازمان برنامه و بودجه مکلف شدند پشتیبانی کامل از اجرای این طرح‌های ضربتی را انجام دهند.» محرابیان همچنین از تصویب «طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت» در این استان‌ها در آینده سخن گفت. پیش از این نیز در جریان اعتراضات کشاورزان اصفهان ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم گفت دستور داده است که مسائل و مشکلات آب «هر چه سریع‌تر» حل شوند اما تاکنون هیچ یک از مسئولان حکومتی نگفته‌اند که مشکلات و کمبود آب در کشور را که بیشتر آن نتیجه مدیریت غلط آن‌ها بوده چگونه و براساس چه طرح مدونی می‌خواهند حل کنند. بحران آب در ایران به‌ویژه در سال‌های اخیر به اعتراضات اجتماعی کشیده شده و در این اعتراضات ده‌ها نفر کشته، مجروح و دستگیر شده‌اند. آخرین مورد آن اعتراضات مردم و کشاورزان اصفهان بود که به اعتراض علیه نظام و مسئولان حکومتی کشیده شد. نیروهای امنیتی این اعتراضات را سرکوب کردند.

اجاره‌بها در تهران در ماه‌های اخیر رشد با بیش از ۵۰ درصدی مواجه بوده است

بانک مرکزی ایران در گزارش اخیر خود از رشد بیش از ۵۰ درصد اجاره در تهران بزرگ خبر داده است. بر اساس اعلام بانک مرکزی، اجاره بها در آبان سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیش از ۵۱ درصد رشد داشته است. بر اساس همین گزارش اجاره بها در سراسر ایران رشد تقریبا ۵۵ درصدی را شاهد بوده است. رشد اعلام شده توسط بانک مرکزی با آنچه در واقعیت اجاره در ایران می‌گذرد تفاوت دارد و رشد اجاره بها بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که بانک مرکزی اعلام می‌کند. گزارش‌های میدانی به ویژه در مناطق برخوردار و کم‌برخوردار، ازافزایش ۵۰ تا ۷۰ درصد و بعضاً ۱۰۰ درصدی اجاره‌بها حکایت می‌کند. همشهری در گزارشی می‌نویسد، اجاره بها در تهران فقط در ۸ ماهه امسال رشد حدوداً ۲۰ درصدی داشته که در سال‌های قبل از آن چنین اتفاقی بی سابقه بوده است. ارقام رسمی اعلام شده بر اساس قراردادهایی است که در«سامانه مشاوران املاک» ثبت می‌شود؛ در حالی که در بسیاری از قراردادهای اجاره مسکن به خصوص قراردادهای تمدیدی، موجر و مستأجر از مراجعه به دفاتر مشاوران املاک خودداری می‌کنند. پیش از این و تابستان امسال ایسنا در گزارشی از وخامت بازار اجاره در جنوب تهران خبر داده و نوشته بود به سبب تراکم جمعیت در این مناطق برای رهن یک واحد نقلی قدیمی در مناطق ۱۴ و ۱۵ باید دست کم ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت کرد که البته اینطور واحدها اغلب از امکانات خوبی برای زندگی برخوردار نیستند. وزارت راه و شهرسازی بهار امسال در گزارشی اعلام کرد که ۶۴ درصد از درآمد خانواده‌ها در تهران و دیگر کلان‌شهرهای ایران صرف تأمین سرپناه می‌شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان: کاهش ۵۰ درصدی مصرف میوه در ایران

رئیس اتحادیه بارفروشان در حالیکه از افزایش عرضه صیفی‌جات در میادین خبر داده گفته است که کاهش قدرت خرید مردم، ۵۰ درصد مصرف میوه را در کشور کاهش داده است. مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان به ایلنا گفت در زمینه عرضه سیب‌زمینی و پیاز مشکلی وجود ندارد و هم اکنون بیش از نیاز داخلی پیاز در انبارها موجود است و پیاز ایران به چندین کشور منطقه از جمله عراق، ارمنستان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و افغانستان صادر می‌شود. رئیس اتحادیه بارفروشان همچنین گفت که به دلیل کاهش قدرت خرید مردم پرتقال، کیوی، انار، سیب و نارنگی در میدان مانده و کسی آنها را نمی‌خرد. تناسب نداشتن درآمد خانواده‌ها با قیمت میوه و سبزیجات سبب شده است تا این کالا کم‌کم از سبد مصرف بخش گسترده‌ای از مردم حذف شود.

میانگین بارش در ایران در حدود دو ماه گذشته ۴۲ درصد کمتر از میانگین دوره‌‌های مشابه در نیم قرن اخیر است

میانگین بارش‌های ایران در حدود دو ماه گذشته از سال آبی جاری ۴۲ درصد کمتر از میانگین دوره‌های مشابه در ۵۳ سال اخیر است. بر اساس آمار‌های« دفتر مطالعات پایه منابع آب»چهار حوضه آبریز اصلی در مرکز و شرق ایران در شرایط وخیم‌تری هستند. بارش‌ این چهار حوضه آبریز ۷۵ تا ۱۰۰ درصد کمتر از دوره‌های مشابه بلندمدت است. آمار‌های دفتر اطلاعات و داده‌های آب از افت ۳۰ درصدی ذخیره آب سدهای ایران حکایت می‌کند. مسئولان ایران با توجه به آن که میزان بارش‌ها کمتر از میانگین بلندمدت است، تداوم خشکسالی شدید را بسیار محتمل دانسته‌اند. بحران آب ایران و کشورهای منطقه را تهدید کرده و هر روز جدی‌تر می‌شود. ایران در میان ۱۷ کشوری است که بنا به تحلیل «انستیتو منابع جهان» با تنش آبی بسیار بالا رویارو هستند. ۱۷ کشوری که با تنش آبی بسیار بالا رویارو هستند، از جمله ایران، حدود یا بیش از ۸۰ درصد منابع آبی در دسترس‌شان را سالانه مصرف می‌کنند. مدیریت آب در ایران با مشکلات بزرگی رویارو بوده است. سدسازی‌های غیراصولی، انتقال آب، و استخراج بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی در شرایطی که گرمایش جهانی زمین اقلیم سرتاسر سیاره را تهدید می‌کند، یک معضل اصلی است.