ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شیوا مفاخری، دبیر ریاضی، به دست نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد

بر اساس اطلاعات رسیده به زمانه، شیوا مفاخری، دبیر ریاضی مدارس شهر سنندج و نائب رئیس هیأت سوارکاری استان کُردستان، اواخر آبان‌ماه سال جاری از سوی نیروهای حکومتی بازداشت و سپس به مکانی نامعلوم منتقل شد. منبع آگاه زمانه هم‌چنین می‌گوید که با گذشت بیش از پانزده روز از «ربوده» شدن شیوا مفاخری، از سرنوشت و محل نگهداری او هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست. به گفته این منبع، در این مدت خانواده شیوا مفاخری به شدت تحت فشار نیروهای اطلاعاتی قرار گرفته‌اند تا از رسانه‌ای کردن خبر بازداشت او خودداری کنند. شیوا مفاخری دارای دکترای آموزش ریاضی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است. شیوا مفاخری سال‌هاست که به صورت حرفه‌ای در رشته سوارکاری نیز فعالیت دارد. او در سپتامبر ۲۰۲۱ در دوره‌ای در شهر مسقط عمان به نمایندگی از فدراسیون سوارکاری شرکت داشت. در این دوره که از سوی فدراسیون جهانی سوارکاری FEI و به میزبانی فدراسیون سوارکاری عمان برگزارشده بود، ضمن تمدید کد FEI به رسم یادبود از سوی کمیته برگزارکننده، تندیس فدراسیون سوارکاری عمان به شیوا مفاخری اهدا گردید. پس از خیزش انقلابی مردم ایران در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، جمهوری اسلامی بیش از ۱۷ هزار تن را دستگیر کرده و صدها تن را کشته است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی: تمام مطالبات وزارت نفت از عراق دریافت شد

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی چهارشنبه ۹ آذر در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: «سال گذشته و امسال در رابطه با وصول مطالبات خود، به‌خصوص مطالبات صادرات نفت و گاز به عراق، همه معوقات را دریافت کردیم.» به‌گفته اوجی سال گذشته نزدیک به یک میلیارد یورو و امسال نیز ۱,۶ میلیارد یورو دریافت شد و «تقریباً همه مطالبات به روز است». او همچنین افزود: «امسال میزان صادرات گاز به عراق نسبت به سال گذشته ۱,۵ میلیارد مترمکعب بیشتر شده است و هیچ‌گونه بدهی معوق با دولت عراق نداریم.» عراق ۲۰ خرداد / ۱۰ژوئن یک لایحه مالی اضطراری را برای پرداخت بدهی‌های خود به ایران تصویب کرد تا با ادامه روند واردات گاز مانع از تشدید قطعی برق در این کشور شود. عراق از گاز صادراتی ایران عمدتاً در سوخت نیروگاه‌های برق و برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می‌کند.

خانواده آرش صادقی نگران وضعیت جسمی او در زندان است، خبرگزاری قوه قضائیه می‌گوید حال او «مطلوب» است

خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۹ آذر اعلام کرد که حال جسمی آرش صادقی، زندانی سیاسی «مطلوب» است. این خبرگزاری نوشته است آرش صادقی «طی روزهای گذشته توسط پزشک زندان مورد معاینه دقیق پزشکی قرار گرفته و در حال حاضر وضعیت جسمی وی مطلوب است و علائم خاصی از بیماری ندارد». بنا به این گزارش آرش صادقی «اخیراً از برخی مشکلات گوارشی نیز ابراز ناراحتی کرده که پس از تجویز دارو توسط پزشک در حال درمان است». این گزارش افزوده است با توجه به گفته‌های صادقی مبنی بر این‌که باید آزمایش‌های دوره‌ای را برای ارزیابی وضعیت سلامت خود انجام دهد، «مقرر شده پس از ارائه مدارک و مستندات پزشکی معتبر، وی به مرکز درمانی اعزام شود و آزمایشات لازم در خصوص او انجام گیرد». حسین صادقی پدر آرش صادقی، درباره عدم دسترسی فرزندش به داروهای حیاتی و خطر جانی برای او در این شرایط هشدار داده است. حسین صادقی در گفت‌و‌گو با «زمانه» توضیح داد که مسئولان زندان از دریافت داروهای آرش صادقی جلوگیری می‌کردند تا او را وادار به اعتراف کنند. او همچنین گفت که عدم انجام آزمایش‌های منظم پزشکی ممکن است به رشد دوباره سلول‌های سرطانی منجر شود، به همین دلیل خانواده بسیار نگران شرایط آرش هستند. آرش صادقی به بیماری کندروسارکوما مبتلا است و دسترسی به داروهایش ضروری است. خانواده آرش صادقی در هفته‌های گذشته درباره وخامت حال او، لزوم دسترسی به دارو، چکاپ و آزمایش مرتب ماهانه و رژیم غذایی مناسب تأکید کرده‌ بود. آرش صادقی، فعال مدنی، زندانی سیاسی سابق و دانشجوی اخراجی دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۸ مهر در جریان اعتراضات سراسری بازداشت شد و پس از دو روز بی‌خبری در تماس با خانواده از حبس خود در بند ۲۰۹ زندان اوین خبر داد. او پیش از این در ۱۸ تیر ۱۳۸۸، شهریور ۱۳۹۳ و خرداد ۱۳۹۵ بازداشت شده بود و ۱۱ اردیبهشت سال گذشته پس از تحمل پنج سال و شش ماه حبس از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد.

اعتصاب کارگران شرکت نوین صنعت رجا وابسته به راه آهن در اعتراض به سختی کار و تبعیض

چهارشنبه ۹ آذر، کلیپی از تجمع اعتراضی کارگران شرکت نوین صنعت رجا منتشر شده است. اعتصاب‌کنندگان در محوطه شرکت تجمع کرده‌اند. یکی از کارگران درباره مشکلات و خواست‌های اعتصاب می‌گوید موضوع اصلی اعتراض سختی کار، اجحاف در حق کارگران و تبعیض است. او می‌افزاید پاداش‌هایی که در دیگر شرکت‌ها به کارکنان داده می‌شود، به کارگران نوین صنعت پرداخت نمی‌شود. سخنگو همچنین از تحقیر کارگران می‌گوید و به‌عنوان نمونه، به توزیع برنج کِرم‌زده میان کارکنان اشاره می‌کند و می‌افزاید: «برنج دو سال مونده‌ای که به ما دادن، تیر خلاص بود. برنجی که این‌جا بود کِرم‌زده بود، بردم خونه». شرکت نوین صنعت رجا پیش‌تر جزیی از شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا بود و سال ۱۳۹۷ به‌عنوان یک شرکت مستقل در زمینه خدمات نگهداری و تعمیرات واگن‌های قطار آغاز به کار کرد و اکنون یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا وابسته به راه‌آهن است.

اولین جلسه دادگاه ۱۵ تن از معترضان به اتهام افساد فی‌الارض در استان البرز برگزار شد

به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده روح الله عجمیان صبح ۹ آذر در استان البرز برگزار شد. عجمیان یکی از نیروهای سرکوبگر بسیجی بود که در تجمع اعتراضی در مراسم چهلم حدیث نجفی در درگیری با معترضان کشته شد. محمد مهدی کرمی، رضا شاکر، نجیب محمدی، سید محمد حسینی، آرین فرزام نیا، امین مهدی شکراللهی، رضا آریا مهدی محمدی، شایان چارانی، محمد امین اخلاقی، حمید قره حسنلو، امیر مهدی جعفری، رضا شاکر زواردهی، علی معظمی گودرزی، جواد زرگران، بهراد علی کناری به اتهام «افساد فی الارض از طریق ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران پلیس و بسیج، اجتماع و‌ تبانی علیه امنیت کشور» محاکمه می‌شوند و احتمال دارد که به اعدام محکوم شوند. معترضان در چهلم حدیث نجفی، اتوبان کرج – قزوین را مسدود کرده بودند. روح‌الله عجمیان در تلاش بود با سرکوب معترضان، مسیر را باز کند که بنا به ادعای دادستان با ضربات چاقو به قتل رسید. از شرایط نگهداری متهمان در زندان، آزار و شکنجه آن‌ها برای گرفتن اعترافات اجباری اطلاعی در دست نیست.

انفجار در یک مدرسه دینی در سمنگان افغانستان چندین کشته برجای گذاشت

عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله‌ (کشور) طالبان چهارشنبه ۹ آذر / ۳۰ نوامبر از انفجار در یک مدرسه دینی در شهر ایبک واقع در ولایت سمنگان خبر داد و گفت در این انفجار ۱۰ شاگرد مدرسه کشته و شماری زخمی شدند. عبدالنافع تکور درباره‌ نوع این انفجار جزئیاتی ارائه نداد و گفت نیروهای تحقیقاتی طالبان در این منطقه حضور دارند. منابع محلی به روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان گفته‌اند که این انفجار در یک مدرسه «جهادی» تازه‌تأسیس رخ داده است. یک منبع آگاه از وزارت بهداشت افغانستان به روزنامه «اطلاعات روز» گفت در این انفجار ۱۳ نفر کشته شدند و بیش از ۲۰ نفر مجروح به بیمارستان انتقال یافتند. بیشتر قربانیان این انفجار شاگردان مدرسه بودند. تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. پس از به حکومت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، گروه «دولت اسلامی» (داعش) مسئولیت حملات مرگبار علیه غیرنظامیان را برعهده گرفته است.

آخرین آمار «هرانا» از اعتراضات سراسری: کشته شدن دست‌کم ۴۵۵ تن و بازداشت بیش از ۱۸ هزار معترض

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آخرین آمار خود را از اعتراضات سراسری در ایران منتشر کرد. این آمار که از سوی این نهاد حقوق بشری به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌شود، بازه زمانی ۲۶ شهریور تا هشتم آذر سال جاری را در برمی‌گیرد. بر این اساس، شمار کشته‌شدگان ۴۵۵ نفر، شامل ۶۴ کودک و نوجوان (زیر ۱۸ سال) و ۶۰ نیروی امنیتی است. شمار بازداشت‌شدگان به‌طور تخمینی ۱۸ هزار و ۱۸۵ نفر است و تاکنون هویت سه هزار و ۴۱۸ نفر از آن‌ها برای «هرانا» شناسایی شده است. هم‌چنین یک هزار و ۱۰۵ تجمع شهری و دانشگاهی برگزار شده و ۱۵۷ شهر و ۱۴۳ دانشگاه در اعتراضات سراسری شرکت داشتند. از آغاز خیزش «ژن، ژیان ئازادی»، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به‌طور منظم آمارهای جدیدی در این زمینه منتشر می‌کنند.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه افزایش عملیات نظامی در این کشور را محکوم کرد

گیر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، عملیات نظامی اخیر در سوریه را خطری برای غیرنظامیان و ثبات منطقه توصیف کرد. پدرسن در شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک، از ترکیه و نیروهای تحت رهبری کردها در شمال سوریه خواست که از درگیری‌های نظامی خودداری کنند و آرامش نسبی حاکم در سه سال گذشته را به این منطقه بازگردانند. پدرسن همچنین به افزایش نقض آتش‌بس در شمال غربی ادلب، آخرین منطقه تحت کنترل شورشیان، حملات هوایی مشکوک اسرائیل در دمشق، حمص، حماه و لاذقیه و حملات هوایی به مرز سوریه و عراق نیز اشاره کرد. پس از انفجار بمب در استانبول در ۲۲ آبان / ۱۳ نوامبر که منجر به کشته شدن شش نفر شد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دستور حملات هوایی علیه گروه‌های کرد در شمال سوریه و عراق را صادر کرد. او همچنین تهدید به حمله زمینی کرده است. افزون بر این، در سوریه عملیات نظامی مکرر توسط سایر طرف‌های درگیر نیز وجود دارد.

یکی از مجروحان خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» در بوکان جان‌باخت

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، سه‌شنبه هشتم آذر ۱۴۰۱، ابراهیم شریفی، شهروند ۲۹ ساله بوکان که در تاریخ ۲۵ آبان در جریان اعتراضات مردمی این شهر با تیراندازی نیروهای نظامی-امنیتی زخمی شده بود به دلیل شدت جراحات در بیمارستان «سیدالشهدای ارومیه» جان‌باخت. شبکه حقوق بشر کردستان پیشتر نیز گزارش کرده بود که در جریان خیزش «ژن، ژیان، ئازادی» در پی قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی، دست‌کم ۱۱۰ شهروند کُرد شامل ۱۲ کودک در شهرها و روستاهای کردستان و دیگر مناطق ایران توسط نیروهای نظامی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران کشته شدند.

عضو خبرگان رهبری: زنان پرورش‌یافته در غرب «خودفروخته، ارزان قیمت، بیهوده و بی‌حاصل» هستند

محسن اراکی، نماینده مجلس خبرگان رهبری و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه ۹ آذر در یک همایش حکومتی برای تشویق زنان به خانه‌داری و تربیت کودکان گفت زنانی که در غرب پرورش می‌یابند، ارزان‌قیمت و بی‌حاصل هستند: «زنانی که در دامن غرب پرورش پیدا کردند، زنانی خودفروخته، تن‌محور به تعبیر خودتان، ارزان قیمت، بیهوده و بی‌حاصل هستند که هیچ جامعه صالحی از آن‌ها پرورش پیدا نمی‌کند و شما جنایتکار هستید که زن بی‌ارزش را جایگزین زنان ارزشمند می‌کنید و شما خیانتکار به بشریت هستید.» این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت جامعه غرب به دلیل اینکه نتوانسته کسی مانند زینب داشته باشد مرتکب خیانت شده است: «شما اروپایی‌ها که ادعا دارید، مدافع حقوق زن هستید، یک نفر مانند زینب بیاورید، ما افتخارمان زینبی بودن است.» محسن اراکی در همایشی که عنوان آن ایجاد «تمدن نوین اسلامی» بود گفت زنان باید به فکر تربیت فرزند و اداره «بیت» باشند و این مهم‌ترین کار آن‌ها است: «جایگاه زن در جامعه امروز نقشی است که می‌تواند در ایجاد یک خانواده خوب داشته باشد، اما هنوز این جایگاه درست تبیین نشده است.» جمهوری اسلامی در سال‌های گذشته تلاش کرده تا برای حل مشکل کاهش جمعیت در کشور با ستم مضاعف بر زنان و حذف گسترده‌تر آن‌ها از زندگی اجتماعی، الگوی زن خانه‌دار و تربیت‌کننده کودکان را ترویج کند.

بیانیه‌ تعدادی از دانشجویان سابق هنرهای زیبای دانشگاه تهران در حمایت از سارا فرشته صنیعی و حمید نیکخواه

جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه هنرهای زیبا در همبستگی با سارا فرشته صنیعی، مجسمه‌ساز و حمید نیکخواه، طراح گرافیک بیانیه‌ای نوشته‌اند. این دو هنرمند نیز در جریان اعتراضات سراسری اخیر بازداشت شده‌اند. به گفته نویسندگان این بیانیه « به‌سختی می‌شود خبر روشن و موثقی از احوال و شرایط نگه‌داری و سلامت‌شان به دست آورد. این دو زندانی از حق انتخاب وکیل محرومند و با گذشت حدود دو ماه هنوز دلیل بازداشت و اتهام‌های احتمالی‌ اعلام نشده است، حتی به خانواده‌هایشان». سارا فرشته صنیعی روز سوم مهر در خانه‌اش دستگیر شد. به گفته خواهر سارا به رادیو فردا در روز ۲۴ آبان او هشت روز پس از دستگیری به خانواده‌اش تلفن کرد. ماموران زندان به خانواده‌اش خبر دادند که او را در اوین نگه داشته‌اند. مادر و پدر سارا مدام به درب زندان اوین رفته‌اند که بتوانند حال او را جویا شوند. اما ماموران آنها را تهدید کرده‌اند که « نیایید. او جرمش سنگین است و خودتان را هم دستگیر می‌کنیم». به گفته خواهر او از روز ۲۴ آبان، ۱۵ روز بود که سارا با خانواده‌اش تماس نگرفته است. در آخرین تماس در هفته اول آبان سارا فرشته صنیعی به مادرش گفته بوده که حالش خیلی بد است. قلبش دچار مشکل شده و از او نوار قلبی گرفتند. حمید نیکخواه، هنرمند شناخته شده اهل مریوان نیز ٢٨آبان، بدون برگه قضایی و گفتن دلیل بازداشت توسط نیروهای امنیتی، در خانه‌اش در تهران دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است. نویسندگان این بیانیه در پایان نوشتند: «ما ضمن محکوم کردن برخورد با تمام شهروندانی که ناحق و بی‌گناه و فقط به دلیل اظهار نظر و عقیده خود احضار، بازداشت و در بند شده‌اند؛ به مردم شجاع، مبارز و آگاه ایران که امروز صدای آزادی‌خواهی‌ و حق‌طلبی‌شان در جهان پیچیده، شنیده و تحسین شده، و البته به هم‌صنف‌ها و همکاران‌مان که عضوی از مردم ایران زمین هستند، در هر کجای جهان، با نهایت احترام و قدردانی اعلام می‌کنیم که یک‌صدا و قاطعانه خواهان آزادی بی‌قیدوشرط و فوری یاران در بندمان و تمام هنرمندان محبوس هستیم و عاملان این امر را در هر پیشامدی که برایشان رخ دهد، مسئول خواهیم دانست.» بیش از صدنفر تاکنون این بیانیه را امضا کرده‌اند.

حکم اعدام یک زندانی بلوچ در زندان بندرعباس به اجرا درآمد

بنا بر گزارش خبرگزاری «حال‌وش» که اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق شهروندان بلوچ در ایران را پوشش می‌دهد، سحرگاه چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱، حکم اعدام یک زندانی بلوچ از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر که پیشتر به اعدام محکوم شده بود، در زندان بندرعباس به اجرا درآمد. هویت این زندانی بلوچ پرویز براهویی (آنشینی) فرزند خدانظر متأهل و دارای دو ‌فرزند خردسال، اهل زاهدان عنوان شده است. حال‌وش به نقل از یک منبع آگاه نوشته است: «پرویز در سال ۹۶ از بابت اتهام مرتبط با مواد مخدر در بندرعباس بازداشت و از شعبه دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بود که امروز (چهارشنبه) حکم او اجرا شد». این منبع آگاه در ادامه افزود: «خانواده این زندانی از اعدام او بی‌اطلاع بودند و امروز تماس گرفتند که بیایید جسد پرویز را تحویل بگیرید». در روزهای اخیر اعدام زندانیان بلوچ در زندان‌های کشور افزایش چشمگیری پیدا کرده است. در تاریخ شش و هفت آذر نیز دست‌کم هشت زندانی بلوچ با اتهامات «مربوط به مواد مخدر» و «قتل» در زندان‌های سیستان و بلوچستان و مشهد اعدام شدند. پیشتر سازمان حقوق بشر ایران گزارش کرده بود که طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۲۵۱ نفر از جمله ۶ زن و ۶۷ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند. این تعداد اعدام ثبت‌شده، رشد شدیدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در شش ماه نخست سال گذشته میلادی، ۱۱۷ نفر اعدام شده بودند.

جیانگ زمین، رهبر سابق چین در سن ۹۶ سالگی درگذشت

جیانگ زمین، رهبر سابق چین که پس از اعتراضات میدان تیان‌آن‌من به قدرت رسید، در ۹۶ سالگی درگذشت. رسانه‌های دولتی چین گفتند که او بعد از ظهر چهارشنبه ۲۹ نوامبر/ ۸ آذر بر اثر سرطان خون در شانگهای درگذشت. او که یکی از چهره‌های مهم تاریخ چین در دهه‌های اخیر بود، رهبری این کشور را در دوره‌ای برعهده داشت که چین نفوذ خود را در جهان با ابزار اقتصاد و تولید گسترش داد. جیانگ زمین پس از سرکوب خونین معترضان در میدان تیان‌آن‌من پکن و اطراف آن در سال ۱۹۸۹ که منجر به انزوای چین در سطح بین‌المللی شد، به قدرت رسید. این رویداد جرقه نزاع تلخ قدرت را در رأس حزب کمونیست چین بین ارتدوکس‌های تندرو حزب کمونیست و اصلاح‌طلبان برانگیخت. جیانگ زمین که در ابتدا به عنوان یک بوروکرات پرجنب‌وجوش و تحول‌گرا شناخته می‌شد، به مقامات عالی ارتقا یافت. او به‌عنوان رهبر اصلاحات و اتحاد در درون حزب انتخاب شد، به این امید که پلی باشد میان تندروها و عناصر لیبرال‌تر در هیأت حاکمه این کشور. نقشی که در ایفای آن موفق بود.

تیم فوتبال ایران با شکست در برابر آمریکا از دور رقابت‌های جام جهانی حذف شد

تیم فوتبال ایران سه‌شنبه شب ۲۹ نوامبر / ۸ آذر با باخت یک بر صفر در برابر تیم فوتبال ایالات متحده آمریکا از دور رقابت‌های جام جهانی قطر کنار رفت. این تیم پیش از این شش بر دو به انگلیس باخته و دو بر هیچ از ولز برده بود.