نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان #تامین_اجتماعی برای پرداخت مطالبات #بازنشستگان ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان #کسری_بودجه دارد

در ادامه انتقادها از لایحه #بودجه۱۳۹۸، اکبر شوکت از اعضای هیئت امنای سازمان #تامین_اجتماعی، لایحه بودجه را ادامه «بی‌توجهی کامل دولت روحانی به کارگران» دانست. به گفته او دولت در لایحه بودجه هیچ اعتباری برای پرداخت بدهی ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی به سازمان تامین اجتماعی در نظر نگرفته و محل پرداخت بدهی جاری ۲۴ هزار میلیارد تومانی امسال به این سازمان را هم مشخص نکرده است. او گفت که با این وضعیت، شاهد کسری بودجه شدید در سازمان تامین اجتماعی خواهیم بود. به گفته شوکت، کسری بودجه سازمان تامین اجتماعی تا پایان امسال به سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات بازنشستگان خواهد رسید. با این حال دولت سازمان تامین اجتماعی را به واریز درآمدهای حاصل از حق بیمه به حساب خزانه کل موظف کرده است. شوکت این اقدام را «حیف و میل» منابع تامین اجتماعی برای «طرح تحول سلامت» عنوان کرد که به گفته او «بی‌ثمر» و تنها باعث «افزایش بار مالی بر تامین اجتماعی» است. او گفت که ادامه این وضعیت موجب افزایش اعتراض‌هایی خواهد شد که ممکن است «غیرقابل مهار» باشد.

۲۱۵ #کارگر در دو کارخانه #قطعه‌سازی_مارلیک‌سان و #ثانی_الکترونیک اخراج شدند

خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا یکشنبه ۹ دی از اخراج ۱۸۰ #کارگر قطعه‌سازی #مارلیک‌سان واقع در استان قزوین خبر داد. علت #اخراج_کارگران، کمبود منابع مالی و کاهش تولید عنوان شده است. مسئولان این کارخانه عدم پرداخت مطالبات از سوی خودروسازان را دلیل کمبود نقدینگی عنوان کرده‌اند. به گفته کارگران قطعه‌سازی مارلیک‌سان، این کارخانه شمار کارگرانش را از ابتدای دی از ۳۴۰ تن به ۱۶۰ تن کاهش داده و سایر کارگران هم نگران آن هستند که با اتمام #قراردادهای_موقت، بیکار شوند. یک روز قبل نیز کارخانه #ثانی_الکترونیک در شهر صنعتی خیام نیشابور واقع در استان خراسان رضوی ۳۵ کارگر را اخراج و برای دریافت بیمه بیکاری به سازمان تامین اجتماعی معرفی کرد. مسئولان این کارخانه تولیدکننده قطعات الکترونیک «تامین نشدن مواد اولیه» را دلیل توقف خط تولید و اخراج کارگران اعلام کردند.

خانواده #کارگران_فولاد_اهواز در اعتراض به ادامه #بازداشت هفت #کارگر مقابل استانداری خوزستان تجمع کردند

خانواده #کارگران_زندانی# فولاد_اهواز در اعتراض به ادامه #بازداشت هفت تن از #کارگران که طی روزهایی ۲۵ تا ۲۷ آذر، در جریان اعتراضات #کارگران_گروه_ملی_فولاد_اهواز دستگیر شدند، صبح یکشنبه ۹ دی مقابل ساختمان استانداری خوزستان تجمع کردند. در این تجمع شماری از کارگران گروه ملی فولاد اهواز نیز خانواده کارگران زندانی را همراهی کردند. آنها پلاکاردهایی که نام کارگران زندانی بر آن نوشته شده بود، همراه داشتند و به عربی شعار دادند: «الموت للظالمین و الله اکبر- مرگ بر ستمگر و الله اکبر». پیشتر مسئولان دولتی در خوزستان وعده کرده بودند که تمامی کارگران آزاد شوند. محمدعلی جداری فروغی، وکیل کارگران بازداشت شده هم ۸ دی گفته بود: پرونده بهزاد علیخانی در حال بررسی است و پس از بررسی در باره آزادی او تصمیم‌گیری خواهد شد. به دنبال عملی نشدن وعده مسئولان برای آزادی #کریم_سیاحی، #میثم‌علی_قنواتی، #بهزاد_علیخانی، #طارق_خلفانی، #مصطفی_عبیات، #غریب_حوایزی و #کاظم_حیدری، کارگران گروه ملی فولاد با صدور اطلاعیه‌ای، خواستار آزادی تمامی همکاران خود شدند. در این اطلاعیه از کسری غفوری، مدیرعامل گروه ملی فولاد اهواز و دادستان اهواز به عنوان مسئول ادامه بازداشت کارگران نام برده شده و کارگران هشدار داده‌اند که در صورت عدم آزادی همکاران خود، مسئولیت عواقب این اقدام با این دو فرد و دیگر مقام‌های دولتی که «از صبر و متانت کارگران سوء استفاده می‌کنند»، خواهد بود.از ۴۲ کارگر گروه ملی فولاد اهواز که در جریان اعتراضات دو ماه گذشته کارگران این مجتمع دستگیر شدند، تا به حال ۳۵ تن به قید وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند اما هفت کارگر همچنان در زندان نگهداری می‌شوند و اجازه تماس با خانواده خود را ندارند. پیشتر منابع خبری از میثم آل‌مهدی هم به عنوان کارگر زندانی نام برده بودند اما براساس اطلاعیه کارگران گروه ملی فولاد، او در زندان نیست.

#کارگران #کارخانه_قند_رستم در اعتراض به پرداخت نشدن ۵۰ ماه #مطالبات_مزدی سفره خالی پهن کردند

#کارگران #کارخانه_قند_رستم در استان فارس یکشنبه ۹ دی بار دیگر به نشانه اعتراض مقابل ساختمان فرمانداری شهرستان رستم سفره خالی پهن کردند. آنها یک بنر به همراه داشتند که بر آن نوشته شده بود: «ما کارگران کارخانه قند ممسنی ۵۰ ماه مطالبه حقوقی داریم، چطور زندگی کنیم؟». مسعود گودرزی نماینده ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی ۱۱ آذر امسال به دو وزیر صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل « پنج سال حقوق پرداخت نشده کارگران کارخانه قند ممسنی و رستم» تذکر داد و گفت که برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه «مشکل حقوقی وجود دارد». کارخانه قند ممسنی و رستم سال ۱۳۸۷ به بخش خصوصی واگذار شد. روزنامه «شیراز نوین» یک‌سال قبل سلطان شکر را بدون افشای نام آن، مالک این کارخانه معرفی کرده بود. کارخانه قند رستم آبان سال ۱۳۹۵ به صورت کامل تولید را متوقف و کارگران را بیکار کرد. کارگران این کارخانه از آن زمان به دنبال دریافت مطالبات مزدی خود هستند اما پاسخی نگرفته‌اند. این کارگران یک‌روز قبل نیز در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی مقابل فرمانداری رستم تجمع کردند.

مینی‌بوس #دانش‌آموزان روستایی #فیروزیان #اورمیه واژگون شد:شش دانش‌آموز مصدوم شدند

صبح یکشنبه ۹ دی یک مینی‌بوس حامل #دانش‌آموزان روستایی در #فیروزیان استان #آذربایجان‌غربی واژگون شد. به گفته مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس ایران، در جریان این حادثه شش دانش‌آموز صدمه دیدند. این اتوبوس در منطقه سوما _ برادوست آذربایجان‌غربی از پل روستای فیروزیان سقوط کرد. به گزارش منابع خبری، تمامی مصدومان به بیمارستان خمینی اورمیه منتقل شدند و حال سه تن از مصدومان «وخیم» است.

رئیس پیشین #کمیسیون_اصل_۹۰: تا پایان #مجلس نهم،‌ بیش از ۱۱ هزار #امام‌زاده داشتیم

#محمد_علی_پورمختار، رئیس #کمیسیون_اصل_۹۰ در دوره نهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «خبرآنلاین» گفته است که در پایان زمان مسئولیت او، شمار ثبت #امام‌زاده در ایران به ۱۱ هزار مورد رسیده بود. به گفته پورمختار، فردی «فاقد صلاحیت» در #قم مسئولیت تطبیق شجره‌نامه برای تأیید درخواست ثبت امام‌زاده‌ها را برعهده دارد: « این فردی که شجره‌نامه امامزاده‌ها به او سپرده می‌شود تا آن را نسل به نسل برساند به یکی از ائمه، از سوی آیت الله نوری همدانی زیر سوال رفته است. این درحالی است که بخشی از امام‌زاده‌ها از طرف این فرد شجره‌نامه گرفته‌اند.» او از سازمان اوقاف و امور خیریه به دلیل متوقف‌نکردن روند امام‌زاده‌سازی انتقاد کرد و گفت که این سازمان برای تخریب امام‌زاده‌های جعلی هنوز «حرکت موثری» انجام نداده است. بحث بر سر امام‌زاده‌ها پس از آن بالا گرفت که غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس با اشاره به افزایش دائم شمار امام‌زاده‌ها از سازمان اوقاف خواست «در این دکان‌ها را ببندد»‌ و به خبرگزاری «خانه ملت» گفت: «در همین فاصله مجلس نهم تا مجلس دهم چندهزارتایی به آمار امام‌زاده‌ها اضافه شد؛ سوالی که مردم می‌پرسند این است که داستان امام‌زاده‌ها کی تمام می‌شود؟ یعنی چه که تعداد آن‌ها رو به تزاید است و چرا مرتباً افزایش پیدا می‌کند؟ این افزایش امام‌زاده‌ها در نزد جوانان فاقد معنا است، یک جایی باید پرونده کشف امام‌زاده را ببندند و مرتبا نباید امام‌زاده تولید شود.» سازمان اوقاف در پاسخ او اعلام کرده بود که «بررسی شجره‌نامه امام‌زاده‌ها بر اساس کار کارشناسی است».

زنان تیم ملی فوتبال برای اولین بار در ورزشگاه آزادی بازی می‌کنند

دیدار دوستانه تیم ملی فوتبال زنان ایران و روسیه قرار است در ورزشگاه آزادی برگزار ‌شود. این اولین بار پس از انقلاب ۱۳۵۷ و قدرت گرفتن جمهوری اسلامی است که تیم ملی فوتبال زنان ایران در ورزشگاه آزادی بازی می‌کند. به گزارش ایسنا، در این دیدار که با پیگیری فدراسیون فوتبال و با همکاری وزارت ورزش و جوانان برگزار می‌شود، تنها زنان می‌توانند با حضور در ورزشگاه تماشاگر بازی باشند. مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال، این خبر را تایید کرده است اما هنوز تاریخ دقیق بازی مشخص نیست.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت استعفا داده است. دلیل اعلام شده: نارضایتی از سهم بهداشت در لایحه بودجه

خبرگزاری تسنیم از قول الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید در مجلس، نوشته که حسن #قاضی‌زاده_هاشمی وزیر بهداشت از کابینه کنار کشیده است. حضرتی گفته «متأسفانه باخبر شدم، دکتر قاضی‌زاده هاشمی در اعتراض به کاهش بودجه سلامت، استعفا داده و چند روزی است در جلسات هیئت‌دولت شرکت نمی‌کند.» حسن قاضی‌زاده هاشمی، از آغاز دولت یازدهم در سال ۱۳۹۲ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. استعفای او به گزارش تسنیم به دو هفته پیش برمی‌گردد. قاضی‌زاده هاشمی به اختصاص نیافتن بودجه کافی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی در لایحه بودجه ۱۳۹۸ اعتراض دارد. بر پایه این خبر استعفای وزیر بهداشت هنوز از طرف رئیس دولت، حسن روحانی پذیرفته نشده است.