ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#مایک_پمپئو، وزیر خارجه آمریکا: رژیم ایران با رد صلاحیت بیش از هزار نامزد، نتیجه #انتخابات_مجلس را از قبل تحریف کرده است

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا دوشنبه ۳۰ دسامبر/ ۹ دی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که شورای نگهبان صلاحیت بیش از هزار نفر از نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را رد کرده است. پمپئو نوشت «انتخابات پارلمان ایران دو ماه دیگر برگزار می‌شود اما رژیم پیش‌تر با رد صلاحیت بیش از ۱۰۰۰ نامزد به دستکاری در آن پرداخته است. ما در کنار مردم ایران که می‌خواهند صدایشان شنیده شود، می‌ایستیم.» عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ۲۶ آذرماه/۱۸ دسامبر اعلام کرد که در مجموع ۱۶۰۳۳ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کرده بودند. احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان از اعضای هیات‌های اجرایی در سراسر کشور خواسته بود که در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس از نظر فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت «مسامحه‌ای» نشود. علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی سیاسی علی خامنه‌ای دوشنبه ۹ دی راهکار برون‌رفت از بحران کنونی را در «دولت دینی» و «مجلس انقلابی» دانست و گفت: «الان واجب‌ترین و لازم‌ترین چیزی که بر عهده ماست شکل دادن مجلس انقلابی است.» سعیدی در بخشی از سخنانش گفت نظارت شورای نگهبان تشکیل مجلس انقلابی را تضمین نمی‌کند: «شایستگی‌ها این است که آیا فرد مورد نظر ولایتمدار است یا نه، جهادی هست یا نه، استکبارستیز هست یا نه، این کار شورای نگهبان نیست. بعد اینکه شورای نگهبان زمان ندارد شورای نگهبان پرونده را می‌بیند ما با آدم‌ها سر و کار داریم. آدم خوب در مراسم‌ها و راهپیمایی‌ها است.» انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور به تاریخ‌های ۲ اسفند ۱۳۹۸ و اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۲۰۸ حوزه انتخاباتی برگزار خواهد شد.

#لاوروف به ایران سفر می‌کند

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دوشنبه ۳۰ دسامبر/ ۹ دی در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود در مسکو گفت: «ظریف از من دعوت کرده است که به ایران سفر کنم. قصد دارم سال آینده میلادی به این کشور سفر کنم چرا که من دعوت دوست و همکار خود را با کمال میل می‌پذیرم و از آن استفاده خواهم کرد.» محمد جواد ظریف در پایان سفر خود به مسکو، قبل از عزیمت به پکن، اعلام کرد رایزنی‌ها با روسیه و چین در چارچوب مشورت‌‌های مستمر با «دو شریک راهبردی ایران» انجام می‌شود. به گفته ظریف علاوه بر برنامه‌ریزی برای سفر لاوروف به تهران، اجلاس سه جانبه آستانه در سطح سران و همچنین اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه نیز در دستور کار گفت‌وگوها با وزیر خارجه روسیه قرار داشت. ظریف گفت: «درباره برجام گفت‌وگوی بسیار مهمی داشتیم، درباره اینکه چگونه ایران، روسیه و چین می‌توانیم با سیاست‌های خلاف قانون آمریکا برای از بین بردن برجام مقابله کنیم و اروپایی‌ها را تشویق کنیم که تعهداتشان در برجام را اجرا کنند.» سید جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در لندن در گفت‌وگو با رسانه‌های داخلی سفر ظریف به چین و روسیه را در ارتباط با سفر روحانی به ژاپن دانست و گفت مبنای سفر ظریف این است که مجالی به افکار عمومی داده شود تا از زبان وزیر خارجه ایران توجیه شوند که اگر حرکتی از سوی آمریکایی‌ها انجام شود، ایران آماده مذاکره و همکاری است. در سفر روحانی به ژاپن طرحی در چهار ماده تهیه شده است: ۱- ایران بمب اتمی نمی‌خواهد ۲- ایران نباید در پی تنش‌آفرینی منطقه‌ای باشد، ۳ - ایران به تعهدات خود در برجام عمل کند و سرانجام تحریم‌های آمریکا لغو شوند.

#سپاه حمله جنگنده‌های آمریکا به #حشد_الشعبی را محکوم کرد، شورای امنیت ملی عراق اعلام کرد در همکاری خود با نیروهای ائتلاف تجدید نظر می‌کند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دوشنبه ۹ دی/ ۳۰ دسامبر یک روز بعد از حمله جنگنده‌‌های اف ۱۵ ارتش امریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در عراق و سوریه در بیانیه‌ای «انتقام و پاسخگویی» را «حق طبیعی مردم عراق و نیروهای مدافع این کشور» دانست. آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق اعلام کرد که عراق نباید به محلی برای تسویه حساب‌های بین‌المللی تبدیل شود. سپاه پاسداران در بیانیه خود حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی را «نقض حاکمیت ملی عراق» دانست و ادعا کرد که «آمریکا عامل اصلی ناامنی، هرج و مرج، تشنج و آتش‌افروزی» در خاورمیانه است. مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا شامگاه گذشته بعد از رایزنی و گفت‌وگو با ترامپ در یک نشست خبری گفت: «اگر لازم باشد اقدامات بیشتری را برای اطمینان یافتن از دفاع از خود انجام می‌دهیم و در هر حال از خودمان دفاع می‌کنیم و از رفتارهای بد گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران جلوگیری خواهیم کرد.» در همان حال شورای امنیت ملی عراق دوشنبه ۹ دی/ ۳۰ دسامبر اعلام کرد که این کشور در همکاری خود با نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا تجدید نظر می‌کند.

#سپاه پاسداران یک فروند کشتی حامل سوخت را در حوالی #جزیره_ابوموسی توقیف کرد

فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عصر دوشنبه ۹ دی/ ۳۰ دسامبر از توقیف یک فروند کشتی حامل سوخت در جنوب آب‌های جزیره ابوموسی خبر داد. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) سردار علی عظمایی با اعلام این خبر گفت: ۱۶ خدمه کشتی توقیف شده که تبعه کشور مالزی هستند، دستگیر و یک میلیون و ۳۱۲ هزار لیتر سوخت قاچاق نیز کشف شد. این ششمین کشتی حامل سوخت است که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران در آب‌های خلیج فارس توقیف شده است.

#بانک_مرکزی_ایران: #قیمت_مسکن در #تهران در یک سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافت

بانک مرکزی ایران دوشنبه ۹ دی اعلام کرد شاخص کرایه مسکن اجاری در تهران و در کل مناطق شهری در آذر سال جاری در مقایسه با آذر سال گذشته به ترتیب ۲۸,۲ و ۳۰,۱ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس در بین مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت معامله شده ۳۱۰,۴ میلیون ریال مربوط به منطقه یک و کمترین آن با ۶۵,۱ میلیون ریال مربوط به منطقه ۱۸ است. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال قبل (آذر ۹۷) به ترتیب ۴۲.۳ و ۵۵ درصد افزایش یافته است. متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳۵,۳ میلیون ریال بود که نسبت به آذر سال گذشته ۴۱,۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. سهم واحدهای مسکونی با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ تا ۲۰ سال افزایش یافته است.

#علی_ربیعی، سخنگوی دولت روحانی: هرگونه نقش‌آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب می‌کنیم

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی دوشنبه ۹ دی در یک نشست خبری گفت: «ما هرگونه نقش‌آفرینی در حمله به نیروهای آمریکایی را قویاً تکذیب می‌کنیم.» یکشنبه ۲۹ دسامبر/ ۸ دی جنگنده‌های اف ۱۵ ارتش آمریکا پنج هدف، دو هدف در شرق سوریه و سه هدف در غرب عراق را بمباران کردند. در جریان این حملات دست‌کم ۲۴ نفر از شبه‌نظامیان از جمله ابوعلی الخزعلی فرمانده تیپ ۴۵ الحشد الشعبی کشته شدند. حمله جنگنده‌های آمریکا به پایگاه‌های القائم «کتائب حزب‌الله» در پاسخ به حمله منسوب به حشد الشعبی به پایگاه آمریکا در شمال غربی کرکوک انجام شد. یک پیمانکار آمریکایی در آن حمله جان خود را از دست داد. علی رییعی در ادامه سخنان خود گفت حمله آمریکا به پایگاهای حشد الشعبی «یکبار دیگر نشان داد که تا زمانی که آمریکا به حضور ناخوانده خود در عراق و سوریه ادامه می دهد، صلح برای همگان دور از دسترس خواهد بود.» شامگاه گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با دونالد ترامپ در یک نشست خبری گفت: «ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیندازد.»

روزنامه طرفدار دولت از دیدارهای منظم نمایندگان مجلس مخالف دولت با #سعید_جلیلی «لیدر دولت سایه» خبر داد

روزنامه اعتماد که کمابیش از دولت حمایت می‌کند نوشته است در ماه‌های اخیر تیمی از نمایندگان مجلس که مخالف سیاست‌های دولت حسن روحانی هستند به‌صورت منظم با سعید جلیلی «لیدر دولت سایه» جلسه برگزار می‌کنند. این روزنامه نوشته است که سعید جلیلی کارزاری با عنوان «دولت سایه شهر به شهر، دانشگاه به دانشگاه» به‌راه انداخته و به شهرها و دانشگاه‌های مختلف کشور سر می‌زند و درباره مباحث روز سخنرانی می‌کند و دولت را مورد انتقاد قرار می‌دهد. بنا به این گزارش، «جلیلی همچنین تیمی در میان نمایندگان مجلس دارد که وقایع را بررسی و در موضوعات مختلف پیشنهادهای خود را مطرح می‌کنند و در صحن علنی مجلس به جریان می‌اندازند». به‌نوشته اعتماد، نصرالله پژمانفر لیدری این تعداد از نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان ولایی برای حضور در جلسات دولت سایه را بر عهده دارد. نصرالله پژمانفر، عضو جبهه پایداری هفته گذشته موضوع استعفای حسن روحانی را مطرح کرد که بعد مقام‌های دولتی آن را تکذیب کردند. همچنین شماری از نمایندگان به‌صورت ثابت در این جلسات حضور دارند و فقط تعداد اندکی از آن‌ها در جلسات مختلف تغییر می‌کنند. «بررسی کلیات بودجه سال ۹۹ و تدوین چند طرح و پیشنهاد، کمک به معیشت خانوار ایرانی و ارائه ۲ طرح عملیاتی، اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و حذف چهار صفر از پول ملی طی این مدت در دستور کار این جلسات بوده است». اعتماد افزوده است که قرار است از این پس جلسات این نمایندگان با دولت سایه به لیدری سعید جلیلی ادامه پیدا کند. این روزنامه نوشته است: «با توجه به نزدیک بودن پایان مجلس دهم و شکل‌گیری مجلس جدید کنشگران سیاسی معتقدند دولت سایه برنامه‌های تازه و سازماندهی‌شده‌ای برای روزهای پیش‌ روی دولت دارد».

دادستانی کل کشور از ارائه طرح «شناسایی استفاده‌کنندگان از فیلترشکن» خبر داد

جواد جاویدنیا سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور ضمن انتقاد از عدم اعمال محدودیت بر دسترسی مردم به اینترنت و رسانه‌های مجازی، از ارائه طرحی خبر داد که براساس آن استفاده‌کنندگان از فیلترشکن در اینترنت «شناسایی و سازماندهی» شوند. او با اشاره به اعتراضات آبان‌ماه گفت: «اگر فیلترشکن‌ها محدود می‌شد، ‌نیازی به بستن اینترنت در دوران آشوب نداشتیم» و «با راه‌اندازی شبکه اطلاعات ملی نیازی به بستن کامل اینترنت نبود». او منشاء اعتراضات اخیر را هم فضای مجازی دانست و از دولت نیز انتقاد کرد که پای تلگرام را به ایران باز کرده است. جاویدنیا گفت: «همین اقدامات سبب شد مردم به سمت استفاده از تلگرام بروند و ۴۰ میلیون نفر از کشور در این شبکه حساب باز کنند و اطلاعات نیمی از جمعیت ایران به راحتی در اختیار عوامل خارجی قرار بگیرد». جواد جاویدنیا همچنین از شناسایی و حذف «۶۰۰۰ حساب کاربری در توئیتر که مستقیماً زیر نظر عربستان و شخص بن سلمان اداره می‌شد» خبر داد. در حکومت ایران دو نوع رویکرد با اینترنت وجود دارد. دولت خواهان «فیلترینگ هوشمند» است و مخالفان دولت به‌ویژه در قوه قضائیه خواهان قطع کامل اینترنت جهانی و راه‌اندازی «اینترنت ملی» هستند. هر دو گرایش قصد محدود کردن اطلاع‌رسانی و حفظ ارزش‌های حکومت اسلامی را دارند. سرپرست معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور از گروه دوم است و می‌گوید: «اگر بگوییم همان کاپیتولاسیونی که در زمان طاغوت در کشور وجود داشت امروز نیز به لطف مدیریت غیرانقلابی برخی مدیران جریان دارد، گزافه نگفته‌ایم».

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: تعطیلی ادارات #تهران به خاطر #آلودگی_هوا به معنای تعطیلی کشور است

علیرضا محجوب، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی دوشنبه ۹ دی در گفت‌و‌گو با وب‌سایت «اعتمادآنلاین» گفت که تعطیلی سرتاسری در تهران به خاطر آلودگی هوا ممکن نیست: «شاید بتوان کارخانه‌ها و مدارس را تعطیل کرد، اما نمی‌توانیم ادارات را تعطیل کنیم. تعطیلی ادارات به معنای تعطیلی کشور است.» پایتخت ایران و چندین شهر بزرگ دیگر از جمله مشهد، همدان، تبریز، اصفهان و شیراز در روزهای اخیر و با آغاز فصل سرما سطوح بالایی از آلودگی هوا را تجربه کرده اند. شهروندان تهرانی همزمان با انتشار بوی گند به خاطر افزایش گوگرد در هوا نیز مواجه بودند. افزایش جمعیت سوسک قرمز و خداحافظی سارها با آسمان تهران دیگر تأثیر آلودگی هواست. علیرضا محجوب درباره نهاد مسئول درباره آلودگی هوا گفت که این مسأله به «تمامی ارکان کشور» مربوط می‌شود. او به شورایی در هر استان اشاره کرد که در آن «سازمان‌هایی که یا تولید دود به آنها متصل است مانند اداره صنعت، معدن و تجارت، یا ادارات راهنمایی که خودرو و تنظیمات خودرو به آنها مربوط می‌شود، در آن حضور دارند و در خصوص بهبود هوا اقدام می‌کنند.» به گفته عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا پیشنهاد سخت‌گیری بیشتر و برقی یا گازی کردن «تمام موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه» را داد اما «این اتفاق نیفتاد»: «یکی از طرح‌ها برای کاهش آلودگی هوا استفاده از موتورهای برقی بود. موتور برقی با ارز وارد کشور شد، اما بسیاری از این موتورسیکلت‌ها با اینکه خریداری‌ شده‌اند و بابت‌شان پول پرداخت ‌شده است هنوز در خانه‌ها خاک می‌خورند.» بنا به آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دوشنبه ۹ دی هوای پایتخت سالم خواهد بود و شاخص آلودگی AQI در محدوده هوای سالم ــ بین ۵۰ تا ۱۰۰ قرار دارد.

#یونیسف: آمار #خشونت_علیه_کودکان در مناطق جنگی نزدیک به سه‌ برابر شده است

براساس گزارش صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، خشونت علیه کودکان در مناطق بحرانی و جنگ‌زده در ۱۰ سال گذشته تقریباً سه برابر شده است. یونیسف در گزارشی که در نیویورک منتشر کرد گفت از سال ۲۰۱۰، در مجموع ۱۷۰ هزار بدرفتاری جدی با کودکان در مناطق بحرانی به ثبت رسیده است که به‌طور متوسط ۴۵ مورد در روز می‌شود. این گزارش از قتل‌ها، مثله کردن‌ها، خشونت‌های جنسی، آدم‌ربایی یا حمله به مدارس یا بیمارستان‌ها سخن گفته است. در سال ۲۰۱۸، سازمان ملل متحد ۲۴ هزار مورد خشونت علیه کودکان ثبت کرده است. در این میان شمار بیشترین خشونت‌ها در کشورهایی بوده که در آن‌ها درگیری مسلحانه وجود داشته است. این بیشترین تعداد از زمان پذیرش کنوانسیون حقوق کودک در سال ۱۹۸۹ است. هنریتا فور، دبیرکل یونیسف گفت در حال حاضر به‌ویژه شرایط کودکان در سوریه، کنگو و یمن بد است.

#حزب‌الله_لبنان: حمله آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در عراق و سوریه به معنای تجاوز به حاکمیت عراق است

حزب‌الله لبنان دوشنبه ۳۰ دسامبر/ ۹ دی با انتشار بیانیه‌ای ایران حمله جنگنده‌های اف ۱۵ ارتش آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در عراق و سوریه را محکوم کرد. حزب‌الله لبنان در این بیانیه اعلام کرد این حمله به معنای «تجاوز به حاکمیت عراق و ملت آن و به ویژه حشد الشعبی است که سابقه‌ای طولانی در مقابله با تروریسم دارد.» حزب‌الله لبنان آمریکا را تهدید کرد که به زودی شاهد پیامدها و نتایج آن خواهد بود. یکشنبه ۲۹ دسامبر/ ۸ دی جنگنده‌های اف ۱۵ ارتش آمریکا پنج هدف، دو هدف در شرق سوریه و سه هدف در غرب عراق را بمباران کردند. در جریان این حملات دست‌کم ۲۴ نفر از شبه‌نظامیان از جمله ابوعلی الخزعلی فرمانده تیپ ۴۵ الحشد الشعبی کشته شدند. وال‌استریت ژورنال در یادداشتی به قلم گروه سردبیری آن نوشته است: «سرانجام بعد از چندین حمله به پایگاه‌های آمریکا و متحدانش، رئیس‌جمهوری ترامپ اجازه یک حمله نظامی به شبه نظامیان متحد ایران در عراق و سوریه را داد. در صورتی که ایرانی‌ها تصمیم به تشدید تنش بگیرند، رئیس جمهوری باید خودش را برای انجام اقدامات بیشتر آماده کند.» مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا بعد از دیدار با دونالد ترامپ در یک نشست خبری گفت: «ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیندازد.» حمله جنگنده‌های آمریکا به پایگاه پایگاه‌های القائم «کتائب حزب‌الله» در پاسخ به حمله منسوب به حشد الشعبی به پایگاه آمریکا در شمال غربی کرکوک انجام شد. یک پیمانکار آمریکایی در آن حمله جان خود را از دست داد.

سخنگوی #وزارت_خارجه_ایران: #آمریکا به «استقلال، حاکمیت و یکپارچگی ارضی عراق» احترام بگذارد

سخنگوی وزارت‌ خارجه جمهوری اسلامی ایران حمله جنگنده‌های اف ۱۵ ارتش آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در عراق و سوریه را محکوم کرد. سید عباس موسوی دوشنبه ۹ دی از آمریکا خواست «به استقلال، حاکمیت و یکپارچگی ارضی عراق» احترام گذاشته و دخالت خود را در امور داخلی این کشور متوقف کند. دو روز بعد از حمله به یک پایگاه نظامی آمریکا در شمال غربی کرکوک، وزارت دفاع آمریکا یکشنبه ۲۹ دسامبر/ ۸ دی با انتشار بیانیه‌ای از حمله به پایگاه‌های القائم «کتائب حزب‌الله» در عراق و سوریه خبر داد. مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا هم اعلام کرد جنگنده‌های اف ۱۵ ارتش آمریکا پنج هدف، دو هدف در شرق سوریه و سه هدف در غرب عراق را بمباران کردند. در جریان این حملات دست‌کم ۲۴ نفر از شبه‌نظامیان از جمله ابوعلی الخزعلی فرمانده تیپ ۴۵ الحشد الشعبی کشته شدند. سخنگوی وزات خارجه ایران در ادامه سخنان خود گفت: «ایالات متحده، مواضع نیروهایی را هدف قرار داده است که در طول سال‌های گذشته ضربات سنگینی به تروریست‌های داعش وارد کرده‌اند. آمریکا با این حملات، حمایت قاطع خود را از تروریسم و بی توجهی به استقلال و حاکمیت کشورها نشان داده است و باید مسئولیت تبعات این اقدام غیرقانونی خود را بپذیرد.» موسوی خواهان خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه شد.

#ظریف وارد #مسکو شد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه ۹ دی در رأس هیاتی عالی‌رتبه برای دیدار و رایزنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود و دیدار با مقام‌های ارشد روسیه وارد مسکو شد. ظریف در بدو سفر به مسکو در جمع خبرنگاران گفت رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه در شمال اقیانوس هند نمایانگر است که ایران خواهان تأمین امنیت و آزادی کشتی‌رانی در تنگه هرمز «برای همه کشورها» است و برای این منظور با سایر کشورها آماده همکاری است و کشورهای دیگری هم هستند که با سیاست‌های آمریکا همکاری نمی‌کنند. علاوه بر ائتلاف دریایی، همکاری ایران و روسیه در سوریه نیز در دستور کار ظریف و لاوروف قرار دارد. نیروهای دولت بشار اسد از هفته گذشته، تهاجم زمینی به استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه «شورشیان اسلام‌گرا» در شمال سوریه را آغاز کرده و به آتش‌بسی که از اوت سال جاری برقرار شده بود، به طور یک‌جانبه پایان داده‌اند. ارتش سوریه از حمایت هوایی روسیه برخوردار است. رزمایش مرکب ایرانُ روسیه و چین در اقیانوس هند جمعه گذشته (۶ دی) از بندر چابهار آغاز شد.

وزیر علوم تفاهم‌نامه همکاری طلبه‌های #حوزه‌های_علمیه با محققان دانشگاهی در زمینه‌های نانو، زیست‌فناوری و ماهواره را امضاء کرد

احمد غلامی، وزیر علوم در نمایشگاهی که برای آثار برتر «علوم انسانی – اسلامی» برگزار شد تفاهم‌نامه همکاری وزارت علوم با حوزه‌های علمیه را امضا کرد. غلامی گفت تا اواخر هفته در برخی از دانشگاه‌های کشور مراکز حوزوی تأسیس می‌شود. وزیر علوم اظهار امیدواری کرد که آخوندهای حوزه علمیه در زمینه‌های نانو، زیست‌فناوری و ماهواره با دانشمندان و محققان ایرانی همکاری کنند. غلامی گفت: «ان‌شاءالله آثار و تبعات به گونه‌ای پیش رود که نتایج آن در اختیار همه طالبان علم و دانش قرار گیرد.» جمهوری اسلامی برای تحکیم قدرت خود مشتاق است فناوری‌های پیشرفته را به کار گیرد اما در جهت مورد علاقه خودش از طریق نظارت حوزه‌های علمیه و با شعار اسلامی کردن علوم. این امر به رقابت آخوندهای حوزه علمیه بر سر عنوان دکتری دامن زده است. دیوان عدالت اداری ۵ دی با استناد به مصوبه شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرد سطح چهار حوزه در سطح دکتری دانشگاهی نیست. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از رقابتی که بین آیت‌الله‌ها حوزه‌های علمیه بر سر عنوان دکتری در گرفته، اظهار ناخشنودی کرده است.

#غلامرضا_شریعتی، استاندار #خوزستان سرپرست #جمعیت_هلال_احمر ایران شد

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان به عنوان سرپرست جمعیت هلال احمر تعیین شد. سخنگوی دولت اعلام کرده بود در جلساتی با رئیس جمهوری اسلامی کاندیداهای ریاست بر جمعیت هلال احمر بررسی می‌شوند. روحانی هنوز حکم سرپرستی غلامرضا شریعتی بر جمعیت هلال احمر را امضا نکرده است. اواسط آذر سال جاری علی اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر قبل از خروج از کشور بازداشت شد. محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، اتهاماتی را متوجه مدیرعامل مستعفی هلال احمر کرده و از جمله به «فساد و اختلاس در بیمارستان ایرانیان دوبی، ساختمان طالقانی، پروژه مهاباد و پروژه زمین ازگل» اشاره کرده بود. در جریان سیل خورستان در فروردین سال جاری پرخاشگری غلامرضا شریعتی با مردم سیل‌زده استان خوزستان سبب انتقاداتی از او شده بود. سازمان حقوق بشر اهواز یکم آذر با انتشار بیانیه‌ای به نقل از منابع محلی که در اختیار دارد اعلام کرد که در اعتراضات سراسری که جمعه ۲۴ آبان در اعتراض به افزایش قیمت بنزین آغاز شد و به سرعت به یکصد شهر ایران سرایت کرد، در استان خوزستان، به ویژه در شهرهای اهواز، خرمشهر، آبادان، ماهشهر، شوشتر، رامهرمز و شادگان دست‌کم ۶۰ تن از معترضان کشته شده‌اند. غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان از تجمعات اعتراضی در ۱۵ شهر این استان خبر داده بود.

دادسرای ارشاد اتهام #سحر_تبر را معاونت در افساد فی‌الارض اعلام کرد

پیام درفشان وکیل فاطمه خویشوند معروف به سحر تبر از شاخ‌های اینستاگرامی که در مهر سال جاری تنها به خاطر فعالیت‌هایش در شبکه مجازی بازداشت شده اعلام کرد دادسرای ارشاد در کیفرخواستی که برای سحر صادر کرده او را به معاونت در افساد فی‌الارض، تشویق به فساد از طریق تشویق جوانان به اباحه‌گری، توهین به مقدسات از طریق توهین به حجاب و تحصیل مال نامشروع متهم کرده و این اتهامات نیز به او تفهیم شده است. سحر تبر یا فاطمه خویشوند ۲۶ خرداد سال ۱۳۸۰ به دنیا آمده است. او با استفاده از چهره خود از طریق اینستاگرام فعالیت می‌کرد. اتهامات اباحه‌گری و توهین به حجاب در قوانین کیفری ایران پیش‌بینی نشده است.

#مایک_پمپئو، وزیر خارجه آمریکا: نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیندازد

ساعتی بعد از حمله جنگنده‌های اف ۱۵ ارتش آمریکا به پایگاه‌های حشد الشعبی در عراق و سوریه، مایک پمپئو، وزیر خارجه و مارک اسپر، وزیر دفاع و مارک میلی رییس ستاد مشترک آمریکا بعد از رایزنی با ترامپ در فلوریدا، در یک نشست خبری شرکت کردند. پمپئو گفت: «ما نمی‌ایستیم تا جمهوری اسلامی ایران مردان و زنان آمریکایی به خطر بیندازد.» مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز در این نشست خبری از رایزنی با ترامپ درباره سایر گزینه‌ها خبر داد: «اگر لازم باشد اقدامات بیشتری را برای اطمینان یافتن از دفاع از خود انجام می‌دهیم و در هر حال از خودمان دفاع می‌کنیم و از رفتارهای بد گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران جلوگیری خواهیم کرد.» مارک اسپر در نشست خبری مشترک خود با سایر مقامات آمریکایی گفت در این عملیات پنج هدف بمباران شده که سه هدف در غرب عراق و دو هدف نیز در شرق سوریه بوده است. در بمباران‌های شامکاه یکشنبه ۲۹ دسامبر/ ۸ دی دست‌کم ۲۴ نفر از شبه‌نظامیان از جمله ابوعلی الخزعلی فرمانده تیپ ۴۵ الحشد الشعبی کشته شدند. دست‌کم ۵۰ نفر هم مجروح شده‌اند. العربیه ادعا کرده است که در میان مجروحان شماری ایرانی نیز وجود دارد.