ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ژیلا کرم‌زاده مکوندی برای اجرای حکم پنج سال حبس به زندان رفت

ژیلا کرم‌زاده مکوندی، فعال مدنی چهارشنبه هشتم دی برای اجرای حکم ۵ سال حبس راهی زندان اوین شد. شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران دی سال گذشته حکم دادگاه بدوی را عیناً تأیید کرد. دادگاه بدوی پس از بازداشت ژیلا کرم‌زاده مکوندی در آبان ۱۳۹۸ در جریان برگزاری مراسمی موسوم به «میتینگ پارک لاله» در تهران به همراه راحله راحمی‌پور و چند فعالان مدنی دیگر او را با اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» محاکمه و به زندان مجکوم کرد. کرم‌زاده مکوندی در آذر ماه سال قبل صورت غیابی و بدون تشکیل جلسه دادرسی توسط شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی سیدعلی مظلوم به ۶ سال حبس محکوم شد و پس از پذیرش درخواست واخواهی و برگزاری جلسه دادگاه رای مورد اعتراض عیناً تأیید شد که استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال آن قابل اجرا است.

واکنش‌ها به «بی‌آر‌تی‌خوابی» بی‌خانمان‌ها در تهران: «جدید و گسترده نیست»

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی و یک عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به «صندلی خوابی» بی خانمان‌ها در اتوبوس‌های شبانه گفتند که این موضوع صحت دارد اما «گسترده نیست». خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) به نقل از محمود ترفع، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی تهران نوشت: «ما وجود این پدیده را انکار نمی‌کنیم اما این مساله یک اتفاق اجتماعی و اقتصادی است و شرکت واحد اتوبوسرانی در آن نقشی ندارد.» او با بیان اینکه «از گذشته نیز شاهد خوابیدن معتادان در اتوبوس‌ بوده‌ایم»، گفت: «افراد جدید، ظاهر مناسبی دارند و کارت بلیت می‌زنند و وارد اتوبوس می‌شوند». زهرا شمس احسان، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران هم در اظهارنظری مشابه در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «اتوبوس‌خوابی یک مساله جدید و فراگیر نیست». او وعده کرد که این موضوع را در شورای شهر پیگیری کند. چهارشنبه هفتم دی «تجارت نیوز» از افزایش افرادی که به دلیل ناتوانی در تأمین هزینه سرپناه شبانه در اتوبوس‌های بی آر تی می خوابند، خبر داده بود. بر اساس اعلام بانک مرکزی نرخ اجاره مسکن در تهران نسبت به یک سال قبل نزدیک به ۵۲ درصد افزایش یافته است. افزایش نرخ اجاره در سال‌های اخیر شمار بی‌خانمان‌ها در تهران و دیگر شهرهای ایران را افزایش داده است.

انسیه خزعلی: دولت برای اجرای قوانین حجاب «قاطعانه ورود می‌کند»

انسیه خزعلی، معاون رئیس دولت در امور زنان در سفر به قم گفت دولت برای اجرای قاطعانه قوانین مربوط به حجاب «قاطعانه ورود می‌کند». او از اجرا نشدن «قانون های خوبی که در زمینه حجاب وجود دارد»، انتقاد کرد و افزود: اجرای قوانین حجاب «باید از ادارات شروع شود». خزعلی عدم ازدواج زنان و افزایش آمار تجرد قطعی را هم یکی از «تهدیدهای جدی کشور» برشمرد و گفت که دولت با در نظر گرفتن وام‌های خاصی برای زوج‌های دهه‌شصتی امیدوار است «بخشی از مشکل را رفع کند».

ابراهیم رئیسی از حوزه‌های علمیه خواست برای اداره کشور با «نسخه‌های ارزشمند» به دولت کمک کنند

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ در سفر به قم از حوزه‌های علمیه خواست به دولت برای اداره کشور کمک کنند. او گفت: «برای عبور از کار سلیقه‌ای باید توجه جدی به نقش حوزه‌های علمیه به خصوص حوزه علمیه قم شود؛ زیرا نگاه حوزه‌های علمیه به مسائل، نگاه واقعی و جهانی است و نگاه عالمان و فقیهان حوزه علمیه می‌تواند نسخه‌های ارزشمندی برای دولت ایجاد کند». درخواست رئیس دولت از حوزه‌های علمیه برای کمک به اداره کشور در حالی مطرح می‌شود که نهادهای دینی در همه سال‌های گذشته بخش بزرگی از بودجه را بلعیده اند. روزنامه جمهوری اسلامی در روزهای گذشته همزمان با ارسال لایحه بودجه به مجلس خواستار حذف بودجه «نهادهای بی‌خاصیت مذهبی» شده است.

فرمانده پلیس غرب تهران می‌گوید مردی که در شهریار به زنان اسید پاشید شناسایی و بازداشت شده است

کیوان ظهیری، فرمانده پلیس غرب تهران از بازداشت مردی که یک روز قبل (چهارشنبه هفتم دی) به زنان در یک پارک در شهرک مریم شهریار تهران اسید پاشیده بود، خبر داد. او به خبرگزاری مهر گفت: متهم با توجه به بازبینی دوربین‌های مداربسته و تحقیقات میدانی و گسترده حول موضوع در کمتر از ۲۴ ساعت در شهر اندیشه شهریار توسط نیروی انتظامی غرب استان تهران شناسایی و دستگیر شد. فرمانده پلیس غرب تهران مردی را که به زنان در حال ورزش اسید پاشیده بود «معتاد» خواند و گفت که «طبق بررسی‌های صورت گرفته حدوداً ۱۰ روز قبل از کمپ ترک اعتیاد ترخیص شده و به جرم خود در همان ساعات اولیه بازداشت اعتراف کرده است». ظهیری همچنین گفت که مردی که به اتهام اسیدپاشی بازداشت شده «سابقه کیفری به جرم‌های حمل مواد مخدر، سرقت و تخریب اموال عمومی را نیز داشته است». صبح روز هفتم دی ماه خبرگزاری رکنا از اسیدپاشی یک مرد به گروهی از زنان در پارکی در شهرک مریم شهریار تهران خبر داده و گزارش کرده بود که متهم متواری شده است. پلیس تهران پیش از اینکه متهم را شناسایی و دستگیر کند، مدعی شده بود که او «بیمار روانی است». براساس ادعای فرمانده پلیس غرب تهران در این حادثه تنها یکی از زنان «از ناحیه پشت پا دچار آسیب دیدگی جزئی شده بود که جهت درمان به بیمارستان منتقل شد» و ۳ تن دیگر که لباس آنان به این اسید آغشته شده بود، آسیبی ندیده‌اند.

نامه اسماعیل گرامی از زندان: در کجای دنیا یک فرد بازنشسته فقط به خاطر اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود و شرکت در تجمعات زندانی می‌شود؟

اسماعیل گرامی، کارگر بازنشسته که ۱۴ فروردین ماه امسال با یوروش ماموران امنیتی بازداشت و از آن زمان در زندان نگهداری می‌شود در نامه‌ای از زندان نوشته است که در زندان «تهران بزرگ» «حتی آب گرم مناسب برای استحمام وجود ندارد» و «ادعای رعایت حقوق بشر حکومت جمهوری اسلامی ایران دروغی بیش نیست». او در این نامه نوشته است: «من اسماعیل گرامی کارگر بازنشسته کارخانه ی کارتن سازی که خواهان افزایش حقوق خود و دیگر بازنشستگان طبق قانون بوده و در تجمعات قانونی بازنشستگان شرکت کرده ام ، با قوانین جمهوری اسلامی ایران مجرم شناخته شده و محکوم به ۴ سال حبس شده ام و هم اکنون مدت ۹ ماه است که در زندان تهران بزرگ بسر می‌برم. در کجای دنیا یک فرد بازنشسته با ۶۶ سال سن و بیماری های صرع، پروستات، کمردرد و دندان‌دردهای پی‌درپی فقط به خاطر اعتراض به عدم پرداخت حقوق خود و شرکت در تجمعات مجرم شناخته شده و به حبس محکوم می گردد؟». او که از سوی دادگاه انقلاب تهران به حبس، جزای نقدی و شلاق محکوم شده افزوده است: «حکومت جمهوری اسلامی ایران درحالی با یک بازنشسته چنین برخوردی می کند که ادعای رعایت حقوق بشرش گوش جهانیان را کر کرده است.». گرامی در بخش دیگری از این نامه وضعیت زندان تهران بزرگ را به عنوان نمونه‌ای از زندان های ایران چنین توصیف کرده است: «آب آشامیدنی ندارد و زندانی باید خود خریداری نماید. حتی از نظر مواد غذایی دارای کیفیت بسیار پایین است! که در مواردی زندانی خود مجبور به خرید مواد و طبخ آن است. در زندان تهران بزرگ حتی آب گرم مناسب برای استحمام وجود ندارد.» پیش از این ۱۲ تشکل صنفی در بیانیه ای مشترک خواستار آزادی اسماعیل گرامی شده بودند.

جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم تأیید کرد که زنی در قم به خاطر «توهین به لباس روحانیت» بازداشت شده است

سیدمحمدتقی حسینی، جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) تأئید کرد که زنی در قم به خاطر درگیری با یک فرد معمم به اتهام «توهین به لباس روحانیت» بازداشت شده است. سه‌شنبه ۷ دی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد یک آخوند در جریان «امر به معروف و نهی از منکر» با زنی درگیر می‌شود و عصایش را بر سر زن می‌کوبد و زن نیز در واکنش عمامه آخوند را زیر پا له می‌کند. سیدمحمدتقی حسینی گفت: «این خانم در حال حاضر در بازداشت به سر می برد و روند تکمیل پرونده او در حال انجام است تا در نهایت به دادگاه ارسال شود.» او در ادامه مصاحبه با ایلنا با بیان این که اصل این قضیه جدید نبوده و فقط فیلم آن به تازگی در فضای مجازی منتشر شده است، گفت:‌ «باید با هتاکان به آمران به معروف و ناهیان از منکر برخورد جدی شود، چون اگر این اتفاق صورت نگیرد، ممکن است کسی دیگر تذکر لسانی ندهد و بگویند ما دیگر امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنیم.» جانشین دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم افزود:‌ ضمن این که این خانم مذکور، نه فقط به آمر به معروف و ناهی از منکر هتاکی می‌کند،‌ بلکه به لباس مقدس روحانیت هم اهانت کرده که هر کدام از این موارد در جای خود محکوم است و جای بررسی ویژه دارد. حسینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ «مبانی دینی ما تأکید می‌کند که اگر شرایط هم مهیا بود، و قصد بر تذکر لسانی است، باید تذکر داد و رد شد، چرا که اگر فرد رد نشود و بماند، احتمال درگیری و اثربخش نبودن کار امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد.»

عضو دفتر حفظ و نشر آثار خامنه‌ای گفت: «دیدار حسن روحانی با رهبر انقلاب به درخواست رئیس‌جمهوری سابق و با پیگیری‌های مکرر ایشان انجام شد»

مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار خامنه‌ای در مصاحبه با خبرگزاری مهر درباره دیدار اخیر رهبر جمهوری اسلامی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق ایران گفت: «مقام معظم رهبری همواره دیدارهای متنوع و متعددی با افراد داشته و دارند. بعضی از این دیدارها، دیدارهای کاری با دولتمردان و فرماندهان نظامی کشور است و در دوره مسئولیت‌شان و برخی دیگر با دولتمردان سابق یا حتی غیردولتمردان.» فضائلی در ادامه افزود: «نکته دیگر این است که این دیدار به درخواست آقای روحانی و با پیگیری‌های مکرر ایشان انجام شد که البته جنبه کاری هم نداشت و به عبارتی نوعی تجدید دیدار بود. بحث‌هایی هم که مطرح شده بحث‌های روز نبودند و در مجموع می‌توان گفت دیداری معمولی بوده است.» جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب پیشتر از دیدار حسن روحانی با خامنه‌ای خبر داده بود. امام در مصاحبه با ایلنا گفته بود: «خبرهایی در این خصوص در فضای مجازی مشاهده کردم، اما پیش از آن از دوستان مشترکی با آقای روحانی داریم، شنیده بودم که چند هفته پیش این ملاقات صورت گرفته است.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه افزود: «آقای روحانی در گزارشی که به دوستانشان دادند بسیار ابراز رضایت‌مندی کرده بودند از جلسه‌ای که با رهبری داشتند و صحبت‌هایی که رد و بدل شده است.» روزنامه جوان، از رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران با اشاره به نخستین دیدار حسن روحانی و علی خامنه‌ای بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، خامنه‌ای را با نخستین امام شیعیان و روحانی را ابوموسی اشعری و معاویه و عمرو عاص مقایسه کرد و نوشت: «چنان دیدارهایی، به خودی خود، فضیلت یا موقعیت و مصونیتی برای چهره‌های سیاسی ایجاد نمی‌کند. مالک اشتر و عمار یاسر و محمد ابن ابی بکر و اشعث بن قیس و ابوموسی اشعری و حتی معاویه و عمرو عاص، بارها با امیر مؤمنان ملاقات کردند.» بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برخی این گمانه‌زنی را مطرح کرده‌ بودند که ممکن است روحانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود اما این اتفاق نیفتاد و او ظاهرا خانه‌نشین شد.