ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادعای وزیر ارشاد اسلامی: جشنواره فجر امسال از همیشه پررونق‌تر است

شواهد حاکی از آن است که در پی آغاز جنبش سراسری جاری، وضعیت سینمای ایران نیز دگرگون شد و ضمن آن‌که عده زیادی از سینماگران زن در همبستگی با این جنبش اجتماعی حجاب از سر برداشتند و بسیاری از سینماگران نیز با آن اعلام همبستگی کردند، گروهی از مطرح‌ترین بازیگران و فیلمسازان هم زندانی شدند. در چنین شرایطی محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد اسلامی، چهارشنبه گذشته فضای جشنواره فجر را مطلوب توصیف کرده و گفته بود: «تاکنون ۷۵ فیلم به جشنواره امسال رسیده و بررسی آن‌ها در حال انجام است؛ تعداد فیلم‌ها هم از سال گذشته بیشتر است و تعداد افرادی که دخالت دارند نیز خیلی بیشتر از سال قبل است.» این در حالی است که برخی از رسانه‌ها، فهرست ۳۷ فیلم برای جشنواره فجر را منتشر کرده‌اند و برخی دیگر از متوقف بودن همان فیلم‌ها و عدم حضور در جشنواره، خبرهایی منتشر کردند. وب‌سایت «عصر ایران» اما رقمی را که وزیر ارشاد اعلام کرده مورد تردید قرار داده و نوشته است: «سال گذشته براساس اعلام روابط عمومی جشنواره، تعداد ۹۴ فیلم بلند سینمایی متقاضی حضور در این دوره بودند که از میان آن‌ها ۷۴ فیلم به هیئت انتخاب جشنواره ارائه شدند و نهایتاً ۲۲ فیلم به بخش سودای سیمرغ راه یافتند. آیا ۷۵ از ۹۴ بیشتر است؟» «عصر ایران» افزوده است که اگر منظور وزیر ارشاد مجموعه فیلم‌های بخش ملی و «بین‌المللی» جشنواره فجر باشد هم، سال گذشته بخش «بین‌المللی» جشنواره اصلاً برگزار نشد. جشنواره فجر امسال ظاهراً باز به شکل «بین‌المللی» برگزار می‌شود و هیچ بعید نیست برای موفق جلوه دادن این دوره، جمهوری اسلامی فیلم‌های خارجی بیشتری را از کشورهای هم‌پیمانش وارد جشنواره کند. مانی حقیقی، کارگردان سینمای ایران ۲۸ آذرماه در ویدئویی که در اینستاگرام خود منتشر کرده بود خطاب به وزیر ارشاد گفته بود: «ما عزاداریم و در چهارگوشه این کشور داریم جسد عزیزان‌مان را خاک می‌کنیم، وقت نداریم برات برقصیم.»

جهش قیمت دلار و فرافکنی حکومت: وزارت اطلاعات اعلام کرد که «۱۱ نفر از عوامل قیمت‌گذاری جعلی ارز‌های خارجی» را دستگیر کرده است

در حالی‌که قیمت دلار در روزهای اخیر به‌شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و به ر‌قم ۴۴ هزار تومان هم رسید، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برای آن‌که نشان دهد مشکل خارج از سیاست‌های مسئولان حکومتی است اعلام کرد که عوامل «قیمت‌گذاری جعلی ارز‌های خارجی» در شبکه‌های اجتماعی را دستگیر کرده است. روابط عمومی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای نوشت: «به‌منظور ثبات‌بخشی به روند بازار ارز و برخورد با عوامل برهم‌زننده آن، تعدادی از گردانندگان و سرشاخه‌های اصلی کانال‌ها، گروه‌ها و صفحات مجازی که درصدد قیمت‌گذاری جعلی ارز‌های خارجی، انجام معاملات فردایی و سوداگری بودند، مورد رصد اطلاعاتی قرار گرفته، شناسایی و دستگیر شدند.» وزارت اطلاعات افزوده است که «سربازان گمنام امام زمان» این وزارتخانه «۱۱ نفر از عوامل مؤثر بر نوسانات غیرعادی بازار ارز در شبکه‌های اجتماعی» با دستور قضایی بازداشت و «۳۲۰ نفر از عوامل اصلی مرتبط با کانال‌ها و گروه‌های مجازی» را نیز شناسایی کردند.

دانیال قزلجائی، شاعر و کنشگر ترکمن با تأمین قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد

توهرا، سایت فعالان حقوق بشر ترکمن صحرا خبر داد دانیال قزلجائی پنج‌شنبه هشتم دی‌ماه ۱۴۰۱، با تأمین قرار وثیقه به صورت موقت تا زمان برگزاری دادگاه از زندان آزاد شد. دانیال قزلجایی، شاعر ترکمن، ۲۲ ساله، ساکن گنبدکاووس و دانشجوی رشته حقوق است. قزلجائی روز چهارشنبه ۲۵ آبان سال جاری به دست نیروهای امنیتی در محل کارش بازداشت شد. گفته می‌شود که علت بازداشت او سرودن شعری در حمایت از زنان و اشتراک آن در صفحه‌ شخصی خود در اینستاگرام بوده است. پیش‌تر یک منبع مطلع در خصوص بازداشت دانیال قزلجایی به «هرانا» گفته بود: «او اخیرا شعری در حمایت از اعتراضات سراسری سرود که به دنبال دستگیری‌‌اش از صفحه شخصی او حذف شده است.» تاکنون به اتهامات مطروحه علیه دانیال قزلجائی اشاره‌ای نشده است، اما در اوایل بازداشت این شاعر ترکمن خبرهایی در خصوص این‌که او را به «محاربه» متهم کرده‌اند، منتشر شد. از آغاز اعتراضات گسترده‌ای که به قیام ژینا شهرت یافته است تا کنون هزاران تن از معترضان و صدها فعال مدنی و صنفی، دانشجویی، زنان و کارگری در مناطق مختلف ایران بازداشت شده‌اند. به‌گفته مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعتراضات سراسری مردم در ۳۱ استان، ۱۶۱ شهر و ۱۴۴ دانشگاه بزرگ کشور انجام شد و شمار کشته‌شدگان از ۲۶ شهریور تا ۸ دی‌ماه به ۵۰۸ نفر و تعداد بازداشتی‌ها نیز به ۱۹ هزار و ۱۹۶ نفر رسیده است.

احمد خاتمی عمامه‌پرانی را «دین‌پرانی» خواند

سیداحمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان با بیان این‌که قصد اصلی اعتراضات سراسری جاری «سرنگونی نظام» است، به پدیده عمامه‌پرانی از سر آخوندها که در این اعتراضات رواج یافت اشاره کرد و در این‌باره گفت: «کسانی که عمامه‌پرانی کردند، نشان دادند که قصد نابودی دین را دارند زیرا عمامه نماد دین است و عمامه‌پرانی در واقع دین‌پرانی است.» احمد خاتمی همچنین مدعی شد که «۸۰ درصد مردم ایران خواهان حجاب هستند». او گفت: «تنها ۲۰ درصد مردم پشت پا به مقدسات می‌زنند.»

وکالت وکلای تعیینی پرونده توماج صالحی پذیرفته شد

بنا بر توییت امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، وکالت او و رزا اعتماد انصاری در خصوص پرونده توماج صالحی، خواننده بازداشتی پذیرفته شده است. رئیسیان بدون اشاره به جزئیات بیشتر نوشته است: «وکالت من و همکارم، خانم رزا اعتماد انصاری، در پرونده آقای توماج صالحی پذیرفته شد، بخشی از پرونده توسط همکارم مطالعه شده است. در روزهای آتی کل پرونده مطالعه خواهد شد و با موکل ملاقات خواهیم کرد.» توماج صالحی، خواننده سبک رپ، یکی از بازداشت‌شدگان اخیر است که به فاصله کوتاهی پس از بازداشت به «افساد فی‌الارض، فعالیت تبلیغی علیه نظام، تشکیل و اداره دسته‌جات غیر قانونی به قصد برهم زدن امنیت کشور، همکاری با دولت متخاصم علیه جمهوری اسلامی و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و تحریک و ترغیب افراد به اعمال خشونت‌آمیز» متهم شد. پیش‌تر یه‌وُن ری، نماینده پارلمان آلمان، که کفالت سیاسی توماج صالحی که اخیراً به «محاربه» متهم شده را بر عهده گرفته، خواستار دسترسی وکیل انتخابی خانواده صالحی به پرونده او شده بود. نیروهای امنیتی ۸ آبان با انتشار یک تصویر منسوب به توماج صالحی با چشم‌بند گفتند که او را «در حین خروج از کشور» بازداشت کرده‌اند. به فاصله کوتاهی حساب کاربری توماج صالحی در شبکه‌های اجتماعی نوشت که نیروهای امنیتی برخلاف ادعایشان او را نه در حال خروج از کشور که در گردبیشه از توابع بروجن در استان چهارمحال و بختیاری با خشونت فراوان بازداشت کرده‌اند.