ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادعای اسپوتنیک به نقل از یک مقام مصری: ایران و مصر به زودی به کشورهای یکدیگر سفیر می‌فرستند

بعد از احیای روابط عربستان و ایران، احتمال داده می‌شود اقدام مشابهی بین قاهره و تهران نیز انجام شود، به ویژه پس از تماس اخیر ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ در کشتار زندانیان چپ‌گرا و مجاهد در تابستان ۶۷) که طی آن رئیسی پیروزی همتای مصری خود در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت. در همین ارتباط اسپوتینک عربی نوشته است که بازگشت سفرای بین مصر و ایران «احتمالا به زودی اتفاق می‌افتد.» هم‌چنین راخا احمد حسن، سفیر یکی از اعضای شورای روابط خارجی مصر در گفت‌وگو با خلیج ۳۶۵ با اشاره به این‌که در جریان تماس رئیس‌جمهور ایران با السیسی، موضوعات زیادی از جمله احیای روابط دو کشور و پرونده های منطقه‌ای غزه و دریای سرخ مورد بررسی قرار گرفت، افزود: «تبریک ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر به معنای رسیدن روابط به بالاترین سطح است». احمد حسن، خاطر نشان کرد که سطح روابط دو کشور در حال حاضر حاکی از نزدیک بودن بازگشت سفرا به دو کشور است، در حالی که سخنان سلطان هیثم بن طارق عمان را می‌توان در راستای تلاش‌ها دانست.» احمد حسن هم‌چنین به خلیج ۳۶۵ گفته است که او معتقد است که بازگشت سفرا به دو کشور ممکن است پس از ادای سوگند رئیس جمهور سیسی در قانون اساسی برای دوره جدید ریاست جمهوری صورت گیرد.

حمید سهل‌آبادی از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری به دو سال حبس تعزیری محکوم شد

در ادامه فشارها و صدور احکام سنگین برای معترضان در ایران، حمید سهل‌آبادی از بازداشت‌شدگان جنبش ژینا به دو سال حبس تعزیری و جریمه مالی محکوم شد. در این گزارش اشاره‌ای به مبلغ جریمه نشده اما کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان که به صورت وِیژه وضعیت افراد بازداشت‌شده در ایران را رصد می‌کند، با اعلام این خبر نوشته است که جریمه مالی «سنگین» بوده است. این شهروند معترض بیش از شش ماه است که در زندان اوین نگهداری می‌شود. حمید سهل‌آبادی در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸، هنگامی که ۲۲ساله بود، نیز دستگیر و شش‌ماه زندانی بود. در بهمن ماه سال گذشته قوه قضاییه به استناد آنچه که «عفو رهبری» خواند شمار زیادی از معترضان بازداشت‌شده را آزاد کرد، اما هنوز بسیاری از فعالان صنفی، دانشجویی و مدنی را در زندان حبس کرده است و برای بازداشت‌شدگان خیزش سراسری «ژن، ژیان، ئازادی» احکام سنگین زندان صادر می‌شود.

خاویر میلی عضویت آرژانتین در بریکس را لغو کرد

رئیس جمهوری راست افراطی آرژانتین با عمل به یکی دیگر از وعده‌های انتخاباتی‌اش، در نامه‌ای به اعضای سازمان بینادولتی «بریکس» انصراف رسمی دولتش از پیوستن به این سازمان را اعلام کرد. خاویر میلی جمعه ۸ دی / ۲۹ دسامبر در نامه به برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی نوشت: اکنون زمان «مناسبی» برای آرژانتین جهت پیوستن به بریکس نیست. تاریخ نامه به ۲۲ دسامبر بازمی‌گردد اما دولت آرژانتین آن را یک هفته پس از این تاریخ، در آخرین روز کاری سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. آرژانتین در میان شش کشوری بود که اوت سال جاری برای پیوستن به ائتلاف بریکس دعوت شدند. پنج کشور دیگر ایران، اتیوپی، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، و مصر هستند. این کشورها از یکم ژانویه ۲۰۲۴ به صورت رسمی به عضویت بریکس درخواهند آمد. میلی در حیطه اقتصاد از شیفتگان مکتب اقتصادی اتریش، مکتب اصلی نئولیبرالیسم ــ یا به قول خودشان، بازگشت به لیبرالیسم اصیل پیش از اقتصاد کینزی ــ است و یک آنارشوکاپیتالیست. موسی غنی‌نژاد در ایران از مبلغان چنین مکتبی است.

حمله هوایی آمریکا به دیرالزور: پنج عضو نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی کشته شدند

در پی حمله هواپیماهای آمریکایی به پایگاهی در استان دیرالزور در شرق سوریه در نزدیکی مرز عراق، دست‌کم پنج نفر کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند. صابرین نیوز، یک کانال خبری در تلگرام مرتبط با یگان‌های حشد الشعبی عراق روز شنبه ۹ دی/ ۳۰ دسامبر گزارش داد که در میان قربانیان حمله‌ای که یک تاسیسات نظامی در شهر البوکمال را هدف قرار داد، اتباع لبنانی نیز وجود دارند. این حمله ساعاتی پس از آن صورت گرفت که گروه‌های نیابتی ایران در عراق و سوریه سه حمله جداگانه علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در اقلیم کردستان عراق و سوریه انجام دادند. گروهی با نام «مقاومت اسلامی در عراق»، در بیانیه‌های جداگانه‌ای که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، مسئولیت حمله پهپادی به پایگاه هوایی الحریر، واقع در ۴۵ کیلومتری شمال فرودگاه بین‌المللی اربیل را بر عهده گرفت. این حمله در اواخر روز جمعه رخ داد. هیچ گزارش فوری در مورد میزان خسارات وارده به تاسیسات نظامی آمریکا در اربیل و یا تلفات احتمالی منتشر نشده است. همین گروه مسئولیت دو حمله دیگر علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در سوریه را پذیرفتند. به ادعای «مقاومت اسلامی عراق»، یک پایگاه نظامی آمریکایی در شهرک الشدادی، واقع در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شهر حسکه در شمال شرقی سوریه راکت‌هایی شلیک شده است. تأسیسات دیگر تحت کنترل آمریکا در پایگاه نظامی «خراب الجیر» در منطقه یاروبیه در همان استان سوریه نیز مورد اصابت تعدادی راکت قرار گرفت.