ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو اتاق بازرگانی ایران و آلمان: اینستکس عملاً یک پروژه سیاسی برای امیدوار کردن ایران بود

میشائیل تاکوس، یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران و آلمان در مصاحبه با بخش آلمانی شبکه دویچه‌وله درباره ناکارآمدی ساز و کار مالی اتحادیه اروپا با ایران موسوم به اینستکس گفت: «ما حتی در مرحله‌ای نیستیم که وقتی شرکتی با ما تماس می‌گیرد و خواستار تماس با اینستکس می‌شود بتوانیم شماره تلفنی در اختیارش قرار دهیم.» به گفته تاکوس اینستکس در شش ماه گذشته عملاً «یک پروژه سیاسی برای امیدوار کردن ایران» بوده است. سفارت سوئیس در تهران پنجشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که ساز و کار مالی سوئیس برای تحویل اقلام انسان‌دوستانه، تأمین اقلام کشاورزی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی به ایران به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده و نخستین تراکنش مالی از طریق این کانال ۱۲۷ ژانویه/ ۷ بهمن انجام شده. کانال مالی «شتا» زیر نظر وزارت خرانه‌داری آمریکا و مستقل از اینستکس عمل می‌کند.

آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران علیه واحد دالیان شرکت حمل‌ونقل دریایی کاسکوی چین را لغو کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه ۳۱ ژانویه/ ۱۱ بهمن تحریم واحد دالیان شرکت حمل‌ونقل دریایی کاسکوی چین را لغو کرد. این شرکت سپتامبر سال گذشته به اتهام همکاری با ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته بود. شرکت دالیان از شرکت‌های وابسته به کاسکوی چین تنها ۴۰ نفت‌کش در اختیار دارد، اما اقدام واشنگتن موجب ایجاد این ابهام شد که آیا این تحریم‌ها برای ناوگان حمل و نقل شرکت مادر که ۱۰۰۰ کشتی در اختیار دارد نیز لازم‌الاجرا است یا خیر. این ابهام سبب افزایش قیمت نفت شد. تنش‌های واشنگتن و پکن در پی امضای یک توافق تجاری اولیه در ماه میلادی جاری که به جنگ تجاری ۱۸ ماهه میان طرفین خاتمه داد رو به کاهش است. مسئله تحریم واحدهای شرکت کاسکو یکی از مسائل مطرح‌شده در گفت‌وگوهای تجاری میان آمریکا و چین بود.

#یارانه #شکر حذف شد، شکر گران خواهد شد

باحذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات شکر یارانه اختصاصی برای واردات این محصول حذف شد و از گروه یک به گروه دو کالاهای وارداتی تغییر یافت. گروه یک به کالاهای اساسی و ضروری اختصاص دارد که ارز آن از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت تأمین خواهد شد. گروه دو شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای و کالاهای مصرفی است که تأمین ارز آن‌ها ناشی از صادرات کالاهایی است که ملزم به ارائه ارز در سامانه نیما هستند. محمد قبله مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای خطاب به مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی ضمن اعلام این موضوع خواسته است که «کلیه ثبت سفارشات معرفی شده شکر که تا کنون ارز دریافت ننموده‌اند ابطال و از فهرست دریافت تخصیص ارز بانکی حذف گردد». عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی پیش از این از احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شکر خبر داده بود. بدین ترتیب با حذف یارانه شکر قیمت این کالای اساسی نیز افزایش خواهد یافت.

ویروس #کرونا: بازگشت ۷۰ ایرانی از ووهان #چین، سفر‌های تفریحی از چین به ایران ممنوع می‌شود

علیرضا رئیسی معاون وزیر بهداشت از بازگشت ۷۰ ایرانی مقیم ووهان چین در هفته آینده خبر داد و گفت در بیانیه و نامه وزارت بهداشت که امروز جمعه ۱۱ بهمن از سوی وزیر بهداشت تقدیم دولت می‌شود خواسته شده است که همه سفر‌های غیرضروری، از جمله سفر‌های تفریحی و توریستی از چین به ایران لغو و ممنوع شود و سفر‌های کاری نیز در حداقل ممکن و فقط برای موارد ضروری انجام شود. این اقدامات در چارچوب اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی در ارتباط با شیوع ویروس کرونا در جهان انجام می‌شود. از ایرانیانی که به کشور بازخواهند گشت حدود ۵۰ نفر دانشجو و ۲۰ نفر غیردانشجو هستند. براساس اطلاعات وزارت بهداشت هیچ‌کدام از این افراد به ویروس کرونا مبتلا نیستند، اما هنگام ورود به کشور مراحل قرنطینه و کنترل‌های شدید بهداشتی اعمال می‌شود. به‌گفته رئیسی، در مجموع حدود ۲۰۰ دانشجوی ایران در ووهان چین مشغول به تحصیل هستند که حدود ۱۵۰ نفر آن‌ها قبل از شیوع ویروس کرونا و قبل از تعطیلات سال نوی چینی به ایران آمدند و هیچ کدام از آن‌ها نیز مبتلا نبودند. همچنین حدود ۱۰۰ کارگر چینی درعسلویه شاغل هستند که اگر پس از تعطیلات سال نو به ایران بازگردند کنترل شده و در قرنطینه قرار خواهند گرفت. علیرضا رئیسی گفت در داخل کشور هیچ مورد اثبات شده این ویروس وجود ندارد و افراد مشکوک در تهران، تبریز، یزد و قم نیز هیچ‌کدام به ویروس کرونا مبتلا نبودند.

رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران: آمریکا مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازد

عبدالناصر همتی، رئیس‌ کل بانک مرکزی ایران در واکنش به خبر راه‌اندازی کانال مبادله دارو و کالاهای کشاورزی از طریق سوییس، گفت که داروی مبادله‌شده با پیگیری و درخواست سفارت دولت سوییس و در حد دو میلیون و ۵۰۰ هزار دلار آن ‌هم از طریق منابع موجود بانک مرکزی نزد یک بانک سویسی و از طریق شرکت‌های سویسی بوده است. سفارت سوئیس در تهران پنجشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که ساز و کار مالی سوئیس برای تحویل اقلام انسان‌دوستانه، تأمین اقلام کشاورزی، غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی به ایران به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده و نخستین تراکنش مالی از طریق این کانال ۱۲۷ ژانویه/ ۷ بهمن انجام شده. کانال مالی «شتا» زیر نظر وزارت خرانه‌داری آمریکا عمل می‌کند. برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بعد از اعلام خبر راه‌اندازی ساز و کار مالی سوئیس گفت: «از شرکت‌ها خواسته‌ایم فروش دارو و عذا به ایران را از شمول تحریم‌ها خارج کنند.» همتی در ادامه مصاحبه خود با ایسنا گفت: «اگر آمریکایی‌ها واقعا مدعی همراهی برای تأمین دارو و کالاهای کشاورزی هستند، باید مکانیزم بانکی برای انتقال و تأمین منابع خرید کالاهای اساسی را فراهم سازند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران: تحریم علی اکبر صالحی تأثیری بر پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ندارد

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران جمعه ۱۱ بهمن تحریم علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را محکوم کرد و گفت: «تحریم ایشان تنها از سر استیصال صورت می‌گیرد و هیچ تأثیری بر پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت.» وزارت خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه ۳۰ ژانویه/ ۱۰ بهمن با انتشار اطلاعیه کوتاهی اعلام کرد سازمان انرژی اتمی ایران و علی اکبر صالحی رئیس آن را در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار داده است. همزمان وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف اطمینان یافتن از عدم اشاعه هسته‌ای، معافیت چین و روسیه در همکاری هسته‌ای با ایران را تمدید کرد.

بیشتر کشورها پروازهایشان به چین را قطع کردند، سازمان هواپیمایی کشوری اما هنوز به تصمیم نرسیده است

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی جمعه ۱۱ بهمن در گفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) گفت: «غربالگری‌ ویروس کرونا در مبادی کشور و فرودگاه‌های بین‌المللی با جدیت ادامه دارد اما هنوز تصمیمی برای محدودیت یا قطع پروازهای خارجی دارای مقصد یا مبداء چین گرفته نشده است.» به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت‌های هواپیمایی در پی شیوع ویروس کرونا در چین که تاکنون بیش از هشت هزار نفر را مبتلا کرده و جان ۱۷۰ نفر را گرفته است، پروازهای خود به این کشور را قطع کردند. ایر کانادا، ایر فرانس، ایر ایندیا، ایر سئول، لوفت‌هانزا، امریکن‌ ایرلاینز، بریتیش ایرویز، دلتا ایرلاینز، اجیپت ایر، فین ‌ایر، و شرکت‌های هواپیمایی ترکیه پروازهایشان به چین را متوقف کرده‌اند.

محمود صادقی گفت به ولایت فقیه معتقد است اما نه به ولایت شخص

شورای نگهبان صلاحیت محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی را به دلیل عدم التزام به «نظام» تأیید نکرده است. صادقی شامگاه پنجشنبه ۱۰ بهمن طی سخنانی در قم گفت: «به اعضای شورای نگهبان گفتم من با صراحت انتقاد می‌کنم نه با نفاق. بر مبنای اعتقادم به ولایت فقیه معتقدم، ولایت فقیه ولایت اوصاف است نه ولایت شخص، ولایت مادام‌العمر نیست مادام الصفات است. بر مبنای همین اعتقاد معتقد هستم هیچ مسئول و مقامی مصون از نقد و نظارت نیست.» علی جنتی، رئیس شورای نگهبان حدود دو ماه قبل از اعضای هیات‌های اجرایی در سراسر کشور خواسته بود که در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس از نظر فساد اقتصادی و فساد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت «مسامحه‌ای» نشود. با رد صلاحیت‌ها انتظار می‌رود نرخ مشارکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پایین باشد. پروانه سلحشوری، روز گذشته گفته بود در این صورت هم اتفاق خاصی برای «نظام» نمی‌افتد. نظام نام مستعار رهبر جمهوری اسلامی هم هست.