نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی وزارت بهداشت: وضعیت مازندران از لحاظ شیوع کرونا «ناپایدار و شکننده» است

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت یکشنبه ۱۲ بهمن وضعیت استان مازندران را از نظر شیوع ویروس کرونا «ناپایدار، حساس و شکننده» خواند و از مردم خواست از «هرگونه دید و بازدید و برپایی دورهمی‌های خانوادگی» پرهیز کنند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: «در حال حاضر ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی قرار دارند که ۱۰ مورد از این شهرستان‌ها (شهرهای آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، فریدونکنار، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر) در استان مازندران است». به گفته او به‌رغم کاهش موارد بستری و مرگ و میر این استان در هفته گذشته، نرخ بروز در شاخص‌های یاد شده در این استان به میزان قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است. طبق گزارش وزارت بهداشت، شهرهای صومعه سرا، رودسر و لاهیجان در گیلان هم با وضعیت نارنجی همه‌گیری کرونا درگیرند. وزارت بهداشت یکشنبه ۶ هزار و ۲۶۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرد و از مرگ ۷۰ بیمار کووید-۱۹ در شبانه‌روز گذشته خبر داد. براساس این گزارش در همین فاصله ۴۶۹ بیمار کووید-۱۹ در بیمارستان‌های ایران بستری شده و ۳هزار و ۹۳۲ بیمار در وضعیت حاد و تحت مراقبت‌های ویژه بستری‌اند. طبق آمارهای رسمی شمار بیماران کووید-۱۹ در ایران به یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۹۹۹ نفر رسیده است. ویروس کرونا جان دست کم ۵۷ هزار و ۹۵۹ تن از بیماران را گرفته است. به تایید مقام‌های پزشکی ایران، آمارهای واقعی تا ۳ برابر آمارهای رسمی برآورد می‌شوند.

هند ۸,۵ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه‌گذاری تجهیزاتی کرد

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) عصر یکشنبه ۱۲ بهمن از نخستین سرمایه‌گذاری تجهیزاتی هند در منطقه آزاد تجاری چابهار خبر داد. ایران، افغانستان و هند در منطقه آزاد تجاری چابهار قرارداد همکاری مشترک امضاء کرده‌اند. هند اما تا به حال به صورت محدود در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است. نخستین سرمایه‌گذاری تجهیزاتی شرکت آی جی پی ال هند، دو دستگاه جرثقیل ۱۴۰ تنی به ارزش ۸,۵ میلیون دلار است. این رقم تنها ده درصد تعهد هند برای سرمایه‌گذاری در بندر چابهار است. با این حال جیتندر پال سینگ، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هند در مراسم رونمایی از این سرمایه‌گذاری گفت: کشورش به حضور بیشتر و سرمایه گذاری در بندرچابهار علاقه‌مند است و همکاری دولت هند برای توسعه و رونق این بندر را تضمین می‌کند. فرهاد منتصر کوهساری، معاون امور بندر و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی ایران هم گفت که ایران خواستار تسریع در ساخت و تحویل تجهیزات از سوی کشور هند است. به گفته او در در بندر چابهار ۱۷ پروژه در دست اجراست و ۱۱ پروژه نیز در حال انعقاد است. چابهار در استان سیستان و بلوچستان یکی از کانون‌های اصلی حاشیه‌نشینی به شمار می‌رود. نیمی از ساکنان آن در سکونتگاه‌های غیررسمی سکونت دارند. دولت ایران در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در این منطقه را افزایش داده است. این سرمایه‌گذاری‌ها اما به بهبود وضعیت زندگی بومی‌ها معطوف نیست و سکونتگاه‌های آنها بارها به دست مسئولان دولتی تخریب شده است.

شلیک به #هواپیمای_اوکراینی و #کرونا پرواز هواپیماها بر فراز ایران را به ۱۳۰ پرواز در روز کاهش داد

سیاوش امیرمکری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها یکشنبه ۱۲ بهمن گفت که پروازهای عبوری از ایران پس از کرونا و ساقط کردن هواپیمای اوکراینی که او آن را «سانحه» نامید، به ۱۳۰ پرواز در روز کاهش یافته است. هواپیمای اوکراینی دی سال گذشته در حالی‌که تنها چند دقیقه بود از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران برخاسته بود، هدف شلیک موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت. پس از این رویداد چندین شرکت هواپیمایی اعلام کردند مسیرهای دیگر را جایگزین مسیرهای هوایی در آسمان ایران می‌کنند. به گفته مکری تا قبل از این رویدا و همچنین همه‌گیری کرونا روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ پرواز از آسمان ایران عبور می‌کرد. او مدعی شد که پروازهای عبوری دوباره به ۴۵۰ پرواز در روز افزایش یافته است. محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران را «تلاش دشمن و استکبار» برای کاهش درآمد ایران از پروازهای عبوری عنوان کرد. به گفته او هیئت دولت به شرکت فرودگاه‌ها اختیار داده «تا تعرفه‌های پرواز عبوری را کاهش دهد». کاهش تعرفه پروازهای عبوری به منظور تشویق شرکت‌های هواپیمایی به عبور از آسمان ایران است.

پلیس روسیه با حمله به معترضان به حبس الکسی #ناوالنی، نزدیک به ۳ هزار نفر را در سراسر این کشور دستگیر کرد

پلیس روسیه یکشنبه ۳۱ ژانویه/۱۲ بهمن بالغ بر ۱۰۰۰ معترض را دستگیر کرد. روز یکشنبه هزاران نفر به‌رغم سرمای شدید و خطر بازداشت، در مسکو و دیگر شهرهای روسیه در اعتراض به زندانی‌شدن الکسی ناوالنی به خیابان‌ها آمدند. برخی از منابع از جمله خبرگزاری اسوشیتدپرس از دستگیری ۲۷۰۰ تا ۳۰۰۰ معترض خبر داده‌اند. تجمعات امروز در ادامه تظاهرات سراسری هفته گذشته و با هدف فشار بر کرملین برای آزاد کردن اصلی‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور انجام شد. دولت روسیه متهم است که ناوالنی را که در مورد فساد اداری و مالی مقامات روسی تحقیقاتی انجام داده، در تاریخ ۲۰ اوت / ۳۰ مرداد در پرواز از مسکو به تامسک سیبری با سم اعصاب از نوع نوویچوک مسموم کرده است. محبوب‌ترین منتقد پوتین در روسیه در اواسط ژانویه بعد از ماه‌ها معالجه در آلمان به مسکو بازگشت و در فرودگاه دستگیر شد. تصمیم ناوالنی برای بازگشت به روسیه الهام‌بخش تظاهرات مردمی شد. درحالی‌که اپوزیسیون به این وسیله قابلیت خود برای سازماندهی و بسیج مردم را محک می‌زند، فشار کرملین بر منتقدان ادامه دارد و همچنین شیوع کرونا بر سختی شرایط موجود افزوده است.

وزیر راه و شهرسازی: از ترکیه درباره دلیل ننشستن هواپیمای ترکیش‌ایر در تهران توضیح خواسته‌ایم

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران یکشنبه ۱۲ بهمن مدعی شد «اتصالی یک سیم برق» آژیر قرمز را در بامداد جمعه به‌صدا درآورده و گفت که از سازمان هواپیمایی خواسته تا از شرکت ترکیش‌ایر بازخواست کند که چرا خلبان در فرودگاه تهران فرود نیامده است. بامداد شنبه یازدهم بهمن، یک هواپیما مسافربری ترکیش ایر در حالی که بر فراز تهران بود، تغییر مسیر داد و در باکو فرود آمد. همزمان با این رویداد ساکنان تهران گفتند که صدای آژیر قرمز که به معنای اعلام خطر است شنیده‌اند. محمد اسلامی ارتباط میان این دو رویداد را رد کرد و گفت: «شرایط خاصی حاکم نبود و هواپیما می‌توانست فرود بیاید؛ کما اینکه پس از آن، ایران‌ایر در فرودگاه نشست داشت ولی ترکیش‌ایر بازگشت غیرعادی داشته است.» معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اما محدود بودن دید خلبان را علت فرود نیامدن هواپیما ترکیش ایر عنوان کرد. به گفته تورج دهقانی زنگنه «دید خلبان ترکیش‌ایر پنج کیلومتر بود و باران نیز می‌بارید اما برای اَپروچ، یک ابر سیاه بوده است». او افزود: خلبان ترکیش‌ایر دو فرودگاه آلترنیت داشته که یکی اصفهان و دیگری باکو که دومی را انتخاب می‌کند بنابراین کار خلافی نکرده است. با این حال به گفته دهقانی زنگنه ایران «به دلیل فضای رسانه‌ای ایجاد شده در ترکیه پس از این اتفاق، موضوع را از ترکیش‌ایر و سازمان هواپیمایی ترکیه پیگیری خواهد کرد».

الکسی ناوالنی، سازمان بهداشت جهانی و گرتا تونبرگ در میان فهرست نامزدان #جایزه_صلح_نوبل ۲۰۲۱

خبرگزاری رویترز از معرفی الکسی ناوالنی، منتقد سیاست‌های ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، سازمان بهداشت جهانی و گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیست، در فهرست بلند نامزدان جایزه صلح نوبل ۲۰۲۱ خبر داد. ناوالنی به خاطر تلاش برای برقراری صلح‌جویانه دموکراسی در روسیه، سازمان بهداشت جهانی، به خاطر سامانه کواکس که به‌ منظور تسهیل دسترسی عادلانه کشورهای فقیر به واکسن راه‌اندازی شده و گرتا تونبرگ به‌خاطر فعالیت‌های چشمگیر در زمینه آگاهی‌رسانی درباره بحران تغییرات اقلیمی، در این فهرست قرار گرفته‌اند. مبارزه با همه‌گیری جهانی کووید-۱۹ گروه‌های دیگری از جمله اتحادیه واکسن Gavi مستقر در سوئیس را نیز وارد این فهرست کرده است. در فرآیند انتخاب برنده جایزه صلح نوبل، هزاران نفر از نمایندگان پارلمان کشورها تا برندگان پیشین این جایزه می‌تواند نامزد مورد نظر خود را انتخاب کنند. این فهرست بلند که گروه‌های دیگری از جمله رهبران اپوزیسیون بلاروس را نیز در بر می‌گیرد، یکشنبه ۳۱ ژانویه/۱۲ بهمن بسته شد. کمیته نروژی نوبل پس از انتخاب برنده، نام او را در اکتبر ۲۰۲۱ اعلام خواهد کرد. جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۲۰ به برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد رسید.

#معلمان تازه استخدام شده و #آموزشیاران نهضت سوادآموزی مقابل مجلس تجمع کردند

شماری از معلمان تازه استخدام شده و آموزشیاران نهضت سوادآموزی مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. مجلس شورای اسلامی یکشنبه ۱۲ بهمن اصلاح یک ماده از طرح اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش را تصویب کرد. بر اساس این طرح آموزش و پرورش مکلف است تنها یک بار برای آن عده از آموزشیاران و آموزش دهندگان مستمر نهضت سواد آموزی و مدرسین طرح امین و مدرسین قرآن موضوع این بند، که در آزمون داخلی وزارت آموزش و پرورش شرکت نکرده ­اند و یا قبول نشده اند، آزمون داخلی را تجدید نماید. همزمان با بررسی این طرح شماری از آموزشیاران نهضت سوادآموزی مقابل ساختمان مجلس تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) معترضان که برخی از آنان بیش از۱۰ سال سابقه کار داشتند خواستار حذف آزمون و استخدام آموزشیارانی که پیش از سال ۱۳۹۲ در نهضت سوادآموزش مشغول کار‌ شده‌اند، هستند. همزمان با این گروه، شماری از معلمانی که بر اساس ماده ۲۸ به تازگی در آموزش و پرورش استخدام شده‌اند، در اعتراض به تبعیض در دستمزدها و حقوق ناکافی تجمع کردند. این معلمان در نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری طرح رتبه‌بندی حقوق معلمان شدند. طبق گزارش خبرگزاری فارس این معلمان گفته‌اند که حقوق ماهیانه‌شان ۲,۸ میلیون تومان است. طرح رتبه‌بندی معلمان که یکی از خواسته‌های معلمان معترض در سال‌های اخیر بوده است، قرار است از سال آینده به اجرا درآید.

«سونامی #کرونا» در پاکستان :‌ دولت از خرید واکسن آسترازنکا و سینوفارم خبر داد

اسد عمر، وزیر خزانه پاکستان اعلام کرد این کشور ۱۷ میلیون دوز واسکن آسترازنکا را تحت سامانه کواکس سازمان بهداشت جهانی خریداری کرده است که ۷ میلیون از آن را تا ماه مارس دریافت خواهد کرد و باقی آن تا پایان سال ۲۰۲۱ به پاکستان تحویل داده خواهد شد. وزیر خزانه پاکستان شامگاه شنبه ۳۰ ژانویه/۱۱ بهمن در توییتر نوشت به‌زودی هواپیمایی برای آوردن اولین محموله نیم‌میلیون دوزی واکسن سینوفارم، به چین پرواز می‌کند. فیصل سلطان، دستیار ویژه نخست‌وزیر پاکستان در بهداشت نیز اعلام کرده پاکستان از هفته آینده واکسیناسیون را آغاز خواهد کرد. ۲۵۰هزار تا ۴۰۰ هزار تن از کارکنان مراکز درمانی در اولویت قرار دارند. مسئولان بیمارستان‌ها همزمان از سونامی شیوع کووید-۱۹ خبر می‌دهند. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، مسئولان بخش کووید مراکز درمانی می‌گویند به رسیدن واکسن در آینده نزدیک امیدی ندارند و این برای کارکنان بیمارستان‌ها به معنی مواجهه با ساعت‌های تمام‌نشدنی کاری ست، بدون این‌که در مقابل ویروس واکسینه شده باشند. مسئول هماهنگی بیمارستانی در غرب پاکستان اما گفته واکسن می‌تواند به ما قدرت مضاعفی برای مواجهه با همه‌گیری بدهد. مانند برخی دیگر از کشورها پاکستان نیز با تکمیل ظرفیت تخت‌های بیمارستانی و کمبود شدید تجهیزات پزشکی از جمله کپسول اکسیژن مواجه است. این کشور تاکنون ابتلای نزدیک به ۵۴۵ هزار نفر به ویروس کرونا و مرگ بالغ بر ۱۱هزار و ۶۵۷ بیمار کووید-۱۹ را گزارش کرده است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش، نسبت به #افت_تحصیلی و #ترک_تحصیل دانش‌آموزان به‌خاطر عدم دسترسی به امکانات آموزش مجازی، و افزایش بی‌سوادی و کم‌سوادی هشدار داد

علی‌اصغر فانی، عضو شورای عالی آموزش و پرورش، یکشنبه ۱۲ بهمن نسبت به افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش‌آموزان به‌خاطر عدم دسترسی به امکانات آموزش مجازی هشدار داد و خواستار بازگشایی تدریجی مدارس مطابق با وضعیت شیوع کرونا در مناطق مختلف ایران شد. فانی گفت: تعداد زیادی دانش‌آموز به دلیل نداشتن امکانات برای استفاده از آموزش مجازی از کلاس‌ درس محروم شده و ترک تحصیل می‌کنند، با این شرایط بیسوادی در کشور افزایش پیدا می‌کند. او افزود به خاطر تعطیلی مدارس، دانش‌آموزان دوره ابتدایی به‌ویژه در پایه‌های اول و دوم دچار افت تحصیلی شده‌اند. عضو شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه نسبت به تاثیرات منفی تعطیلی مدرسه‌ها ابراز نگرانی کرد و گفت:‌«یادگیری در فضای مجازی از لحاظ تربیتی بسیار کم‌اثر است با این روند در آینده با یک نسل کم‌سواد روبه‌رو خواهیم شد. تعطیلی مدارس باعث آسیبهای جبران‌ناپذیر تربیتی به آموزش و پرورش دانش‌آموزان می‌‌شود، مانند کاهش مهارت‌های ارتباطی، کاهش مشارکت اجتماعی، ضعف تربیت اجتماعی و علمی به عنوان یکی از ساحت‌های سند تحول بنیادین».‌ برخی از کارشناسان آموزش و پرورش نیز پیشتر درباره افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان در همه‌گیری کرونا، به‌ویژه در مناطق محروم هشدار داده‌اند. به‌رغم این هشدارها نهادهای مسئول اقدام قابل توجهی برای تسهیل دسترسی دانش‌آموزان به آموزش مجازی انجام نداده اند.

سازمان ملل از تایید فهرست نامزدهای رهبری دولت انتقالی #لیبی خبر داد.

سازمان ملل متحد از تایید فهرست نامزدهای رهبری دولت انتقالی لیبی خبر داد. براساس این گزارش فهرست فوق از سوی ۷۵ شرکت‌کننده در کنفرانس لیبی در سوئیس، که چهره‌های منطقه‌ای و قومی تا نمایندگان احزاب سیاسی را شامل می‌شود، تایید شده است. آن‌ها هفته آینده از خلال این فهرست یک هیئت سه‌نفره شورای ریاست و نخست وزیر را با رای‌گیری انتخاب می‌کنند. مطابق با فهرستی که سازمان ملل روز شنبه ۳۰ ژانویه/۱۱ بهمن منتشر کرد، این هیئت سه‌نفره از میان ۲۴ نامزد انتخاب می‌شوند و برای پست نخست‌وزیری نیز ۲۱ نامزد حضور دارند. نام آگیلا صالح، رئیس پارلمان مستقر در شرق، فتحی باشاقا، وزیر کشور «دولت وفاق ملی»، صالح نمروش وزیر دفاع و احمد ماتیق، معاون نخست وزیر در فهرست منتشرشده دیده می‌شود. دولت انتقالی لیبی قرار است بر انتخابات سراسری آینده این کشور که در پایان ۲۰۲۱ برگزار می‌شود، نظارت کند. لیبی در یک دهه گذشته شاهد تشکیل دو دولت موازی، یعنی دولت وفاق ملی در طرابلس واقع در غرب کشور که از سوی جامعه بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده و ارتش ملی لیبی به‌رهبری خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته در شرق این کشوربوده. درگیری‌های خشونت‌بار نظامی علاوه بر تقسیم کشور، به صادرات نفتی که لیبی حیات اقتصاد خود را وابسته به آن می‌بیند، آسیب زده است. به‌رغم پیشرفت مذاکرات مورد حمایت سازمان ملل، بسیاری بیم آن دارند که رقابت بر سر دولت انتقالی بار دیگری آتش درگیری‌ را که از اکتبر سال گذشته به واسطه پیمان آتش بس فروکش کرده، شعله ور کند.

نیروی انتظامی از #علی‌اصغر_عنابستانی، نماینده سیلی‌زن، به دادستانی شکایت کرده است

رئیس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان یکشنبه ۱۲ بهمن گفت نیروی انتظامی از علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار و جوین در مجلس شورای اسلامی شکایت کرده است. به گفته امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، پلیس راهنمایی و رانندگی (راهوار) به صورت مستقیم از عنابستانی که به یک سرباز سیلی زده بود به دادستانی شکایت کرده است. عنابستانی که پیشتر در نخستین روزهای انتشار ویدئویی از صحنه سیلی زدن او به یک سرباز همه ماجرا را تکذیب کرده بود، در روزهای بعد مدعی شد که سرباز به او ناسزا گفته است. در ویدئو کوتاهی که از این صحنه منتشر شد، یک سرباز راهنمایی و رانندگی به نام عابد اکبری مانع ورود خودرو عنابستانی به خط ویژه تردد اتوبوس‌های مسافربری می‌شود. نماینده مجلس اما به جای تن دادن به قانون، به او می‌گوید تو می‌دانی من کی هستم و یک سیلی به او می‌زند.

در فاصله ده روز تا جلسه محاکمه #دونالد_ترامپ در سنا پنج تن از وکلای مدافع او اعلام کناره‌گیری کردند

در فاصله کمتر از دو هفته مانده به جلسه محاکمه در چارچوب استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا در کنگره، پنج تن از وکیلان مدافعی که قرار بود از او دفاع کنند، اعلام کناره‌گیری کردند. شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابعی که نامشان فاش نشد اعلام کرد این وکلا به‌خاطر اختلاف‌نظر بر سر شیوه دفاع از ترامپ، از مقام خود کناره‌گیری کردند و در جلسه محاکمه که ۹ فوریه در مجلس سنا برگزار می‌شود، او را همراهی نمی‌کنند. سی‌ان‌ان از باچ باورز و دبورا باربیر که قرار بود سرپرستی تیم وکالت را عهده‌دار باشند، و همچنین جاش هاوارد، جانی گسر و جورج هریس به عنوان پنج وکیلی که دیگر با ترامپ همراه نخواهند بود، نام برد. منابع آگاه گفته‌اند که دلیل کناره‌گیری، اصرار ترامپ بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ است که با شکست او در برابر جو بایدن همراه شد اما تیم وکلای او بر غیرقانونی بودن استیضاح پس از دوره ریاست‌جمهوری تاکید داشته‌اند. جیسیون میلرز، مشاور ترامپ در پیوند با این موضوع استیضاح رئیس‌جمهوری پیشین که به تحریک به شورش متهم است را «مغایر با قانون اساسی» دانست و گفت در این باره خیلی کار کردهایم‌ اما هنوز در باره تیم حقوقی تصمیمی گرفته نشده و اما به‌زودی تصمیم نهایی اعلام می‌شود . استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌ها و به‌دنبال هجوم هواداران او به ساختمان کنگره آمریکا همزمان با نشست اعضای کنگره برای تایید نتیجه انتخابات، مطرح شد. .