نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلسات رسیدگی به اتهامات حمید نوری در هفته اول فوریه «به علت بیماری» لغو شد

بنا بر اعلام وب‌سایت رسمی دادگاه منطقه‌ای استکهلم، جلسات دادگاه حمید نوری که قرار بود در هفته اول فوریه برگزار شوند، لغو شدند. بنا بر این خبر جلسات دادگاه در روزهای یکم، دوم، سوم و چهارم فوریه به علت آنچه «بیماری» اعلام شده است، لغو شده و دادگاه مجددا از روز سه‌شنبه هشتم فوریه کار خود را آغاز خواهد کرد. دادگاه اعلام نکرده چه کسی بیمار شده است که در نتیجه آن چهار روز از جلسات دادگاه لغو شده اما بر اساس آنچه ایرج مصداقی و مهدی اصلانی، دو تن از شاکیان و شاهدان این پرونده در توئیتر خود نوشته‌اند، حمید نوری به ویروس کرونا مبتلا شده است و ظاهرا جلسات دادگاه در هفته جاری به همین دلیل لغو شده است.

ادامه اعتصاب کارگران پتروشیمی رازی در بندر ماهشهر، تداوم نارضایتی در چند مرکز نفتی دیگر

در حالی که اعتصاب و اعتراض کارگران پتروشیمی رازی (واقع در بندر ماهشهر) ادامه دارد در روزهای اخیر کارگران چند مرکز نفتی دیگر از جمله پالایشگاه تهران در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، تعویق مطالبات و اخراج کارگران دست به اعتصاب و تجمع زده‌اند. کارگران پتروشیمی رازی دوشنبه ۱۱ بهمن در حالی که شعار می‌دادند «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» در شرکت راهپیمایی کردند و خواستار بازگشت به کار ۸ تن از همکاران خود شدند. اعتصاب و اعتراض کارگران پتروشیمی رازی واقع در بندر ماهشهر دوشنبه ۴ بهمن زمانی آغاز شد که حراست شرکت از ورود ۵ تن از کارگران به محل کار ممانعت کرد. کارفرما به جای پاسخگویی به مطالبات کارگران شامل افزایش حقوق، برخورداری از بیمه درمانی تکمیلی، بهبود شرایط کار و کیفیت غذا از پنج تن از کارگران به اتهام «اخلال در نظم محیط کار» به اداره کار شکایت کرد. حراست شرکت مانع ورود این کارگران به محل کار شد. کارگران مقابل حراست تجمع کردند. با تداوم اعتراض کارگران در روز بعد ۳ کارگر دیگر نیز ممنوع الورود شدند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نوشته است هر روز گروه بزرگی از کارگران به نشانه همبستگی با همکاران خود تجمع و راهپیمایی می‌کنند. اسامی کارگران ممنوع الورود چنین اعلام شده است: علی ساجدی نژاد، هادی سرهانی، احمد عساکره، سید هاشم شبیبی، محمدرضا صالحی، علی البوغبیشیان، مهدی طبیعی و توفیق احمدی. از ابتدای بهمن ماه کارگران پیمانی صنعت نفت در چند مرکز دیگر نیز دست به اعتصاب و تجمع زده‌اند. پتروشیمی رازی منطقه ویژه سربندر، سه‌شنبه ۵ بهمن کارگران پتروشیمی مروارید فاز ۲ عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه اعتصاب کردند. در همین روز کارگران پتروشیمی ایلام دست از کار کشیدند. کارگران خواستار ۱۵ روز مرخصی ماهانه در ازای ۱۵ روز کار هستند. کارفرما در صدد است ۲۰ تن از کارگران را اخراج کند. چهارشنبه ۶ بهمن کارگران پالایشگاه تندگویان تهران دست از کار کشیدند و در محوطه شرکت تجمع کردند. ۱۸۰۰ کارگر پالایشگاه تهران که در اعتصابات فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت در مردادماه امسال با خواست اجرای طرح طبقه بندی مشاغل شرکت داشتند، در تجمع چهارشنبه هفته گذشته بر خواست خود تاکید کردند. یکشنبه ۱۰ بهمن کارگران پایپینگ و ساخت مخازن فاز ۲ پتروشیمی مروارید در اعتراض به چند ماه تعویق حقوق دست از کار کشیدند و دروازه ورودی شرکت را مسدود کردند.

شش تن از دستگیر شدگان تجمعات سراسری معلمان آزاد شدند، جبار دوستی معلم مریوانی هنوز در بازداشت است

در تجمعات سراسری معلمان که صبح روز دوشنبه ۱۱ بهمن برگزار شد، ۷ معلم در تهران، شیراز و مریوان توسط ماموران امنیتی و لباس شخصی‌ها دستگیر شدند. محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان از آزادی سه معلم دستگیر شده در تهران و سه معلم بازداشت شده در شیراز خبر داد و افزود جبار دوستی از اعضای انجمن صنفی معلمان مریوان که صبح امروز بازداشت شده بود، هنوز آزاد نشده است. حبیبی در آخرین خبر از معلمان بازداشتی نوشت: «آقایان زحمتکش، امیرزادگان و قهرمان کیانی از شیراز و آقایان حیدری، احمدی و داودی از تهران آزاد شدند. آقای جبار دوستی از اعضای انجمن صنفی معلمان مریوان که صبح امروز بازداشت شد، همچنان در بازداشت به سر می‌برد».

لبنان می‌گوید ۱۵ شبکه جاسوسی اسرائیل را کشف کرده است

بر اساس گزارشی که روز دوشنبه ۱۱ بهمن، روزنامه الاخبار لبنان وابسته به حزب‌الله منتشر کرد، نیروهای امنیتی لبنان بیش از ۱۵ شبکه جاسوسی اسرائیل را کشف کردند. بر اساس این گزارش، هر یک از این حلقه‌ها به‌طور مستقل در سراسر لبنان و حتی سوریه فعالیت می‌کردند. این روزنامه این کشف را «یکی از بزرگترین دستاوردهای امنیتی لبنان» از سال ۲۰۰۹ نامید. بنا بر گزارش‌ها، این عملیات چهار هفته پیش آغاز شد، زمانی که اداره نیروهای امنیت داخلی لبنان شروع به ردیابی این شبکه‌ها کرد. لبنان می‌گوید این شبکه‌ها کارشان جمع‌آوری اطلاعات در مورد حزب‌الله و جناح‌های مختلف فلسطینی در این کشور بوده است. به گزارش الاخبار، نیروهای امنیتی در ابتدا به دو چهره مهم مشکوک شدند: یکی از مقامات ارشد تشکیلات اطلاعاتی لبنان و یکی از اعضای حزب‌الله که قبلاً در سوریه جنگیده بود. این نیروی حزب‌الله در حال حاضر برای سازمان ملل کار می‌کند. در دمشق نیز مردی به‌دلیل ارائه نقشه راه‌ها و ساختمان‌های پایتخت سوریه دستگیر شد. تعدادی از کارگران مؤسسات غیرانتفاعی در لبنان نیز به‌دلیل نقش داشتن در حلقه‌های ادعایی دستگیر شدند. گفته می‌شود که یکی از آنها اطلاعاتی در مورد منطقه ضاحیه در جنوب بیروت که مقر حزب‌الله است، جمع‌آوری کرده است. در مجموع ۳۵ مظنون برای بازجویی احضار و ۲۰ نفر نیز دستگیر شده‌اند. این روزنامه می‌گوید که مظنونان از ملیت‌های مختلف، از جمله لبنانی، سوری و فلسطینی هستند.

توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام پیشگیری از بارداری مطابق مصوبه مجلس ممنوع شد

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو دوشنبه ۱۱ بهمن در بخشنامه‌ای خطاب به معاونان غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کرد: «هرگونه توزیع رایگان یا یارانه‌ای اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری، کار گذاشتن اقلام پیشگیری و تشویق به استفاده از آنها در شبکه بهداشتی درمانی وابسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ممنوع است.» ۲۴ مهر سال جاری، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» را ابلاغ کرد. این طرح که طبق اصل ۸۵ در کمیسیون مشترک و بدون بررسی در صحن علنی مجلس تصویب شده بود، برخی امتیازات مالی و شغلی به افراد صاحب فرزند اعطا می‌کند و در کنار این مشوق‌های مالی، امکان پیشگیری از بارداری و سقط جنین را محدود و ممنوع می‌کند. این طرح که اکنون تبدیل به قانون شده، ارائه داروهای هورمونی جلوگیری از بارداری در داروخانه‌ها را محدود و هرگونه توزیع رایگان و ارائه اقلام مرتبط با پیشگیری از بارداری و تشویق به استفاده از آن‌ها در شبکه بهداشتی درمانی کشور را ممنوع کرده است. همچنین وزارت بهداشت از به کار بردن عبارت‌هایی مانند حاملگی پرخطر منع شده است.

تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم برای کشت برنج

وزارت جهاد و کشاورزی برای خودکفایی در تأمین برنج کشور ۷۰۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم اختصاص داده است. جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: «زمانی‌که خبر تخصیص ۷۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه (خودکفایی در زمینه برنج) را خواندم، شوکه شدم. وزارت کشاورزی از کارشناسان قدیمی و باسابقه در این بخش بهره نگرفته و طرح خودکفایی برنج را به نهادی داده است که در این زمینه تخصص لازم را ندارد.» افزایش قیمت برنج ایرانی در ماه‌های گذشته رکود زده است. به‌طوری که طبق آمار مرکز آمار ایران بیش‌ترین افزایش قیمت در مواد خوراکی مربوط به برنج ایرانی و نان بوده است. این در حالی است که به دلیل سوءمدیریت در حوزه آب، کشور با مشکل کمبود و بحران آب مواجه شده است. چنان‌که در استان‌های مرکزی مانند اصفهان، یزد، خوزستان و سیستان و بلوچستان به سختی آب شرب مردم تأمین می‌شود و به‌همین دلیل کشاورزی در این مناطق کاهش چشمگیری داشته است. جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران در ادامه مصاحبه با ایلنا گفت: «تکلیف موسسه تحقیقات برنج، مدیرکل کشاورزی گیلان، مازندران و کشاورزان و نهادهایی که سال‌ها در این بخش فعالیت داشتند چه خواهد شد؟» شایق در ادامه تأکید کرد که اصولاً با توجه به شرایط زیست‌محیطی کشور خودکفایی در امر تولید برنج امکان‌پذیر نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران: منتظر هستیم تصمیم‌های سیاسی در واشنگتن به ۱+۴ اعلام شود

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۱۱ بهمن در یک نشست خبری درباره چشم‌انداز از سرگیری دور هشتم مذاکرات احیای برجام در وین گفت: «منتظر هستیم تصمیم‌های سیاسی در واشنگتن به ۱+۴ اعلام شود. در حوزه رفع تحریم‌ها مواردی وجود دارد که هنوز به نتیجه نرسیده و باید طرف غربی در این باره تصمیم بگیرد.» دور هشتم مذاکرات وین که ۸ بهمن‌ متوقف شد قرار است در هفته جاری از سر گرفته شود. خطیب‌زاده افزود: «در حوزه راستی‌آزمایی و تضمین‌ها باید اقدامات اساسی صورت بگیرد. ما در حوزه رفع تحریم‌ها منتظر پاسخ غرب هستیم، و از فاز ایده‌ها رد شدیم و هیأت ایرانی ایده‌های خود را مکتوب کرده است.» سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هیات‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌ها برگشته‌اند، آیا زمان خاصی برای پایان مذاکرات مشخص شده است، گفت: «ما چندباری در این مسیر تنفس داشته‌ایم اما در هر چهار حوزه مورد بحث در وین پیشرفت‌هایی داشته‌ایم که در برخی پیشرفت و سرعت بیشتر بوده است و در برخی به دلیل بی‌عملی طرف مقابل با کندی همراه بوده است. ما امیدواریم هیأت‌ها با اراده لازم به وین برگردند. اگر طرف‌های دیگر در بازگشت تصمیم‌های خود را در خصوص مطالبات به حق ایران اخذ کرده باشد، مطمئن باشید به‌سرعت می‌توان به توافق پایدار رسید.» خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص جرئیات نامه انتقادی سعید جلیلی در خصوص مذاکرات وین، گفت: «مناسب است پاسخ این سوال را از خود ایشان بگیرید اما می‌توانم بگویم ما با اجماع در حال مذاکره در وین هستیم و همه باید این سرمایه را پاس بدارند.» سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد شنبه گذشته با ارسال نامه‌ای «۲۰۰ صفحه‌ای» به علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روند حرکت تیم باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران را «به ضرر ایران» اعلام کرده و گفته است «در شرایط فعلی نباید مذاکره کرد و صرفا باید امتیاز قابل اندازه‌گیری و بررسی از آمریکایی‌ها گرفت.» اخیرا نیز اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه دولت رئیسی درباره «احتمال مذاکرات مستقیم با ایران برای دستیابی به توافقی بهتر» با انتقاد و حملات تند جناح اصولگرا مواجه شد.

وعده ترامپ برای عفو حمله‌کنندگان به کنگره

دونالد ترامپ روز شنبه ۲۹ ژانویه و در گردهمایی در میان طرفدارانش در تگزاس وعده داد، درصورتی که دوباره رئیس جمهور شود، افرادی را که روز ششم ژانویه به کنگره آمریکا حمله کردند و اینک تحت تعقیب قضایی و محاکمه هستند عفو کند. ترامپ گفت: «اگر (دو دور بعد) نامزد شوم و اگر ببرم، با آنهایی که مربوط به ششم ژانویه بودند منصفانه برخورد می‌کنیم. ما با آنها منصف خواهیم بود. اگر لازم به عفو باشد، آنها را عفو خواهم کرد چون با آنها غیر منصفانه رفتار شده است.» بیش از ۷۰۰ نفر در رابطه با حمله به کنگره متهم شده و دادگاه آنها در جریان است. تا کنون بیش از ۷۰ حکم برای متهمانی که به نقش خود در وقایع شش ژانویه اعتراف کرده‌اند صادر شده و انتظار می‌رود در ماه‌‌های آینده احکام بیشتر و سنگین‌تری صادر شود. حمله طرفداران ترامپ به کنگره در روز ششم ژانویه و زمانی که اعضای کنگره در حال تایید آرای الکتورال بایدن بودند هفت کشته و ده‌‌ها زخمی برجای گذاشت. این حمله زمینه ساز استیضاح ترامپ برای دومین بار شد. در میان حدود ۷۰۰ نفری که متهم شده‌اند، فلوریدا با ۷۱، تگزاس با ۶۳ و پنسیلوانیا با ۶۲ بیشترین تعداد متهمین را دارند. ساختمان کنگره آمریکا نیز در جریان این شورش یک میلیارد و پانصدهزار دلار خسارت دید.

نشست مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نشست مشترک مسئولان ضدتروریسم وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در وزارت اطلاعات برگزار شد. ایسنا به نقل از وزارت اطلاعات می‌نویسد این نشست برای به اجرا درآمدن تفاهم‌نامه مشترک دو نهاد اطلاعاتی در سطح معاونان ضدتروریسم برگزار شد. بر این اساس در این جلسه ضمن تأکید بر همکاری مشترک، مقرر شد با هدف افزایش هماهنگی‌ها و همکاری‌ها دستورالعمل دوجانبه همکاری، تهیه شود.