ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

برگزار شدن دادگاه‌های مجازی چند دقیقه‌ای برای زنان بازداشت‌شده در جریان جنبش «زن زندگی آزادی»

یک منبع آگاه از زندان قرچک ورامین (ندامتگاه شهرری) خبر داده است که برای زنان معترض بازداشت‌شده در حومه تهران، مخصوصا منطقه شهریار که اکنون در زندان قرچک در حبس هستند، دادگاه حضوری تشکیل نشده است. به گفته این منبع، زنان بازداشت‌شده مورد اشاره اغلب در دادگاه‌هایی که تنها چند دقیقه و بسیار کوتاه بوده‌اند محاکمه و محکوم شده‌اند که نقض آشکار آیین دادرسی و حق برخوردار شدن متهم از دادرسی منصفانه و عادلانه است. این دادگاه‌ها به صورت ویدئو کنفرانس یا تلفنی برگزار شده‌اند و در بعضی موارد، قاضی حتی بدون تشکیل دادگاه، حکم صادر کرده است. بر اساس اعلام این فرد مطلع، در این دادگاه‌های مجازی که با توجه به وضعیت اینترنت، کیفیت بسیار پایینی داشته‌اند، به اغلب زنان بازداشت‌شده ساکن مناطق اطراف تهران، حکم یکسان دو سال حبس تعزیری ابلاغ شده‌ است. اقدام قوه قضاییه جمهوری اسلامی در برگزار کردن چنین دادگاه‌هایی بدون حضور وکیل و بدون دادن فرصت مناسب به متهم برای دفاع، نقض فاحش حقوق متهم است؛ برگی جدید از نادیده گرفتن قوانین نیم‌بند جمهوری اسلامی از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی. از سوی دیگر تاکنون با تبدیل به قرار وثیقه شدن «قرار بازداشت موقت» زنان بازداشت‌ شده در جریان جنبش «زن زندگی آزادی» که در زندان قرچک در حبس هستند موافقت نشده‌ است.

یک نماینده مجلس اعلام کرد که بوندستاگ به دلیل سرکوب معترضان در ایران خواهان انحلال گروه دوستی پارلمان آلمان و ایران شد

احمد نادری، نماینده مجلس و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و آلمان سه‌شنبه ۱۱ بهمن گفت: «اخیراً از سفارت ایران در برلین یادداشتی دریافت کردیم مبنی بر اظهارنظر عده‌ای از نمایندگان پارلمان آلمان که باید گروه دوستی آلمان و ایران منحل شود.» نادری با بیان این‌که مجلس ایران مخالف چنین اقدامی است، افزود: «قرار است به‌زودی با سفیر آلمان در تهران دیداری داشته باشیم و در این ملاقات تأکید خواهم کرد که این اتفاق راه گفت‌وگو را می‌بندد.» دلیل آلمان برای این اقدام سرکوب معترضان در جریان جنبش سراسری جاری در ایران بوده است که احمد نادری آن را « برخورد با قانون‌شکنان در ایران» عنوان کرده است. نادری با بیان این‌که «منافع آلمانی‌ها در قطع ارتباط و درگیری با ایران نیست»، به آلمانی‌ها هشدار داد و گفت: «در نظم چند قطبی آینده دنیا ایران به قدرت بین‌المللی تبدیل می‌شود.»

لاوروف می‌گوید عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه با میانجی‌گری تهران و مسکو انجام می‌شود

به‌گزارش «روسیا الیوم» (راشاتودی عربی)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه سه‌شنبه ۱۱ بهمن / ۳۱ ژانویه در نشست خبری مشترک با سامح شکری، همتای مصری خود در مسکو گفت روسیه می‌خواهد تماس‌های آینده برای عادی‌سازی روابط میان ترکیه و سوریه با میانجی‌گری تهران و مسکو باشد و در مورد مشارکت ایران در حل‌وفصل اختلاف‌های آنکارا و دمشق توافق شده است. لاوروف گفت: «از تلاش‌های [رجب طیب اردوغان] رئیس جمهوری ترکیه برای بازسازی روابط با سوریه پشتیبانی می‌کنیم.» پیش از این اردوغان گفته بود که ممکن است ایران نیز در این مذاکرات مشارکت داشته باشد. ترکیه خواهان از سرگیری روابط خود با سوریه است. در آخرین روزهای دسامبر گذشته، وزیران دفاع ترکیه، سوریه و روسیه در مسکو دیدار کردند. اورهان میراوغلو، عضو حزب عدالت و توسعه- حزب حاکم بر ترکیه- و نماینده پارلمان این کشور نیز گفته بود که دور جدید گفت‌وگوهای آنکارا و دمشق در سال جدید میلادی آغاز خواهد شد.

زن‌کشی به‌دست مردان: مردی به نام عادل فرج‌اللهی در کامیاران، جان رضوان ندیمی، همسر سابق خود را با شلیک گلوله گرفت

برمبنای گزارش‌های منتشر شده مردی در روستای زویه شهرستان کامیاران استان کردستان سه‌شنبه ۱۱ بهمن/۳۱ ژانویه زن سابق خود را با شلیک اسلحه کلت کمری به قتل رساند. به نوشته خبرگزاری «کردپا» و به نقل از یک منبع مطلع این مرد عادل فرج‌اللهی نام دارد. رضوان ندیمی دو سال پیش از همسرش جدا شده بود. او ۲۶ ساله و دارای دو فرزند است. طبق گزارش‌ها جسد این زن به بیمارستان کامیاران منتقل شده و هنوز به خانواده‌اش تحویل داده نشده است. درباره انگیزه قتل جزئياتی منتشر نشده است. سالانه تعداد نامعلومی از زنان در ایران و در سراسر جهان به‌دست مردان نزدیک، به‌ویژه پدر، برادر، شریک زندگی و شریک زندگی سابقشان کشته می‌شوند. غالب این قتل‌ها با محوریت آبرو و حیثیت مردانه یا خانوادگی صورت می‌گیرد اما نام و تصویر قاتل یا قاتلان غالباً گزارش نمی‌شود. رسانه‌های رسمی و نهادهای قضایی جمهوری اسلامی از موارد زن‌کشی که غالباً تنها به‌واسطه وجود شاهدان ثبت و رسانه‌ای می‌شوند، با عنوان «اختلاف خانوادگی» و قتل عمد می‌گذرند. خشونت علیه زنان در این پرونده‌ها، به‌رسمیت شناخته نمی‌شود و دادگاه‌ها غالباً با صدور احکام حبس‌های کوتاه مدت، پرونده‌های زن‌کشی را می‌بندند؛ به‌ویژه زن‌کشی به بهانه شک و تردید نسبت به زندگی جنسی زنان و دختران که تحت عنوان «قتل‌های ناموسی» خوانده می‌شوند. مجازات‌های سبک و چشم‌پوشی از نقش زن‌بیزاری در قتل‌ زنان به‌دست مردان، به زمینه‌ای برای افزایش موارد زن‌کشی در ایران بدل شده است.

شرایط کار کارگران شهرداری: طی یک شبانه‌روز سه کارگر شهرداری در زنجان، بندرعباس و کرج جان خود را از دست دادند

یکشنبه ۹ و دوشنبه ۱۰ بهمن، سه کارگر شهرداری که هنگام کار در زنجان، کرج و بندرعباس توسط وسایل نقلیه زیر گرفته شده بودند، جان خود را از دست دادند. کارگر شهرداری زنجان سبزعلی رستمخانی نام داشت. این کارگر ۵۰ ساله اوایل آذر پس از زیر گرفته شدن به کما رفت و دوشنبه ۱۰ بهمن در بیمارستان موسوی زنجان درگذشت. سبزعلی رستمخانی ۵۰ ساله در آستانه بازنشستگی بود و تنها سه روز به پایان خدمت او در شهرداری باقی مانده بود. ایلنا به نقل از «یک منبع کارگری در شهرداری زنجان» درباره این حادثه نوشت رستمخانی کارگر خدمات شهرداری زنجان، روز حادثه بعد از پایان ساعت کارش همراه با تعدادی کارگر تاسیساتی به عنوان کارگر «پرچم‌زن» برای تعمیر پل هوایی به اتوبان ۲۲ بهمن زنجان اعزام شد. او حین کار بر اثر برخورد یک خودروی پراید تصادف کرد و به کما رفت. مرگ کارگر شهرداری بندرعباس یکشنبه ۹ بهمن اتفاق افتاد. این کارگر که نامش اعلام نشده در حوالی میدان فرودگاه (پایگاه هوایی) در حال نظافت خیابان، زیر گرفته شد و در دم جان باخت. یکشنبه ۹ بهمن یک کارگر شهرداری کرج هم حین کار در حصارک تصادف کرد و جان باخت. او سومین کارگر شهرداری کرج بود که در کمتر از یک سال در اثر زیرگرفته شدن حین کار جان خود را از دست داد. فروردین ۱۴۰۱ بحث آمار بالای حوادث کار در میان کارگران شهرداری کرج به شورای شهر نیز کشیده شد. یکی از اعضای شورای شهر از بی‌توجهی پیمانکاران به امنیت شغلی پاکبانان انتقاد کرد و خواستار پیشگیری از حوادث احتمالی برای کارگران شد.

دانشگاه علوم پزشکی آبادان حقوق و مزایای ۱۸۰۰ تن کارکنان پیمانی را کاهش داد، کارکنان معترضند

در شرایطی که دستمزد واقعی مزدبگیران حتی نیمی از هزینه‌های معیشتی را پوشش نمی‌دهد، دانشگاه علوم پزشکی آبادان با صدور یک بخشنامه بخش قابل توجهی از مزایای رفاهی ۱۸۰۰ تن کارکنان پیمانی خود را کاهش داد. این بخشنامه که در آن دستور به قطع اضافه‌کاری‌ها، مزایای رفاهی، ذخیره مرخصی‌های سالانه و پرداخت حق لباس و چند آیتم دیگر داده شده، از اول بهمن به اجرا گذاشته می‌شود. علت صدور بخشنامه ۱۷ ماده‌ای «معاونت توسعه مدیریت و منابع» دانشگاه علوم پزشکی آبادان، کمبود بودجه و اعتبار اعلام شده است. کارکنان پیمانی دانشگاه پزشکی ابادان می‌گویند «به جای تحمیل ریاضت، راهکاری برای ترمیم حقوق ما بیابید». این ۱۸۰۰ نفر از کارکنان پیمانی بیمارستان‌های تابع دانشگاه علوم پزشکی آبادان، به عنوان پرستار، ماما، کارگر خدماتی و تاسیساتی و نگهبان در بخش‌های اداری و فوریت‌های پزشکی در مراکز پزشکی و بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از جمله بهشتی، طالقانی، معروفی زاده، اروند کنار و ولی عصر کار می‌کنند. به گفته‌ی کارکنان پیمانی، «اخیرا حسابهای مالی دانشگاه علوم پزشکی آبادان برای بررسی صورت‌های مالی مسدود شده است. در عین حال حداقل کسورات مالی فقط یکی از بیمارستان‌های زیر مجموعه علوم پزشکی آبادان در بیمارستان شهید بهشتی ۱۵۰ میلیارد تومان اعلام شده است.» کارکنان پیمانی مراکز درمانی که صدور این بخشنامه مشکلی به معضلات معیشتی آن‌ها افزوده می‌گویند «مسئولان برای جبران کسور مالی دانشگاه دیواری کوتاه‌تر از کارکنان شرکتی پیدا نکرده‌اند». آن‌ها خواستار ابطال بخشنامه و ترمیم حقوق خود هستند.

شمار قربانیان حمله تروریستی در پاکستان به بیش از ۹۰ نفر رسید

پلیس پاکستان اعلام کرد شمار قربانیان حمله انتحاری به مسجدی در شهر پیشاور به بیش از ۹۰ نفر افزایش یافته است. در این حمله حدود ۲۲۰ نفر نیز مجروح شدند. بر اساس اطلاعات منتشرشده، به‌خاطر قرارداشتن یک پاسگاه پلیس در کنار این مسجد، تعداد زیادی مأمور پلیس در میان قربانیان هستند. بمب‌گذاری انتحاری ظهر روز گذشته، دوشنبه ۳۰ ژانویه / ۱۰ بهمن رخ داد. شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان گفت این حمله‌ای به تمام پاکستان بود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان مللهم حمله به مسجد شهر پیشاور را محکوم کرد. این نخستین حمله‌ای نیست که در آن پلیس پیشاور هدف قرار می‌گیرد. پیشاور شهری است که ستیزه‌جویان اسلام‌گرا همچنان در آن فعال هستند.

جمهوری آذربایجان به شهروندانش نسبت به سفر به ایران هشدار داد

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان سه‌شنبه ۳۱ ژانویه/۱۱ بهمن خطاب به شهروندانش هشدار سفر به ایران صادر کرد و به آن‌ها توصیه کرد «با توجه به وضعیت ناپایدار جمهوری اسلامی ایران و حمله تروریستی به نمایندگی دیپلماتیک آذربایجان از سفر به ایران خودداری کنند. وزارت خارجه آذربایجان همچنین از اتباع خود که در ایران هستند خواست «جانب احتیاط و امنیت را رعایت کنند» و برای موارد کنسولی با سرکنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز تماس بگیرند. جمعه هفتم بهمن/ ۲۷ ژانویه حمله‌ای مسلحانه‌ای در ساعت ۸ صبح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران انجام شد. در این حمله که به تنش‌های جدیدی در روابط تهران و باکو انجامید، عسگروف اورخان رضوان اوغلو، مسئول امنیتی سفارت کشته و دو کارمند دیگر آن زخمی شدند. مقام‌های ایران مدعی‌اند این حمله با انگیزه «شخصی و خانوادگی» صورت گرفته است. مقام‌های جمهوری آذربایجان اما اعلام کردند که اسناد و شواهد کافی مبنی بر تروریستی بودن این حادثه را در اختیار دارند و از ایران انتظار دارند این حادثه تروریستی را به‌صورت شفاف بررسی و عاملان آن را معرفی و در دادگاه عادلانه و شفاف محاکمه کند. آذربایجان پس از حمله روز جمعه سفارت خود در تهران را تخلیه کرد و کارمندان سفارت را به آذربایجان برگرداند.