ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا روزانه یک میلیون بشکه از ذخایر نفتی خود را آزاد می‌کند

به دلیل قیمت بالای نفت، آمریکا به‌مدت شش ماه یک میلیون بشکه در روز از ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد خواهد کرد. کاخ سفید ضمن اعلام این خبر از «بزرگترین آزادسازی ذخایر نفتی در تاریخ» سخن گفت. مقدار این آزادسازی حدود ۱۸۰ میلیون بشکه است که معادل حدود ۲۹ میلیارد لیتر خواهد بود. با این اقدام، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد قیمت نفت را که در پی جنگ اوکراین به‌شدت افزایش یافته است، کاهش دهد. یک مقام دولتی گفت این اقدام «خیلی زود» آغاز خواهد شد. قیمت نفت پس از انتشار این خبر به شدت کاهش یافت. قیمت نفت برنت تا ظهر پنج‌شنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس با ۵,۲ درصد کاهش به ۱۰۵,۶ دلار و نفت خام وست‌تگزاس آمریکا با افت ۵,۹ درصدی به ۱۰۱,۴ دلار در هر بشکه رسیدند. ذخیره استراتژیک نفت انباری اضطراری است که در صورت بروز بلایای طبیعی یا بحران‌ها برای دسترسی به نفت در نظر گرفته شده است. این ذخایر توسط وزارت انرژی آمریکا اداره می‌شود و حداکثر ظرفیت آن ۷۲۷ میلیون بشکه است. پس از شروع جنگ در اوکراین، آمریکا واردات نفت خام و فرآورده‌های نفتی روسیه را ممنوع کرد که باعث کاهش عرضه و افزایش بیشتر قیمت‌ها شد. در ماه نوامبر، دولت آمریکا از آزادسازی ۵۰ میلیون بشکه از ذخایر نفتی خبر داده بود.

سازمان ملل خواستار ادامه‌ کمک‌های جامعه بین‌المللی به افغانستان شد

نشستی برای جلب کمک‌های جهانی به افغانستان، امروز پنج‌شنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس با میزبانی سازمان ملل، بریتانیا، آلمان و قطر در ژنو سوئیس برگزار می‌شود. دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا)، پیش از آغاز این نشست خواستار تداوم کمک‌های جامعه بین‌المللی به افغانستان شد و گفت افغانستان در یک بحران انسانی گرفتار شده است و ۲۳ میلیون نفر با ناامنی شدید غذایی روبه‌رو هستند. این نهاد سازمان ملل افزوده است که برای عملیات امدادی در سال جاری میلادی ۴,۴ میلیارد دلار درخواست شده اما تا کنون تنها ۱۳ درصد آن جمع‌آوری شده است. اوچا تأکید کرده است که تعهدات حمایت فوری در نشست روز پنج‌شنبه، برای تحویل کمک‌ها ضروری است. دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل تأکید کرده است که اقتصاد، نهادهای اساسی دولت و ارائه خدمات ضروری در افغانستان باید حفظ شوند تا از بدترشدن ناامنی غذایی و فروپاشی اجتماعی جلوگیری شود.

ترکیه پرونده قتل جمال خاشقچی را به عربستان سعودی تحویل می‌دهد

ترکیه در حال بهبود روابط خود با عربستان سعودی است و در همین راستا دادستانی ترکیه پنج‌شنبه ۱۱ فروردین / ۳۱ مارس از تحویل پرونده محاکمه ۲۶ متهم به قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دستگاه قضایی عربستان سعودی خبر داد. دادگاه کیفری استانبول اعلام کرد که ادامه رسیدگی به این پرونده را متوقف می‌کند تا مراحل لازم برای انتقال آن به مقام‌های قضایی عربستان سعودی فراهم شود. وزارت دادگستری ترکیه نیز باید در این‌باره اعلام نظر کند. جمال خاشقچی ۲ اکتبر ۲۰۱۸ پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید. این قتل به بحرانی دامنه‌دار در روابط ترکیه و عربستان سعودی تبدیل شد. دفتر اطلاعات ملی آمریکا در گزارش محرمانه‌ای گفته بود محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نقشه عملیاتی برای بازداشت یا قتل خاشقجی در استانبول ترکیه را تأیید کرده بود. بن‌سلمان تاکنون از هرگونه مجازاتی مصون مانده است.

صدور پاسپورت در افغانستان در ازای خواندن توبه‌نامه

روزنامه ۸ صبح افغانستان با انتشار گزارشی به چالش‌ها و گرفتاری‌های دریافت پاسپورت در این کشور پرداخته است. از جمله در این گزارش به مواردی از دستور طالبان برای توبه کردن روشنفکران دینی این کشور در ازای دریافت پاسپورت اشاره کرده است. مهران موحد، پژوهشگر امور دینی افغانشتانی ساکن پنجشیر یکی از کسانی است که با این شرط برای دریافت پاسپورت روبه‌رو شده است. او می‌گوید که طالبان در پنجشیر از او خواسته‌اند تا در مقابل اخذ پاسپورت، توبه‌نامه بنویسد و از سخنانش در امور دینی اظهار ندامت کند. پس از سقوط دولت افغانستان و تسلط گروه طالبان بر این کشور، روند صدور پاسپورت این کشور با اختلالی بزرگ روبه‌رو شده است. پیش‌تر گزارش‌هایی از صف‌های طویل برای گرفتن پاسپورت، تبعیض قومیتی و دریافت رشوه هم منتشر شده بود.