ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پیام سندیکای کارگران شرکت واحد به پنجاه و سومین کنگره کنفدراسیون عمومی کار، «س. ژ. ت.» فرانسه

پنجاه و سومین کنگره کنفدراسیون عمومی کار، «س.ژ.ت.»، از ۲۷ تا ۳۱ ماه مارس ۲۰۲۳ در شهر «کلرمون فِران» فرانسه برگزار می‌شود. برخی فعالان سندیکای واحد از جمله رضا شهابی و داوود رضوی که هم اکنون در زندان به سر می‌برند، در کنگره‌های پیشین س.ژ.ت شرکت کرده بودند. امسال سندیکای کارگران شرکت واحد پیامی به این کنگره فرستاد. نماینده «همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران» که به این کنگره دعوت شده بود در بخشی از سخنرانی‌اش پیام سندیکای واحد را خواند. در بخشی از پیام سندیکای واحد به شرکت‌کنندگان در کنگره آمده است: «سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و‌حومه، همچون دیگر کارگران ایران، حمایت خود را از مبارزات برحق شما اعلام و بر همبستگی میان همه‌ی کارگران جهان تأکید می‌کنیم. مبارزات شما و خشونت پلیس فرانسه نشان می‌دهد که زمانی که پای سود سرمایه‌داران و قوانین ضد‌کارگری در میان باشد فرقی ماهوی میان دولت‌های‌ سرمایه‌داری جهان وجود ندارد و جواب آنان به مبارزات کارگران، کنترل و سرکوب به انحای گوناگون است.» سندیکای شرکت واحد افزوده است: «کشور ما از شهریور سال گذشته شاهد اعتراضات سراسری‌ای بود که به‌دنبال قتل ژینا (مهسا) امینی در دنیا با عنوان خیزش زن، زندگی، آزادی، شناخته شد. تشکلات مستقل کارگری در ایران، از جمله سندیکای کارگران شرکت واحد، از مبارزات آزادی‌خواهانه و‌ عدالت‌طلبانه زنان، جوانان و‌ مردم تحت ستم‌ کشور حمایت کرده و‌ خواهد کرد. ما به‌شدت سرکوب و‌ کشتار معترضان و زندان و احکام سنگین از جمله احکام ضد انسانی اعدام را محکوم کرده‌ایم ‌و‌ خواهان‌ آزادی بدون قید و شرط کلیه بازداشتیان و زندانیان سیاسی هستیم. در عین حال، ضمن تأکید بر اهمیت حمایت و همبستگی بین‌المللی کارگری و‌ مترقی، اعلام می‌داریم که ما تنها بر نیروی طبقه کارگر در ایران و‌ حامیان‌مان در جنبش‌های کارگری و آزادی‌خواه و‌ برابری‌طلب در جهان از جمله شما هم‌قطاران عزیز در فرانسه، تکیه می‌کنیم و چشم امیدی به هیچ یک از دولت‌ها و قدرت‌های سرمایه‌داری در جهان که تنها به‌دنبال منافع خود هستند نداریم و هرگز نخواهیم داشت.»

لوکاشنکو رهبر بلاروس خواستار آتش‌بس فوری و بدون پیش‌شرط در جنگ اوکراین شد

الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس جمعه ۱۱ فرورین / ۳۱ مارس خواستار آتش‌بس فوری در اوکراین و آغاز گفت‌وگوها برای حل‌وفصل مناقشه‌ها و صلح پایدار شد. لوکاشنکو در سخنرانی خود گفت که نباید هیچ پیش‌شرطی برای آتش‌بس وجود داشته باشد. او به اوکراین درباره آغاز یک ضدحمله احتمالی هشدار داد و گفت که این امر مذاکرات بین مسکو و کی‌یف را غیرممکن می‌کند. کرملین روز جمعه اعلام کرد که به درخواست لوکاشنکو برای آتش‌بس فوری در اوکراین توجه کرده و در مورد آن با او گفت‌وگو خواهد کرد، اما در حال حاضر نمی‌تواند با این روش به اهداف «عملیات نظامی ویژه» خود دست یابد. دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه برای مذاکره در مورد درخواست لوکاشنکو در هفته آینده گفت‌وگو خواهد کرد. او همچنین افزود که برخی از ماده‌های طرح صلح پیشنهادی چین غیرقابل اجرا هستند زیرا اوکراین از دستورهای غرب برای عدم مذاکره با مسکو پیروی می‌کند.

یونسکو خواستار وضع قوانین اخلاقی سخت‌گیرانه‌ برای هوش مصنوعی شد

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) خواستار وضع قوانین اخلاقی سخت‌گیرانه برای هوش مصنوعی شد. آدری آزولای، دبیرکل یونسکو در این‌باره گفت توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی باید از حاکمیت قانون پیروی کند. او افزود خودتنظیمی صنعت و نوآوری برای جلوگیری از خطرات احتمالی کافی نیست. یونسکو با درخواست خود به نامه سرگشاده روز گذشته بیش از یک‌هزار کارشناس واکنش نشان داد. نویسندگان این نامه از جمله افراد مشهوری مانند ایلان ماسک، مدیر شرکت خودروسازی تسلا، توئیتر و اسپیس‌ایکس، استیو وزنیاک یکی از بنیانگذاران شرکت اپل، یوشوا بنجیو دانشمند برجسته رشته کامپیوتر و برنده جایزه تورینگ به‌خاطر اختراعات مهم در رشته هوش مصنوعی، استوارت راسل و گری مارکوس دو دانشمند برجسته دیگر در این رشته بودند. آن‌ها خواستار توقف شش ماهه طرح‌های پیشرفته هوش مصنوعی جدید شدند. امضاکنندگان در نامه‌ خود نسبت به برنامه‌هایی که تعامل انسانی را شبیه‌سازی می‌کنند و با استفاده از چند کلمه کلیدی متن یا تصویر ایجاد می‌کنند، هشدار دادند. امضاکنندگان نامه گفتند این فن‌آوری اکنون چنان پیشرفته است که حتی توسعه‌دهندگان دیگر نمی‌توانند به‌طور مؤثر برنامه‌های خود را کنترل کنند. از سوی دیگر منتقدان این نامه امضاکنندگان آن را به دامن زدن به ترس از هوش مصنوعی متهم کرده‌اند. آن‌ها در برابر این نامه گفته‌اند که توسعه‌دهندگان این فن‌آوری باید به شفافیت متعهد باشند.

اسرائیل برای دومین بار در ۲۴ ساعت دمشق را هدف حملات هوایی خود قرار داد

به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه (سانا)، اسرائیل پنج‌شنبه شب ۱۰ فروردین / ۳۰ مارس برای دومین بار در ۲۴ ساعت گذشته منطقه دمشق را هدف قرار داد. این خبرگزاری افزوده است که صدای انفجار در حومه دمشق شنیده شد و ماهیت آن در حال بررسی است. خبرگزاری المیادین نزدیک به جمهوری اسلامی ایران گزارش داد که اسرائیل به منطقه جنوبی دمشق حمله کرده است. شامگاه چهارشنبه ۹ فروردین / ۲۹ مارس مواضع ارتش سوریه در محله المیدان در حومه دمشق هدف چند حمله موشکی قرار گرفت که در نتیجه آن دو سرباز ارتش سوریه زخمی شدند. وزارت امور خارجه سوریه در واکنش به حملات چهارشنبه اسرائیل به دمشق اعلام کرد که باید به تجاوزات اسرائیل پایان داده شود تا منطقه از صلح برخوردار شود. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز حملات یک روز اخیر اسرائیل به برخی مراکز در دمشق و حومه آن را به‌شدت محکوم کرد و گفت جامعه بین‌الملل «واکنش مورد انتظار و بازدارنده‌ای» نشان نداده و همین موجب شده است که اسرائیل به نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی سوریه ادامه دهد. کنعانی از شورای امنیت سازمان ملل خواست علیه حملات اسرائیل واکنش نشان دهد. اسرائیل در ماه‌های اخیر حملات متعددی در سراسر سوریه انجام داده اما به ندرت مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است. تنها یک هفته قبل، وزارت حمل و نقل سوریه اعلام کرد که به دنبال یک حمله هوایی شبانه به مواضع شبه‌نظامیان حامی ایران، فرودگاه بین‌المللی حلب از کار افتاد.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید طالبان سرکوب جامعه مدنی در افغانستان را بیشتر کرده‌اند

به‌گزارش روزنامه «اطلاعات روز» افغانستان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر در واکنش به بازداشت‌‌های اخیر فعالان مدنی توسط طالبان، گفته است که این گروه سرکوب جامعه مدنی را گسترش داده‌ و به‌شکل فزاینده‌ای منتقدان خود را هدف قرار می‌دهد. دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود به بازداشت مرتضی بهبودی، روزنامه‌نگار فرانسوی-افغانستانی، مطیع‌الله ویسا، فعال حقوق آموزش و رسول عبدی پارسی، استاد پیشین دانشگاه هرات اشاره کرده است. الکساندرا، همسر مرتضی بهبودی در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر نسبت به وضعیت همسرش ابراز نگرانی کرده و گفته است سه ماه می‌شود که با او صحبت نکرده است. طالبان به‌تازگی مطیع‌الله ویسا، فعال آموزش و بنیان‌گذار نهاد «راه قلم»، سازمانی که برای آموزش در افغانستان فعالیت می‌کند را به‌همراه دو برادرش بازداشت کردند. در اوایل ماه مارس نیز طالبان رسول عبدی پارسی، استاد پیشین دانشگاه هرات را که در فیس‌بوک پست‌هایی انتقادی منتشر می‌کرد، بازداشت کردند. دیده‌بان حقوق بشر گفته است با محدودیت‌های شدید طالبان بر رسانه‌های محلی بسیاری از بازداشت‌ها، به‌ویژه در ولایت‌های دورافتاده‌تر افغانستان گزارش نمی‌شوند. این نهاد گفته است که طالبان به‌ندرت اطلاعاتی در مورد دلیل بازداشت افراد و چگونگی محاکمه‌ آن‌ها ارائه کرده‌اند. به‌گفته دیده‌بان حقوق بشر، کسانی که در بازداشت هستند به وکیل دسترسی ندارند و حتی در بیشتر موارد اعضای خانواده‌‌های بازداشت‌شدگان اجازه‌ ملاقات با آن‌ها را ندارند. دیده‌بان حقوق بشر گفته است که دیپلمات‌های خارجی، مقام‌های سازمان ملل و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی در گفت‌وگو با طالبان باید برای رهبری این گروه روشن کنند که این بازداشت‌های خودسرانه آینده افغانستان را به خطر می‌اندازد.

وزارت دفاع آذربایجان اظهارات فرمانده نیروی زمینی ارتش درباره حضور داعش در قفقاز را توهین‌آمیز خواند

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان پنج‌شنبه ۳۰ مارس/ ۱۰ فروردین با انتشار بیانیه‌ای ادعای کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حضور نیروهای داعش در آذربایجان را به عنوان «اظهارات توهین‌آمیز» محکوم کرد. کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش گفته بود در قفقاز چند موضوع حساس وجود دارد: «حضور عناصر رژیم صهیونیستی در داخل مرزهای جمهوری آذربایجان» و «حضور تروریست‌های سوریه که در جریان جنگ باکو و ارمنستان به منطقه» دعوت شده‌اند و همچنین «تغییر مرزهای ژئوپولتیک». وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اظهارات بی‌اساس و کاملاً غیرقابل قبول است. به‌طور کلی، هیچ عنصر خارجی در خاک آذربایجان وجود ندارد.» وزارت دفاع آذربایجان در ادامه اظهارات فرمانده ارشد نظامی ایران را «وحشتناک، توهین‌آمیز و افترا» خواند. روابط آذربایجان و ایران در ماه‌های اخیر تیره شده است. در آستانه افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو، سرویس امنیتی این کشور چهارشنبه ۲۹ مارس/۹ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تحقیقات درباره سوءقصد نافرجام به جان فاضل مصطفی، نماینده مجلس ملی جمهوری آذربایجان و از منتقدان سیاست‌های جمهوری اسلامی را آغاز کرده است. سرویس امنیتی جمهوری آذربایجان از این حمله به‌عنوان «یک حمله تروریستی» یاد کرده است. در ژانویه سال جاری، جمهوری آذربایجان سفارت خود در تهران را در پی حمله‌ای که آن را به عنوان یک «حمله تروریستی» درک کرد بست. در این حمله یک مسئول امنیت سفارت آذربایجان کشته شد و روابط بین دو کشور تیره‌تر از قبل شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود که انگیزه مهاجم مشکلات خانوادگی بوده است، اما جمهوری آذربایجان این توضیح را نپذیرفت. مختار محمدوف، سفیر جمهوری آذربایجان در اسرائیل دوشنبه گذشته استوارنامه خود را به اسحاق هرتزوگ رئیس‌جمهور اسرائیل تقدیم کرد و چهارشنبه ۲۹ مارس/ ۹ فروردین هم سفارت آذربایجان در تل‌آویو افتتاح شد.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو: برای احیای دریاچه ارومیه باید چشم به آسمان دوخت

محمدرضا کاویانپور، رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره چشم‌انداز احیای دریاچه ارومیه گفت: «دریاچه ارومیه با عوامل انسانی و تغییرات اقلیم مواجه است، طبق بررسی‌هایی که ما داشتیم آوردها به دریاچه به‌شدت کاهش پیدا کرده است. تلاش وزارت نیرو این است که به ستاد احیای دریاچه ارومیه کمک کند تا جایی که امکان داشته باشد شرایط دریاچه حفظ شده و یا ارتقا داده شود، البته بستگی زیادی به بارندگی دارد در هر حال احیای دریاچه ارومیه در گرو تغییرات شرایط اقلیم و آب و هوایی و بارش است.» بر اساس آخرین آمار میزان بازندگی در حوضه دریاچه ارومیه ۳۵.۷ درصد نسبت به بلند مدت کاهش یافته است. محمد درویش، کارشناس حوزه آب و محیط زیست اسفند گذشته گفته بود: «دریاچه ارومیه سال ۱۳۷۵، ۳۳ میلیارد متر مکعب آب داشت اکنون این میزان به کمتر از یک میلیارد متر مکعب آب رسیده است، در حال حاضر تقریبا می‌توان گفت ما به بدترین وضعیت رسیده‌ایم، زیرا سطح تراز دریاچه هرگز در سطح کنونی نبوده است، ضمن اینکه در فصل زمستان هستیم طبق آنچه از شواهد امر برمی‌آید در فصل تابستان آینده احتمال خشک شدن دریاچه خیلی زیاد است.» این کارشناس در ادامه افزوده بود که مسئولان از احیای دریاچه ارومیه قطع امید کرده‌اند. درویش گفته بود: «در ۸ سالی که ستاد احیای دریاچه ارومیه فعال بود کاری انجام نشد اکنون که رسماً ستاد تعطیل شده و با سپرده شدن مسئولیت به دست استاندار آذربایجان غربی کسی که مخالف برنامه‌های ستاد احیا بوده، دیگر باوری نسبت به ماجرای احیا وجود ندارد. آینده دریاچه واقعا نگران‌کننده است.»

استاندار البرز: ممانعت از ورود افراد فاقد حجاب در مراکز گردشگری، تفریحی و تفرجگاهی الزامی است

استاندار البرز با تاکید بر ضرورت اجرای «قانون و دستورالعمل‌ها در اصناف و اتحادیه‌ها»، گفت: «اصناف باید به قوانین خود در حوزه نظارت بر فعالیت صنوف و احکام شرعی، اشراف و نسبت به رعایت آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند، از این رو، ممانعت از ورود افراد فاقد حجاب در مراکز گردشگری، تفریحی و تفرجگااهی الزامی است.» مجتبی عبداللهی با توجه به همزمانی ماه رمضان با تعطیلات نوروزی در ادامه افزود: «باید تمامی رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز عرضه غذا از ارائه هر گونه خدمت در ملاعام خودداری کنند و در شرایط خاص، غذا به صورت بیرون بر و سرد عرضه شود.» استاندار البرز اعلام کرد در هماهنگی با اتاق اصناف مقرر شده است که تمامی کافه‌ها، رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، بستنی فروشی و... از اذان صبح تا اذان مغرب از ارائه خدمات خودداری کنند. به گفته عبداللهی همچنین اغذیه‌فروشی‌های داخل بوستان‌ها توسط شهرداری‌ها، رستوران‌ها در مراکز گردشگری نیز مشمول این قوانین هستند. استاندار البرز گفت: مراکز تجاری، تفریحی، تفرجگاهی و گردشگری باید از ورود افرادی که کشف حجاب کرده‌اند جلوگیری کنند.

استاد حوزه علمیه: تاخیر در ازدواج به بهانه فقر سوءظن به خداوند است

حجت‌الاسلام ناصر رفیعی، یکی از استادان حوزه علمیه گفت: «طبق روایت اگر کسی ازدواج را به خاطر نداشتن و فقر ترک نماید سوءظن به خداوند پیدا نموده است چون خداوند در قرآن می‌فرماید ازدواج نمایید و من شما را بی‌نیاز خواهم کرد و اگر جوانان اعتماد به این وعده الهی داشته باشند هیچ وقت تردید نخواهند کرد.» رفیعی در ادامه سخنانش در یک اجتماع مذهبی در حرم معصومه قم گفت: «آمار سقط جنین نیز در کشور بسیار بالاست و عده‌ای به خاطر فقر اقدام به این کار می‌کنند در حالی که خداوند وعده رزق و روزی فرزند را داده است. طبق آیات قرآن کریم بدگمانی به خداوند معادل کفر است چرا که خداوند صادق الوعد است و خلف وعده نمی‌کند.» در حالی که حکومت در ایران و مبلغان آن می‌کوشند با تبلیغ فرزندآوری بر جمعیت کشور بیفزایند، بحران‌های اقتصادی و سیاسی، هر روز شهروندان را به اعماق چاه فقر می‌اندازد و پدیده زنانه شدن فقر هر روز بیشتر رخ می‌نماید. از سوی دیگر سیاست‌های افزایش جمعیت همراه است با ممنوع کردن ارائه رایگان وسایل پیشگیری از بارداری و سفت و سخت‌تر کردن سقط جنین که تا قبل از آن هم تنها در موارد خاص و به دلایل پزشکی مجاز بود. تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، برای گروه‌های آسیب‌دیده و در معرض آسیب تنها یک چاره باقی گذاشته است: سقط جنین در شرایط ناامن و با هزینه گزاف یا متولد کردن کودک و رها کردنش در خیابان. سال گذشته مرکز مطالعات جمعیت اعلام کرده بود که سالانه ۴۰۰ هزار سقط جنین در ایران انجام می‌شود. بر اساس این آمار تعداد یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال ۹۴ به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تولد در سال ۹۹ رسیده است.

وزارت کشور فرمان به فشار بیشتر داد و اعلام کرد حجاب یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید است

وزارت کشور جمهوری اسلامی، پنجشنبه ۱۰ فروردین با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد «هیچ‌گونه عقب‌نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی» در کار نیست و در کار هم نخواهد بود و حجاب «به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.» وزارت کشور در ادامه این بیانیه ضمن ضمن اعلام حمایت از همه «آمران به معروف و ناهیان از منکر»، « فرمان به فشار بیشتر داد و نوشت: «بر غیر قابل تردید بودن حجاب از منظر نظامات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور خاطرنشان می‌شود که با توجه به پایبندی اکثریت قاطع بانوان و دختران ایرانی به این امر با تأکید مجدد بر لزوم رعایت حجاب در همه اماکن و معابر عمومی و ضمن اعلام حمایت از همه آمران به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور، دستگاه محترم قضائی، ضابطان و سایر نهادهای ذیربط نسبت به مواجهه با معدود هنجارشکان اقدام خواهند نمود و اجازه تعدی به حریم و هویت مقدس زن مسلمان ایرانی را نخواهند داد.»