نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#حمله_اینترنتی به سامانه #تأمین_اجتماعی: سرپرست سازمان می‌گوید اطلاعات افراد در امنیت قرار دارند

روز گذشته، پنج‌شنبه ۹ خرداد یک گروه به نام «تپندگان» به سامانه سازمان تأمین اجتماعی حمله اینترنتی کرد. محمد حسن زدا، سرپرست سازمان تأمین اجتماعی می‌گوید این حمله و نفوذ به سایت خبری سازمان صورت گرفت و جمعه ۱۰ خرداد خنثی شد. به‌گفته او مهاجمان قصد داشتند «اطلاعات مبهم و دستکاری‌شده» خود را منتشر کنند. او اعلام کرد که «امنیت کامل تمامی سامانه‌ها، اطلاعات و سوابق بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان محرز است و جای هیچ نگرانی نیست». گروه «تپندگان» در اطلاعیه‌ای که برای رسانه‌ها فرستاده، گفته است هک سیستم کامپیوتری سازمان تأمین اجتماعی به‌منظور بررسی وضعیت این سازمان انجام شده و «طبق یکی از مدارک محرمانه» که این گروه به‌دست آورده «سازمان تأمین اجتماعی با بدهی بانکی ۳۹ هزار میلیارد تومانی و آن هم قبل از ضررهای وارده از سیل‌های اخیر دست‌وپنجه نرم کرده و در آینده نزدیک ورشکست خواهد شد». سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفته است که این گروه تنها «برای دقایق بسیار کوتاهی توانست به سایت خبری سازمان» دسترسی یابد. سازمان تأمین اجتماعی با ارائه خدمات بیمه درمانی و خدمات بیمه بازنشستگی، حدود ۴۲ میلیون نفر یعنی بیش از نصف جمعیت کشور و حدود ۷۶ درصد از کل بیمه‌شدگان را تحت پوشش دارد و به حدود ۶ میلیون نفر، حقوق بازنشستگی و بیمه بیکاری پرداخت می‌کند.

#مرگ_کارگر زن جوان در دستگاه فشرده‌سازی ضایعات پلاستیک

مهدی حسینی، رئیس آتش‌نشانی نیشابور خبر داد که یک زن کارگر ۳۵ ساله‌ی نیشابوری در دستگاه فشرده‌سازی ضایعات پلاستیک در یک انبار ضایعات واقع در روستای بوجخک این شهرستان جان خود را از دست داد. به‌گفته حسینی در هنگام کار لباس این زن جوان به گاردن دستگاه گیر کرد و او را به سمت خود کشید. این کارگر جوان در بین گاردن دستگاه گیر کرده بود که پس از رهاسازی به نیروهای اورژانس تحویل داده شد اما پس از انتقال به بیمارستان در اثر جراحات وارده درگذشت. ایران در زمینه‌ رعایت مسائل ایمنی کار در میان کشورهای جهان رتبه ۱۰۲ را به خود اختصاص داده است. در عین حال، آمار حوادث کار در ایران بالاست. طبق ارقام رسمی تا سال ۱۳۹۶، روزانه پنج تا هفت تن بر اثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند. علی مظفری، مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته بود که ۹۸ درصد حوادث کاری منجر به فوت قابل‌پیشگیری هستند.

#محمود_صادقی از رئیس #قوه_قضائیه خواست تا پرونده #سعید_طوسی دوباره بررسی شود

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نامه‌ای نوشته و در آن از او خواسته است تا پرونده سعید طوسی، قاری قرآن متهم به آزار جنسی کودکان، مورد بازبینی و رسیدگی مجدد قرار گیرد. صادقی در توئیتر خود نوشته است این درخواست از سوی «تعدادی از پدران نوجوانان قرآنی» مطرح شده است. او در بخشی از نامه خود به رئیسی نوشته است: «حسب سوابق و مدارک موجود در جریان رسیدگی به پرونده نامبرده، پاره‌ای مداخلات و سو جریان‌ها مشهود است.» پرونده طوسی از سال ۱۳۹۰ پس از شکایت چند نفر از قاریان جوان باز شد و در سال ۹۵ در رسانه‌ها علنی شد اما برای یک اتهام او در مرحله‌ اول رسیدگی قرار منع تعقیب صادر و حکم قطعی شد. برای اتهام دیگر دادگاه تجدیدنظر، سعید طوسی را از این اتهام هم تبرئه کرد.

۶۰ میلیارد نخ مصرف سالیانه #سیگار در ایران و ۶۰ هزار مورد مرگ ناشی از استعمال سیگار

محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: «با برآورد ۶۰ میلیارد نخ مصرف سالیانه سیگار در کشور، ۶۰ هزار مورد مرگ ناشی از استعمال سیگار را داریم». به‌گفته مسجدی، اگر مردم دست‌کم روزی ۲۰ میلیارد تومان صرف خرید سیگار کنند، باید توجه داشت که حداقل ۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های ناشی از استعمال آن‌ها می‌شود که با در نظر گرفتن هزینه‌های جاری، این هزینه‌ها به ۱۰۰ هزار میلیارد در سال نیز می‌رسد. مصرف زیاد دخانیات خطر افزایش سرطان ریه در سال‌های آینده در ایران را بسیار جدی کرده است. سرطان ریه در میان سرطان‌های سینه، معده، رکتوم، مثانه، پروستات و خون از جمله ۷ سرطان‌ رایج در ایران است. پنج کارخانه داخلی در ایران سالیانه ۱۹ میلیارد نخ سیگار تولید می‌کنند. در برخی آمارها گفته‌های دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تأیید شده و گفته شده که در ایران سالانه ۶۰ تا ۶۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود اما نیمی از این رقم سیگار قاچاق است.

مجازات #اعدام در ایالت #نیو_همپشایر آمریکا لغو شد

ایالت نیو همپشایر آمریکا مجازات اعدام را لغو کرد. مجلس سنای این ایالت با اکثریت مورد نیاز ۱۶ رأی با وتوی کریس سانونو، فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت مخالفت کرد. ۸ رأی مخالف وجود داشت. مجلس نمایندگان نیو همپشایر هفته گذشته با رأی شکننده تصمیم گرفت حق وتوی سانونو را لغو کند. فرماندار نیو همپشایر در سال ۲۰۱۸ با حق وتوی خود مانع از لغو مجازات اعدام شده بود. ۱۲ سناتور دموکرات و ۴ سناتور جمهوری‌خواه با لغو مجازات اعدام موافقت کردند. ۶ سناتور جمهوری‌خواه و دو دموکرات نیز با حفظ مجازات اعدام موافق بودند. در ایالت نیو همپشایر آمریکا از سال ۱۹۳۹ هیچ زندانی‌ای اعدام نشده است. بدین ترتیب در ۲۹ ایالت آمریکا مجازات اعدام همچنان برقرار است و ۲۱ ایالت آن را لغو کرده‌اند.