ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آدم‌ربایی: عوامل ترکیه برادرزاده فتح الله گولن را در کنیا ربودند

مأموران سرویس اطلاعاتی ترکیه برادرزاده فتح‌اله گولن را در کنیا ربودند و به ترکیه انتقال دادند. به گزارش خبرگزاری آناتولی صلاح‌الدین گولن، برادرزاده فتح‌الله گولن متهم است به عضویت در یک «گروه تروریستی». برخی از منابع دولتی ترکیه به نقل از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه ادعا کرده بودند که کودتا علیه دولت در ژوئیه ۲۰۱۶ توسط نیروهای طرفدار فتح‌الله گولن انجام گرفته‌. گولن اما در گفت‌وگو با سی ان ان دخالت در این کودتا را رد کرده بود. از زمان کودتا تاکنون هزاران نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با گولن بازداشت یا از کار بیکار شده‌اند. صلاح‌الدین گولن برادرزاده فتح‌الله گولن تا پیش از ربایش توسط مأموران سرویس اطلاعاتی ترکیه همراه با همسرش در کنیا زندگی می‌کرد.

فرزاد سامانی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه دست به اعتصاب غذا زد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، فرزاد سامانی، دانشجوی بازداشتی اهل مهاباد در یکی از بازداشتگاه‌های اطلاعات سپاه ارومیه، از یک‌شنبه ۹ خردادماه در اعتراض به تحت فشار قرار گرفتن توسط نیروهای امنیتی و تمدید قرار بازداشت، اعتصاب غذا کرده است. فرزاد سامانی، دانشجوی مقطع کارشناسی است که روز شنبه ۲۰ دی‌ماه ۹۹، در خوابگاه دانشگاه خوازمی واقع در کرج بازداشت و مدتی بعد به بازداشتگاه اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شد. بازپرسی دادگاه انقلاب شهرستان مهاباد قرار بازداشت این شهروند کُرد و ساکار عینی را برای ششمین بار متوالی تمدید کرده است. فاروق سامانی، برادر فرزاد سامانی به خبرگزاری کردپا گفته است: «قاضی غلامی، قاضی شعبه سوم دادگاه انقلاب مهاباد برای ششمین بار متوالی قرار بازداشت فرزاد، ساکار عینی و دو نفر دیگر را که بیستم دی‌ماه سال گذشته توسط اطلاعات سپاه بازداشت شده‌اند، تمدید کرده است.» به گفته فاروق سامانی، برادرش در ملاقاتی کە با خانوادە داشتە است، گفته کە برای اعتراف و پذیریش اتهامات نیروهای اطلاعات سپاه تحت فشار قرار دارد. فاروق سامانی از سلامت جان فرزاد سامانی، ساکار عینی و دو نفر دیگر ابراز نگرانی کرده است. تاکنون از اتهامات مطروح شده علیه فرزاد سامانی اطلاعی در دست نیست. به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۹۹ با آغاز موج گسترده بازداشت شهروندان و فعالان کُرد بیش از ۱۰۰ نفر در شهرهای مختلف بازداشت شدند. طی ماه‌های اخیر تعدادی زیادی از این فعالان بازداشت شده با قرار وثیقه آزاد شده‌اند، اما تعدادی نیز همچنان در بازداشتگاه‌های اداره اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و زندان‌های شهرهای ارومیه، سنندج و مریوان در بازداشت هستند.

مخالفت مقام‌های قضایی با مرخصی #یاسمن_آریانی برای مراقبت از مادرش #منیره_عربشاهی پس از عمل جراحی

بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری روز یک‌شنبه ۹ خرداد در حساب کاربری توییتر خود از عمل جراحی موکلش منیره عرب‌شاهی خبر داد. بابک پاک‌نیا که وکالت یاسمن آریانی و منیره عربشاهی، فعالین مخالف حجاب اجباری را به عهده دارد، نوشته که علی‌رغم تلاش‌ها برای اعطای مرخصی به یاسمن آریانی به منظور مراقبت از مادرش بعد از عمل جراحی، همچنان به او اجازه مرخصی داده نشده است و از مقامات قضایی تقاضا کرده با مرخصی موکلش موافقت کنند. یاسمن آریانی، روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۹۸ توسط مامورین نیروی انتظامی در منزل پدرش بازداشت شد. منیره عربشاهی، مادر یاسمن آریانی نیز یک روز بعد از دخترش در تاریخ چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه پس از مراجعه به بازداشتگاه وزرا بازداشت شد. این دو زندانی سیاسی، در تاریخ ۲۸ مرداد ۹۸ در مرحله بدوی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمد مقیسه محاکمه و هرکدام به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به ۵ سال حبس تعزیری، «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس تعزیری و بابت اتهام «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» به ۱۰ سال حبس تعزیری (در مجموع ۱۶ سال حبس) محکوم شدند. حکم ۱۶ سال حبس یاسمن آریانی و منیره عربشاهی در دادگاه تجدیدنظر برای هر کدام به ۹ سال و ۷ ماه حبس تقلیل یافت. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات یعنی پنج سال و شش ماه زندان برای هر یک از آنها قابل اجرا است.

کارکنان هلدینگ خلیج فارس برای چندمین بار تجمع اعتراضی برگزار کردند

صبح دوشنبه ۱۰ خرداد، تعدادی از کارکنان مأمور از وزارت نفت در هلدینگ خلیج فارس، در مقابل ورودی سایت چهار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی برای چندمین بار تجمع کردند. به گزارش خبرگزاری کار ایران( ایلنا) این کارکنان که حدود ۵ هزار و دویست نیروی وزارت نفتی مأمور در هلدینگ خلیج فارس هستند، برای چندمین بار و پیاپی در تجمع خود خواهان پایبندی مدیران هلدینگ خلیج فارس به تعهدات منعقدشده خود با شرکت صنایع ملی پتروشیمی شدند. اجرای ماده ۱۰ قانون نفت، رفع تبعیض و محدودیت تعدیل مدارک تحصیلی، اعمال آیتم ۱۴۵۰ حق ماموریت کارکنان و رفع ممنوعیت انتقال دائم به سایر شرکت‌های تابعه نفت از جمله مطالبات این تجمع کنندگان بود. این کارکنان معترض در چهارم خرداد نیز در اعتراض به اجرایی نشدن طرح افزایش دستمزد ۲۵ درصدی خود بر اساس قوانین وزارت کار، در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی دست به تجمع زده بودند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش کمبود معلم را مشکل مهم آموزش و پرورش دانست

محمود امانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت وزارت آموزش و پرورش «در تمام مناطق کشور با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است». امانی افزود: «با وجود همه این مشکلات تلاش می‌کنیم با ساماندهی معلمان و دبیران، کلاس درس بدون معلم در مهرماه امسال نداشته باشیم.» دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «نیاز ما استخدام بیش از ۱۵ هزار کادر برای مدارس و کلاس‌های درس است لذا نیازمند سازوکار مناسب برای جذب معلم هستیم.» پیش از این ابراهیم سحرخیز، معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفته بود سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزارنفر بازنشسته می‌شوند و چون در سال‌های گذشته بحث جایگزینی معلم جدی گرفته نشده و به اندازه نیاز معلم استخدام نشده است اکنون این مشکل خود را نشان می‌دهد. آموزش و پرورش تلاش کرده است تا از جمله با استمرار خدمت معلمان بازنشسته و استفاده از حق‌التدریس شاغلان، مشکل جذب نیرو را جبران کند و همین مسئله نیز بر مشکلات معلمان افزوده است.

محمد طبیبیان: خارج شدن از مخمصه تحریم‌ها سال‌ها طول خواهد کشید، عده‌ای منافعی در نپیوستن به FATF دارند

یک اقتصاددان به خبرگزاری ایلنا گفت که عده‌ای در کشور از نپیوستن به پیمان‌های بین‌المللی علیه تروریسم و پولشویی منافعی دارند و به دلیل تأمین منافع‌شان کشور را به مخمصه انداخته‌اند. محمد طبیبیان گفت: «عده‌ای منافعی در نپیوستن به این پیمان مالی دارند که با اهرم‌های در دسترس خود از آن دفاع می‌کنند اما این گروه نمی‌توانند در زمینه منافع ملی توجیه کنند. یعنی نپیوستن به FATF براساس منافع ملی قابل توجیه نیست و شاید پشت پرده آن بعداً مشخص شود.» او گفت تحریم‌های بین‌المللی و قرارداشتن در لیست سیاه FATF دو موضوع به‌هم پیوسته هستند و باید با هم حل شوند: «تحریم‌های اقتصادی و FATF دو موضوع کاملاً به‌هم پیوسته هستند و هر دولتی که می‌خواهد برای کشور و ملت کار کند باید از تحریم‌ها خارج و همچنین به ترتیبات بین‌المللی ملحق شود، بنابراین، این دو مورد اولویتی بر یکدیگر ندارند. هرچند نظر بنده شاید آرمانی و حریف مسائل پشت پرده نباشد اما این پروسه لازم است طی و هر دو مورد حل شوند.» با این حال طبیبیان گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی نباید به پایان تحریم خوش‌بین باشند چرا که کشور را در مخمصه‌ای انداخته‌اند که خروج از آن ممکن است سال‌ها به طول بینجامد: «کشور ما در مخمصه تحریم‌ها گیر افتاده که بسیار پرهزینه است، شاید رفع تحریم‌ها سال‌ها طول بکشد یعنی با برگزاری چند جلسه در یک اتاق موضوع حل نمی‌شود. کسانی که روزی این تحریم‌ها را کاغذ پاره می‌خواندند باید پاسخگو باشند. باید تجربه جامعه بشری را فراموش نکرد، در حال حاضر برخی از تحریم‌های ژاپن و آلمان پس از جنگ جهانی دوم هنوز پابرجاست، بنابراین پروسه رفع تحریم‌ها و پیوستن به FATF مراحلی دارد که لازم است با تدبیر طی بشود.»

آژانس امنیت ملی آمریکا از طریق دانمارک جاسوسی آنگلا مرکل و مقامات اتحادیه اروپا را می‌کرده است

شبکه تلویزیونی «دی.آر» دانمارک در گزارشی اعلام کرد که آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (NSA) برای جاسوسی از مقامات ارشد کشورهای همسایه از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از آژانس امنیت ملی دانمارک استفاده کرده است. به‌گفته این شبکه، یافته‌های تحقیقات داخلی سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک در سال ۲۰۱۵ نشان از مشارکت در اقدامات آژانس امنیت ملی آمریکا دارد. این گزارش به ۹ منبع ناشناس که به تحقیقات دسترسی داشته‌اند استناد می‌کند. طبق این بررسی‌ها که سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ را پوشش می‌دهد، آژانس امنیت ملی آمریکا از کانال‌های خبری دانمارک برای جاسوسی از مقامات ارشد سوئد، نروژ، فرانسه و آلمان، از جمله از فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه سابق آلمان و رئیس جمهوری کنونی این کشور و همچنین پر اشتاینبروک، رهبر مخالف سابق آلمان از حزب سوسیال دموکرات استفاده کرده است. طبق گفته این شبکه دانمارکی، تحقیقات داخلی سرویس اطلاعات دفاعی دانمارک در سال ۲۰۱۴ پس از بروز نگرانی‌ها در مورد نشت اطلاعات از سوی ادوارد اسنودن، کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا در مورد نحوه کار این آژانس آغاز شد. پر اشتاینبروک افشای همکاری سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و دانمارک را «رسوایی سیاسی» نامید و پیتر هولتکویست، وزیر دفاع سوئد نیز خواستار دریافت «اطلاعات کامل» در این زمینه شد. فرانک باکی-جنسن وزیر دفاع نروژ هم اعلام کرد که گزارش شبکه تلویزیونی «دی.آر» دانمارک را جدی می‌گیرد.

حسین طیبی‌فر، جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه: کشور وارد یک تغییر و خانه‌تکانی می‌شود

حسین طیبی‌فر، جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفـت: «امــروز کشــور وارد صحنه یــک تغییر و خانه‌تکانی می‌شود و انتخابات ۲۸ خرداد یک انتخابات سرنوشت‌ساز در کشور است، همانطور که یک تغییر در دفاع مقدس و عزل یک عنصر نامطلوب و قرارگیری فرماندهان جوان ارتش و ســپاه در رأس مدیریت جنگ عامل مهم پیروزی‌های بعد از بنی‌صدر بود، این انتخابات هم می‌تواند عامل تداوم پیروزی‌های انقلاب و کشور باشد.» این نخستین بار نیست که مقامات سپاه پاسداران روحانی را با بنی‌صدر مقایسه می‌کنند. حسن روحانی در سال ۹۳ گفته بود «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، روزنامه، خبرگزاری و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود.» این سخنان در آن زمان به عنوان اشاره روحانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است درک شد که علاوه بر فعالیت نظامی در زمینه‌های اقتصادی و رسانه‌ای هم نقش فعالی دارد. محسنی اژه‌ای نیز یک بار دیگر در نماز جمعه روحانی را با بنی‌صدر مقایسه کرده بود. در آن زمان روحانی خواهان برگزاری رفراندوم درباره اختیارات رئیس جمهوری شده بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران: صادرات فرش ایران تقریبا صفر است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت تنها راه صدور فرش از ایران به آمریکا از طریق یک کشور ثالث و با جعل مدرک توسط گروهای نامعلوم است: «فرش با هزینه گزافی وارد یک کشور دیگر مانند پاکستان یا ترکیه می‌شود، مدارک آن به صورت غیرقانونی تغییر می‌کند تا بتواند وارد آمریکا شود. از آن جهت که این کار غیرقانونی است آماری هم از آن در دسترس نیست و توسط گروه قلیلی انجام می‌شود و هزینه زیادی هم دارد.» سید رضی میری در ادامه مصاحبه با ایلنا پیش‌بینی کرد که مذاکرات احیای برجام در وین تأثیری در صدور فرش نداشته باشد: «الان هم مذاکرات در حال انجام است اما به نظر می‌رسد همچنان در بر همان پاشنه سابق بچرخد. البته اتفاقات داخلی هم تاثیر دارند اما در کل به نظر من اتفاق مثبتی در راه نیست.» عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درباره صادرات فرش به سایر کشورها گفت: «صادرات فرش ایران به سایر کشورها نیز در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. دلایل آن نیز مربوط به وضعیت داخلی کشور و برقراری پیمان‌سپاری ارزی و قوانین مرتبط با آن و به طور کلی عدم همکاری بانک مرکزی با سیستم صادرات است. میری اعلام کرد:‌ «میزان صادرات فرش طبق آخرین آمار حدود ۷۰ میلیون دلار بود که این میزان برای صادرات فرش ایران تقریبا صفر است.»

رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای تهران: در روند بررسی صلاحیت‌ها از سپاه هم استعلام گرفتیم

احمد نادری نماینده مجلس یازدهم و رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستای استان تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران ادعا کرد که در «در فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها سلیقه سیاسی، فرهنگی و ذائقه خاص افراد یا جریانات مطرح نبوده.» نادری در ادامه مصاحبه با ایلنا تایید کرد که هیأت نظارت بر انتخابات از نهادهای امنینی استعلام گرفته است. رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستاهای ایران گفت: «هیات مرکزی نظارت در این دوره استعلام‌هایی را از نهادهای ذی‌ربط که می‌توانستند کمک کنند مانند سازمان بازرسی، سپاه پاسداران و سایر مراجع داشتیم.»