ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبیه بری بار دیگر رئیس پارلمان لبنان شد

نمایندگان پارلمان جدید لبنان سه‌شنبه ۱۰ خرداد / ۳۱ مه در نخستین نشست خود نبیه بری را به‌عنوان رئیس پارلمان انتخاب کردند. نبیه بری با ۶۵ رأی از ۱۲۸ نماینده به ریاست پارلمان لبنان برگزیده شد. همه کرسی‌های شیعیان لبنان در اختیار دو حزب امل و حزب‌الله است که متحدند، از این رو انتخاب نبیه بری به ریاست پارلمان دور از انتظار نبود. نبیه بری از سال ۱۹۹۲ تاکنون ریاست پارلمان لبنان را برعهده دارد. او سال‌ها رهبر جنبش امل بود.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید فشار اسرائیل گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را سیاسی کرده است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۰ خرداد در نشست خبری خود درباره گزارش روز گذشته رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: «این گزارش بازتاب‌دهنده واقعیت گفت‌وگوهای ایران و آژانس نیست.» او با اعلام این‌که ایران پاسخ‌های «مکتوب» خود را به آژانس داده است، افزود: «به‌نظر می‌رسد شتاب‌زدگی در این جمع‌بندی وجود دارد. گزارش منصفانه و متوازن نیست و بیم این می‌رود فشار صهیونیست‌ها (اسرائیل) و برخی کنشگرها باعث شده مسیر گزارش معمول آژانس از فضای فنی به سیاسی منتقل شود.» خبرگزاری تسنیم نزدیک به سپاه پاسداران نیز در نوشته کوتاهی گفته است: «مخاطب گزارش رافائل گروسی درباره ایران، نه شورای حکام بلکه مقامات رژیم صهیونیستی بوده است؛ چرا که متن، لحن و محتوای این گزارش به هیچ عنوان فنی نیست و صرفاً حالت یک بیانیه سیاسی را دارد.» این نخستین بار نیست که جمهوری اسلامی گزارشی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «سیاسی» و به سود اسرائیل خوانده است. مقامات جمهوری اسلامی در گذشته نیز بارها چنین کرده‌اند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته دوشنبه ۹ خرداد / ۳۰ مه در گزارشی اعلام کرد که ایران مدت‌های طولانی است که به پرسش‌های این نهاد سازمان ملل درباره منشاء ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت اعلام‌نشده خود پاسخ نداده است. آژانس همچنین گفت ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۸ برابر بیشتر از حد مجاز برجام شده است.

یک کارگر ۳۹ ساله در حادثه ریزش معدن زغال سنگ در طبس جان باخت

بامداد سه شنبه ۱۰ خرداد، یکی از کارگران معدن زغال سنگ پرورده شرقی حین کار بر اثر ریزش معدن زیر آوار سنگ مدفون شد و جان باخت. کارگر قربانی میثم شهمرادی نام داشت و ۳۹ ساله بود. میثم شهمرادی اهل و ساکن شهر مینودشت استان گلستان بود و برای کار به طبس رفته بود. او به واسطه شرکت پیمانکاری «ممرادکو» با قرارداد موقت در معدن کار می‌کرد. حوادث کار در معادن ایران بالاست. فرسودگی و به‌روز نشدن تجهیزات بهره‌برداری از معادن و عدم وجود حداقل استانداردهای ایمنی کار سبب می‌شود که سالانه صدها کارگر معدن در اثر استنشاق گازهای سمی دچار خفگی شده و یا زیر آوار بمانند. بیشترین قربانیان حوادث کار منجر به مرگ، پس از کارگران ساختمانی، کارگران معادن هستند.

خالد سیف‌پناهی، شهروند اهل سنندج به دلیل انتشار عکس برادرش در شبکه‌های اجتماعی به تحمل حبس محکوم شد

به گزارش وب‌سایت کُردپا، دادگاه انقلاب سنندج، خالد سیف‌پناهی را به دلیل انتشار عکس برادرش، حامد سیف‌پناهی در صفحه‌های شخصی خود در شبکه‌های اجتماعی به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم کرده است. او به دلیل انتشار عکس برادرش حامد سیف‌پناهی، در صفحات شخصی‌اش در شبکه‌های اجتماعی، به این حکم محکوم است. جلسه دادگاه خالد سیف‌پناهی روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج برگزار و حکم دادگاه بدوی روز پنج‌شنبه پنجم خردادماه به او ابلاغ شد. حامد سیف‌پناهی دوم تیرماه ١٣٩٦ طی درگیری در جاده مریوان_سنندج توسط نیروهای سپاه پاسداران جان باخت. رامین حسین‌پناهی که در جریان این درگیری زخمی شده بود، بازداشت شد و نهایتا در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ اعدام شد. اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز، خالد سیف‌پناهی از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی «سعیدی» به اتهام «تبلیغ به نفع سازمان‌های مخالف نظام» به صورت غیابی به ٩١ روز حبس محکوم شده بود.

عفو بین‌الملل:‌ نیروهای امنیتی کشورها از مقررات کرونا برای هدف‌گرفتن گروه‌های به‌حاشیه‌رانده شده و درگیر با فقر و بی‌خانمانی سوء استفاده کرده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل سه‌شنبه ۳۱ مه/۱۰ خرداد نتایج یک بررسی جامع در ۲۸ کشور را منتشر کرد که نشان می‌دهد مقررات و محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کووید۱۹ گروه‌های به‌حاشیه رانده شده اجتماعی، از جمله اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس، کارگران جنسی، افرادی که مواد مخدر مصرف می‌کنند و گروه‌های درگیر با بی‌خانمانی را بیش از پبش و به طور کاملاً نامتناسب با بقیه افراد جامعه، در معرض تبعیض‌های بیشتر و نقض حقوق بشر قرار داده است. بر مبنای این گزارش رویکرد تنبیهی کشورها برای اجرای مقررات کووید۱۹ و اعمال سختگیری درباره رعایت بهداشت عمومی باعث جریمه، دستگیری و زندانی‌شدن گروه‌های تحت تبعیض نظام‌مند شده و به خشونت نیروهای امنیتی و پلیس بر آن‌ها دامن زده است. به گفته عفو بین‌الملل رفتار پلیس در همه‌گیری کرونا، دسترسی اقشار در حاشیه را که تا پیش از آن هم تحت تبعیض‌های نظام‌مند قرار داشتند، به خدمات ضروری از جمله غذا، مراقبت‌های بهداشتی و مسکن کاهش داده است. همچنین پلیس بیش از قبل به آن‌ها درباره حضور در مکان‌های عمومی اخطار داده یا به آن‌ها دستور داده از مکان‌های عمومی دوری کنند. عفو بین‌الملل نسبت به سوءاستفاده نیروهای امنیتی از مقررات کرونا برای اعمال فشار بیشتر به گروه‌های درحاشیه هشدار داده و می‌گوید به جای این‌که از کسانی که به خاطر همه‌گیری یک‌شبه همه‌چیز خود را از دست دادند یا افرادی که بی‌خانمان شدند حمایت شود، به خاطر عدم رعایت مقررات کووید۱۹ مجرم شناخته شده و با برخورد پلیسی مواجه شده‌اند. نیروهای پلیس با اعمال تبعیض، استفاده غیرقانونی از زور و بازداشت‌های خودسرانه با آن‌ها برخورد کرده‌اند. برمبنای گزارش یک سازمان حقوق بشر در مکزیک در یکی از این موارد که اعتراضات گسترده را برانگیخته یک کارگر ساختمانی که مواد مخدر استفاده می‌کرده ابتدا به خاطر عدم استفاده از ماسک دستگیر می‌شود و چند روز بعد در بازداشت پلیس به قتل می‌رسد. طبق گزارش سازمان المنتا، بر روی بدن او آثار کبودی وجود داشته و از ناحیه پا مورد اصابت گلوله قرار گرفته بوده است.

تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی زنجان با خواست افزایش مستمری

گروهی از بازنشستگان تأمین اجتماعی روز سه شنبه ۱۰ خرداد در اعتراض به عدم همسان‌سازی مستمری بازنشستگان و وخیم‌تر شدن وضعیت معیشتی‌شان مقابل اداره تأمین اجتماعی زنجان تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. افزایش قیمت کالاهای اساسی و درمان و بهداشت از یک سو و عدم اجرای مصوبه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط دولت از سوی دیگر فقر و بحران معیشت را به میلیون‌ها بازنشسته تحمیل کرده است. در این میان بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی که عموما کارگران بازنشسته هستند و حدود ۷۰ درصد آن‌ها حداقل‌بگیرند در تأمین هزینه مایحتاج اولیه خود و پرداخت هزینه‌های درمان با مشکل جدی روبرو هستند.

آموزش و پرورش خوزستان تعداد دانش آموزان قربانی ریزش متروپل را ۵ تن اعلام کرد

در حالی که هنوز جستجو برای یافتن قربانیان فروریزی ساختمان متروپل آبادان ادامه دارد، روز سه شنبه ۱۰ خرداد سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خوزستان اعلام کرد ۵ تن از قربانیان حادثه دانش آموز بوده‌اند. مسعود حمیدی نژاد افزود پیکر این پنج دانش آموز از زیر آوار بیرون کشیده شده است. اسامی ۴ تن از دانش آموزان قربانی ملیکا و میترا صالحیان پور از خرمشهر، مسیح صادقی از خرمشهر و حمید رضا جلیلیان از آبادان اعلام شده است. ریزش برج «متروپل» آبادان در روز دوشنبه ۲ خرداد، موج وسیعی از اعتراض و تظاهرات مردم را به فساد و رشوه خواری مقامات استانی و بی‌توجهی آن‌ها به هشدارهای کارشناسان نسبت به ناایمن بودن ساختمان‌ها در آبادان ایجاد کرد. تظاهرات و اعتراضات سپس به چند شهر دیگر خوزستان گسترش یافت و در روزهای اخیر مردم شهرهای سایر استان‌ها از جمله تهران نیز در همبستگی با خانواده‌های قربانیان متروپل به خیابان‌ها آمدند و علیه سران حکومت اسلامی شعار دادند. نیروهای انتظامی و امنیتی با قطع متناوب اینترنت و احضار و تعقیب فعالان سیاسی و اجتماعی، تلاش دارند مانع انعکاس وضعیت آبادان و تعداد دقیق قربانیان شود. مقامات استان خوزستان، آمار قربانیان ریزش ساختمان متروپل را تا صبح روز سه شنبه ۱۰ خرداد، ۳۴ تن اعلام کرده‌اند.

علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به نروژ رفت

علی باقری کنی، رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و معاون سیاسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین‌المللی، سه‌شنبه ۱۰ خرداد عازم اسلو، پایتخت نروژ شد. او ضمن اعلام این خبر در توئیتر نوشت: «گفت‌وگوهای جدی و سازنده پیرامون موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار این سفر است». باقری کنی همچنین افزود: «در کنار کوشش برای پیشبرد منافع ملی از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی، توسعه روابط ایران و نروژ نیز مورد تأکید ماست.» مذاکرات احیای برجام پس از حمله روسیه به اوکراین متوقف شد. در ماه‌های گذشته موضوع حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی و شرط روسیه برای انتفاع از برجام به‌رغم برقراری تحریم‌ها علیه این کشور پس از تجاوز به اوکراین، به مانعی بر سر راه مذاکرات تبدیل شده است.