ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ضیا نبوی بار دیگر بازداشت شد

ضیا نبوی دانشجوی محروم از تحصیل، که در جریان اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ دستگیر و به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم شد، با اینکه کمتر از یک سال پیش آزاد شده بود، مجدد بازداشت شد. عصر روز سه شنبه ۹ مرداد /۳۱ ژوئیه، ضیا نبوی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او از بند ۲۰۹ زندان اوین با خانواده خود تماس گرفته و اعلام کرده که در این زندان است. این زندانی، فعالیت‌های سیاسی‌اش را از سال ۸۱ و در دوران دانشجویی آغاز کرده و برای نخستین بار در سال ۱۳۸۶ و برای دومین بار در سال ۱۳۸۸ و در رابطه با جنبش سبز بازداشت شد. نهادهای امنیتی از سال ۸۶ به بعد نبوی را از تحصیل محروم کرده‌اند. این زندانی از فعالان حق تحصیل دانشجویان سیاسی‌ست و شورای دفاع از حق تحصیل را تشکیل داده است. هنوز مشخص نیست که ضیا نبوی به چه اتهامی مجدد بازداشت شده اما آخرین نوشته او در توییتر در دفاع از حقوق انسانی زندانی‌های حوزه محیط زیست است که اکنون در زندان اوین و در بازداشت نیروهای امنیتی هستند.

#علی_مطهری: فرصت #مذاکره_با_آمریکا را زمان #اوباما از دست دادیم، مذاکره در شرایط کنونی با ذلت است

در پی اعلام آمادگی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای مذاکره با ایران، علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری گفته است: «وضعیت فعلی برای وارد شدن به مذاکره با آمریکا مناسب نیست، به این دلیل که توام با ذلت و خواری است. اگر ترامپ از برجام خارج نشده بود و تحریم‌ها را علیه ایران برقرار نکرده بود، وارد مذاکره شدن با آمریکا اشکالی نداشت. همان‌طور که بهتر بود در زمان اوباما با آمریکا رابطه برقرار می‌کردیم و حتی وارد مذاکره هم می‌شدیم ولی آن فرصت را از دست دادیم.» مطهری اصل مذاکره با آمریکا را قبول دارد و می‌گوید «در شرایط مناسب و عادلانه می‌تواند مفید باشد» اما به‌گفته او «اکنون مذاکره با آمریکا همراه با خواری و تحقیر است و فعلا مذاکره با آمریکا مناسب نیست». نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی همچنین افرادی که تلاش کردند برجام اجرا نشود را مسئول شرایط به‌وجود آمده کنونی دانست و افزود: «با موشک هوا کردن تلاش می‌کردند تا برجام اجرا نشود و اکنون به هدف خود رسیده‌اند، اگر کل نظام مصمم بر اجرای برجام بود و سرمایه‌گذاری‌های زیادی از طرف اروپایی‌ها و... در ایران انجام شده بود، امروز ترامپ به آسانی نمی‌توانست از برجام خارج شود. بخشی از حکومت از ابتدا مایل به اجرای برجام نبود و به این هدف خود رسید.»

#اعتراضات: #معلمان #خوزستان مقابل ساختمان آموزش و پرورش #اهواز #تجمع کردند

سه‌شنبه ۹ مرداد گروهی از #معلمان استان #خوزستان در اعتراض به کاهش ضرایب سختی و فوق‌العاده کار معلمان مقابل ساختمان آموزش و پرورش در اهواز تجمع کردند. #اعتراض معلمان به کاهش مزایا و عدم اعمال افزایش دستمزد کارکنان دولت برای معلمان از یک ماه قبل با دعوت به آتش‌زدن فیش‌های حقوقی در شهرهای مختلف آغاز شد. #معلمان خوزستان نیز صبح امروز همزمان با تجمع مقابل آموزش و پرورش به صورت نمادین فیش‌های حقوقی خود را آتش زدند. به گفته معلمان وزارت آموزش و پرورش افزایش ۲۰ درصدی دستمزد مصوب قانون بودجه امسال را برای معلمان اعمال نکرده است. پیش از این نیز معلمان در چند شهر با تجمع مقابل آموزش و پرورش خواستار رفع تبعیض و افزایش دستمزدها بر اساس مصوبه مجلس شده بودند.

اسرائیل #دارین_طاطور، شاعر زن فلسطینی را به خاطر تحریک به تروریسم در فضای مجازی به زندان محکوم کرد

یک دادگاه اسرائیلی سه‌شنبه ۳۱ ژوئیه / ۹ مرداد دارین توفیق طاطور، شاعر زن فلسطینی را به خاطر انتشار یک شعر ضداسرائیلی در فیس‌بوک و یوتیوب به پنج ماه زندان محکوم کرد. #دارین_طاطور ۳۶ ساله، از اهالی دهکده عرب‌نشین #رینه در شمال #اسرائیل، اکتبر ۲۰۱۵ ویدئویی از خودش منتشر کرد که در آن بر پس‌زمینه تصویرهایی از جوانان فلسطینی در حال پرتاب سنگ به سوی سربازان اسرائیلی، شعرش با نام «مقاومت کنید، مردم من، مقاومت کنید» را می‌خواند. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»،‌او در این ویدئو که کمتر از ۳۰۰ بار دیده شده، از فلسطینیان می‌خواهد که هرگز «راه‌حل صلح‌آمیز» را نپذیرند. همزمان با انتشار این ویدئو، حمله فلسطینینان با چاقو علیه اسرائیلی‌ها شدت گرفته بود. موج حملات با چاقو از اوایل سپتامبر ۲۰۱۵ تا اوایل ۲۰۱۶ ادامه داشت. طاطور چند روز پس از انتشار ویدئو به اتهام «تحریک به خشونت» بازداشت شد. او این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید شعر او فراخوانی به مبارزه غیرخشونت‌آمیز است. پرونده او به پرونده‌ای جنجالی در میان حامیان آزادی بیان در اسرائیل و نیز گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی بدل شده است. او شعرش را چنین آغاز می‌کند: «مقاومت کنید، مردم من، در برابر آنها مقاومت کنید/در بیت‌المقدس [اورشلیم]، بر جراحت‌هایم مرهم می‌گذارم و غم‌هایم را فرومی‌خورم/و روحم را کف دستم حمل می‌کنم/برای یک فلسطین عربی». بیش از ۱۵۰ چهره ادبی آمریکایی،‌ از جمله ۹ برنده جایزه «پولیتزر» از اسرائیل خواسته‌اند که طاطور را آزاد کند.

رئیس #فراکسیون_زنان مجلس: سیستم فشل است، نه وزیران درست کار می‌کنند نه رئیس‌جمهوری

#پروانه_سلحشوری، رئیس #فراکسیون_زنان مجلس در گفت‌و‌گو با وب‌سایت خبری «اعتمادآنلاین» درباره «ناکارامدی سیستماتیک» مدیریت دولتی ایران گفت: «ناکارامدی و عدم مدیریت مطلوب، کل سیستم را فرا گرفته است. متاسفانه شاهد یک سیستم فشل و رها‌شده هستیم که نه وزرا به درستی کار می کنند، نه رئیس‌جمهور و نه دیگر نهادهای مدیریتی کشور کار خودشان را به نحوه احسن انجام می‌دهند.» سحلشوری با ابراز بدبینی نسبت به ترمیم کابینه دولت حسن روحانی و بی‌اثربودن تغییر ریاست بانک مرکزی مدعی شد که «رئیس‌جمهور منتظر هستند تا مجلس وارد استیضاح وزرا شود و اگر استیضاح رای نیاورد آن موقع تغییراتی در کابینه اعمال کند. متاسفانه حرکتی در زمینه ترمیم کابینه از طرف رئیس‌جمهور دیده نمی‌شود.» به گفته این نماینده فراکسیون امید، قرار بوده که ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز تغییر کند اما این اتفاق رخ نداده است. چهارشنبه سوم مرداد ولی‌الله سیف، رئیس #بانک_مرکزی کنار رفت و عبدالناصر همتی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و رئیس‌کل پیشین بیمه مرکزی ایران جانشین او شد. اما ورود او نتوانست آرامش را به #بازار_ارز و سکه باز گرداند و دلار یکشنبه به ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان در بازار آزاد رسید. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز همزمان استعفاء داد اما گفت روحانی با استفعای او موافقت نکرده است.

آمریکا از مشاهده فعالیت‌ جدید در کارخانه موشک‌‌های قاره‌پیمای #کره_شمالی همزمان با مذاکرات نظامی دو کره خبر داد

#کره_شمالی و #کره_جنوبی سه‌شنبه ۹ مرداد / ۳۱ ژوئیه درباره مسائل نظامی مذاکره کردند. به گفته #کیم_دوـ‌گیون، رئیس هیأت مذاکره‌کننده کره جنوبی، دو طرف در حال برنامه‌ریزی تمهیدات «اساسی» برای کاستن از تنش‌ها و اعتمادآفرینی هستند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دو طرف در تلاش برای کاستن نیروهای مستقر در منطقه حائل غیرنظامی بین دو کره هستند. اما همزمان با این تلاش‌ها برای اعتمادآفرینی، یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که ماهواره‌های جاسوسی این کشور فعالیت‌های جدیدی در کارخانه موشک‌سازی کره شمالی رصد کرده‌اند. کره شمالی در این کارخانه نخستین #موشک_بالستیک_قاره‌پیما با قابلیت رسیدن به خاک ایالات متحده را ساخت. #مایک_پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز هفته گذشته گفته بود که کره شمالی تولید سوخت برای بمب هسته‌ای را متوقف نکرده است. #کیم_جونگ_اون، رهبر کره شمالی در نشست ۱۲ ژوئن در سنگاپور با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده تعهد داد که «در راستای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره» گام بردارد اما جزئیات آن را مشخص نکرد. #ترامپ پس از بازگشت از این دیدار توئیت کرد که نگرانی‌ها از خطر هسته‌ای کره شمالی به پایان رسیده است اما سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده حدود یک ماه پیش هشدار دادند #پیونگ‌یانگ به دنبال مخفی‌کردن و توسعه همزمان بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود است. کره شمالی هدف تحریم‌های گسترده بین‌المللی به رهبری آمریکا است.

فرستاده ویژه سازمان ملل در #سوریه: مذاکرات برای نهایی‌کردن کمیته نگارش #قانون_اساسی_جدید_سوریه ابتدای سپتامبر با حضور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور #سوریه در حال برنامه‌ریزی مذاکراتی با حضور ایران، روسیه و ترکیه برای نهایی‌کردن ترکیب گروه مسئول نگارش قانون اساسی جدید سوریه است. #استفان_دی_میستورا سه‌شنبه ۳۱ ژوئیه / ۹ مرداد در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت دمشق و اپوزیسیون سوریه نامزدهای پیشنهادی خود را برای حضور در این گروه ارائه داده اند و او «چشم انتظار برگزاری مذاکرات رسمی در ابتدای سپتامبر در ژنو، برای نهایی‌کردن کمیته قانون اساسی است». وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه (موسوم به کشورهای ضامن آتش‎بس در سوریه) در پایان نشست خود در مسکو در بیانیه‎ای مشترک اعلام کردند که قانون اساسی جدیدی برای سوریه در دو سال آینده نوشته خواهد شد. این نشست در ادامه گفت‏‌وگوهای آستانه قزاقستان شنبه ۲۸ آوریل/ هشتم اردیبهشت برگزار شد. در این بیانیه سه کشور ضمن تأکید بر تمامیت ارضی سوریه، بر روی لزوم اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تأکید کردند. بر اساس #قطعنامه_۲۲۵۴ سازمان ملل متحد بشار اسد حق ندارد در انتخابات آتی ریاست جمهوری سوریه شرکت کند. علاوه بر این پیش‌بینی شده که قانون اساسی سوریه در یک محدوده زمانی دو ساله تغییر کند. همزمان با پیروزی ارتش سوریه در استان قنیطره در جنوب غربی این کشور در مرز با اسرائیل تلاش‌ها برای دست‌یابی به یک راه‌حل سیاسی برای خاتمه دادن به جنگ هفت ساله داخلی سوریه افزایش یافته است.

سخنگوی #کمیسیون_عمران_مجلس: #مسکن در برخی مناطق ۶۰ درصد گران شده‌است

صدیف بدری، نماینده اردبیل و سخنگوی #کمیسیون_عمران_مجلس یکشنبه ۹ مرداد به خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران از افزایش #قیمت_مسکن خبر داد: «متاسفانه هم‌اکنون شاهد افزایش ۶۰ درصدی نرخ مسکن در برخی مناطق کشور هستیم که این موضوع با عدم توانایی مردم در خرید سبب ایجاد #رکود در بازار و بروز بسیاری از مشکلات شده است.» او گفت که قیمت مصالح خام ساختمانی در ماه‌های اخیر نیز افزایش یافته و این موضوع گرانی مسکن را تثبیت خواهد کرد. یکشنبه نیز محمد آزاد، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن از افزایش قیمت ۲۰ درصدی این کالای ساخت داخل خبر داد. بدری گفته است که ارائه تسهیلات نیز مشکل رکود بازار و گرانی مسکن را حل نخواهد کرد و دولت باید به دنبال ارائه برنامه دیگری باشد. پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران (برجام) اقتصاد ایران دچار بحران شده است و نرخ تورم افزایش یافته. مقام‌های جمهوری اسلامی شرایط کنونی را وضعیت جنگ اقتصادی اعلام کرده‌اند. بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ تورم شهری «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» تیرماه به ۸ درصد رسید که نسبت به ماه پیش از آن ۰,۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. برخی کارشناسان نرخ تورم را بیش از این ارزیابی کرده‌اند. استیو هانکه، استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز چندی پیش در توئیتر خود نرخ تورم ایران در ابتدای ژوئن / اواسط خرداد امسال را ۷۸,۵۵ درصد تخمین زد؛ یعنی ۱۰ برابر نرخ اعلام‌شده آن به صورت رسمی.

ادامه گرانی‌ها؛ قیمت #مرغ به ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان رسید

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی، از افزایش #قیمت_مرغ به ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان در مراکز خرده‌فروشی خبر داد. به‌گفته او قیمت مرغ زنده در عمده‌فروشی درب کشتارگاه ۹۱۰۰ تومان و در درب واحدهای صنفی ۹۲۵۰ تومان است. قیمت خرده‌فروشی مرغ شمال ۹۶۰۰ تومان و قیمت عمده مرغ کشتار شمال نیز ۸۷۰۰ تومان است. فروشندگان مرغ با احتساب ۱۰ درصد سود می‌توانند اقدام به فروش کنند. گوشت مرغ در سبد غذایی بسیاری از خانوارها در ایران قرار دارد. با توجه به بالا رفتن قیمت گوشت قرمز در ماه‌های اخیر، مصرف گوشت مرغ با رشد روبه‌رو شد؛ اما قیمت مرغ هم بالا رفت. هفته گذشته با توافق دولت و اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ برای مصرف‌کنندگان ۹ هزار و ۲۵۰ تومان تعیین شده بود. در دی‌ماه سال گذشته (هشت ماه پیش) نرخ هر کیلو مرغ در مراکز خرده‌فروشی ۷ هزار و ۴۵۰ تومان بود.

#خانه_موسیقی برای برگزاری کنسرت خیابانی و رایگان #همایون_شجریان اعلام آمادگی کرد

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل #خانه_موسیقی گفت: «خانه موسیقی آمادگی دارد برای #همایون_شجریان و سایر هنرمندان دیگر با مسئولان #وزارت_ارشاد و شهرداری تعامل و این موضوع را پیگیری کند تا آن‌ها کنسرت خیابانی برگزار کنند.» با این حال نوربخش افزود ارائه مجوز کنسرت موسیقی به خانه سینما مربوط نمی‌شود و باید مرکز موسیقی وزارت ارشاد اسلامی این مجوز را بدهد. همایون شجریان که برای همدردی با شرایط نابه‌سامان اقتصادی، کنسرت ــ نمایش «سی» را لغو کرده بود، روز گذشته، دوشنبه ۸ مردادماه در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «عزیزان، در این ایام که چون سیاوش در گذر از آتش هستیم، نمی‌دانم چه کنیم تا حالمان کمی به شود، چنان‌چه مشکل مجوز نباشد، سراپا در خدمتم تا بدون هیچ انتفاعی کنسرت خیابانی گسترده برای شما عزیزان اجرا کنم، شاید دلمان در کنار یکدیگر آرام گیرد.» این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که شماری از طرفداران و کاربران اینترنتی انتقاد کرده بودند که او به جای لغو برنامه در واکنش به فشار اقتصادی بر مردم، می‌توانست کنسرت رایگان برگزار کند. مدیرعامل خانه موسیقی در این‌باره افزود: «شاید منظور آقای شجریان این باشد که کنسرتی در فضایی مثل پارک برگزار کند. اگر این هنرمند آمادگی برگزاری چنین کنسرتی داشته باشد، ما نیز می‌توانیم در این زمینه کمک کنیم.»

فرمانده نیروی دریایی: تحریم‌ها علیه #ایران بر کارکرد #تنگه_هرمز اثر می‌گذارد

دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران باز ماندن تنگه هرمز را وابسته به منافع ایران دانست. او درباره تهدید اخیر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز گفت: «تحریم‌هایی که علیه ایران صورت می‌گیرد بر کارکردهای تنگه هرمز اثر گذار است. در محیط بین‌الملل خروجی یک تصمیم وابسته به یک بازیگر نیست و تنگه هرمز بخشی از منافع جمهوری اسلامی است (...) باز ماندن تنگه هرمز وابسته به منافع ایران است و جامعه بین‌الملل باید متعهدانه به تعهدات خود در قبال جمهوری اسلامی عمل کند.» حسن روحانی ۳۱ تیرماه در جمع رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که قصد دارد تا آبان / نوامبر سال جاری صادرات نفت ایران را به صفر برساند گفته بود: «کسی که اندکی سیاست بفهمد، نمی‌گوید جلوی صادرات نفت ایران را می‌گیریم. تنگه‌های زیادی داریم، تنگه هرمز فقط یکی از آن‌هاست. آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه در طول تاریخ هستیم؛ با دم شیر بازی نکن، پشیمان‌کننده است.» » پیش از آن هم فرماندهان سپاه در چندین نوبت به احتمال مسدود شدن تنگه هرمز اشاره کرده بودند. فرمانده نیروی دریایی ایران همچنین گفته است: «ما آمریکا را تاثیرگذار در تصمیم نیروی دریایی جمهوری اسلامی در حوزه تنگه هرمز نمی‌دانیم و اقدام ما وابسته به نظر رهبر انقلاب است.»