نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#سودان: دولت نظامی برای مقابله با تظاهرات دانش‌آموزان همه مدرسه‌ها را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد

به گزارش خبرگزاری آلمان شورای نظامی در سودان در پی تظاهرات سراسری دانش‌آموزان همه مدارس این کشور را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد. دوشنبه گذشته دو دانشجو در تجمع اعتراضی در شهر الابیض در استان شمال کردفان سودان کشته شدند. کمیته پزشکان سودان که بخشی از ائتلاف مشاغل این کشور است و در سازماندهی اعتراضات مدنی در سودان نقش دارد اعلام کرد که در درگیری با دانشجویان معترض عده‌ زیادی از دانشجویان نیز مجروح شده‌ بودند. شبه‌نظامیان جنداوی در مقابله با اعتراضات دانشجویان از گلوله جنگی استفاده کرده بودند. در دو روز گذشته دانش‌آموزان در سراسر سودان در اعتراض به سرکوب دانشجویان معترض تجمعاتی را برگزار کردند. معترضان سودان به دو گروه تقسیم شده‌اند: ائتلاف آزادی و تغییر و جبهه انقلاب. شورای نظامی و ائتلاف آزادی و تغییر با پادرمیانی اتیوپی و اتحادیه آفریقا یک توافق‌نامه سیاسی امضا کردند که به موجب آن می‌بایست یک شورای حاکمیتی تا برگزاری انتخابات آزاد تشکیل شود. جبهه انقلاب با این توافق مخالف است و استدلال می‌آورد که چنین توافقی شکننده است و خواسته‌های معترضان را تأمین نمی‌کند. دانشجویان و دانش‌آموزان معترض از طرفداران جبهه انقلاب‌اند.

#افغانستان: نارضایتی تعدادی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری از روند امور آنان را به سوی تحریم انتخابات کشانده است

محمد شهاب حکیمی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و سخنگوی شورای تشریک مساعی نامزدان در گفت‌وگو با روزنامه «هشت صبح» اعلام کرد که تاکنون هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بر سر تحریم انتخابات به توافق رسیده‌اند. حکیمی درباره نام این نامزدها سکوت کرده است. پیش از این شورای نامزدان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که کارزارهای انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری افغانستان به طور عادلانه برگزار نمی‌شود: استفاده از امکانات دولتی برخی نامزدهای نزدیک به حکومت افغانستان، قرار گرفتن تلویزیون ملی در دسترس نامزدان حاکم، تهدید کارمندان دولت که هواداران دسته‌های انتخاباتی غیر حاکم‌اند از مواردی است که شورای نامزدان به آن معترض است.

اعضای هیات مرکزی نظارت بر #انتخابات_مجلس تعیین شدند؛ حضور #جنتی و #اژه‌ای در هیات نظارت

سخنگوی شورای نگهبان چهارشنبه ۹ مرداد اعلام کرد آیت‌الله احمد جنتی، محمد حسن صادقی‌مقدم، سیامک ره‌پیک، عباسعلی کدخدایی و غلامحسین محسنی‌اژه‌ای به عنوان اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند. آیت الله سید محمدرضا مدرسی‌ یزدی دوشنبه ۷ مرداد گفته بود امکان تخلف در انتخابات وجود ندارد. این عضو شورای نگهبان گفت اگر عده‌ای هم در زمان برگزاری انتخابات در برخی حوزه‌ها کارشکنی می‌کنند باید نیروی انتظامی و قوه قضایی ورود کند و نگذارد که انتخابات به حاشیه برود. مدرسی یزدی با اشاره به جایگاه ولی فقیه در نظام جمهوری اسلامی گفته بود ولی فقیه در همه امور کشور می‌تواند ورود کند و حکم حکومتی بدهد. انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو دور به تاریخ‌های ۲ اسفند ۱۳۹۸ و اردیبهشت ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد. همچنین اولین انتخابات میان‌دوره‌ای برای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری نیز به صورت همزمان برگزار خواهد شد.

استفاده از #کارتخوان برای افرادی که در حرفه پزشکی و دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند، الزامی شد

سازمان نظام پزشکی، سازمان امور مالیاتی و سازمان دامپزشکی با صدور بخشنامه مشترکی افرادی را که در حرفه پزشکی و دامپزشکی مشغول فعالیت هستند، ملزم به استفاده از کارتخوان کردند. محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی به رسانه‌های داخلی گفت: تمامی افراد شاغل در حرفه پزشکی، داروسازی، پیراپزشکی و دامپزشکی، می‌بایست تا ۲۳ مرداد ۹۸ نسبت به تهیه دستگاه کارتخوان و استفاده از آن اقدام کنند. پیش از این مجلس شورای اسلامی برای مقابله با فرار مالیاتی و در قالب دو بند الحاقی به تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸، پزشکان را ملزم به استفاده از پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان بانکی) و مراکز درمانی را ملزم به پرداخت ۱۰ درصد دستمزد پزشکان به حساب سازمان امور مالیاتی کشور بابت علی الحساب مالیات کرده بود.

#مصباح_یزدی: بعد از ۳۰ سال نمی‌توان یک اشتباه از رهبری گرفت

محمد تقی مصباح‌یزدی که از او به عنوان رهبر جبهه پایداری یاد می‌کنند از ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ تاکنون در مشاهده و در حیرت است. به گزارش خبرگزاری ایسنا مصباح‌یزدی در سخنانی در جمع مدیران ارشد هلدینگ فدک گفت: «آیت‌الله خامنه‌ای به مدت ۳۰ سال در مسندی بنشیند و با پیچیده‌ترین مسائل اجتماعی روز مواجه باشد و نتوان یک نمونه بیان کرد که ایشان اشتباهی داشته باشد، جای تعجب است، آن هم در دنیایی که رهبران عالم، روزانه اشتباهات متعددی دارند.» مصباح یزدی مثالی هم آورد: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا. مصباح یزدی گفت: « چنین رهبری را مقایسه کنید با رئیس جمهوری قدرتمندترین کشور دنیا که رئیس کنگره آمریکا در مورد او می‌گوید ترامپ حتی ارزش این را ندارد که او را استیضاح کنیم. بنده چنین تعبیری را از هیچ سیاستمداری نشنیده بودم.» عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که ظاهراً از عالم فرشتگان هم بی‌اطلاع نیست، ستایش از رهبر جمهوری اسلامی را بدانجا کشاند که ادعا کرد فرشتگان در برابر خامنه‌ای سر تعظیم فرود آورده‌اند. هلدینگ فدک در زمینه تولید صنعتی نانو سیلیکا (پودر نانو سیلیس) فعالیت می‌کند.

مرگ دسته‌جمعی #کلاغ‌ها_در_قم – محیط زیست علت ماجرا را با کالبدشکافی لاشه کلاغ‌ها بررسی می‌‌کند

شهروندان در شبکه‌های اجتماعی از مرگ دسته‌جمعی گروه پرشماری از کلاغ‌ها در بوستان غدیر قم خبر داده‌اند. محیط زیست استان قم اعلام کرد که این کلاغ‌ها به طور یک‌جا و دسته‌جمعی و بدون هیچ دلیل آشکاری تلف شده‌اند. رضا بهشتی، مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان قم به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: لاشه کلاغ‌های تلف شده پس از جمع‌آوری به آزمایشگاه منتقل شده است تا با انجام کالبدشکافی، علت این ماجرا بررسی شود. بوستان غدیر قم گردشکاهی است در سه کیلومتری شهر پردیسان و بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده است. شهرداری قم اعلام کرده که قصد دارد این مکان را به یکی از مراکز گردشگری تبدیل کند.

#امیر_سالار_داودی، وکیل دادگستری به ۳۰ سال حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شد. جرم او: تشکیل یک گروه تلگرامی در زمینه حقوق بشر

مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع امیرسالار داودی با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که این وکیل دادگستری به ۳۰ سال حبس محکوم شده است: «امروز مطلع شدم که حکم ۳۰سال زندان (۱۵سال قابل اجرا) امیرسالار داودی، وکیل محترم دادگستری قطعی شده است. تمام تلاش حقوقی و قانونی را بکار خواهیم بست تا با استفاده از اختیارات رییس قوه قضاییه و دادستان تهران این حکم نقض شود.» شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خرداد سال جاری این حکم را صادر کرد. علاوه بر ۳۰ سال حبس تعزیری که ۱۵ سال آن لازم‌الاجراست، امیر سالار داودی به ۱۱۱ ضربه شلاق نیز محکوم شده است. همسر این وکیل دادگستری اعلام کرد که دادگاه انقلاب ۱۵ سال از این محکومیت را به خاطر راه‌اندازی یک گروه تلگرامی به همسر او تحمیل کرده است. فیلیپ لوتر، مدیر تحقیقات خاورمیانه و شمال آفریقا در عفو بین‌الملل خرداد سال جاری گفته بود: «راه‌اندازی یک کانال تلگرامی برای افشای نقض حقوق بشر جرم نیست. مقامات ایرانی باید بلافاصله و بدون قید و شرط امیر سالار داودی را آزاد کنند.» این وکیل دادگستری آبان سال گذشته بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

یک #کارگر در #ساری بر اثر ریزش آوار جان باخت

یک #کارگر جوان به نام مرتضی کردجزی شامگاه سه‌شنبه هشتم مرداد در اثر ریزش آوار در ساری، مرکز استان مازندران جان باخت. این کارگر در پروژه گودبرداری جنب بوستان مادر واقع در میدان خزر ساری مشغول به کار بود. روابط عمومی آتش نشانی ساری در توضیح جزئیات حادثه گفته است که کردجزی زیر آوار ماند و در دم جان باخت. مرتضی کردجزی ساکن روستای کردخیل ساری بود. بر اساس تازه‌ترین گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران، #حوادث_کار_منجر_به_مرگ در سه ماهه اول سال جاری به نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد افزایش یافته است. بنا بر این گزارش، در بهار امسال ۴۲۱ کارگر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

#وزیر_دفاع: #آزمایش‌های_موشکی مرتب انجام می‌شود

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی چهارشنبه ۹ مرداد در حاشیه جلسه هیئت دولت آزمایش‌های موشکی ایران را روندی طبیعی خواند و گفت: «برنامه‌های تحقیقاتی نیروهای مسلح هر سال تدوین و به موقع اجرا می‌شود و در کل دنیا این کارها طبیعی است اگر بر روی بعضی از موضوعات کار رسانه‌ای خاص می‌کنند دنبال اهداف خاص خودشان هستند اما نیروهای مسح برنامه‌هایشان کاملاً مرتب اجرا می‌شود از جمله تست موشک». شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا پنج‌شنبه ۳ مرداد / ۲۵ ژوئیه به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داده بود که ایران در هفته جاری یک موشک بالیستیک میان‌برد را آزمایش کرده است.

تجمع مقابل #زندان_اوین در همبستگی با #فعالان_کارگری_زندانی

جمعی از خانواده‌های بازداشتی‌های روز جهانی کارگر و فعالان اجتماعی چهارشنبه ۹ مرداد در حمایت از #فعالان_کارگری_زندانی و بازداشتی‌های #پرونده_نیشکر_هفت‌تپه مقابل زندان اوین تجمع کردند. تجمع‌کنندگان عکس‌هایی از فعالان کارگری زندانی و نوشته‌هایی با خواست آزادی آن‌ها در دست داشتند. اسماعیل بخشی ــ نماینده کارگران نیشکر هفت‌تپه ــ، سپیده قلیان ــ شهروند‌ـ‌خبرنگار ــ ، ساناز اللهیاری، امیر امیرقلی، و امیرحسین محمدی‌فرد ــ اعضای هیأت تحریریه نشریه گام ــ در ارتباط با پرونده کارگران نیشکر هفت‌تپه در زندان هستند و ندا ناجی، آنیشا اسدالهی، عاطفه رنگریز و مرضیه امیری در تظاهرات اول ماه مه در تهران دستگیر شدند و اکنون هنوز زندانی‌اند. دو تن از این زندانیان، سپیده قلیان در زندان قرچک ورامین و امیر حسین محمدی‌فرد در زندان اوین، در اعتصاب غذا به سر می‌برند.

#ظریف : #اینستکس ساز و کاری برای اجرای #تعهدات_اروپا است و نباید با موافقت آمریکا کار کند

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چهارشنبه ۹ مرداد در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: «اینستکس سازوکاری برای اجرای تعهدات اروپا است و نباید با موافقت آمریکا کار کند. اروپا باید جرأت داشته باشد تا تعهدات خود را اجرایی کند نه منویات آمریکا را». ظریف تأکید کرد که گام سوم جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات برجامی در شرایطی عملیاتی می‌شود که تعهدات طرف اروپایی اجرایی نشود. او گفت: «اینستکس هنوز کامل عملیاتی نشده است و اگر عملیاتی شود حتماً ضرورت دارد که پول نقد وارد اینستکس شود».

واعظی: #روحانی ۱۰۰ دقیقه با #مکرون تلفنی حرف زد، این نشان می‌دهد که ما منطق داریم

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ایران با اشاره به گفت‌وگوی تلفنی حسن روحانی و امانوئل مکرون، رئیسان جمهوری ایران و فرانسه، گفت: «تماس تلفنی که آقای مکرون شب گذشته با آقای روحانی برقرار کرد، ۱۰۰ دقیقه طول کشید که این موضوع نشان‌دهنده آن است که ما هم در منطقه و هم در دنیا منطق داریم و دیدگاه‌هایی که مطرح می‌کنیم هم درباره مسائل امنیتی و هم در رابطه با سایر مسائل حرف برای گفتن داریم». واعظی همچنین مدعی شد که «طی روزهای گذشته تمام موضوعاتی که از سوی آمریکایی‌ها مطرح شده هیچ اثری روی مردم ما نگذاشته است». کاخ الیزه اعلام کرد که در گفت‌و‌گوی تلفنی شامگاه سه‌شنبه رئیسان جمهوری ایران و فرانسه، امانوئل مکرون خواهان کاهش تنش‌ بین ایران و آمریکا شد. روحانی نیز با یادآوری تعهدات بانکی و نفتی اتحادیه اروپا در قبال برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اروپا را متهم کرد که تاکنون فرصت‌های زیادی را از دست داده است. این چهارمین بار در مدت دو ماه است که رئیس دولت فرانسه با روحانی مذاکره می‌کند.

مهم‌ترین #شرکای_تجاری_ایران در سال ۹۸، چین، عراق، کره جنوبی، امارات و افغانستان هستند

آمار گمرک جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در سال ۹۸ کشورهای چین، عراق، کره جنوبی، امارات متحده عربی و افغانستان هستند. سهم این پنج کشور در میان خریداران کالاهای ایرانی بیش از ۶۴ درصد است و سایر کشورهای جهان تنها ۳۶ درصد از کالاهای ایرانی را خریداری می‌کنند. میزان صادرات غیرنفتی ایران به چین در فروردین‌ماه سال جاری ۷۱۱ میلیون دلار بود. عراق، با وجود مشکلات داخلی و خارجی خود، ۳۸۹ میلیون دلار کالا در ماه فروردین از ایران خریداری کرد. کره جنوبی ۲۵۰ میلیون دلار و امارات متحده عربی نیز ۲۳۱ میلیون دلار و میزان خرید افغانستان ۱۴۱ میلیون دلار اعلام شده است. به این ترتیب همسایگان ایران همچنان بزرگترین شرکای اقتصادی کشور به‌شمار می‌روند. براساس آمارهای سه‌ساله اخیر گمرکات ایران، به‌غیر از کشور‌های چین و جمهوری کره، همسایگان ایران از جمله کشورهای عراق و امارات متحده عربی و افغانستان، مهم‌ترین شرکای تجاری ایران به حساب می‌آیند.