نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قرار بازداشت #افشین_شیخ الاسلامی تمدید شد

شعبه دوم بازپرسی دادسرای سنندج قرار بازداشت افشین شیخ الاسلامی، فعال مدنی و فعال محیط زیست کُرد را مجددا تمدید کرده است. به ‌نوشته شبکه حقوق بشر کردستان، علی‌رغم گذشت ۳۵ روز از بازداشت این فعال مدنی، نهادهای امنیتی هیچ توضیحی درباره دلیل یا دلایل بازداشت او ارائه نداده‌اند. نگار نصری مقدم، مادر افشین شیخ‌الاسلامی درباره وضعیت فرزندش گفته است: «مأموران امنیتی بدون هیچ توضیحی او را در منزل بازداشت کردند و هنوز هم به ما نمی‌گویند اتهام او چیست. حتی خود افشین هم در تماس‌های کوتاه تلفنی که از بازداشتگاه اداره اطلاعات با ما دارد، اجازه ندارد در مورد روند بازجویی‌هایش به ما حرفی بزند.» افشین شیخ‌الاسلامی هفتم تیر ماه ۹۹ توسط مأموران امنیتی وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در سنندج بازداشت شده است. او پیش‌تر و در تاریخ ۲۸ بهمن ‌ماه ۱۳۹۷ هم در جریان بازداشت گسترده و جمعی فعالان محیط زیست و اعضای شاخه کردستان حزب وحدت ملی در سنندج بازداشت و پس از یک ماه در اواخر اسفند همان سال با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. یک منبع آگاه درباره اتهامات مطرح احتمالی درباره این فعال مدنی گفته است: «بازجویان امنیتی برگزاری جلسات مطالعاتی توسط این فعال مدنی کُرد را مصداق فعالیت تبلیغی به نفع یک جریان فکری-سیاسی ارزیابی کرده‌اند.» نگین شیخ الاسلامی وطنی، خواهر این فعال مدنی پیش‌تر درباره محدودیت‌هایی که نهادهای امنیتی برای برادرش ایجاد کرده‌اند، گفته بود: «افشین دو سال پیش از آمریکا برای رسیدگی به وضعیت پدر و مادر بیمارم به ایران رفت و بیشتر وقتش را در خانه برای پرستاری از آنها می‌گذراند. اما پس از بازداشت در سال ۱۳۹۷ ممنوع‌الخروج شد و امکان بازگشت را به کشور محل اقامتش پیدا نکرد. این ممنوع‌الخروجی حتی پس از صدور حکم و مختومه شدن پرونده ادامه داشت تا اینکه او را دوباره بدون هیچ دلیلی بازداشت کردند.»

تکرار تکذیب: دادگستری استان #اصفهان می‌گوید برای اجرای حکم #اعدام پنج معترض دی ماه ۹۶ تعیین وقت نشده و رأی قطعی آماده اجرا وجود ندارد

محمدرضا حبیبی، رئیس‌ کل دادگستری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان «اجرای حکم اعدام پنج نفر در اصفهان» را تکذیب کرد و گفت که در این زمینه «اصلا رأی قطعی آماده اجرا» وجود ندارد. در این خبر آمده است که «در پی انتشار مجدد اخبار کذب در خصوص اجرای حکم پنج نفر از اغتشاشگران در اصفهان» تأکید می‌شود که هیچ‌گونه تعیین وقت برای «اجرای حکم پنج نفر از اغتشاشگران» که تشریفات قانونی اجرای آن طی شده باشد وجود نداشته و اخبار منتشر شده در مورد اجرای این احکام از پایه و اساس کذب است. منابع حقوق بشری گزارش کرده‌اند که به ‌دنبال انتقال پنج بازداشت شده اعتراضات سراسری دی‌ ۹۶، مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی به سلول انفرادی، تماس‌های آنان با خانواده‌هایشان قطع شده و خطر اجرای حکم اعدام هر لحظه جان این زندانیان را تهدید می‌کند. یکی از بستگان هادی کیانی هم سحرگاه پنج‌شنبه ۹ مرداد گفت هیچ خبری از او ندارند و امیدوارند اتفاقی برایش نیفتاده باشد. همچنین گزارش شده است که خانواده این زندانیان سیاسی برای اطلاع‌رسانی نکردن در مورد وضعیت آنان از سوی نهادهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته‌اند. روز گذشته (پنج‌شنبه ۹ مرداد)، خانواده‌ها و نزدیکان این پنج نفر مقابل زندان مرکزی اصفهان و مقابل دادگستری نیکبخت اصفهان تجمع کردند. اما این اولین بار نیست که دادگستری اصفهان اخبار مربوط به پنج معترض محکوم به اعدام را تکذیب می‌کند. این در حالی‌ست که سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، در گزارشی از تأیید احکام اعدام آنان در ارتباط با اعتراضات سراسری دی ۹۶ بر اساس «اسناد و شواهد موجود» خبر داده و اعلام کرده «تکذیب مسئولان قوه قضاییه و نهادهای رسمی داخل ایران» در این رابطه صحت ندارد.

#کرونا در ایران: تعداد کمی از #کشاورزان مستمری بیکاری گرفته‌اند

هوشنگ مقامسی، دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان خبر داد که بخش کشاورزی از کرونا آسیب بسیاری دیده اما تاکنون تعداد کمی از کارگران مستمری بیکاری دریافت کرده‌اند. مقامسی جمعه ۱۰ مرداد/ ۳۱ ژوئیه به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) در این‌باره گفت: «درصدی از کشاورزان که مشمول قانون بیکاری بودند در سامانه‌های مربوط به مستمری بیکاری ثبت‌نام و مدارک خود را ارائه دادند، اما درصد کمی از آنها موفق به دریافت مستمری بیکاری شدند و رقم این مستمری هم نه به اندازه حداقل دستمزد که ماهانه بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. کشاورزان نمی‌دانند مستمری چگونه محاسبه شده و چرا برخی مشمول دریافت آن نشده‌اند؟» به گفته مقامسی به دلیل بحران کرونا تولید کشاورزان کم شده و درآمد آنها نیز کاهش یافته است. دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان درباره کمبودهای این حوزه گفت: «کود اوره برای استفاده کشاورزان در کاشت شلتوک و صیفی‌جات کمیاب و نایاب شده است و قیمت آن از ۴۰ هزار تومان به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است. همچنین در تامین تراکتور با مشکل روبه‌رو هستیم، به گونه‌ای که در شادگان و در حالی که تقاضای بیش از ۲۰۰ تراکتور وجود داشت، فقط چهار تراکتور مهیا شد.» مقامسی همچنین گفت که برای نخل‌های شادگان آب کافی وجود ندارد و وزارت آب مسئول تامین آب کافی است: «عدم تامین آب باعث شده نه تنها محصول نخیلات در حال از بین رفتن باشد که خود درخت‌های نخل هم در معرض خشک شدن قرار گیرند». به ثمر نشستن درخت نخل هفت تا هشت سال طول می‌کشد و خشکی آنها خسارت هنگفتی به کشاورزان وارد می‌کند. شادگان همچون بسیاری از نقاط دیگر استان خوزستان در وضعیت هشدار از لحاظ شیوع کرونا است.

#کرونا در ایران: تا اطلاع ثانوی ویزای گردشگری صادر نمی‌شود و داشتن گواهی سلامت برای سایر مسافران الزامی است

با گسترش شیوع کرونا، مقررات سفر به ایران اعلام شد. بر این اساس، ایران تا اطلاع ثانوی ویزای گردشگری صادر نمی‌کند و داشتن گواهی سلامت برای سایر مسافران الزامی است. این مقررات از ۱۱ مرداد / یکم اوت اجرا خواهد شد. وزارت بهداشت این مقررات را تنظیم کرده است. قرار است این مقررات در همه مرزهای زمینی، هوایی و دریایی ایران اجرا شود. مسافران پیش از ورود باید فرم خوداظهاری و گواهی سلامت خود را تکمیل شده به مسئولان مرزی ارائه دهند. تمام مسافران بالای دو سال، باید دست‌کم ۹۶ ساعت قبل از سفر، تست کرونا انجام داده باشند که نتیجه آن منفی باشد. گواهی باید به زبان انگلیسی باشد و مسافر آن را به نمایندگان وزارت بهداشت و پایگاه‌های بهداشت مرزی تحویل دهد. کسانی که گواهی سلامت نداشته باشند اجازه ورود به کشور را نخواهند داشت. همه مسافران نیز در بدو ورود غربالگری می‌شوند و در صورت مشاهده موارد مشکوک، پس از انجام تست کرونا، مسافر با ملیت غیرایرانی در محل مشخص شده از سوی وزارت بهداشت با هزینه شخصی قرنطینه می‌شود و از مسافر ایرانی تعهدنامه گرفته می‌شود تا مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی شود. هزینه تست کرونا و اقامت در این مدت با مسافر است.

#پادشاه_سعودی از بیمارستان مرخص شد

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه ۸۴ ساله عربستان سعودی که به دلیل التهاب کیسه صفرا در بیمارستان «پادشاه فیصل» ریاض بستری شده بود پس از بهبودی این بیمارستان را ترک کرد. ملک سلمان ۳۰ تیر / ۲۰ ژوئیه در بیمارستان بستری شد و تحت معاینه پزشکی قرار گرفت. در ویدئویی که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی منتشر کرده است ملک سلمان در حال پیاده‌روی از بیمارستان خارج می‌شد و پس از آن چند تن از دستیاران و پسرش محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با ماسک بر صورت دیده می‌شدند. پادشاه سعودی طبق معمول با عصا قدم می‌زد. ملک سلمان هفته گذشته قبل از عمل جراحی، ریاست جلساتی را به‌شکل ویدئویی از بیمارستان انجام داد.

متوسط قیمت هر مترمربع #مسکن در تیر ۹۹ در #تهران به ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسید

بانک مرکزی ایران اعلام کرد متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران در مقایسه با خرداد سال جاری ۱۰ درصد و در مقایسه با خرداد سال گذشته ۵۷ درصد افزایش یافته و به ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده است. بر این اساس در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معادل ۴۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با ۹ میلیون و ۶۳ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق دارد. از سوی دیگر بر اساس گزارش بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران در تیر ۹۹ در مقایسه با خرداد سال جاری حدود ۳۰ درصد و در مقایسه با خرداد سال گذشته ۱۹۳ درصد رشد داشته و به ۱۴ هزار و ۴۷ واحد رسیده است. نیمی از ساکنان تهران اجاره نشین‌اند. به دلیل سقوط ارزش ریال وام مسکن عملا ارزش خود را از دست داده است.