نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جلال ستاری، اسطوره‌پژوه و ایران‌شناس، درگذشت

جلال ستاری، پژوهشگر اسطوره‌شناس در سن ۹۰ سالگی درگذشت. لاله تقیان، همسر او این خبر را در گفت‌وگو با ایسنا تأیید کرد. جلال ستاری تحصیلاتش را در مدرسه دارالفنون آغاز کرد و برای تحصیلات به سوئیس اعزام شد. او در این کشور در رشته روانشناسی دکتری گرفت و رساله‌اش را در تحلیل روان‌شناختی کهن‌الگوها، اسطوره‌ها و افسانه‌ها نوشت. در بازگشت به ایران در سال‌های ۱۳۴۰ او وارد بخش فرهنگ و هنر وزارت برنامه و در دهه ۱۳۵۰ وارد وزارت فرهنگ و هنر شد. او در تمام سال‌های کار در ایران مشغول تولید دانش در حوزه اسطوره‌پژوهی بود و بیش از ۱۰۰ کتاب، ترجمه و مقاله از خود به‌جای گذاشت. بسیاری از کتاب‌هایی که و نوشت یا ترجمه کرد از کتاب‌های مرجع در حوزه اسطوره‌شناسی‌اند از جمله: «پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر»، «تراژدی و انسان»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «نمایش در شرق»، «اسطوره‌های عشق»، «دانش اساطیر»، «سیمای زن در فرهنگ ایران»، «در قلمرو فرهنگ»، «جهان اسطوره‌شناسی و افسون شهرزاد»، و «نمایش در شرق». ستاری به خاطر بیش از ۶۰ سال تولید دانش در حوزه ایران‌شناسی و اسطوره‌شناسی نشان هنر و ادب درجه شوالیه را از دولت فرانسه دریافت کرد.

موسوی لاری: یکدست شدن قدرت در جمهوری اسلامی شوخی است، حتما بین اصولگرایان اختلاف می‌افتد

عبدالواحد موسوی لاری، وزیر کشور دولت دوم محمد خاتمی به اعتماد گفته است که اصلاح‌طلبان حکومتی باید فعلا «دندان طمع بازگشت به قدرت» را بکشند و به فکر بازسازی خودشان باشند. او معتقد است که عملکرد بد مجلس یازدهم و دولت ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ، زمینه را برای بازسازی اصلاح‌طلبان حکومتی فراهم خواهد کرد. او همچنین درباره یکدست شدن قدرت با روی کار آمدن دولت آینده گفت که به نظر او این موضوع امکان ندارد تحقق پیدا کند و اصولگراها بر سر قدرت با هم اختلاف پیدا می‌کنند: «این شوخی است و در طول تاریخ اتفاق نیفتاده است. در هر دوره‌ای هم که به سراغ یکدست شدن قدرت رفتند یک گوشه آن یک صدا و سخن دیگری بود بنابراین اصلا امکان ندارد. فردا آقای محسنی اژه‌ای و آقای قالیباف و آقای رئیسی که دور یک میز می‌نشینند حتما ذهنیت‌های متفاوت و اختلاف نظرهایی دارند و دیدگاه هایشان با هم متفاوت است. آقای قالیباف یک نظامی است، آقای محسنی اژه ای یک قاضی فعال است بنابراین نگاه‌ها و سابقه و تجربه‌هایشان با هم متفاوت است. من این یکدست شدن به این معنا که همه مثل هم اتو کشیده حرکت کنند را سرابی بیش نمی‌دانم.» موسوی لاری در این مصاحبه گفته است که پیش از انتخابات اصلاح‌طلبان تلاش کردند که با «نظام» مذاکره کنند ولی راه گفتگو با چهره‌های ارشد نظام به روی اصلاح‌طلبان مسدود شده است.

پنجمین روز اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری رودبار زیتون، آنها پنج ماه است حقوق نگرفته‌اند

کارگران شهرداری رودبار زیتون شنبه ۹ مرداد در استان گیلان برای پنجمین روز متوالی دست از کار کشیدند و در برابر پارکینگ وسایل نقلیه موتوری شهرداری رودبار تجمع کردند. این کارگران پنج ماه است حقوق نگرفته‌اند و حق بیمه‌شان نیز پرداخت نشده است. آنها برای شرکت پیمانکاری دارای قرارداد با شهرداری کار می‌کنند. این کارگران شهرداری در شرایط همه‌گیری ویروس جدید کرونا ماه‌ها بدون پرداخت حقوق وظیفه خطرناک تمیزسازی و پاکسازی شهری و جمع‌آوری زباله را به گفته خودشان «با کمترین امکانات» برعهده داشته اند اما دستمزد اندک‌ آنها را نیز پرداخت نکرده اند و زندگی این کارگران با مشکل جدی مواجه شده است. آنها به خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) گفتند: «کار می‌کنیم اما از دستمزد خبری نیست! در شرایط اقتصادی فعلی، حتی اگر کارگر دستمزد هم بگیرد، نمی‌تواند نیازهای ضروری خانوار را تامین کند چه برسد به ما که پرداخت دستمزدهایمان ماه‌ها به تعویق افتاده است.»

چندین تن در تجمع معترضان اهوازی علیه انتقال آب به فلات مرکزی ایران دستگیر شدند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی چند تن را در تجمعی زیست‌محیطی علیه انتقال آب به فلات مرکزی ایران در اهواز بازداشت کردند. معترضان جمعه هشتم مرداد در بلوار ساحلی شهر اهواز دست به تجمع زده بودند و پلاکاردهایی در مخالفت با انتقال آب کارون در دست داشتند. شماری از آنها در همان دقیقه‌های ابتدایی تجمع به سرعت بازداشت شدند. به گزارش «هرانا»، وابسته به فعالان حقوق بشر در ایران، دست‌کم شش شهروند بازداشت شده اند که هویت چهار تن از آنها، ابراهیم الحایی، سالم انواری، ولید بدوی و سعید هلیچی مشخص شده است. منابع وابسته به فعالان عرب شمار بازداشت‌شدگان را هشت تن اعلام کرده اند و به جز چهار نام ذکرشده در گزارش هرانا، به نام‌های فاطمه نعمانی و الهام موسوی نیز اشاره کرده اند. اعتراض‌ها به بی‌آبی،‌ فقر و تبعیض نظام‌مند در خوزستان ابتدا از سوی شهروندان عرب ۲۴ تیر از مناطق عرب‌نشین آغاز شد و سپس به دیگر مناطق گسترش یافت. دامنه این خیزش به اهواز، سوسنگرد،‌ ایذه، دزفول،‌ بهبهان، ماهشهر، آبادان و … کشیده شد و در تهران و تبریز و کرمانشاه و دیگر مناطق ایران در همبستگی با آن تجمعاتی شکل گرفت. تا کنون در این اعتراض‌ها دست‌کم هشت معترض کشته شده اند.

نفرت نژادی: ۷ عضو یک خانواده کرد را در ترکیه کشتند

فاجعه دیروز رخ داده است. در روز جمعه ۳۰ ژوئیه در قونیه، واقع در ناحیه مرکزی ترکیه، به یک خانواده کُرد حمله مسلحانه کرده‌اند و هفت نفرشان را کشته‌اند و خانه‌شان را هم به آتش کشیده‌اند. این بار اول نبود که به خانواده دَدَه‌اوغلو حمله می‌شد. در تاریخ ۱۲ مه، همسایگانی که می‌گفتند «نمی‌خواهند اجازه دهند کُرد در اینجا زندگی کند» به اعضای این خانواده حمله کرده بودند. پس از این حمله خانواده کرد به پلیس شکایت می‌کنند. یکی از کسانی که دیروز کشته شده گفته بود که پلیس و دستگاه قضایی طرف مهاجمان را می‌گیرند. او گفته بود که نگران جانشان هستند. عبدالرحمن کارابولوت، وکیل خانواده، گفته است که آزاد کردن مهاجمان حمله اول به آنان احساس مصونیت داده است. او به تلویزیون Arti گفته است که حمله کاملا انگیزه‌ نژادپرستانه داشته و دادگستری و دیگر مقامات مسئول این رخداد هستند. این دومین حمله مرگبار ناشی از نفرت قومی و ملی‌گرایی افراطی است که در یک ماه اخیر در قونیه رخ می‌دهد. در روز ۲۱ ژوئیه یک دهقان کرد را در یکی از روستاهای اطراف شهر کشتند. حمله‌کنندگان گفته بودند «ما نمی‌خواهیم که کُردها اینجا باشند.» مقامات موضوع را به اختلاف بر سر چراگاه نسبت می‌دهند. خبر کشتار در قونیه بازتاب وسیعی یافته است. مقامات اقلیم کردستان در عراق کشتار نژادپرستانه را محکوم کرده‌اند.

مرغ همچنان گران و دونرخی است؛ برای مرغ دولتی باید تا ۵ ساعت در صف ماند

در حالی که زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت مرغ به حدود هر کیلو ۵۰ هزار تومان به گوش می‌رسد، رئیس اتحادیه مرغداران می‌گوید هزینه تولید هر کیلو مرغ حدود ۱۹ هزار تومان است و اگر تولید افزایش یابد، بحران مرغ فروکش خواهد کرد. با این‌حال همشهری در گزارشی ویدیویی از بازار مرغ بعد دیگری از ماجرا را نمایش داده‌است. صف‌های طویل و پرازدحامی هر روز در مقابل مراکز عرضه مرغ به قیمت دولتی شکل می‌گیرد و برای دریافت حداکثر سه مرغ به هر نفر با ثبت کدملی باید تا ۵ ساعت در انتظار ماند. مرغ در مراکز عرضه دولتی به قیمت هر کیلو ۲۵ هزار ۸۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد. در مغازه‌های عادی سطح شهر، ماجرا متفاوت است. همشهری گزارش داده است که برخی مرغ‌فروشی‌‌ها کارشان را تعطیل کرده‌اند. عرضه مرغ به صورت آزاد هم کم است و هم‌اکنون به قیمت ۳۸ تا ۳۹ هزار تومان به فروش می‌رسد. تولید‌کنندگان مرغ دو عامل قطعی برق و گرانی خوراک طیور را به عنوان دلایل اصلی وضع موجود مطرح می‌کنند. پیش‌تر گزارش‌های متعددی منتشر شده است که نشان می‌دهد واردات خوراک دام و طیور در انحصار چند نفر و شرکت است. وزارت جهاد کشاورزی همواره مدعی شده است که مشکلی در تامین خوراک دام و طیور وجود ندارد ولی هم دامداران و هم تولیدکنندگان مرغ می‌گویند که به رغم ثبت سفارش در سامانه وزارت جهاد کشاورزی، این کالا به دستشان نرسیده است و مجبورند سویا و دیگر انواع خوراک دام و طیور را به قیمت آزاد و از بازار سیاه تهیه کنند.

سیدمحمد خاتمی امیدوار است «مسئولان عالی‌رتبه» نظام چاره‌ای بیندیشند و جلوی پیاده شدن «طرح صیانت» را که مغایر با «روح قانون اساسی» است، بگیرند

رئیس جمهوری سابق و چهره کانونی اصلاح‌طلبان هم پا به میدان بحث درباره « طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» گذاشت. منتقدان این طرح را دستورنامه محدودسازی اینترنت و تجاوز به حقوق کاربران آن می‌دانند. مدافعان آن در مجلس و در میان دیگر مقامات می‌گویند می‌خواهند با این طرح در فضای مجازی هم اعمال حاکمیت شده و جلوی «فساد» گرفته شود. بحث درباره طرح بالا گرفته است. اصلاح‌طلبان و حتا برخی چهره‌های میانی هم با آن مخالف‌اند. سیدمحمد خاتمی در اظهار نظری که از جمله سایت «اعتماد» آن را منتشر کرده، نوشته است: « آنچه این روزها در مجلس گذشت و می‌گذرد علاوه بر ناسازگاریِ آن با حقوق مدنی و شهروندی و شرایط حکمرانیِ خوب، باید گفت در این وانفسای زندگی و بی‌کاری و فشارهای سنگین که بر مردم وارد آمده و موجب ناامیدی و بی‌کاری وخشم انبوهی از آنان شده است، آنچه از این تصمیم نادرست و دارای هزینه سنگین مادی و معنوی حاصل خواهد شد، نه کارساز است و نه مفید. تنها نتیجه فوری آن پوشاندن ناتوانی در یافتن و ارائه راه‌های منطقی و معقول برای بهبود بخشیدن به زندگی مردم است و موجب بیکاری انبوهی از نیروهای کارآمد و بازماندن از خدمت‌رسانی به مردم است.» رئیس دولت اصلاحات امیدوار است «مسئولان عالی‌رتبه» نظام چاره‌ای بیندیشند و جلوی پیاده شدن «طرح صیانت» را بگیرند. او نوشته است: «امیدواریم مجلس با شناخت درست واقعیت و جستجوگری برای راه‌های مناسب بهبود بخشیدن به امور و گوش فرادادن به ندای خیرخواهانه بخش قابل توجهی از مردم از این طرح که با روح قانون اساسی مغایر است و در کوتاه‌مدت حاصل آن نارضایتیِ به حقِّ مردم و خللِ بیشتر در زندگیِ تحت‌فشار آنان است و هزینه‌های بی‌فایده، بلکه پرضرر برای کشور و ملت و دولت دارد منصرف شود و مسؤولان عالی‌رتبه برای جلوگیری از افزایش فاصلهٔ میان مردم و مسئولان چاره‌ای بیندیشند.»

ضربه‌ای دیگر به ترامپ: باید پرونده مالیاتی‌اش را به کنگره ارائه کند

فشار بر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در مورد امور مالی و مالیاتی‌اش وارد مرحله تازه‌ای شده است. اکنون او مجبور است که اسناد مالیاتی‌اش را به کنگره ارائه کند. رئیسان جمهور پیشین معمولا این کار را داوطلبانه انجام می‌داده‌اند. اینک وزارت دادگستری به وزارت دارایی این دستور داده پرونده مالیاتی ترامپ، را در اختیار کنگره بگذارد. پیش از این، در اوایل ماه ژوئیه این خبر منتشر شد که علیه «سازمان ترامپ» و مدیر امور مالی آن به طور رسمی به دلیل تخلف مالیاتی اعلام جرم شده است. دادستانی نیویورک ترامپ را کلاهبردار مالیاتی دانسته است. ترامپ سرکشی به پرونده‌های امور مالی و مالیاتی‌اش را تداوم فشاری می‌داند که باعث شد انتخابات را ببازد و وکلای ترامپ تصمیم وزارت دادگستری را به چالش کشیده‌اند. عده‌ای از مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه هم این نظر را دارند. جمهوری‌خواهان کنگره تصمیم وزارت دادگستری را «سیاسی» می‌دانند و با آن مخالف‌اند. در مقابل، خانم نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، ضمن پشتیبانی از تصمیم وزارت دادگستری گفته است که این حق مردم آمریکاست که بدانند ترامپ چگونه باعث تضعیف امنیت و دموکراسی شده است.

اسرائیل ایران را عامل حمله به یک نفت‌کش در نزدیکی سواحل عمان می‌داند

در روز پنج‌شنبه ۷ مرداد / ۲۹ ژوئیه حمله‌ای به یک نفت‌کش در نزدیکی سواحل عمان صورت گرفت. حمله که به نظر نیروی دریایی آمریکا گمان می‌رود با پهپاد انجام شده، مرگبار بوده و جان دو تن از کارکنان کشتی را گرفته است، یکی بریتانیایی و دیگری رومانیایی. نفت‌کشی که به آن حمله شده، با اسم «مرسر استریت» زیر مدیریت شرکت «زودیاک» است که مالک آن اسرائیلی است. شبکه تلویزیونی العالم وابسته به ایران در یک خبر «نیروهای مقاومت سوریه» را مسئول حمله به نفت‌کش مرسر استریت دانسته است. اسرائیل ایران را عامل حمله می‌داند. یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل به «تروریسم» حکومت ایران تاخته و گفته است که «ایران تنها مشکل اسرائیل نیست، مشکل جهان است و به آزادی کشتی‌رانی و تجارت آسییب می‌زند.» برخی رسانه‌های داخلی در ایران واکنش یائیر لاپید را با زیر عنوان اتهام‌زنی اسرائیل به ایران منتشر کرده‌اند.