ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران می‌گوید که دور جدید مذاکرات احیای برجام «به زودی در وین برگزار می‌شود»

یعقوب رضازاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران مدعی شد که دور تازه مذاکرات احیای برجام به زودی برگزار می‌شود. او که به همراه اعضای کمیسیون امنیت ملی با علی باقری، رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای جلسه داشت، گفت: «طبق مباحث مطرح شده با توجه به تلاش‌های طرف‌های اروپایی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام، احتمالا در روزهای آینده دور جدید مذاکرات برگزار خواهد شد». رضازاده محل برگزای نشست احتمالی مذاکرات برجام را وین اعلام کرد اما گفت که ایران خواسته که میزبان مذاکرات باشد. مذاکرات احیای برجام از دو ماه پیش که نمایندگان ایران و ایالات متحده آمریکا به صورت غیرمستقیم در دوحه گفت‌وگو کردند، متوقف شده است. اتحادیه اروپا به تازگی پیشنهاد جدیدی را برای رسیدن به توافق میان تهران و واشنگتن به طرفین ارائه کرده است. جزئیات این طرح پیشنهادی هنوز فاش نشده اما رسانه‌های منطقه‌ای لغو بخشی از تحریم‌های ایالات متحده علیه شرکت‌های وابسته به سپاه پاسداران را یکی از مفاد آن عنوان کرده‌اند.

ماموران امنیتی هستی امیری، فعال دانشجویی را برای اجرای حکم یک سال حبس بازداشت و به زندان منتقل کردند

ماموران امنیتی هستی امیری، فعال دانشجویی را بازداشت و به زندان منتقل کرده‌اند. امیری که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی تهران است، به دلیل شرکت در مراسم روز جهانی زن در این دانشگاه و موضع گیری علیه اعدام به یک سال حبس محکوم شده بود. تشکل «دانشجویان متحد» که خبر بازداشت و انتقال به زندان این فعال دانشجویی را تأیید کرده، گزارش کرده است امیری سه‌شنبه‌ گذشته و در پی ابلاغیه‌ای بی‌سابقه مبنی بر مهلت یک‌روزه برای معرفی خود به اجرای احکام، به دادسرا مراجعه کرده‌ و به علت عدم حضور قاضی، اجرای حکم به زمان دیگری موکول شده‌بود. پس از آن، درحالی که مسئولان اجرای احکام را بابت پیگیری امور پزشکی خود، مطلع ساخته‌ و اعلام کرده‌بود که تا دوروز آینده برای اجرا مجدداً مراجعه خواهد کرد، صبح امروز با ورود مامورانی که مدعی در دست داشتن حکم جلب سیار بودند، در منزل خود بازداشت و برای اجرای حکم یک‌سال حبس به زندان اوین منتقل شد.

سخنگوی ستاد امر به معروف از برخورد خشن با زنانی که به گفته او «بدحجاب و بی‌حجاب» هستند، دفاع کرد

علی خان‌محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه به صورت تلویحی از برخورد خشن با زنانی که از نگاه جمهوری اسلامی «بدحجاب» یا «بی‌حجاب» هستند، دفاع کرد. او گفت: «اینکه در حوزه کشف حجاب فقط بر فرهنگ‌سازی تاکید کنیم اشتباه است و حتماً باید کار اجرایی در این مقوله در نظر گرفته شود». خان‌محمدی در پاسخ به پرسشی در باره نحوه برخورد ماموران گشت ارشاد با زنانی که پوشش اجباری مطابق با معیارهای حکومت جمهوری اسلامی را رعایت نمی‌کنند، گفت: «در قانون کشف حجاب به عنوان جرم تلقی شده و مجموعه انتظامی باید با کشف حجاب به عنوان جرم برخورد کند. نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که کسی قانون‌شکنی انجام بدهد و ضابطین قضایی وظیفه خود را انجام ندهند و نسبت به آن بی تفاوت باشند. ما معتقدیم که حتماً اقدامات اجرایی نیاز است.». سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر همانند دیگر مسئولان جمهوری اسلامی اعتراض به حجاب اجباری را به «دشمنان نظام» که به گفته او «پای کار آمده‌اند»، ربط داد و به تدوین طرح موسوم به «طرح جامع حجاب و عفاف» از سوی این نهاد فرادولتی اشاره کرد. به گفته خان محمدی در این طرح باید همه دستگاه‌های دولتی مشارکت کنند و «گشت ارشاد» در همه جا فعال باشد. او گفت که در این طرح وزارت ارشاد اسلامی باید مسئول حجاب هنرمندان شود تا از از آنچه که او «اشاعه بدحجابی و بی‌حجابی» خواند، جلوگیری شود. حکومت ایران در ماه‌های اخیر خشونت علیه زنانی که به حجاب اجباری معترض اند یا پوششی غیر از معیارهای حکومتی دارند را افزایش داده است.

نیروهای مرزبانی ایران در مرز هیرمند با طالبان درگیر شدند

میثم برازنده، فرماندار هیرمند در شمال سیستان و بلوچستان از «تجاوز مرزی از ناحیه طالبان به داخل خاک ایران» و درگیری میان نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی و طالبان در مرز هیرمند خبر داد. فرماندار هیرمند ظهر یکشنبه ۹ مرداد/۳۱ ژوئیه به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «لحظاتی قبل بین نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای طالبان در منطقه شغالک شهرستان هیرمند درگیری شده است و این درگیری همچنان ادامه دارد. او از اظهارنظر درباره «تلفات» درگیری خودداری کرد و گفت: «موضوع در دست بررسی است.» خبرگزاری ایرنا به نقل از خبرنگار خود نوشت دراین درگیری هیچگونه خسارت جانی متوجه نیروهای مرزی نشده است. در عین‌حال برخی از منابغ افغانستانی از کشته‌شدن یکی از نیروهای طالبان و زخمی شدن یک نفر دیگر خبر داده‌اند. خبرگزاری امنیتی تسنیم وابسته به سپاه پاسداران درباره درگیری مرزی با طالبان نوشت این درگیری بعد از تلاش برخی نیروهای طالبان برای افراشتن پرچم طالبان در منطقه‌ای که خاک افغانستان نبوده رخ داده است و گلوله‌باران نیروهای طالبان به سمت منازل حاشیه شرقی شهر دوست‌محمد به تشدید تبادل آتش انجامیده است. به ادعای تسنیم درگیری در حال حاضر خاتمه پیدا کرده است. ریشه درگیری به توافق حکومت ایران با حکومت پیشین افغانستان برای ساختن دیوار مرزی یک کیلومتر داخل خاک ایران برمی‌گردد. پس از رسیدن طالبان به قدرت، این گروه اعلام کرد که دیوار مرزی را حدفاصل مرز خود با ایران می‌داند و این فاصله یک کیلومتری بخشی از خاک افغانستان است.

یک کارگر قراردادی شرکت آب و فاضلاب لاهیجان پس از اخراج از کار خودسوزی کرد

یک کارگر قراردادی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان خودسوزی کرد. ابراهیم انصاری، دادستان عمومی و انقلاب لاهیجان بدون اینکه نام کارگری که به نشانه اعتراض اقدام به خودسوزی کرده را افشا کند، گفت: «این شخص به جهت اعتراض به تعلیق از کار از ناحیه شرکت پیمانکاری، وارد اداره مزبور شده و با ریختن بنزین به روی خود اقدام به خودسوزی کرد.» جزئیات بیشتری در باره این حادثه منتشر نشده است. تنها مدیرعامل شرکت آبفای لاهیجان به صدا و سیما گفته که پیمانکار دو ماه قبل این کارگر را به دلیل «عدم رضایت» اخراج کرده است. به گفته او این کارگر به یکی از بیمارستان‌های لاهیجان منتقل شده اما حال او وخیم است. این دومین اقدام به خودسوزی گزارش‌شده کارگران قراردادی شرکت آب و فاضلاب در ایران است. خرداد امسال نیز یک کارگر آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد در اعتراض به تأخیر در پرداخت حقوق معوقه اقدام به خودسوزی کرد. افزایش نرخ تورم و بحران معیشت همراه با تأخیر در پرداخت دستمزد کارگران قراردادی و اخراج آن‌ها در سالیان اخیر نرخ خودکشی در محیط‌های کاری را افزایش داده است. اگر در ایران هستید و به خودکشی فکر می‌کنید، پیش از هر اقدامی با یکی از شماره های زیر تماس بگیرید: اورژانس اجتماعی: ۱۲۳، اورژانس شهری: ۱۱۵، صدای مشاور: ۱۴۸۰، اورژانس روانپزشکی تهران: ۴۴۵۰۸۲۰۰.

ماموران امنیتی با شکستن در خانه هیراد پیربداقی او را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند

ماموران امنیتی حکومت ایران در روز شنبه هشتم مرداد هیراد پیربداقی، فعال مدافع حقوق کارگران در ایران را با شکستن در خانه او بازداشت کردند. پیربداقی ۱۵ آبان ۱۴۰۰ به همراه عسل محمدی بازداشت و در ۱۱ دی ماه همان سال با تودیع وثیقه از زندان بیرون آمد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران در اسفند ۱۴۰۰ این فعال مدافع حقوق کارگران را به ۴ سال و ۸ ماه حبس و دو سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد. هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به نقل از یک منبع مطلع گزارش کرده است پرونده پیربداقی در مرحله تعیین شعبه تجدیدنظر قرار داشته و او پیش از یورش ماموران امنیتی احضاریه‌ای برای حضور در دادگاه یا اجرای حکم دریافت نکرده است. به گفته این منبع مطلع، ماموران امنیتی با خشونت در خانه پیربداقی را شکستند و او را بازداشت و به بند قرنطینه زندان اوین منتقل کردند. بازداشت هیراد پیربداقی در ادامه سرکوب فعالان کارگری، مدافعان حقوق کارگران و فعالان مدنی در ایران است که در ماه‌های اخیر شدت بیشتری گرفته است.

دستیار وزیر خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد تهران آماده گفت‌وگو با لبنان برای تامین سوخت مورد نیاز این کشور است

محمدصادق فضلی، دستیار وزیر خارجه جمهوری اسلامی و و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه اعلام کرد ایران آماده است با لبنان درباره تأمین سوخت مورد نیاز این کشور گفت‌وگو کند. حساب منتسب به محمدصادق فضلی در توییتر نوشت: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از بزرگترین تولید و صادرکنندگان انرژی در منطقه، برای کمک به مردم لبنان، در کنار آنها ایستاده است. تهران آمادگی دارد میزبان لبنانی‌ها برای گفت‌وگو در خصوص تامین سوخت مورد نیاز مردم این کشور باشد». او افزود: ما هرگز دوستان خود را در روزهای سخت تنها نخواهیم گذاشت. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیشتر درباره بحران سوخت لبنان گفته بود: «آماده‌ایم سوخت ایران را رایگان برای نیروگاه‌های برق لبنان بیاوریم به شرط آن‌که دولت لبنان با این موضوع موافقت کند.» نصرالله گفته بود: «من حاضرم که از ایران سوخت وارد کنم، به شرط اینکه دولت لبنان این مسئله را بپذیرد. اما هیچ کس در لبنان جرأت انجام این کار را ندارد؛ زیرا از تحریم‌های آمریکا علیه خانواده خود می‌ترسد. امروز ممکن است شرکت‌های روسی و ایرانی آماده همکاری با لبنان باشند، ولی این جرأت در دولت وجود ندارد.» حسن نصرالله با انتقاد از دولت برای این‌که «گام‌های خود را با برادران سوری یا ایرانی یا هم‌پیمانان خود در داخل کشور هماهنگ نکرده»، مدعی شد که «ایران هیچ وقت درخواستی از او چه در لبنان و چه در منطقه نداشته است» و «ایستادن ایران در کنار دوستان و هم‌پیمانانش به این معنا نیست که بر آن‌ها کنترل دارد». حسن نصرالله در ژوئن سال ۲۰۱۶ گفته بود: «ما در مورد بودجه حزب‌الله شفاف هستیم، درآمد‌هایش، هزینه‌هایش، هرآن‌چه که خورده و نوشیده می‌شود، موشک‌ها و راکت‌هایش همه از ایران دریافت می‌شود.»