ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در حمله ناموفق طالبان به پنجشیر هشت تن از طالب‌ها کشته شدند

سخنگوی جبهه مقاومت ضد طالبان در افغانستان سه‌شنبه ۳۱ اوت/ ۹ شهریور اعلام کرد طالبان شامگاه دوشنبه به دره پنجشیر، مقر نیروهای مقاومت حمله‌ای ناموفق کرده است. براساس گزارش‌ها در درگیری مخالفان با طالبان دست کم ۸ نیروی این گروه کشته شده‌اند. فهیم دشتی، سخنگوی گروه تحت رهبری احمد مسعود در پنجشیر که «مقاومت دوم» خوانده می‌شوند در پیام ویدیویی گفت این درگیری‌ها در ورودی غربی دره پنجشیر رخ داد و طالبان می‌خواستند بخت خود را آزمایش کنند اما بخت با آن‌ها یار نبود. به گفته او در حمله طالبان که احتمالاً برای آزمایش قدرت دفاعی دره بوده هشت تن از نیروهای طالبان کشته شده و هشت تن دیگر از طالبان و دو نفر از نیروهای مقاومت زخمی شده‌اند. گروه تروریستی طالبان هنوز درباره این حمله اظهارنظر مشخصی نکرده است. نیروهای تحت رهبری احمد مسعود متشکل از شبه‌نظامیان محلی، بقایای واحدهای ارتش و نیروهای ویژه در دره پنجشیر مستقر شده‌اند. احمد مسعود خواهان مذاکره با طالبان است. با این‌حال طالبان بخش قابل توجهی از نیروهای خود را به این منطقه منتقل کرده است. همزمان با اتمام عملیات خروج نیروهای خارجی از افغانستان در روز سه‌شنبه، برخی گزارش‌ها نیز از درگیری طالبان و نیروهای مردمی در ولایت بغلان خبر داده‌اند.

آتش سوزی در یک کارگاه «ام‌دی‌اف» در کرج: سه کارگر در آتش محصور شدند، یکی از آن‌ها جان باخت

سه کارگر یک کارگاه تولیدی «ام دی اف» در بلوار کامیونداران شهرستان کرج در آتش سوزی که روز دوشنبه ۸ شهریور در این کارگاه روی داد در میان شعله‌های آتش محصور شدند. یکی از کارگران به دلیل خفگی ناشی از استنشاق دود آتش جان خود را از دست داد و دو کارگر مصدوم به بیمارستان منتقل شدند. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی (ایرنا) که خبر آتش سوزی را به نقل از فرمانده انتظامی کرج منتشر کرده، علت آتش سوزی را «نامشخص» اعلام کرد. این خبرگزاری از ذکر نام کارگاه خودداری کرده و درباره هویت کارگران قربانی نیز سکوت کرده است.

تداوم اعتصاب فراگیر کارگران پروژه‌ای نفت؛ کارگران پروژه‌ای شهرستان ایذه مقابل فرمانداری تجمع کردند

۷۳ روز از آغاز اعتصاب فراگیر کارگران پروژه‌ای نفت می‌گذرد. کارگران در برخی مناطق با پذیرش مطالباتشان از سوی پیمانکاران به سر کار بازگشته‌اند و در سایر مناطق اعتصاب ادامه دارد. کارگران پروژه‌ای شهرستان ایذه روز سه‌شنبه ۹ شهریور با تجمع مقابل فرمانداری بر ادامه اعتصاب تا رسیدن به مطالبات خود تاکید کردند. هفته گذشته کارگران پروژه‌ای ایذه برای تبادل نظر درباره مطالبات و روند اعتصاب یک مجمع عمومی برگزار کردند. اتحادیه آزاد کارگران ایران در ارتباط با تجمع امروز نوشته است تجمع مقابل فرمانداری با برنامه ریزی قبلی صورت گرفت و تصمیمات مجمع عمومی هفته گذشته کارگران است. اعتصاب کارگران پروژه‌ای صنعت نفت از ۲۹ خرداد آغاز شد و با گسترش به بیش از ۱۰۰ مرکز نفتی تداوم پیدا کرد. خواست فوری کارگران افزایش دستمزد، ۱۰ روز مرخصی در ماه و بهبود وضعیت ایمنی و بهداشتی محیط کار و کمپ‌های محل اقامت کارگران است. به‌رسمیت شناختن حق ایجاد تشکل مستقل، بازگشت به کار کارگران اخراجی، برچیدن بساط شرکت‌های پیمانکاری و قراداد مستقیم و دائم با وزارت نفت از دیگر خواست‌های کارگران هستند.

آخرین وضعیت پرونده سیلی زدن علی‌اصغر عنابستانی به سرباز راهور: شاکی اعلام گذشت کرده است

سخنگوی قوه قضاییه ایران روز سه‌شنبه ۹ شهریور ماه درباره آخرین وضعیت پرونده ضرب و جرح یک سرباز راهور توسط علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس، از «اعلام گذشت شاکی از شکایت خود» خبر داد. ذبیح‌الله خداییان در اولین نشست خبری خود گفت: «در مورد ایراد ضرب بدون آثار، حکم محکومیت در مرحله بدوی صادر شد که با اعتراض طرفین پرونده به مرجع تجدید نظر ارجاع شد. شاکی نسبت به شکایتش اعلام گذشت کرده است.» به ‌گفته خداییان، این پرونده همچنان در مرحله تجدید نظر بوده و رأی نهایی درباره آن هنوز صادر نشده است. چهارم بهمن ‌ماه ۱۳۹۹، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که واکنش‌های اعتراض‌آمیز زیادی به دنبال داشت. در این فیلم سربازی که خود را عابد اکبری معرفی می‌کند، شرح می‌دهد که پس از اینکه جلوی ورود خودروی بدون مجوز یک نماینده مجلس به خطوط ویژه اتوبوس را گرفته، این نماینده پس از درگیری لفظی به او سیلی زده است. به‌دنبال بالا گرفتن انتقادها از اقدام این نماینده مجلس، خبرگزاری فارس روز ۱۸ مرداد ‌ماه امسال به نقل از یک منبع آگاه -بدون ذکر نام- اعلام کرد که علی‌اصغر عنابستانی در دادگاه بدوی به اتهام زدن ضربه به سرباز نیروی انتظامی، به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده عنابستانی هم متقابلا از سرباز راهور به ‌دلیل توهین کلامی شکایت کرده بود.گزارش‌هایی هم از انتقال این سرباز وظیفه به بخش خشک‌شویی نیروی انتظامی و تحت فشار قرار گرفتن او منتشر شد که ممکن است دلیل رضایت دادن او باشد.

قوه قضاییه می‌گوید اتهام وکیلان بازداشت‌شده «اخلال در نظم و برخی جرایم علیه امنیت» است

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اتهام انتسابی برای وکیلان و فعالان مدنی بازداشت‌شده در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران را «اخلال در نظم و برخی جرایم علیه امنیت» اعلام کرده است. این در حالی‌ست که بازداشت شدگان صرفا برای بررسی حقوقیِ ناکارآمدی نهادهای حکومتی در زمینه بحران کرونا در کشور گرد هم آمده بوده‌ و هیچ‌گونه اقدام مجرمانه‌ای مرتکب نشده‌ بودند. ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه ۹ شهریور درباره آخرین وضعیت پرونده وکیلان بازداشت شده اعلام کرد: «پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است و حدود ۹ نفر در این پرونده به مراجع قضایی معرفی می‌شوند که چهار نفر آنها همان روز اول آزاد شدند و پنج نفر با قرار تأمین بازداشت شدند و دو نفر از آنها با قرار تأمین آزاد شدند.» به ‌گفته او، پرونده بازداشت‌شدگان در مرحله تحقیقات مقدماتی است. بازداشت گروهی شماری از وکیلان دادگستری و فعالان مدنی در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران، روز ۲۳ مرداد ماه خبرساز شد. آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری از جمله بازداشت شدگان بودند. از میان وکیلان و فعالان مدنی بازداشت شده، مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و مهدی محمودیان همچنان در بازداشت به ‌سر می‌برند.‎

به دلیل کمبود شدید مواد غذایی در سریلانکا وضعیت فوق‌العاده اعلام شد

گوتابایا راجاپاکسا رئیس جمهوری سریلانکا به دلیل کمبود مواد غذایی و کمبود ارز بانک‌های خصوصی برای تأمین مالی واردات در کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد. سریلانکا با بحران اقتصادی مواجه است و دستور مقررات اضطراری برای جلوگیری از احتکار شکر، برنج و سایر مواد غذایی ضروری صادر شده است. راجاپاکسا ارتش را برای هماهنگی در تأمین مواد اولیه غذایی به کار گرفته است. او وضعیت فوق‌العاده را با این واقعیت توجیه کرد که بانک‌های کشور دیگر نمی‌توانند واردات خارجی را تأمین کنند. به‌تازگی قیمت بسیاری از کالاها در این جزیره واقع در اقیانوس هند به شدت افزایش یافته است. وضعیت فوق‌العاده نیز به دنبال افزایش شدید قیمت شکر، برنج، پیاز و سیب‌زمینی اعلام شد. به دلیل کمبود شیرخشک، روغن، نفت سفید و گاز پخت‌و‌پز نیز صف‌های طولانی در خارج از فروشگاه‌ها شکل گرفت. اودیا گامانپیلا، وزیر انرژی سریلانکا از رانندگان خواست تا از سوخت کم استفاده کنند تا این کشور بتواند از ارز خارجی خود برای خرید داروهای ضروری و واکسن استفاده کند. این در حالی است که در سریلانکا تا دوشنبه آینده به دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا ممنوعیت رفت و آمد ۱۶ روزه اعلام شده است. سال گذشته به‌دنبال همه‌گیری کرونا رشد اقتصادی سریلانکا ۳,۶ درصد کاهش پیدا کرد. بر اساس داده‌های بانک مرکزی سریلانکا، ذخایر ارزی کشور در پایان ماه ژوئیه به ۲,۸ میلیارد دلار کاهش یافت، در حالی که در نوامبر ۲۰۱۹، ۷,۵ میلیارد دلار بود. روپیه، واحد پول سریلانکا نیز بیش از ۲۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است.

سخنگوی قوه قضاییه: هشت نفر از کارکنان آبفای اهواز با اتهامات مختلف تحت تعقیب قرار گرفته‌اند

ذبیح الله خداییان در اولین نشست خبری خود در مقام سخنگوی قوه قضاییه از تحت تعقیب قرار گرفتنِ هشت نفر از کارکنان اداره آبفا در اهواز بابت اتهامات مربوط به «فساد مالی» خبر داد و گفت به ‌دلیل ارتکاب این افراد به «تشکیل شبکه اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری» پرونده‌ای برای آنها در دادسرای عمومی وانقلاب اهواز تشکیل شده است. خداییان گفت: «حسب گزارش، سو‌ءاستفاده‌هایی در ارتباط با قرارداردهایی که شرکت آبفا با پیمانکار داشته صورت گرفته و پروژه خرید تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت آبفا و پروژه مناقصه احداث تصفیه‌خانه برای شهرهای آبادان، خرمشهر، ماهشهر، شادگان و بندر امام از جمله این موارد بوده‌اند.» پیش‌تر و در روز دهم مرداد ماه امسال عباس حسینی‌پویا، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان، از شناسایی شبکه اختلاس، رشاء و ارتشا و تحصیل مال از طریق نامشروع در شرکت آبفای این استان و بازداشت تعدادی از کارکنان این شرکت خبر داده بود. بر پایه اعلام این مقام قضایی، در جریان این پرونده پنج نفر از مدیران و کارکنان سابق و فعلی شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان و مجریان پروژه‌های مربوط به تصفیه‌خانه‌های آبادان، خرمشهر، شادگان و بندر ماهشهر تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

تغییرات اقلیمی: غذاخوری‌های دانشگاه‌های برلین گوشت را تقریباً حذف می‌کنند

۳۴ غذاخوری و کافه در چهار دانشگاه برلین، پایتخت آلمان، از اکتبر سال جاری گوشت را تقریباً از منوی غذای دانشجویان حذف می‌کنند. آنها قرار است در سال جدید تحصیلی فهرست غذایی ارائه دهند که ۶۸ درصد وگان، ۲۸ درصد گیاهخوارانه و ۲ درصد با ماهی است. تنها در چهار روز هفته یک گزینه گوشتی غذا وجود خواهد داشت. «اشتودیرندن‌‌ورک»، سازمانی که از دانشجویان دانشگاه‌های برلین حمایت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی می‌کند، اعلام کرده است رویکرد جدید به فراهم کردن غذا برای دانشجویان بر اساس تقاضاهای خود آنها است. دانشجویان بارها خواستار ارائه غذاهایی شده بودند که برای محیط زیست ضرر ندارد و به بحران اقلیمی دامن نمی‌زند. اکنون در دانشگاه‌های برلین تنها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد منوی غذاها گیاهخوارانه است. سال ۲۰۱۹، ۵,۶ میلیون دانشجو در غذاخوری‌های دانشگاه‌های برلین تغذیه کردند که ۱۳,۵ درصد آنها وگان بودند. در کل کشور آلمان، تنها ۱,۶ درصد جمعیت وگان هستند. تولید صنعتی گوشت یکی از منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای به ویژه گاز گلخانه‌ای بسیار موثر متان است. ۴۲ درصد انتشار گاز متان به کشاورزی ــ و اکثر آن به دامداری ــ بازمی‌گردد: آروغ زدن دام‌ها، مدفوع آنها و نیز کشاورزی در شالیزارها به صورت غرقابی. بنا به اعلام متخصصان سازمان ملل، کاهش انتشار متان سریع‌ترین راه کندکردن روند گرمایش زمین است هرچند کافی نیست. تولید صنعتی برای تهیه غذاهای غیرگوشتی نیز مورد نقد بخشی از دوستداران محیط زیست است. به باور بسیاری، مشکل اصلی در شیوه تولید است و مقابله با گرمایش زمین به تغییرات رادیکال ساختاری نیاز دارد، و صرف تغییر در مصرف آن را حل نمی‌کند.

واکسن‌های تقلبی #کرونا در ایران؛ چند پرونده در دادسرا‌های عمومی و انقلاب تهران و البرز تشکیل شده است

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه ۹ شهریور در جمع خبرنگاران از تشکیل دست‌کم سه پرونده مرتبط با تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی کرونا در دادسرای عمومی و انقلاب تهران خبر داد. او گفت: «در یک پرونده دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و اعتراف کرده‌اند که با تهیه و توزیع واکسن‌های تقلبی به حدود ۳۰ نفر تزریق انجام شده است. در پرونده دیگری دو نفر تحت تعقیب قرار گرفتند و در پرونده دیگر یک نفر تحت تعقیب است.» به ‌گفته خداییان، روش کار تمام این افراد هم این گونه بوده که پوکه‌های واکسن را به کمک بعضی از پرسنل مراکز درمانی تهیه می‌کرده‌اند و به ازای هر تزریق، حدود دو الی سه میلیون تومان دریافت می‌کرده‌اند. خداییان همچنین از تشکیل پرونده‌های مشابه در دادسرای عمومی و انقلاب استان البرز خبر داد و گفت: «در دادسرای عمومی و انقلاب البرز هم پرونده‌ای تشکیل شده که حدود ۴۹ نفر شاکی دارد و حدود ۴۷۰ میلیون تومان از طریق تزریق واکسن تقلبی از مردم اخذ کرده‌اند و هم اکنون پرونده‌ها در حال تحقیقات ابتدایی هستند.» این گفته‌های سخنگوی قوه قضاییه ایران در حالی‌ست که در ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی از تخلفات گسترده در زمینه واکسن‌های کرونا در کشور منتشر شده است. حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران روز شنبه ششم شهریور اعلام کرد تنها در یک مورد سرقتِ واکسن کرونا، دست‌کم ۳۰۰ واکسن به سرقت رفته است. رحیمی به جنسیت فردی که مأمور انتقال این واکسن‌ها از انبار وزارت بهداشت به مرکز واکسیناسیون بوده اشاره کرد و گفت او یک زن بوده و خودرویی که قرار بوده واکسن‌ها با آن منتقل شود هم یک خودروی کرایه‌ای بوده است. خبرگزاری صدا و سیما هم روز ۱۰ اردیبهشت از برکناری رئیس بیمارستان مدرس تهران به علت «تخلف در توزیع واکسن کرونا» خبر داده بود.‎

حجم آب دریاچه ارومیه ۴۰ درصد کاهش یافته است

با وجود تبلیغات وسیع هشت سال اخیر دولت در مورد پیشرفت در احیای دریاچه ارومیه خبرها همچنان حاکی از وضعیت ناگوار این دریاچه است. حجت جباری، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی سه‌شنبه ۹ شهریور به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفت: «حجم آب دریاچه ارومیه نسبت به پارسال که نزدیک به پنج میلیارد مترمکعب ارزیابی شده بود هم اینک ۴۰ درصد کاهش یافته است.» سطح تراز دریاچه ارومیه در حال حاضر یک‌هزار و ۲۷۰ متر و ۷۴ سانتی‌متر از سطح آب‌های آزاد است که ۱۰۰ سانتی‌متر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. جباری افزود وسعت دریاچه ارومیه نیز از سه هزار و ۶۰۷ کیلومتر در سال گذشته به دو هزار و ۲۷۳ کیلومتر رسیده و یک‌هزار و ۳۳۴ کیلومتر کاهش یافته است. به‌گفته معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، امسال به دلیل کاهش بارش‌ها و روان‌آب‌ها، تأمین حق‌آبه دریاچه ارومیه با مشکل روبه‌رو شده است. میزان بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به بلندمدت ۱۸ درصد و سال گذشته ۲۲ درصد کاهش دارد که حیات دریاچه را به مخاطره انداخته است. دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد. بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شده بود. با روی کار آمدن دولت روحانی، احیای دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفت و با این حال توفیقی حاصل نشد.

۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر از درگذشتگان بر اثر کرونا در بهشت زهرا دفن شده‌اند

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران سه‌شنبه ۹ شهریور اعلام کرد که ۴۱ هزار و ۵۹۱ نفر از درگذشتگان بر اثر کرونا، یعنی حدود ۴۰ درصد متوفیان بر اثر ابتلا به کرونا در کل کشور در بهشت زهرا دفن شده‌اند. خال افزود از این تعداد ۲۴ هزار و ۸۳۸ نفر مرد و ۱۶ هزار ۷۵۳ نفر زن بوده‌اند. همچنین کار غسل ۱۲ هزار و ۲۱۲ متوفی نیز در بهشت زهرا انجام، و به نقاط مختلف و مرزهای کشور منتقل شدند. سعید خال گفت: «در ۱۹ ماه اخیر سازمان بهشت زهرا شرایط سختی را تحمل کرد.» وضعیت بیماری کرونا در ایران وخیم است و در ماه‌های اخیر شمار جان‌باختگان بر اثر این ویروس افزایش شدیدی یافته است. بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت جمهوری اسلامی که روز گذشته دوشنبه ۸ شهریور منتشر شد، در یک شبانه‌روز ۶۶۹ بیمار کرونا در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین از یکشنبه ۷ شهریور تا دوشنبه ۸ شهریور ۳۳ هزار و ۷۸۰ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شد. نزدیک به دو هفته پیش مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران از افزایش «شیفت کاری» کارکنان این سازمان به‌دلیل بیشتر شدن آمار مرگ ناشی از همه‌گیری کرونا خبر داده و گفته بود: «سخت‌ترین دوران خود را سپری می‌کنیم و کارکنان این سازمان بین دو تا سه شیفت مشغول کار هستند.»