ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نخستین قطار تهران ــ کربلا راه‌اندازی شد

وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران از آغاز حرکت نخستین قطار تهران ـ کربلا از صبح امروز چهارشنبه ۹ شهریور خبر داد. وزارت راه در بیانیه‌ای افزود، حرکت این قطار به صورت یک رام در هفته خواهد بود. این قطار پس از حرکت در تهران و مسافرگیری در قم وارد شلمچه خواهد شد، پس از آن مسافران مسیر شلمچه تا بصره را با اتوبوس طی می‌کنند و از بصره بار دیگر با قطار وارد شلمچه خواهند شد. حرکت قطار تهران ـ کربلا قرار بود روز گذشته انجام شود اما به دلیل حوادث امنیتی در بغداد به تعویق افتاد.

وزیر دفاع آمریکا در اولین سالگرد خروج از افغانستان: کار ما در مبارزه با تروریسم تمام نشده است

در نخستین سالگرد خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، لوید آستین، وزیر دفاع این کشور از جنگ ۲۰ ساله در افغانستان دفاع کرد و گفت مبارزه آمریکا با تروریسم هنوز پایان نیافته است. آستین در یادداشتی خطاب به پرسنل وزارت دفاع آمریکا نوشت ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ به افغانستان رفت تا در پاسخ به حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، در دفاع از خود «جنگی ضروری» به‌راه اندازد. او افزود از آن زمان تاکنون با دفاع از شهروندان آمریکایی در برابر تهدیدهای تروریستی، «هیچ دشمنی نتوانسته است چنین حمله‌ای را به سرزمین ما انجام دهد». آستین نوشت: «با این حال، ما می‌دانیم که این کار انجام نشده است. ما باید تمرکز بی‌امان خود را بر تروریسم حفظ کنیم.» وزیر دفاع آمریکا همچنین از نظامیان این کشور که در افغانستان جنگیدند، قدردانی کرد. لوید آستین روز گذشته نیز در مراسمی در ایالت‌ فلوریدای آمریکا گفته بود: «ما و متحدان ناتو برای این به افغانستان رفته بودیم، تا افغان‌ها آینده بهتری داشته باشند». سال گذشته در ۹ شهریور / ۳۱ اوت، دو هفته پس از سقوط دولت افغانستان و به‌دست گرفتن قدرت توسط طالبان، آخرین سرباز آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرد. طالبان این روز را «پیروزی بزرگ» خوانده و تعطیل عمومی اعلام کرده‌اند. این گروه امروز (چهارشنبه، ۹ شهریور) در شماری از ولایت‌ها از جمله در پایگاه بگرام در پروان از خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان تجلیل کرد.

۳۰ تا ۴۰ درصد بنگاه‌های صنعتی پروانه‌دار تعطیل شده‌اند

عباس جبالبارزی، نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران با اشاره به تعطیلی واحدهای تولیدی به دلیل عدم تأمین مواد اولیه، گفت: «گفته می‌شود بین ۳۰-۴۰ درصد بنگاه‌های صنعتی که پروانه بهره‌برداری دارند، تعطیل بوده و فعالیتی ندارند.» او افزود: «این میزان با مراجعه و مشاهده شهرک‌های صنعتی، معقول است.» به‌گفته جبالبارزی، تنها ۲۰-۳۰ درصد واحدها با ظرفیت بالای ۵۰ درصد فعالیت می‌کنند و کارخانه‌ها حدود دو ماه در سال توانایی انجام فعالیت ندارند. او تأمین مواد اولیه را یکی از مشکلات اصلی دانست و گفت تغییرات و نوسانات نرخ ارز، بر روی تأمین مواد اولیه تأثیر دارد. همچنین مشکل برق و گاز از مشکلات اصلی صنایع است و نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران می‌گوید «از سال ۹۷ به این سو، مصرف ما از تولیدمان بیشتر است». عباس جبالبارزی در انتها افزود در حال حاضر رتبه کسب‌وکار ایران در دنیا ۱۲۷ است و ترکیه رتبه ۳۳ را به خود اختصاص داده «در نتیجه امکان رقابت وجود ندارد».

یک کارگر سیم‌بان در کرمانشاه بر اثر برق‌گرفتگی جان خود را از دست داد

بنا بر گزارش خبرگزاری رکنا چهارشنبه ۹ شهریور، یک کارگر سیم‌بان شرکت توزیع برق کرمانشاه حین انجام کار بر اثر برق‌گرفتگی در ارتفاع تیرک جان خود را از دست داد. رکنا نام این کارگر را حسین الفتی، سیم‌بان جوان و از نیروهای شرکت پیمانکار شرکت توزیع برق کرمانشاه اعلام کرده است. به گفته فعالان کارگری در شرکت توزیع برق کرمانشاه، حسین الفتی به همراه یک نفر دیگر، در روزهای گذشته به دنبال رفع اتصالی در بخش سر فیروزآباد ماهیدشت بودند که به دلایل نامعلومی الفتی دچار حادثه می‌شود. ایران یکی از حادثه‌خیزترین نقاط برای کارگران به شمار می‌رود. بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سالانه ۸۰۰ نفر در بیش از ۱۳ هزار حادثه کاری جانشان را از دست می‌دهند. سازمان پزشکی قانونی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۸ هزار حادثه کاری ثبت کرده اما آمار کارگرانی که بر اثر حوادث کاری جانشان را از دست دادند، اعلام نکرده است.

برای چهارمین بار قرار بازداشت رضا شهابی، فعال کارگری تمدید شد

سه‌شنبه ۸ شهریور، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه از تمدید قرار بازداشت رضا شهابی، فعال کارگری برای چهارمین بار طی دوران بازداشت خبر داد. این تمدید قرار بازداشت در حالی به رضا شهابی ابلاغ شده که ۱۹ روز از پایان قرار بازداشت سه ماهه او می‌گذرد و بازجویی از این فعال کارگری پایان یافته است. رضا شهابی، فعال کارگری و از اعضای هیأت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد بیش از ۱۱۰ روز است که در بند وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین کماکان در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. ادامه بازداشت رضا شهابی در حالی صورت گرفته که این فعال کارگری دچار مشکلات جسمانی جدی و متعددی است. پیش‌تر یک منبع آگاه از وضعیت رضا شهابی به هرانا، ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، گفته بود: «رضا شهابی علی‌رغم تعدد بیماری‌های جسمانی از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است. او در ناحیه گردن و سمت چپ بدنش درد شدیدی را تحمل می‌کند و نیاز مبرم به گردن‌بند طبی دارد. آقای شهابی که به بیماری قند و فشار خون نیز مبتلاست، سردردهای مزمنی را از این بابت متحمل می‌شود.» پیش از بازداشت این فعال سندیکایی به دلیل مشکلات کلیوی چندین عمل جراحی انجام داده بود. این فعال کارگری بازداشتی، طی مدت زمان بازداشت به دلیل اعتصاب غذای پیشین خود، دچار کاهش وزن شدید و ضعف جسمانی شده است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی دارد. دوشنبه ۲۳ خرداد سال جاری رضا شهابی در اعتراض به تداوم بازجویی و بازداشت در بند ۲۰۹ اعلام اعتصاب غذا کرد. او روز یک‌شنبه دوم مرداد ۱۴۰۱، به اعتصاب غذای خود پایان داد.