ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#یونسکو #بندرعباس را به‌عنوان شهر صنایع دستی و هنرهای مردمی و #سنندج را به‌عنوان شهر موسیقی ثبت کرد

#یونسکو ۶۶ شهر جهان را به‌عنوان شهرهای خلاق ثبت کرد که در میان آن‌ها #بندرعباس به‌عنوان شهر خلاق در صنایع دستی و هنرهای مردمی و #سنندج به‌عنوان شهر خلاق در زمینه موسیقی ثبت جهانی شده‌اند. پیش از این شهر‌های اصفهان به‌عنوان شهر خلاق صنایع دستی و رشت به‌عنوان شهر خلاق غذا در یونسکو ثبت جهانی شده بودند. آدری آزولای، مدیرکل یونسکو در معرفی این شهرها گفت: «در سراسر جهان، این شهرها، هر کدام به روش خاص خود، فرهنگ را نه به‌عنوان ابزاری جانبی که به‌عنوان ستون استراتژیک خود قرار داده‌اند. این یک تعهد نوآورانه سیاسی و اجتماعی و نشانه‌ای روشن به نسل‌های جوان است.»

برایان هوک: جمهوری اسلامی ایران ۱۶ میلیارد دلار خرج «شبه‌نظامیانش» در عراق و سوریه کرده است

برایان هوک، مسئول «کارگروه ایران در وزارت امور خارجه آمریکا» پنج‌شنبه ۹ آبان / ۳۱ اکتبربه شبکه سعودی العربیه گفت: «ایران ۱۶ میلیارد دلار خرج شبه‌نظامیانش در عراق و سوریه کرده است». هوک درباره این ادعا توضیح بیشتری نداد. در همین رابطه و به‌دنبال سفر استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به خاورمیانه، این وزارتخانه روز گذشته، چهارشنبه ۸ آبان / ۳۰ اکتبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی ۲۵ شرکت، بانک و شخصیت مرتبط با حمایت مالی جمهوری اسلامی از شبکه‌های شبه‌نظامی را تحریم کردند. این کشورها عضو «مرکز هدف‌گیری تأمین مالی تروریستی» (TFTC) هستند. این مرکز در ریاض است و ایالات متحده و کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس در آن عضویت دارند.ایالات متحده آمریکا نیز پیش‌تر تمام این ۲۵ نهاد و فرد را تحریم کرده بود. به گفته خزانه‌داری آمریکا، ۲۱ مورد از اهداف تحریم‌شده شبکه‌ای گسترده از کسب‌و‌کارهایی هستند که به تأمین مالی «نیروی مقاوت بسیج» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک می‌کنند.

#داعش مرگ ابوبکر بغدادی را تایید و نام جانشین او را اعلام کرد

گروه «دولت اسلامی» (داعش)‌ نام جانشین ابوبکر بغدادی، رهبر پیشین خود را اعلام کرد. این گروه پنج‌شنبه ۹ آبان / ۳۱ اکتبر با انتشار یک پیام صوتی همچنین مرگ ابوبکر بغدادی و ابوالحسن مهاجر، سخنگوی گروه را تایید کرد. این پیام صوتی به ابوحمزه القریشی سخنگوی جدید داعش نسبت داده می‌شود. او در این پیام ابوابراهیم الهاشمی القریشی را به‌عنوان رهبر جدید داعش معرفی می‌کند. عملیات نیروهای آمریکایی شامگاه شنبه گذشته منجر به کشته شدن ابوبکر بغدادی سرکرده داعش و همچنین ابوالحسن مهاجر، سخنگوی این گروه شد. نیوزویک به نقل از منابعی گزارش داده بود که عبدالله قرداش معروف به «حاجی عبدالله العفری» در مرداد / اوت سال جاری به عنوان جانشین ابوبکر بغدادی انتخاب شده بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۷ آبان / ۲۹ اکتبر بدون بردن نام اعلام کرد که نیروهای این کشور شخصی را کشته‌اند را که قرار بوده جانشین ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش شود.

رئیس جمهوری #عراق: #عادل‌_عبدالمهدی به صورت مشروط با کناره‌گیری از قدرت موافقت کرده است

به‌دنبال تداوم اعتراضات خونین در عراق، برهم صالح، رئیس جمهوری این کشور پنج‌شنبه ۳۱ اکتبر/۹ آبان از موافقت مشروط عادل‌ عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق با کناره‌گیری از قدرت خبر داد. به گزارش خبرگزاری رویترز صالح در یک کنفرانس خبری اعلام کرد عبدالمهدی تنها در صورتی جای خود را به دیگری می‌دهد که کناره‌گیری او به ایجاد یک خلا قدرت منجر نشود. او همچنین قول برگزاری یک انتخابات پیش از موعد را داد اما آن‌را به پس از «اصلاحات در نظام انتخاباتی عراق و گفتگوی ملی برای بهبود مسئله حاکمیت در این کشور» موکول کرد. پارلمان عراق پیشتر تصویب کرد که کمیته‌ای برای تغییر قانون اساسی برای تأمین خواسته‌های معترضان تشکیل شود. نمایندگان همچنین به لغو تمامی امتیازات ویژه رئیسان قوه مجریه، مقننه و قضائیه، نمایندگان پارلمان، وزیران و مسئولان عالی‌رتبه رأی دادند. مقتدی صدر،‌ رهبر بزرگترین ائتلاف پارلمان و هادی العامری، رهبر دومین ائتلاف بزرگ پارلمان خواهان استعفای عبدالمهدی شده بودند.

#محمد_حبیبی، معلم و فعال صنفی زندانی ممنوع‌الملاقات است

محمد حبیبی #فعال_صنفی_فرهنگیان و معلم زندانی ممنوع‌الملاقات شده است. مسئولان زندان اوین روز چهارشنبه هشتم آبان به خانواده او که از راه دور برای ملاقات رفته بودند، اجازه ملاقات نداده و گفته‌اند که او ممنوع‌الملاقات است. کانال‌های صنفی معلمان نوشته‌اند این ممنوعیت به احتمال زیاد ناشی از اقدام اعتراضی است که محمد حبیبی به همراه چند تن دیگر از زندانیان سیاسی در ارتباط با وضعیت نامساعد زندان و زندانیان آغاز کرده‌اند. کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی نیز در این رابطه نوشته است #محمد_حبیبی به همراه #فرهاد_میثمی یکی دیگر از زندانیان از ۱۷ مهر در اعتراض به «کاهش ملاقات‌های حضوری تمامی زندانیان سیاسی، حذف روز اختصاصی ملاقات مادران زندانی با کودکانشان، ممنوعیت دریافت کتاب و نشریات مجاز و محدودیت تماس تلفنی» در آمارگیری روزانه از زندانیان شرکت نمی‌کنند. به نوشته کمپین، مسئولان زندان در دو هفته اخیر از این دو زندانی خواسته‌اند به اعتراض خود پایان دهند اما اعتراض آن‌ها ادامه دارد. محمد حبیبی آخرین بار در تجمع اردیبهشت ماه ۹۷ معلمان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت و دستگیر شد. او به جرم شرکت در فعالیت‌های صنفی معلمان به ۱۰ سال و نیم سال زندان محکوم شده است. علاوه بر محمد حبیبی تعدادی دیگر از فعالان صنفی معلمان از جمله محمود بهشتی لنگرودی و اسماعیل عبدی هم در زندان به سر می‌برند.

پنج کارگر در #حوادث_ناشی_از_کار جان باختند

در دو حادثه جداگانه کار در #ذوب_آهن_هرسین در استان کرمانشاه، و یک روستا در شبستر پنج کارگر کشته و دو کارگر زخمی شدند. حادثه مجتمع ذوب آهن هرسین شامگاه چهارشنبه هشتم آبان روی داد که طی آن انفجار در کارگاه جمع‌آوری ضایعات این مجتمع به مرگ یک کارگر و مصدوم شدن دو کارگر دیگر انجامید. همت‌علی شکری، فرمانده انتظامی هرسین در این باره گفته است یکی از کارگران به علت شدت جراحات جان باخته و دو کارگر مصدوم در مرکز درمانی بستری هستند. حادثه دوم در یکی از روستاهای شهرستان شبستر در آذربایجان شرقی هنگامی رخ داد که چهار کارگر در حال احیای یک قنات قدیمی بودند. آن‌ها در اثر ریزش دیواره‌های آن زیر آوار ماندند و جان باختند. پایگاه خبری پلیس که این خبر را پنجشنبه ۹ آبان منتشر کرده، زمان وقوع حادثه را اعلام نکرده است. این خبرگزاری به نقل از سیاوش علیفام، فرمانده انتظامی شبستر نوشته است دو تن از کارگران مدفون‌شده از زیر آوار نجات یافته‌اند و تلاش برای بیرون آوردن جسد دو کارگر دیگر ادامه دارد.

اعتراض ۳۰۰ #کارگر_جایگاه‌های_سوخت به انتقال اجباری

بیش از ۳۰۰ #کارگر_جایگاه‌های_سوخت که در نقاط مختلف کشور سکونت دارند به #انتقال_اجباری به جنوب کشور معترضند. سال ۹۵ و در پی واگذاری جایگاه‌های سوخت به بخش خصوصی حدود هزار کارگر بیکار شدند. حدود ۷۰۰ تن از این کارگران در پروسه به کار بازگشته و در پست‌های دیگر به کار مشغول شده‌اند اما حدود ۳۱۸ تن هنوز بیکارند. کارگران گفته‌اند قرار است برای کار به جنوب کشور فرستاده شوند. ایلنا به نقل از کارگران معترض نوشته است: «سوال همکاران ما این است که آیا ما باید تاوان سیاست‌های واگذاری به بخش خصوصی را پس بدهیم؟ ما که جوانی‌مان را در شرکت گذاشتیم و با ۲۰ سال سابقه کار بیکار شدیم، حالا که پا به میانسالی گذاشته‌ایم، در این سن و سال باید همه زندگی را رها کنیم و از شمال کشور، غرب کشور و شرق کشور، کوله بارمان را ببندیم و بدون خانواده، این همه راه را تا جنوب کشور طی کنیم تا شرمنده خانواده خود نباشیم؟»

رئیس #قوه_قضائیه در دیدار از #ماشین_‌سازی_تبریز: با رفع #فساد از این کارخانه کارگران تلاش مضاعف کنند

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران در سفر خود به آذربایجان شرقی پنج‌شنبه ۹ آبان از کارخانه ماشین‌سازی تبریز که یک سال پیش مدیرعامل آن به اتهام فساد اقتصادی دستگیر شد، بازدید کرد. رئیسی به کارگران این کارخانه گفت : «هرجا فساد وجود داشته باشد تولید کم‌رونق و یا تعطیل خواهد شد و هر جا که مبارزه با فساد صورت گرفت چرخ‌های تولید پرحرکت‌تر و پررونق‌تر می‌شود.» او از کارگران ماشین‌سازی تبریز خواست که «تلاش مضاعف» داشته باشند و ابراز امیدواری کرد که با رفع مشکل کارخانه ماشین‌سازی تبریز روز به روز تولید این کارخانه افزایش یابد. کارخانه ماشین‌سازی تبریز با حدود ۵۰ سال قدمت یکی از نخستین واحدهای صنعتی مادر در ایران است. سازمان خصوصی‌سازی ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ این کارخانه را به بهای ۶۸۸ میلیارد تومان به قربانعلی فرخ‌زاد فروخت. قربانعلی فرخ‌زاد اما در همان سال متهم شد که از طریق واردات ورق استیل و اقلام دیگر به مبلغ ۴۴۶ میلیون و ۳۳۲ هزار دلار ارز دولتی دریافت کرده و با جعل اسناد در بازار آزاد به فروش رسانده است. این فرد سپس دستگیر و در تاریخ ۱۱ دی‌ماه ۹۷ به اتهام اخلال ارزی اولین جلسه محاکمه‌اش برگزار شد. کارخانه ماشین‌سازی تبریز پس از ۱۴ ماه تجربه بخش خصوصی ۱۳ تیرماه سال جاری به صندوق بازنشستگان فولاد بازگشت. رئیسی به کارگران گفت با برخورد دستگاه قضایی و پیگیری مسئولان و مدیران، مشکل کارخانه ماشین‌سازی حل شد.

سخنگوی وزارت خارجه: شرایط به همین شکل پیش برود، گام چهارم کاهش #تعهدات_برجامی را برمی‌داریم

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره ادامه کاهش تعهدات برجامی گفت: «تلاش اروپایی‌ها در راستای انجام تعهدات خود به نتیجه ملموسی نرسیده است بنابراین اگر شرایط به همین منوال پیش رود، گام چهارم را برمی‌داریم». او افزود: مسیر دیپلماسی باز است و باز هم بوده است و یکسری اقدامات و تحرکاتی در این زمینه جریان دارد. اروپایی‌ها و به‌ویژه فرانسوی‌ها هنوز دارند تلاش می‌کنند اقداماتی را در راستای انجام تعهدات خود انجام دهند اما تاکنون این تلاش‌ها به نتیجه ملموسی نرسیده است». به‌گفته موسوی، کمیته‌ای در شورای عالی امنیت ملی در حال طراحی گام چهارم است. جمهوری اسلامی در سه گام تعهدات برجامی خود را کاهش داد. گام نخست عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳,۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده بود که ۱۸ اردیبهشت / ۸ مه اعلام شد. گام دوم نیز افزایش سطح غنی‌سازی از ۳,۶۷ درصد بود که ۱۶ تیر / ۷ ژوئیه اجرا شد. ایران ۱۶ شهریور / ۷ سپتامبر به‌صورت رسمی اعلام کرد گام سوم کاهش تعهدات برجامی را با فعالیت ۲۰ سانتریفیوژ آی‌آر۶ آغاز می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گام سوم ایران را تأیید کرد.

آتش‌سوزی قطار در پاکستان دست‌کم ۶۵ کشته بر جای گذاشت

صبح پنج‌شنبه ۹ آبان / ۳۱ اکتبر در پاکستان قطار کراچی به راولپندی آتش گرفت و دست‌کم ۶۵ نفر کشته شدند. سخنگوی وزارت بهداشت استان پنجاب پاکستان گفت بیش از ۴۰ مسافر نیز زخمی شدند. به‌گفته دولت، انفجار کپسول گازِ مسافرانی که بدون اجازه صبحانه خود را آماده می‌کردند علت آتش‌سوزی قطار بود. دست‌کم سه واگن قطار آتش گرفتند. شیخ رشید احمد، وزیر راه‌آهن پاکستان گفت: «استفاده از اجاق گاز در سفرهای طولانی یک مشکل شایع است. زیرساخت‌های ریلی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در وضعیت ناگواری قرار دارند».

#توییتر تبلیغات با محتوای سیاسی را منع کرد

توییتر اعلام کرد که دیگر هیچ تبلیغات سیاسی را منتشر نخواهد کرد. این شرکت می گوید، پیام‌های سیاسی باید در دسترس باشند و نه این‌که خریداری شوند. جک دورسی، رئیس توییتر گفت که تبلیغات سیاسی پولی در شبکه‌های آنلاین خطرات قابل توجهی را بر روند تفکر در عرصه سیاست وارد می‌کنند. دورسی در این‌باره به انتشار اطلاعات غلطِ تأیید نشده و به اصطلاح «جعلیات» و تحریف محتوای ویدئویی اشاره کرد. بدین ترتیب توییتر از فیس‌بوک که همچنان به انتشار تبلیغات سیاسی اجازه می‌دهد، فاصله می‌گیرد. فیس‌بوک به‌تازگی اعلام کرد که صحت و درستی تبلیغات سیاسی و تبلیغات انتخاباتی را مورد بررسی قرار نمی‌دهد.

#اعظم_طالقانی درگذشت

اعظم طالقانی، از فعالان ملی ـ مذهبی، نماینده نخستین دوره مجلس شورای اسلامی و دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی، شامگاه چهارشنبه ۸ آبان بر اثر عارضه مغزی در سن ۷۶ سالگی درگذشت. او از یک هفته پیش در بیمارستان پارس تهران بستری بود. اعظم طالقانی دختر آیت‌الله محمود طالقانی، عضو جبهه ملی دوم و از بنیانگذاران نهضت آزادی ایران بود و چند بار کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ایران شد اما شورای نگهبان هر بار صلاحیت او را رد کرد. دلیل رد صلاحیت‌های او این بود که شورای نگهبان براساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی زنان را به‌عنوان «رجل سیاسی» نمی‌شناسد و زنان نمی‌توانند رئیس‌جمهوری شوند. اعظم طالقانی همچنین صاحب امتیاز مجله اصلاح‌طلب «پیام هاجر» که درباره زنان منتشر می‌شد بود. این نشریه بعد توقیف شد.