نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی #وزارت_بهداشت: در هفته‌های آینده #واکسن_کرونا ساخت ایران را بر روی انسان تست می‌کنیم

سخنگوی وزارت بهداشت خبر داد که ایران در هفته‌های آینده واکسن ایرانی کرونا را بر روی انسان تست می‌کند. به گزارش خبرگزاری حکومتی «تسنیم»، سیما سادات لاری در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نتایج تلاش‌های ایران برای تولید واکسن کرونا گفت: «در زمینه واکسن کرونا تولید داخل امیدواریم که بر‌اساس اعلام وزیر بهداشت در هفته‌های آینده به‌سمت آزمایش انسانی واکسن کرونا برویم.» سعید نمکی وزیر بهداشت ایران ۲۱ مهر اعلام کرده بود که ایران مراحل ساخت واکسن کرونا را تا مرحله آزمایش روی نمونه حیوانی و میمون انجام داده و «نتایج خوبی» گرفته است. او گفته بود تا سه هفته دیگر آزمایش بر روی انسان بر اساس استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان غذا و دارو آغاز می‌شود. ورود به مرحله تست بالینی واکسن کرونا بر روی انسان شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد. تنها در صورت تضمین ایمنی و موثربودن واکسن در مرحله تست‌های پیشابالینی بر حیوانات، تست‌های بالینی بر روی انسان ممکن است. با این حال عدم شفافیت برخی شرکت‌های دارویی دولتی از جمله در روسیه و چین درباره شیوه انجام تست و میزان رعایت استانداردهای علمی، موجب شده که تردید‌های زیادی درباره امنیت واکسن‌های وعده‌داده شده از سوی آنها ابراز شود. واکسن‌های انسانی بر اساس استانداردهای علمی بین‌المللی باید سه مرحله تست بالینی را سپری کنند تا از ایمنی و تاثیرگذاری آن‌ها اطمینان حاصل شود. مرحله اول بالینی بر روی ۳۰ تا ۵۰ فرد سالم آزمایش انجام می‌شود، در مرحله دوم جامعه آماری چند صد نفره است و مرحله سوم می‌تواند بر روی هزاران نفر تست شود. در حال حاضر ۱۰ شرکت دارویی برتر در جهان در مراحل بالینی تولید واکسن هستند. چهار شرکت فایزر، مدرنا، آستارازنیکا و جانسون اند جانسون در این زمینه پیشرو هستند و به مراحل پایانی تست بالینی رسیده‌اند.

استان #یزد: به اوج رسیدن بروز موارد جدید ابتلا به #کرونا در ۱۰ روز اخیر

معاون وزیر بهداشت ایران در برنامه زنده رصد صدا و سیمای یزد با اشاره به این که یزد بیشترین میزان ابتلا به کرونا در ۱۰ روز اخیر را داشته است، گفت: «افزایش آمار ابتلای کرونا در استان یزد ناشی از فرهنگ رفت و آمد و دورهمی‌های خانوادگی است که اگر این وضعیت کنترل نشود، شاهد افزایش مرگ و میر در استان یزد خواهیم بود.» ایرج حریرچی گفته میزان بروز موارد جدید ابتلا به کرونا در ۱۰ روز اخیر در استان یزد به اوج خود رسیده، میزان موارد بستری در استان یزد تقریبا به خط عمودی رسیده که این مساله به شدت خطرناک است. او افزایش آمار ابتلای کرونا در استان یزد را ناشی از فرهنگ رفت و آمد و دورهمی‌های خانوادگی دانسته و گفته که اگر این وضعیت کنترل نشود شاهد افزایش مرگ و میر در استان یزد خواهیم بود. به گفته حریرچی استفاده از ماسک توسط شهروندان این استان بسیار کاهش پیدا کرده و به حدود ۴۲ درصد رسیده است.

دبیر کل خانه پرستار: تعداد پرستاران برای مقابله با #کرونا کافی نیست

محمد شریفی مقدم، دبیر کل خانه پرستار ایران روز شنبه ۱۰ آبان از ناکافی بودن تعداد پرستاران در بیمارستان‌های سراسر کشور خبر داده و اعلام کرده تاکنون ۶۰ پرستار بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و شش هزار پرستار دیگر در مرخصی استعلاجی به‌سر می‌برند. به‌نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، شریفی مقدم با تأکید بر اینکه سالانه سه هزار پرستار بازنشسته می شوند و کشور در حال حاضر با #کمبود_پرستار مواجه است، گفت: «یکی از مهم‌ترین مباحثی که بارها مطرح کرده‌ایم و نسبت به آن هشدار داده‌ام، کمبود پرستار است. متاسفانه در سال‌های گذشته برای جذب نیروی پرستاری همکاری صورت نگرفت و برای چند سال متمادی استخدام به صفر رسید؛ در حالی که سالانه سه هزار پرستار بازنشسته می‌شوند.» او با برشمردن دلایل کمبود پرستار در کشور گفته: «در حال حاضر هزاران پرستار در مرخصی استعلاجی هستند و هزاران پرستار دیگر هم کار خود را ترک کرده‌اند. یکسری از پرستاران هم با وجود اینکه درمان شده‌اند، به دلیل باقی ماندن آثار حمله کرونا به ریه و اندام‌های دیگرشان، توان کار کردن ندارند. اینها به کنار، هزاران پرستار مهاجرت کرده‌اند.» آرمین زارعیان، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران اما پیش‌تر و در اواخر مهرماه گفته بود که از زمان شیوع کرونا در سراسر جهان، بیش از هزار پرستار از ایران به کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا مهاجرت کرده‌اند. او همچنین گفته بود: « وضعیت کادر درمانی و به‌ویژه پرستاران در هشت ماه گذشته به سمت فرسایشی شدن رفته و بسیاری از آنها مدتهاست که خانواده خود را ندیده‌،‌ عروسی خود را لغو کرده و در محل کار خود مانده‌اند.» به‌گفته زارعیان، عدم دریافت به موقع و دقیق پاداش کرونا، معوقات حقوق پرستاران، بی تدبیری در زمینه حفظ منابع انسانی، عدم جذب نیروهای ۸۹ روزه از عمده‌ترین‌ترین دلایل مهاجرت پرستاران از ایران به کشورهای دیگر است.