نوروزتان پیروز

ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۹ زندانی سیاسی بند هشت اوین: بی‌توجهی مسئولان به خواسته‌های زندانیان به شکنجه سفید تبدیل شده است

۱۹ زندانی سیاسی در زندان اوین در نامه‌ای سرگشاده «بی توجهی مستمر مسئولان به خواسته‌های برحق زندانیان» را «شکنجه سفید» توصیف کرده‌اند که «بر روان زندانی ضربه زده» و «بالاخره حادثه آفریده است». در این نامه با اشاره به‌به اقدام به خودسوزی مهدی دارینی در زندان اوین آمده است: وقتی ضابطان امنیتی با این زندانی و بسیاری دیگر، برخوردهای تند و تحقیر آمیز می کنند، وقتی این نیروهای اطلاعاتی و مسئولان قضایی، حقوق متهم و محکوم را به طور ساختاری ضایع می‌کنند، وقتی نماینده دادستان در زندان به جای ستاندنِ داد، خاصیتی به جز تحریک زندانی سیاسی و ایجاد تشنج ندارد، وقتی رئیس قوه قضاییه فقط در حرف از گستردگی اختیارات امنیتی‌ها انتقاد می‌کند ولی در عمل، زندانی هر روز می بیند که تمام تکلیف زندگی او و حتی یک مرخصی چند روزه را همین بازجویان تعیین می‌کنند، وقتی زندانیان سیاسی شاهد اجرای حکم خودسرانه آیین‌نامه اجرایی خودِ سازمان زندان‌ها هستند و بالاخره وقتی بسیاری از زندانبانان و حتی اکثر مدیران رده بالای آن مجبورند فرامین عناصر امنیتی را اجرا کنند، آیا به ستوه آمدن و واکنش اعتراضی امری دور از انتظار است؟» نویسندگان این نامه با بیان این‌که مقام امنیتی و یکی از معاونین تندروی زندان به جای توجه به خواسته‌های قانونی مهدی دارینی، او را به انفرادی و انتقال به یک زندان دیگر تهدید کردند، به رئیس قوه قضاییه، رئیس قوه مجریه و فرمانده سپاه هشدار داده‌اند چنانچه مواردی اساسی نظیر خارج کردن دادگاه‌ها و زندان‌ها از سیطره پرفشار ضابطان و نیروهای امنیتی، تفکیک محل حبس زندانیان سیاسی از سایر محکومان و تجدید محاکمه محکومین سیاسی در دادگاه‌های صالحه علنی صورت نپذیرد، میبایست منتظر واکنش ها و حرکت‌هایی پرهزینه در زندان‌ها بود. بکتاش آبتین، سید افخم ابراهیمی، پیمان پورداد، معین حاجی زاده، حمید حاج جعفر کاشانی، مجتبی خسروی بابادی، مهران رئوف، سجاد شکری، خسرو صادقی بروجنی، غلامرضا صفری، کیوان صمیمی، صادق عباسی، محمود علینقی، ابوالفضل غسالی، سیروس قرچه، حسین کیهانی، مهدی محمدی، امیرحسین میرخلیلی و مجتبی نایری، زندانیان سیاسی بند هشت زندان اوین این نامه را امضاء کرده‌اند.

جان سه کارگر کارخانه «فولاد البرز آرش ناب» قربانی یک بیل شد

سه کارگر کارخانه فولاد البرز ناب آرش در استان زنجان قربانی بیرون آوردن یک بیل از درون مخزن شده‌اند. خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) روایت کرده است در چهارم آبان یک کارگر که تنها سه ماه از آغاز به کارش در کارخانه فولاد البرز ناب آرش می گذشت با دستور سرپرست بخش برای بیرون آوردن یک بیل به داخل مخزن گنداله رفته و در آنجا دچار گازگرفتگی شده است. پس از آن دو کارگر دیگر که برای نجات او بدون تجهیزات و کپسول اکسیژن به داخل مخزن رفتند، به همان وضعیت دچار شدند و جان باختند. اصغر نجاری دبیر «خانه کارگر» استان زنجان مدیران شرکت را مسئول از دست رفتن جان این کارگران دانسته و گفته کوتاهی از جانب مسئولان این کارخانه بوده که مانع ورود کارگران به مخزن نشده‌اند. سه کارگری که جان خود را از دست داده‌اند اخیرا جذب کارخانه فولاد البرز شده و دارای سابقه کار سه تا چهار ماه بودند. بنابراین تجربه کار آن‌ها در این واحد در حدی نبوده که بخواهند قبل از گازسنجی وارد مخزن گاز حاوی نیتروژن شوند. ایران یکی از کشورهای با نرخ بالای حوادث کار است و سالانه بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۱۰۰۰ کارگر قربانی حوادث کار می‌شوند.

کارگران پتروشیمی آبادان برای دومین روز پیاپی تحصن کردند

کارگران پتروشیمی آبادان برای دومین روز پیاپی در محل کار تجمع کردند. به گزارش شورای سازماندهی اعتصاب کارگران پیمانی نفت، کارگران معترض خواستار بازگشت به کار چهار کارگر اخراجی‌اند و اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل و افزایش سطح حقوق‌ها، دائمی شدن قراردادهای کاری و داشتن امنیت شغلی از مطالبات کارگرانی است که از شنبه هشتم آبان دست به اعتصاب زدند. به دنبال اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت و گاز و پتروشیمی ها در تابستان امسال، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همراهی نهادهای امنیتی به دنبال تحمیل «شوراهای اسلامی کار» به کارگران معترض است. مدیران پتروشیمی آبادان چهار کارگر را به دلیل مخالفت با شورای اسلامی کار در این مجتمع اخراج کرده‌اند. کارگران معترض خواستار بازگشت به کار همکاران اخراج شده خود هستند.

معاون اجتماعی دادگستری زنجان: کودک‌همسری در این استان «وضعیت خوبی ندارد» و به صورت «رسم» انجام می‌شود

محمدتقی فتحی، معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری کل استان زنجان گفته کودک همسری در این استان وضعیت خوبی ندارد. او بدون اینکه آمار مشخصی از ازدواج اجباری کودکان در استان زنجان بیان کند، مدعی شده است که میزان کودک همسری در سال‌های اخیر با کمی کاهش روبرو بوده است. به گفته فلاحی در برخی مناطق از تمامی هشت شهرستان استان زنجان «کودک همسری به یک رسم تبدیل شده است». این مقام مسئول با بیان اینکه «با اقدامات جبری نمی‌توان به راحتی با پدیده کودک‌همسری مقابله کرد و یا آن را کاهش داد»، «فرهنگ سازی» را راه مقابله با این مسأله دانسته اما گفته است که این فرهنگ سازی با آنچه که «اعتقادات دینی» منطقه خوانده «اختلاط داشته باشد». مرکز آمار ایران تابستان امسال از ثبت ازدواج ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۱۳۹۹ خبر داد که نسبت به یک سال پیش‌تر ۱۰,۵ درصد افزایش را نشان می‌داد.

انفجار آب‌گرمکن در یک مهدکودک در تهران چهار کودک را مصدوم کرد

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از انفجار یک آب گرمکن در مهدکودکی در خیابان فرجام غربی تهران خبر داده است. نام این مهدکودک تا به حال فاش نشده اما به گفته یحیی صالح طبری، سرپرست مرکز اورژانس تهران حادثه انفجار موجب مصدومیت پنج تن شده است. چهار تن از مصدومان کودک هستند و یک تن دیگر نیز یک زن. هویت هیچ یک از آن‌ها اعلام نشده است. به گفته صالح طبرسی تمامی مصدومان به مراکز درمانی منتقل شده‌اند و حال عمومی آنها مساعد است. استقرار مهدکودک‌ها و مدارس در اماکن ناامن در ایران در گذشته موجب خسارت‌های جانی و مالی فراوانی شده است. روز شنبه نهم آبان دیوار یک مدرسه در علی‌آباد کتول استان گلستان فرو ریخت و دست‌کم چهارده تن مصدوم شدند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا پرسپولیس و استقلال تهران را از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشت

کنفدراسیون فوتبال آسیا استقلال و پرسپولیس تهران را به دلیل نداشتن «مجوز حرفه‌ای سازی» از مسابقات لیگ قهرمان آسیا در سال ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کنار گذاشت. این دو باشگاه پرطرفدار فوتبال ایران تا پایان وقت اداری روز شنبه فرصت داشتند تا مدارک و مستندات خود مبنی بر حرفه‌ای بودن را در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار دهند اما آنطور که رسانه‌های داخلی ایران نوشته‌اند موفق به این کار نشده‌اند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران سال گذشته با جعل مدرک این دو باشگاه فوتبال که با بودجه دولتی ارتزاق می‌کنند را «حرفه ای» معرفی کرده بود. پرسپولیس و استقلال تهران به صورت کامل در اختیار دولت جمهوری اسلامی قرار دارند. وزیر ورزش و جوانان اعضای هیئت مدیره انان را منصوب می‌کند و هر دو انبوهی از بدهی به بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی دارند. پنجره نقل و انتقالاتی پرسپولیس به دلیل بدهی به گابریل کالدرون، مربی آرژانتینی که دو سال قبل برای یک نیم فصل سرمربی این تیم بود، بسته شده است و پرونده استقلال نیز برای پرداخت استراماچونی سرمربی ایتالیایی خود در دو فصل قبل به مراجع قضایی فیفا ارجاع شده است. وزارت ورزش ایران در سال‌های قبل چند مرتبه اعلام کرد که سهام این دو باشگاه را از مسیر بورس به بخش خصوصی واگذار می‌کند اما این وعده‌ها هیچ‌گاه عملی نشد. ایران در این دوره از لیگ قهرمانان آسیا سه سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم داشت. پرسپولیس تهران، فولاد اهواز و سپاهان اصفهان به صورت مستقیم به لیگ قهرمان راه یافته بودند و استقلال باید در یک بازی تک حذفی شرکت می‌کرد و در صورت پیروزی می‌توانست به در لیگ حضور داشته باشد. فدراسیون فوتبال ایران هنوز نسبت به حذف این دو باشگاه پرطرفدار واکنشی نداشته است.

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس: برای امنیت سایبری باید اینترانت ملی راه‌اندازی شود

علی جدی، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفته است برای امنیت سایبری «باید شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود تا برای سامانه های داخلی اینترانت ملی ایجاد شود». او با بیان اینکه «سامانه‌هایی که ملی است و اطلاعات ملی روی آنها وجود دارد، به صلاح نیست که در شبکه وب که تحت کنترل کشورهای خارجی است و سرورهای خارج از کشور آنان قرار داده شود»، افزوده است: «بسیاری از هک‌هایی که صورت می‌گیرد از خارج از کشور انجام می‌شود.» این اظهارنظر تنها چند روز پس از حمله سایبری به سامانه سوخت ایران که یک گروه به نام «گنجشک درنده» مسئولیت آن را پذیرفت، صورت گرفته است. جدی که به همراه سایر نمایندگان مجلس طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» که بر خلاف نامش به دنبال ایجاد محدودیت بیشتر برای دسترسی کاربران به شبکه اینترنت است، را پیگیری می‌کند، این طرح را «مکمل» شبکه ملی اطلاعات دانسته و گفته است: در طرح صیانت به دنبال تعریف مقررات برای پلتفرم ها هستیم تا در قالب آنها به کشور خدمات دهند. اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مرداد ماه امسال در یک جلسه غیرعلنی با بررسی طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی» در کمیسیون فرهنگی موافقت کردند. با وجود مخالفت گسترده گروه‌های مختلف با این طرح، با نمایندگان مجلس گفته‌اند که بدون توجه به اعتراضات این طرح را به عنوان یک نیاز اساسی کشور بررسی خواهند کرد.