ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#تولید_خودرو در ایران در مقایسه با آذر سال گذشته ۷۱ درصد کاهش یافت

براساس جدیدترین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت تولید انواع #خودرو در آذرماه امسال، ۷۱,۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است. تولید انواع خودرو از ۱۴۶ هزار و ۳۸۲ دستگاه در آذر سال گذشته به ۴۲ هزار و ۱۴۵ دستگاه تنزل یافته است. آمار تجمیعی تولید خودرو در ۹ ماه اول سال جاری تا پایان آذر ماه نیز بیانگر کاهش ۳۱ درصدی تولید است. میزان تولید خودرو از یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۳۸۵ دستگاه در ۹ ماه اول سال ۱۳۹۶ به ۷۶۳ هزار و ۵۱۹ دستگاه در۹ ماه اول امسال رسیده است. بیشترین میزان کاهش تولید مربوط به تولید اتو‌بوس (۹۱,۲) درصد است. تولید خودرو سواری هم ۷۲ درصد کمتر شده است. در این دوره تولید وانت هم ۶۱,۶ درصد، ون ۵۵,۱ و کامیونت و کشنده ۵۱,۹ کاهش یافته و تنها تولید انواع مینی‌بوس ۳,۵ رشد داشته است.

محل نگهداری هفت شهروند که یک ماه قبل در #سردشت #بازداشت شدند، مشخص نیست

به گزارش شبکه خبری موکریان، ماموران امنیتی هفت شهروند را در شهر #سردشت استان #آذربایجان‌غربی #دستگیر کردند. براساس این گزارش محل نگهداری و اتهام #وسیم_سعدی‌زاده (مسئول کتابخانه امام شافعی)، #ملامحمد (امام جمعه روستای هندآباد)، #عبدالرحمان_حسن‌نژاد، #سلیمان_شاکری، #محمد_شاکری، #خالد_غفوری و #ریبوار_کریمی که یک ماه قبل به دست نیروهای امنیتی دستگیر شدند، مشخص نیست. پیگیری خانواده بازداشت شدگان برای اطلاع از وضعیت آنان تا به حال بی نتیجه مانده است.

محمدجواد حاج‌علی‌اکبری #امام_جمعه_موقت_تهران شد

محمدجواد حاج‌علی‌اکبری از طرف علی خامنه‌ای رهبر ایران به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب شد. به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) نماز جمعه این هفته تهران (۱۴ دی)، به امامت او در «مصلای امام خمینی» برگزار خواهد شد. گزارش‌هایی از آمدن علی‌اکبری به جای موحدی کرمانی، دیگر امام جمعه موقت تهران منتشر شده بود اما او دوشنبه در پاسخ به این سوال که آیا حاج‌علی‌اکبری به جای او آمده است، گفت « نه، ایشان جای خودشان آمده‌اند.» اواخر تابستان سال جاری احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و رئیس مجلس خبرگان رهبری، از امامت جمعه تهران استعفا داد. در اطلاعیه‌ دفتر ریاست مجلس خبرگان درباره استعفای او از امامت جمعه آمده بود که جانشین او تعیین و منصوب شده است.

#الیزابت_وارن، سناتور سرشناس دموکرات و منتقد #وال‌_استریت: شرکت در #انتخابات_ریاست‌_جمهوری_آمریکا را بررسی می‌کنم

سناتور دموکرات الیزابت وارن دوشنبه ۳۱ دسامبر اعلام کرد که «کمیته‌ بررسی»‌ای برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا تشکیل داده است. او یک دموکرات تحول‌خواه است که پیشتر از سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به تندی انتقاد کرده بود. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وارن، سناتور ماساچوست، ویدئویی منتشر کرد که در آن شرحی از بینش خود را درباره ایجاد فرصت برای همه آمریکایی‌ها و نه فقط ثروتمندان ارائه می‌دهد. او در این ویدئو می‌گوید «این آمریکایی است که من برایش می‌جنگم، از این بابت کمیته‌‌ی بررسی برای [ورود به انتخابات] ریاست‌جمهوری تشکیل دادم». او در این ویدئوی چهار دقیقه‌ای علیه فساد، غفلت شرکت‌های بزرگ بیمه، فشار بانکهای بزرگ بر مصرف‌کنندگان، و تخریب محیط زیست از سوی شرکت‌های بزرگ نفتی موضع گرفته است. وارن بعد از بحران ۲۰۰۸ از شیوه عملکرد وال‌استریت به شدت انتقاد کرد و خواهان محدود کردن نفوذ بانکداران و سرمايه‌داران عمده در سیاست شد. برنی سندرز، سناتور دموکرات سوسیالیست نیز شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی را بررسی می‌کند.

#روسیه یک نفر را به اتهام #جاسوسی برای #آمریکا بازداشت کرد

سازمان امنیت داخلی #روسیه دوشنبه ۳۱ دسامبر / ۱۰ دی اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی را به اتهام #جاسوسی در مسکو بازداشت کرده است. بنا به گزارش‌های منتشرشده این فرد در روز جمعه ۲۸ دسامبر / ۷ دی بازداشت شده است. سازمان امنیت داخلی روسیه می‌گوید در صورت محاکمه این فرد، ۱۰ تا ۲۰ سال زندان در انتظار او خواهد بود. جزئیات بیشتری از این دستگیری منتشر نشده است.

حکم ۵ سال زندان برای #نبیل_رجب از فعالان مخالف در #بحرین تأیید شد

دادگاه عالی #بحرین دوشنبه ۳۱ دسامبر / ۱۰ دی حکم ۵ سال زندان #نبیل_رجب از فعالان مخالف در این کشور را تأیید کرد. این حکم ۲۱ فوریه / ۲ اسفند سال گذشته از سوی دادستانی بحرین اعلام شده بود. اتهام نبیل رجب مربوط به توئیت‌هایی می‌شد که علیه دخالت نظامی ائتلاف عربستان سعودی در یمن و موارد مشکوک شکنجه در بحرین نوشته بود. دستگاه قضائی بحرین توئیت‌های رجب را انتشار خبرهای دروغین دانسته بود. در پی صدور این حکم، سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از جمله عفو بین‌الملل آن را «حمله شرم‌آور به آزادی بیان» و «سیلی به چهره عدالت» عنوان کردند که بار دیگر نشان‌دهنده «نادیده گرفتن کامل» آزادی بیان توسط مقامات بحرینی است. سازمان ملل نیز خواهان آزادی فوری نبیل رجب شده بود. نبیل رجب از شخصیت‌هایی است که در اعتراضات سال ۲۰۱۱ بحرین شرکت داشت و پیش از این در ژوئیه دو سال پیش نیز به اتهام «ترویج شایعات و اخبار دروغین» در یک مصاحبه تلویزیونی به دو سال زندان محکوم شده بود.

در زندان ارومیه دست‌کم یک زندانی #اعدام شد

سحرگاه دوشنبه ۱۰ دی‌ماه دست‌کم یک متهم به قتل در زندان مرکزی ارومیه #اعدام شد. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نام این فرد را زمان رضایی اعلام کرده‌اند. او روز یکشنبه برای اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده بود. دو زندانی دیگر به نام‌های چنگیز ایرانی و پژمان پیری با پرداخت مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان و ۵۰۰ میلیون تومان و دریافت مهلت از اولیای دم از پای چوبه دار به بند بازگشتند. زمان رضایی، ۶۲ ساله، از سال ۱۳۹۲ در بازداشت به سر می‌برد. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفته‌اند که از سرنوشت یک زندانی دیگر با هویت نامشخص از بند ۱۵ این زندان با اتهامات مربوط به مواد مخدر که روز گذشته (یکشنبه) جهت اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده بود، اطلاعی در دست نیست. ایران نسبت به جمعیت خود بیشترین شمار اعدام‌ها در جهان را دارد. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند در دوره یک ساله (اول ژانویه ۲۰۱۸ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸) دست‌کم ۲۳۶ نفر در ایران اعدام شدند و ۱۹۵ تن دیگر به اعدام محکوم شدند. بیش از ۷۲ درصد اعدام‌های صورت گرفته در ایران توسط دولت یا نهاد قضایی اطلاع رسانی نمی‌شوند.

هیئتی از #طالبان با عباس عراقچی در #تهران دیدار کرد

هیئتی از طالبان افغانستان روز یکشنبه ۹ دی در تهران با عباس عراقچی، معاون امور سیاسی #وزارت_امور_خارجه، دیدار کرد. #بهرام_قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه دوشنبه ۱۰ دی این خبر را در یک کنفرانس خبری تأیید کرد و گفت «با توجه به اینکه #افغانستان ۵۰ درصد از اراضی‌اش در اختیار #طالبان است، و با توجه ناامنی و بی‌ثباتی که در افغانستان است، با تمایل و اعلام این موضوع به دولت افغانستان، این موضوع [گفتگوها] صورت گرفت.» قاسمی هدف گفت‌وگو‌ها را تلاش برای ایجاد صلح و پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله افغانستان عنوان کرد. علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی نیز روز چهارشنبه ۵ دی به کابل سفر کرده بود. هدف این دیدارها «بررسی راه‌های گسترش مناسبات دو جانبه در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی»، «مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان یافته» و «همکاری‌های مشترک مرزی و منطقه‌ای» عنوان شد. قاسمی گفته که بعد از سفر شمخانی به کابل، و مذاکرات دو کشور، ایران به‌عنوان همسایه افغانستان علاقه‌مند بود که «نقش مهمی را در ایجاد ثبات در افغانستان ایفا کند». او افزود که «گفت‌وگوهای دیروز (یکشنبه) در تهران گفت‌وگوهای مهمی بود» اما جزئیات بیشتری در این‌باره ارائه نکرد. شمخانی نیز پیشتر گفت‌وگوها با طالبان را تأیید کرده بود. او گفته بود «مجموعه ارتباطات و گفت‌وگو‌های انجام شده با گروه طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده و این روند همچنان ادامه خواهد یافت.» وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۳ اکتبر / یکم آبان با اعلام تحریم‌های جدید علیه طالبان افغانستان، هشت فرد حامی این گروه را هدف قرار داد و اعلام کرد که دو نفر از این افراد به نام‌های محمد ابراهیم اوحدی و اسماعیل رضوی ایرانی هستند.

#سخنگوی_وزارت_خارجه: #اروپا در مقابل فشار #آمریکا از توانایی لازم برای ایجاد #سازوکار_ویژه_مالی برخوردار نیست

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری دوشنبه ۱۰ دی، در مورد آخرین وضعیت «#سازوکار_ویژه_مالی (SPV#)» گفت: «اروپا علیرغم تاریخ‌هایی که در زمینه ساز و کار ویژه مالی مشخص کرده بودند نتوانستند به ساز و کار نهایی برسند.» «ساز و کار ویژه مالی» (SPV) بر پایه مبادله تهاتری (پایاپای) #نفت در برابر کالا و خدمات و جایگزینی یورو با دلار در این معاملات قرار دارد. کشورهای اروپایی قول داده‌اند که در سال آینده میلادی این ساز و کار ویژه را به‌ اجرا در آورند، اما به دلیل پیامدهای تحریم‌های آمریکا، دستیابی به یک توافق برای حفظ روابط اقتصادی اروپا با ایران دشوار بوده است. تاریا کرونبرگ، رئیس هیئت روابط پارلمان اروپا با ایران، چندی پیش اعلام کرده بود که وزیران اقتصاد کشور‌های اروپایی به‌ویژه بریتانیا، فرانسه و آلمان در حال کار روی ساز و کار ویژه مالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستند و جزئیات به‌زودی نهایی می‌شود. ایران امیدوار بود که در سال جدید میلادی توافق‌ها بر سر ساز و کار ویژه مالی حاصل شوند، اما سخنگوی وزارت خارجه ایران در روز پایانی سال میلادی گفت «علیرغم اینکه در اراده سیاسی اروپا حفظ برجام و پیشبرد آن مشهود بود ولی در عمل اروپا و مجموعه اتحادیه اروپا نشان دادند که در مقابل فشار آمریکا از توانایی لازم برخوردار نیستند.» او اظهار امیدواری کرد که اروپا با تهیه این ساز و کار از «هویت» خود در مقابل آمریکا دفاع کند، و اگر نتوانند این کار را بکنند ایران منتظر «فشارهای بیشتر اقتصادی آمریکا به اروپا» خواهد بود.

#کارگران_شهرداری_نیشابور پس از #بازداشت دو #کارگر به تجمع اعتراضی پایان دادند

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران، ایلنا، تجمع اعتراضی #کارگران خدماتی #شهرداری_نیشابور در استان خراسان رضوی پس از #بازداشت دو #کارگر معترض، بدون نتیجه پایان یافت. این کارگران صبح یکشنبه ۹ دی بازداشت و پس از چند ساعت با سپردن تعهد آزاد شدند. کارگران خدماتی شهرداری نیشابور از چهارم دی امسال در اعتراض به تبدیل قراردادهایشان به قرارداد موقت و واگذاری امور خدماتی به یک شرکت پیمانکار تجمع و از جمع‌آوری زباله‌های شهری خودداری کردند. یک کارگر شهرداری که نامش فاش نشد، گفت که کارگران مخالف بازگشت پیمانکار به شهرداری هستند اما مسئولان شهرداری برای فرار از تعهدات خود پای پیمانکار را به امور خدماتی شهرداری باز کرده‌اند.

فرمانده پلیس تهران: عمدی بودن واژگونی #اتوبوس_دانشجویان #علوم_و_تحقیقات #دانشگاه_آزاد «منتفی است»

حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران صبح دوشنبه ۱۰ دی عمدی بودن حادثه #واژگونی_اتوبوس حامل #دانشجویان واحد #علوم_و_تحقیقات #دانشگاه_آزاد را «منتفی» دانست و گفت که «کار کارشناسی پلیس در حادثه دانشگاه تمام شد و پلیس نظریه رسمی و صریح خود را به مقامات قضایی اعلام کرد». او بدون بیان جزئیات «سهل‌انگاری و بی‌توجهی» را از عوامل این حادثه که به کشته شدن ۱۰ تن انجامید، اعلام کرد و گفت در نظریه کارشناسی پلیس‌«سهم دانشگاه، سهم جاده و مسیر و پیمانکار مشخص شد». یک روز قبل، ۹ دی، محمدجعفر منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی در جمع دانشجویان معترض گفته بود که امکان «عمدی بودن» واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان وجود دارد. اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات تهران ۱۲ ظهر سه‌شنبه چهارم دی واژگون شد و با پایه بتنی تأسیسات آب برخورد کرد. بر اثر این حادثه ۱۰ تن کشته شدند؛ راننده اتوبوس، هشت دانشجو و پدر یکی از آنها که برای شرکت در جلسه دفاع پایان‌نامه دخترش به دانشگاه رفته بود. ۲۷ دانشجوی دیگر نیز مجروح شدند. ۷ تن از آنها در مراقبت‌های ویژه بستری هستند. مقام‌های دانشگاه آزاد پس از این حادثه اعلام کردند؛ کمیته ویژه‌ای برای بررسی موضوع تشکیل داده و ۵ تن از مدیران و معاونان واحد علوم و تحقیقات را اخراج کرده‌اند. دانشجویان این دانشگاه هم چند مرتبه تجمع کردند و خواستار استعفای رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات و رئیس دانشگاه آزاد شدند.

در پی واژگونی مینی‌بوس #کارگران_معدن_آباده، یک #کارگر کشته شد و ۱۲ تن مجروح شدند

محمدجواد مرادیان رئیس اورژانس و فوریت‌های پزشکی استان فارس دوشنبه ۱۰ دی از کشته و مجروح شدن ۱۳ کارگر براثر واژگونی مینی‌بوس حامل #کارگران_معدن در حدفاصل #آباده و نی‌ریز خبر داد. در جریان این حادثه ۱۲ تن از #کارگران مجروح و برای درمان به بیمارستان منتقل شدند، یک #کارگر نیز در محل حادثه جان باخت. به گفته مرادیان؛ علت این حادثه از سوی کارشناسان پلیس راه در دست بررسی است.