ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

#ترامپ: توافق‌نامه تجارت با چین ۱۵ ژانویه امضا می‌شود

مرحله نخست توافق‌نامه تجاری آمریکا با چین قرار است ۱۵ ژانویه در واشنگتن امضا شود. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در توئیتر خود این خبر را اعلام کرد و افزود توافق‌نامه بعدی که هنوز باید مورد مذاکره قرار گیرد، در موعد بعدی در پکن اجرا خواهد شد. دو کشور بر سر ثبت مالکیت معنوی فرآورده‌ها، مسائل ارزی و خدمات مالی به توافق رسیده‌اند. همچنین چین متعهد شده است محصولات کشاورزی به ارزش ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار از آمریکا بخرد. دو اقتصاد بزرگ جهان ۱۶ ماه است که با تعرفه‌های گمرکی جدید بر محصولات یکدیگر یک جنگ تجارتی را آغاز کردند. این مسئله بر اقتصاد جهانی نیز تأثیر منفی گذاشت و رشد اقتصاد جهانی را کند کرد.دلیل اصلی اختلاف تجارتی چین و آمریکا این بوده است که رئیس جمهوری آمریکا از تراز تجارتی میان چین و آمریکا ابراز ناخرسندی کرده بود. ترامپ بارها گفته است که صادرات چین به آمریکا بیش از حد زیاد است، در حالی‌که واردات این کشور از آمریکا بسیار کم است و این شکاف فزاینده دیگر قابل قبول نیست.

افزایش چشمگیر شمار دختران زیر ۱۵ سال متقاضی وام #ازدواج پس از افزایش رقم این وام

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از افزایش چشمگیر شمار دختران زیر ۱۵ سال متقاضی وام ازدواج در سال‌های اخیر خبر داد. تندگویان گفت براساس آمار سال ۹۶، تعداد افراد زیر ۱۵ سال دریافت‌کننده وام ازدواج ۵۱ نفر بود که در سال ۹۷ همزمان با افزایش مبلغ وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان، این رقم به سه هزار و ۴۳۲ دختر زیر ۱۵ سال رسید و براساس اعلام بانک مرکزی در سال ۹۸ هم تا پایان مردادماه، چهار هزار و ۴۶۰ دختر زیر ۱۵ سال وام ازدواج دریافت کرده‌اند. در ایران وام ازدواج به دختران از ۱۳ سال و به پسران از ۱۵ سال پرداخت می‌شود، این افراد شامل دختران بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سالی هستند که تسهیلات مذکور را دریافت کرده‌اند.با این حال معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان این آمار را به معنای افزایش «کودک همسری» ندانست و گفت: «[این آمار] نشان‌دهنده افزایش تعداد افراد زیر ۱۵ سالی است که متقاضی دریافت وام ازدواج شده‌اند». او افزود کسانی که این موضوع را به «کودک همسری» مربوط می‌کنند «سودجویانی» هستند که «در جهت تشویش افکار عمومی و رسیدن به مقاصد خود» عمل می‌کنند. تندگویان پیش‌بینی کرد که اگر روند مذکور تا پایان سال با همین شیب پیش برود، شمار این افراد به ۱۲ هزار نفر نیز برسد. او گفت: «این رقم نسبت به کل سال ۹۷ نشان‌دهنده افزایش ۳ تا ۴ برابری دختران زیر ۱۵ سالی است که تقاضای دریافت وام ازدواج کرده و آن را دریافت کرده‌اند».

حمله مردان مسلح در قاهره به #جمال_عید، وکیل و فعال #حقوق_بشر

جمال عید، بنیانگذار و مدیر سازمان غیردولتی «شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر» اعلام کرد که مورد حمله یک باند مسلح قرار گرفته است. عید به بی‌بی‌سی گفت چندین مرد مسلح در سه خودرو در نزدیکی محل زندگی او در قاهره منتظر او بودند و به‌محض رسیدن او حمله کردند. آن‌ها عید را با اسلحه تهدید کردند و روی صورت و لباس او رنگ پاشیدند. هنگامی که همسایگان سعی در مداخله داشتند، مردان مسلح اسلحه کشیدند و به آنها گفتند که محل را ترک کنند. جمال عید معتقد است که این افراد پلیس بودند یا تحت نظارت یک افسر از نیروهای امنیتی عمل می‌کردند. وزارت کشور مصر در این‌باره اظهار نظری نکرد. وب‌سایت خبری دولتی «اخبار الیوم» به نقل از «منابع آگاه» ناشناس گفته است که حمله به جمال عید «توسط نیروهای شیطانی ضد مصر طراحی شده است». این منابع افزودند که افراد پشت این حمله به دنبال «بدنام کردن تصویر مصر با انتشار شایعات» بودند. حمال عید ۵۵ ساله گفت مهاجمان در تلاش بودند که او را به دلیل انتقادهای مکرر نسبت به «نقض وحشتناک حقوق بشر» در مصر «مجازات» و «ساکت» کنند. شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود گفت که این چهارمین حمله به عید در سال جاری بود. سازمان دیده‌بان حقوق بشر نسبت به این حملات ابراز نگرانی کرده است.

#مصباح_یزدی: جمهوری اسلامی بزرگترین نعمت خداست، #گرانی و #بیکاری امتحان الهی است

محمد تقی مصباح یزدی، روحانی محافظه‌کار تندرو و رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در تجمع مردم قم به مناسبت روز حکومتی ۹ دی با اشاره به اعتراض‌های مردمی آبان گفت: «این گرانی‌ها و بیکاری‌ها یک امتحان الهی بوده و ما باید ببینم چه وظیفه‌ای در قبال آن داریم، سختی‌هایی پیش روی ما وجود خواهد داشت که باید در این سختی‌ها از امتحان الهی پیروز بیرون بیائیم، اولین قانون در این شرایط این است که دست خود را به سمت خداوند دراز کنیم.» مصباح یزدی پیشنهاد به گفته او «در خفا» به «دشمنان» ــ ایالات متحده ــ برای مذاکره را «احمقانه» خواند اما نگفت از کدام مذاکره مخفیانه سخن می‌گوید. اشاره این روحانی تندرو احتمالاً تلاش‌های دیپلماتیک در راستای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (#برجام) و رفع #تحریم‌ها است. مصباح یزدی که چند هفته پس از کشته‌شدن صدها تن در اعتراض‌های مردمی علیه حکومت سخنرانی می‌کرد، جمهوری اسلامی را «بزرگترین نعمت خدا» دانست: « جامعه ایرانی ما در طول این ۱۴۰۰ سال اخیر تا به حال موفق نشده دولتی تشکیل دهد که بر اساس دین و اطاعت از خدا و ارزش های اسلام حکومت کند، البته دولت هایی بودند، اما اساس آن دین نبوده است، امروز بعد از ۴۰ سال خداوند متعال حکومتی اسلامی به ما داده به هیچ قومی در طول ۱۴۰۰ سال نداده است.» مصباح یزدی در پایان وظیفه جامعه را «حفظ نظام اسلامی» خواند. مصباح یزدی رهبر معنوی #جبهه_پایداری است و آذر ۱۳۹۳ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را «فراتر از لیاقت مردم ایران» توصیف کرده بود.

سخنگوی #وزارت_خارجه ایران: #آلمان «با خطا و دروغ» تهران را به بی‌ثبات‌کردن منطقه متهم می‌کند

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۰ دی در واکنش به بیانیه وزارت خارجه آلمان در توئیتر نوشت: «آلمان در حالی با خطا و دروغ ایران را به بی‌ثبات‌کردن منطقه متهم می‌کند که چشمان خود را در مقابل مداخلات غیرقانونی آمریکا به عنوان مهم‌ترین عامل بی‌ثباتی غرب آسیا بسته است.» موسوی همچنین مواضع آلمان را موجب «تردید جدی» در «تلاش برلین برای ایفای نقش موثر در مسیر صلح و ثبات» دانست. وزارت خارجه آلمان دوشنبه ۹ دی در بیانیه‌ای با محکومیت حمله به یک پایگاه نظامی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و کشته شدن یک پیمانکار آمریکایی اعلام کرده بود: «حملات فزاینده شبه نظامیان غیر دولتی، تهدیدی برای ثبات عراق است. ایران باید به سیاست بی‌ثبات‌سازی منطقه پایان دهد.» آمریکا در تلافی حمله به نیروهایش یک‌شنبه هشتم دی به پنج پایگاه شبه‌نظامیان کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه حمله کرد و دست‌کم ۲۵ شبه‌نظامی را کشت. معترضان و شبه‌نظامیان عراقی سه‌شنبه با هجوم به سفارت آمریکا در بغداد به محوطه بیرونی آن وارد شدند و آتش افروختند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده مسئولیت حمله به سفارت را متوجه تهران دانست. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته حمله آمریکا به شبه‌نظامیان را محکوم کرد و سه‌شنبه نیز هجوم به سفارت آمریکا را. مقام‌های عراقی نگران آن هستند که عراق هر چه بیشتر به صحنه درگیری بین ایران و آمریکا بدل شد.

#ظریف در #پکن: بعید می‌دانم اروپا از #برجام خارج شود

وزیر خارجه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۰ دی / ۳۱ دسامبر یک روز پس از هشدار به اروپا تغییر لحن داد و در مورد احتمال خروج اروپا از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) گفت: «بعید می‌دانم اروپا از برجام خارج شود.» محمدجواد ظریف یک روز پیش از آن در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، همتای روس‌اش در مسکو هشدار داده بود: «اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند که می‌تواند از مسیرهایی که برجام تعیین کرده برای مقابله با نقض برجام، علیه ایران استفاده کند دچار یک اشتباه بزرگ شده است.» ظریف سه‌شنبه به پکن سفر کرد و در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) بار دیگر به انتقاد از به گفته او «بی‌عملی»‌ اتحادیه اروپا پرداخت و هشدار داد که در صورت عمل نکردن اروپا به تعهدات‌اش،‌ «آمادگی داریم اقداماتی را که انجام داده ایم به تدریج به عقب برگردانیم». روسیه و چین که به گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی «دو شریک نزدیک سیاسی و راهبردی ایران هستند»، هنوز از ایران در برجام دفاع می‌کنند. سفرهای وزیر خارجه در شرایطی صورت می‌گیرد که اتحادیه اروپا از تهران به خاطر کاهش تعهدات برجامی انتقاد کرده و تهدید کرده که مکانیسم ماشه را فعال می‌کند. جمهوری اسلامی تاکنون تعهدات برجامی خود را از ۱۸ اردیبهشت‌ماه گذشته در چهار گام کاهش داده است. خبرگزاری رویترز ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به ژاپن به نقل از شش دیپلمات اروپایی گزارش داد که سه قدرت اروپایی، بریتانیا، آلمان و فرانسه تصمیم گرفته‌اند که در پاسخ به کاهش تعهدات ایران در برجام، «مکانیسم ماشه» را فعال کنند اما در تناسب با اقدامات آتی ایران و به‌طور تدریجی، بدون آنکه پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند.

سخنگوی #کتائب_حزب‌الله عراق: در برابر #سفارت_آمریکا چادر برپا می‌کنیم و اعتراض را به مدت نامحدود ادامه می‌دهیم

ده‌ها تجمع‌کننده در برابر سفارت ایالات متحده در بغداد سه‌شنبه ۳۱ دسامبر/ ۱۰ دی به داخل محوطه بیرونی این سفارت رفتند و چند لاستیک خودرو و ایست بازرسی ورودی محوطه سفارت را آتش زدند. پس از شلیک گاز اشک‌آور، نارنجک‌های صوتی و بنا به برخی گزارش‌ها،‌ گلوله،‌ مهاجمان از سفارت آمریکا بیرون رفتند. پس از آن محمد موحی، یک سخنگوی کتائب حزب‌الله در عراق به روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گفته است که اعضای این گروه شبه‌نظامی قصد دارند در برابر سفارت آمریکا چادر بر پا کنند و اعتراض را به مدت نامحدود ادامه دهند: «ما این چادرها را ترک نمی‌کنیم تا وقتی که سفیر و سفارت [آمریکا] از عراق بروند». شبه‌نظامیان زیادی در میان تجمع‌کنندگان در برابر سفارت آمریکا بودند و در اعتراض به حمله آمریکا به مقرهای کتائب حزب‌الله، یک گروه شبه‌نظامی شیعه عراقی تحت حمایت ایران گرد آمده بودند. در این حمله دست کم ۲۵ شبه‌نظامی کشته شدند. آمریکا این حمله را به تلافی حمله به پایگاه نیروهایش در نزدیکی کرکوک انجام داد که یک پیمانکار آمریکایی طی آن کشته شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا حمله به سفارت آمریکا را کار ایران دانست اما اما ياسین الیاسری،‌ وزیر کشور عراق در گفت‌و‌گویی در نزدیکی سفارت آمریکا در بغداد گفت که حمله آمریکایی‌ها به شبه‌نظامیان عامل این دردسرهاست: «آنچه امروز اتفاق افتاد، خطری است که از آن می‌ترسیدیم و آمریکایی‌ها هم باید از آن می‌ترسیدند.» الیاسری گفت که برای حفظ امنیت سفارت با ارتش و شبه‌نظامیان هماهنگی کرده است.

#بودجه_۹۹: علی‌رغم #بحران_آب، بودجه #سدسازی پنج برابر بودجه سازمان #محیط_زیست است

#محمد_درویش، کارشناس محیط زیست سه‌شنبه ۱۰ دی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) از بودجه تخصیص‌داده‌شده برای سدسازی در سال آینده انتقاد کرد و گفت: «اگر ظرفیت سدسازی کشور به پایان رسیده چه دلیلی دارد که پنج برابر بودجه سازمان محیط زیست را فقط برای مطالعه و یا اجرای سدسازی در نظر بگیریم؟ چرا به سمت این نمی‌رویم که ضریب هرزآب در حوضه‌های بالادست را کاهش دهیم؟ چرا این اعتبار را برای بازگرداندن تاب‌آوری پوشش‌های گیاهی هزینه نمی‌کنیم و اجازه می‌دهیم جنگل‌ها و مراتع تخریب شوند؟» به گفته درویش، اساساً ظرفیت رودخانه‌های ایران برای جمع‌شدن آب پشت این همه سد پاسخگو نیست. بنا بر گزارش ایلنا، بیش از یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برای ساخت یا مطالعه سدهای جدید در ایران در بودجه ۹۹ پیش‌بینی شده است. بخشی از این سدها در شمال کشور و در محوطه جنگل‌های باستانی هیرکانی، یک میراث طبیعی ثبت‌شده در یونسکو ساخته خواهند شد. پروژه‌های سدسازی و انتقال آب در سال‌های اخیر بارها در استان‌های مختلف ایران به اعتراض‌ مردم محلی علیه دولت انجامیده است. کارشناسان محیط زیست متعددی بخشی از بحران آب کنونی را حاصل سیاست‌های مدیریت آب ناپایدار، همچون سدسازی‌های گسترده می‌دانند.

تجمع‌کنندگان در #بغداد با حمله به سفارت آمریکا در آن را شکاندند ــ #ترامپ: ایران مسئول حمله است

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی ویدئویی از تجمع معترضان به حمله آمریکا به حشد الشعبی منتشر کرده اند که نشان می‌دهد شماری از آنها در داخلی سفارت آمریکا را می‌شکنند. دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری ایالات متحده با انتشار توئیتی مسئولیت حمله به سفارت آمریکا را متوجه جمهوری اسلامی دانسته است. هزاران معترض و شبه‌نظامی سه‌شنبه ۳۱ دسامبر/ ۱۰ دی در برابر در اصلی سفارت ایالات متحده در بغداد تجمع کردند و حملات هوایی به پایگاه‌های شبه‌نظامیان شیعه عراقی تحت حمایت ایران را محکوم کردند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، برخی معترضان به ورودی مجتمع سفارت سنگ زدند و برخی شعار «نه به آمریکا و نه به ترامپ» سر دادند. نیروهای ویژه عراقی برای ممانعت از ورود معترضان به سفارت، جلوی در اصلی صف بسته بودند. قیس خزعلی، رهبر شبه‌نظامیان عصائب اهل حق، از گروههای تحت حمایت ایران، و بسیاری دیگر از رهبران شبه‌نظامی در میان معترضان بودند. پرچم‌های کتائب حزب الله از حصار دور سفارت آوزیران شده بود. نیروهای آمریکایی یکشنبه ۲۹ دسامبر/ ۸ دی در تلافی کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی توسط راکتی که از یک پایگاه نظامی عراق پرتاب شده بود، به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه حمله هوایی کرد. این حمله به کشته شدن دست‌کم ۲۵ نفر از شبه‌نظامیان و مجروح شدن ۵۵ تن دیگر منجر شد.

علی مطهری: حفظ #برجام با همین وضع به نفع کشور است

علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه ۱۰ دی خواهان کوشش برای حفظ «توافق جامع اقدام مشترک» (برجام) شد. به گزارش خبرگزاری «خانه ملت»،‌ نایب‌رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی درباره حفظ برجام گفت: «حفظ برجام با همین وضع فعلی هم به نفع کشور است، مگر اینکه طرف‌های مقابل به طور کامل از برجام خارج شوند که در این صورت خود به خود منتفی خواهد شد.» مطهری تصمیم برای خروج از برجام را وظیفه «هیأت نظارت بر اجرای برجام» دانست. این هیأت شورایی متشکل از هشت مقام سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی، از جمله رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه، وزیر دفاع،‌ و نماینده علی خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی است. محمدجواد ظریف،‌ وزیر خارجه جمهوری اسلامی دوشنبه ۹ دی پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف،‌ همتای روس‌اش در نشست خبری مشترک به رویکرد کشورهای اروپایی نسبت به برجام انتقاد کرده و گفته بود اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند که می‌تواند از مسیرهایی که برجام تعیین کرده برای مقابله با نقض برجام، علیه ایران استفاده کند دچار اشتباه بزرگی شده است‎. جمهوری اسلامی تاکنون تعهدات برجامی خود را از ۱۸ اردیبهشت‌ماه گذشته در چهار گام کاهش داده است. خبرگزاری رویترز ۲۹ آذر / ۲۰ دسامبر همزمان با سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران به ژاپن به نقل از شش دیپلمات اروپایی گزارش داد که سه قدرت اروپایی، بریتانیا، آلمان و فرانسه تصمیم گرفته‌اند که در پاسخ به کاهش تعهدات ایران در برجام، «مکانیسم ماشه» را فعال کنند اما در تناسب با اقدامات آتی ایران و به‌طور تدریجی، بدون آنکه پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ببرند.

هزاران معترض در برابر #سفارت_آمریکا در بغداد تجمع کردند

هزاران معترض و شبه‌نظامی سه‌شنبه ۳۱ دسامبر/ ۱۰ دی در برابر در اصلی سفارت ایالات متحده در بغداد تجمع کردند و حملات هوایی به پایگاه‌های گروههای شبه‌نظامی عراقی نزدیک به ایران را محکوم کردند. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، برخی معترضان به ورودی مجتمع سفارت سنگ زدند و برخی شعار «نه به آمریکا و نه به ترامپ» سر دادند. نیروهای ویژه عراقی برای ممانعت از ورود معترضان به سفارت، جلوی در اصلی صف بسته بودند. قیس خزعلی، رهبر شبه‌نظامیان عصائب اهل حق، از گروههای تحت حمایت ایران، و بسیاری دیگر از رهبران شبه‌نظامی در میان معترضان بودند. پرچم‌های کتائب حزب الله از حصار دور سفارت آوزیران شده بود. نیروهای آمریکایی یکشنبه ۲۹ دسامبر/ ۸ دی در تلافی کشته شدن یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی توسط راکتی که از یک پایگاه نظامی عراق پرتاب شده بود، به پایگاه‌های کتائب حزب‌الله در عراق و سوریه حمله هوایی کرد. این حمله که به کشته شدن دست‌کم ۲۵ نفر از شبه‌نظامیان و مجروح شدن ۵۵ تن دیگر منجر شد، این خطر را به وجود آورده که عراق هر چه بیشتر به صحنه درگیری میان ایران و ایالات متحده بدل شود؛ آن هم در حالی که اعتراضات گسترده علیه نظام سیاسی عراق و دخالت بی‌رویه نیروهای خارجی به مدت سه ماه تقریباً هر روز ادامه داشته است.

کشف #مواد_مخدر در ۹ ماه نخست سال جاری ۱۶ درصد افزایش داشت

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از افزایش ۱۶ درصدی کشف مواد مخدر در ۹ ماه نخست سال جاری خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا)، امیرعباس لطفی گفت که در ۹ ماه نخست سال ۹۸، ۷۱۳ تن مواد مخدر کشف شده است. به گفته لطفی، بیشترین مخدرهای توقیف شده به ترتیب تریاک، حشیش، مورفین، و هروئین بوده است، که در این میان تریاک با ۸۰ درصد بالاترین سهم را در کشور دارد. سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در عین حال از افزایش ۳۳۲ درصدی کشف مخدر شیشه خبر داد، اما در عین حال گفت که سهم شیشه یک دهم درصد از کل مخدرهایی است که کشف شده اند. به گفته امیرعباس لطفی، ۷۶ درصد از توقیف مواد مخدر حاصل فعالیت‌های نیروی انتظامی بوده است، و مابقی از سوی وزارت اطلاعات، بسیج و گمرک کشف شده است.

گروه #الشباب مسئولیت حمله انتحاری در #موگادیشو را برعهده گرفت

شبه‌نظامیان الشباب نزدیک به القاعده مسئولیت حمله انتحاری شنبه ۷ دی / ۲۸ دسامبر در موگادیشو، پایتخت سومالی را برعهده گرفتند. وب‌سایت «سومالی میمو»، نزدیک به این گروه تروریستیِ اسلام‌گرا این خبر را به‌نقل از سخنگوی الشباب اعلام کرد. صبح روز شنبه گذشته، در یکی از پرترددترین ساعات روز، انفجار بمب جاسازی شده در یک خودرو در موگادیشو به کشته‌شدن ده‌ها تن منجر شد. یک سازمان بین‌المللی فعال در سومالی اعلام کرد که بیش از ۹۰ نفر در این انفجار کشته و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شدند. این انفجار هنگام عبور یک اتوبوس حامل دانشجویان از نزدیکی اداره گمرک موگادیشو رخ داد. به گفته وزیر امور خارجه سومالی، در میان کشته‌شدگان شمار زیادی دانشجو و دو تبعه ترکیه نیز حضور داشته‌اند. گروه الشباب با هدف تخریب دولتِ تحت حمایت سازمان ملل و اتحادیه آفریقا، تاکنون حملات متعددی در سراسر سومالی انجام داده‌ است. خون‌بارترین حمله منتسب به الشباب در اکتبر ۲۰۱۷ انجام شد. در آن حمله یک کامیون بمب‌گذاری شده در نزدیکی یک تانکر سوخت در موگادیشو منفجر شد و طوفان آتشی که بر پا کرد، جان نزدیک به ۶۰۰ تن را گرفت.

دیدار #ظریف با وزیر خارجه #چین: توسعه و تقویت روابط تهران و پکن

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران سه‌شنبه ۱۰ دی / ۳۱ دسامبر وارد پکن شد و با وانگ یی، همتای چینی خود گفت‌وگو کرد. پیش از آغاز این دیدار دو طرف بر گسترش همکاری‌ها تأکید کردند. ظریف نقش چین در مسایل مربوط به ایران را «بسیار مهم» خواند و گفت: «ارتقا روابط دوکشور به سطح راهبردی، بیانگر اشتیاق تهران و پکن برای افزایش تعاملات و روابط است (...) نزدیکی این روابط نشان می‌دهد دو کشور باید ارتباط نزدیک و چهره به چهره با یکدیگر داشته باشند». وانگ یی نیز در این دیدار گفت: «دو کشور در شرایط کنونی نیاز دارند ضمن حفظ ارتباطات در مورد مسایل مختلف با یکدیگر تبادل نظر کنند». روابط دوجانبه، تحولات برجام و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی محورهای اصلی گفت‌وگوهای دو طرف است. این سومین سفر ظریف به چین در سال جاری شمسی است. او در اردیبهشت و شهریورماه ۱۳۹۸ به پکن سفر و با همتای چینی خود دیدار کرده بود. وزیر خارجه ایران پیش از پکن نیز به مسکو رفت و با سرگئی لاوروف، همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در مسکو با اشاره ضمنی به طرح «مکانیسم ماشه» از سوی اروپا در مقابل کاهش تعهدات برجامی ایران گفت‎ اتحادیه اروپا اگر خیال می‌کند که می‌تواند از مسیرهایی که برجام تعیین کرده برای مقابله با نقض برجام، علیه ایران استفاده کند دچار اشتباه بزرگی شده است‎.

#برایان_هوک: تحریم‌ها علیه رژیم ایران در سال ۲۰۲۰ بیشتر خواهد شد

برایان هوک، مسئول گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، از تشدید تحریم‌ها علیه ایران در سال آینده میلادی خبر داد.هوک در یک نشست خبری با بیان این‌که «رژیم ایران شدیدترین بحران مالی در ۴۰ سال گذشته را تجربه می‌کند»، گفت: «اقتصاد ایران بر اثر تحریم‌های ما ضعیف شده و با افزایش تحریم‌ها در سال ۲۰۲۰ ضعیف‌تر هم خواهد شد. نرخ رشد اقتصادی ایران در حال حاضر منفی ۱۰، ۱۱، ۱۲ درصد یا چیزی در این حدود است.» به‌گفته هوک صادرات نفت ایران فرو پاشیده‌ و سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آن متوقف شده است. برایان هوک حملات هوایی آمریکا به پایگاه‌های الحشد الشعبی در عراق و سوریه را پیامی برای ایران دانست و گفت در دو ماه گذشته گروه‌های نیابتی ایران بیش از ۱۲ بار به پایگاه‌های آمریکا در عراق حمله کرده‌اند و حملات هوایی آمریکا یک «اقدام دفاعی» بود.