ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دو زندانی سیاسی به نام‌های وحید بنی‌عامریان و پویا قبادی مجموعاً به ۲۰ سال حبس و تبعید محکوم شدند

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، وحید بنی‌عامریان و پویا قبادی، دو زندانی سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان‌های اوین و تهران بزرگ (فشافویه) سپری می‌کنند، توسط دادگاه انقلاب تهران هر یک به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شدند. بر اساس این حکم که توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و ریاست قاضی محمد مقیسه صادر و ابلاغ شده است، هر یک از آنها به ۱۰ سال حبس تعزیری و تبعید محکوم شدند. این دو زندانی سیاسی در این پرونده به «تخریب اموال عمومی» و هواداری از «سازمان مجاهدین خلق» متهم شده‌اند. به گفته بابک پاکنیا، وکیل دادگستری، دادگاه اتهام محاربه را که پیشتر مطرح شده بود وارد ندانسته است. جلسه نخست دادگاه رسیدگی به اتهامات وحید بنی‌عامریان و پویا قبادی مهرماه سال جاری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. این دو زندانی سیاسی هر یک به صورت جداگانه به ترتیب برای اواخر آبان‌ماه و ۱۹ آذرماه امسال به این شعبه اعزام شدند، اما وکلای مدافع آنها به دلیل نقص در پرونده درخواست رسیدگی مجدد کرده‌ بودند. این شهروندان پیشتر در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت و پس از ۴ ماه با پایان مراحل بازجویی به بند عمومی زندان اوین منتقل شدند. پویا قبادی آبان‌ماه ۹۸ از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد و وحید بنی‌عامریان نیز در بند ۴ زندان اوین بسر می‌برد. این دو زندانی سیاسی پیشتر نیز در پرونده‌ای مشترک توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه هر کدام به اتهام‌های «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «توهین به رهبری» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس برای هر یک قابل اجرا است.

تداوم بازداشت و بی‌خبری از وضعیت کژال نصری و فرهنگ عیوضی، فعالین مدنی اهل سنندج

کژال نصری و فرهنگ عیوضی، فعالین مدنی کُرد روز یکشنبه ۲۱ آذر با یورش نیروهای امنیتی به منزل خانوادگی آنها در شهر سنندج، ضمن تفتیش منزل و ضبط تعدادی از وسایل شخصی بازداشت شدند. به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، تاکنون علی‌رغم گذشت بیش از سه هفته از زمان دستگیری فرهنگ عیوضی و کژال نصری، کماکان از ضعیت آنها اطلاعی در دست نیست. یک منبع مطلع در مورد وضعیت فرهنگ عیوضی به کردپا گفته است: «این شهروند طی مدت بازداشت از تماس تلفنی، ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم بوده‌ است. پیگیری‌های خانواده آقای عیوضی در این مدت جهت اطلاع از سرنوشت فرزندشان بی‌نتیجه بوده و نیروهای امنیتی از ارائه پاسخی روشن در این رابطه امتناع می‌کنند.» کژال نصری نیز در مدت بازداشت از تماس تلفنی، ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم بوده‌ است و مراجعه‌های خانواده کژال نصری به نهادهای امنیتی سنندج جهت اطلاع از سرنوشت و محل نگهداری فرزندشان بی‌نتیجه مانده است. کژال نصری ٢۶ ساله، فرزند محمد و فرهنگ عیوضی ٣٠ ساله، فرزند محمدعلی، هر دو اهل روستای “تنگیسر” از توابع سنندج هستند. تاکنون از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این دو شهروند اطلاعی در دسترس نیست. بهار سال جاری کژال نصری به اداره اطلاعات سنندج احضار و به مدت چندین ساعت مورد بازجویی قرار گرفته بود. روز ۲۱ آذر علاوه بر کژال نصری، فعال مدنی دیگری به نام فرهنگ عیوضی در سنندج بازداشت شد که تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

وعده ابراهیم رئیسی، به آیت‌الله‌های قم: گرانی و تورم که کار دولت گذشته است، به زودی متوقف خواهد شد

ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷) در قامت رئیس دولت جمهوری اسلامی به قم سفر و در آنجا با تعدادی از مراجع مذهبی همسو با حاکمیت دیدار کرده است. در تصاویر و خبرهایی که رسانه‌های داخلی ایران منتشر کرده‌اند، رئیس دولت به دیدار جوادی آملی هم رفته است؛ مرجع تقلیدی که چندی قبل حملات نزدیکان دولت به او حاشیه‌ساز شده بود. جوادی آملی در این دیدار به رئیسی گفته برای «زندگی با کرامت» مردم فکری بکند. او اداره «کمیته امدادی» کشور را «خلاف کرامت انسانی» دانسته و افزوده است: «مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند». جوادی آملی همچنین در باره روابط خارجی جمهوری اسلامی خطاب به رئیسی گفته «ما هرگز در را به روی خود نمی‌بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می‌کنیم.». او در ادامه افزوده است «پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.». ابراهیم رئیسی هم که از زمان آغاز به کار وعده کرده نرخ تورم را کنترل کند، با تکرار همان سخنان گفته که دولت او همه تلاشش را برای بهبود معیشت به کار می‌گیرد. او در دیدار با نوری همدانی گرانی های اخیر را به «تصمیمات نادرستی» که در دولت گذشته گرفته شد، نسبت داده و ادعا کرده است که دولت او برای کنترل تورم «اقداماتی انجام داده و همچنین برخی فعالیت‌های تورم‌زا را متوقف کرده است». رئیسی در دیدار با مکارم شیرازی هم ادعا کرده که کسری بودجه همانند قبل با استقراض از بانک مرکزی جبران نمی‌شود و «دولت در دو جبهه خنثی سازی و رفع تحریم ها فعالیت می‌کند و با فعالسازی ظرفیت های کشور امکان رسیدن به رشداقتصادی ۸ درصد وجود دارد.» او خرابکاری در جایگاه‌های توزیع سوخت را هم یک «فتنه عظیم که دشمنان تدارک دیده بودند» خوانده و ادعا کرده است اعتماد مردم به دولت مانع آن شد. نظارت بر عمل‌کرد بانک‌ها از دیگر توصیه‌های مراجع تقلید به رئیس دولت سیزدهم بوده است. رئیسی در سفر به قم به دیدار علوی گرگانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و سبحانی رفته است.

ماموران امنیتی منزل شخصی نرگس محمدی را تفتیش و وسایل شخصی او را ضبط کردند

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی در حساب کاربری توییترش از تفتیش منزل این فعال حقوق بشر توسط نیروهای امنیتی خبر داد. این تفتیش چهارشنبه ۸ دی‌ماه صورت گرفته و ماموران در جریان این بازرسی برخی از لوازم شخصی نرگس محمدی ازجمله کتاب‌های او مانند کتاب شکنجه سفید را ضبط کرده و با خود برده‌اند. نرگس محمدی ۲۵ آبان‌ماه زمانی که در مراسم دومین سالگرد ابراهیم کتاب‌دار، از جان باختگان اعتراض‌های آبان ۹۸ شرکت کرده بود، توسط نیروهای امنیتی در کرج همراه با خشونت بازداشت شد و تاکنون در یکی از سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برد. این فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر ایران یکم آذرماه جهت تفهیم اتهام به دادسرای اوین اعزام شد. تقی رحمانی، پیشتر در یادداشتی عنوان کرده بود که بازپرس شعبه دو دادسرای اوین گفته نرگس محمدی حق انتخاب وکیل ندارد. سه‌شنبه ۷ دی‌ماه نرگس محمدی طی تماسی از داخل زندان با خانواده‌اش اطلاع داده بود که از سوم آذرماه تحت بازجویی قرار دارد و علاوه بر اتهام‌های قبلی، به او اتهام «جاسوسی برای عربستان» زده شده. اتهام جاسوسی برای عربستان به دلیل نامزدشدن نرگس محمدی و لجین الهذلول، زن فعال عربستان سعودی، از طرف پارلمان نروژ برای جایزه صلح نوبل، علیه این فعال حقوق بشر طرح شده است. در این تماس تلفنی نرگس محمدی اعلام کرده بود در هیچ دادگاهی شرکت نخواهد کرد، چرا که جرمی مرتکب نشده تا دادگاهی شود. نرگس محمدی در مهرماه ۹۹ پس از تحمل پنج سال و نیم حبس در زندان‌های اوین و زنجان، آزاد شد. نهادهای امنیتی اما پرونده‌ای را در دوران حبس علیه او گشوده و این فعال حقوق بشر را به «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار بیانیه (بیانیه مبارزه با اعدام)»، «تحصن در دفتر زندان (تحصن دی ماه سال۹۸ در اعتراض به کشتار مردم در خیابان‌های سراسر کشور)»، «تمرد از ریاست و مقامات زندان (برای پایان دادن به تحصن اعتراضی)»، «تخریب شیشه‌ها» و «افترا نسبت به اتهام شکنجه‌گری و ایراد ضرب و جرح» متهم کردند. نرگس محمدی ضمن اعتراض به «اراده نهادهای امنیتی برای نشاندن شاکی در جایگاه متهم»، از شرکت در جلسات رسیدگی سر باز زد. دادگاه اما به صورت غیابی نرگس محمدی را در حکمی قطعی به تحمل ۸۰ ضربه شلاق تعزیری، ۳۰ ماه حبس تعزیری و پرداخت دو فقره جزای نقدی محکوم کرد. او اعلام کرده است این حکم «ظالمانه و شرم‌آور»‌ را نمی‌پذیرد.

سه فعال صنفی معلمان در استان خوزستان به دادگاه انقلاب شیراز احضار شدند

به گزارش کانال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، سه فعال صنفی معلمان استان خوزستان به نام‌های پیروز نامی، علی کروشات و فرنگیس نسیم‌پور به دادگاه انقلاب اهواز احضار شدند. پیروز نامی، علی کروشات و فرنگیس نسیم‌پور باید جهت رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه‌شان در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اهواز حاضر شوند. بر اساس این گزارش احضار این شهروندان در رابطه با فعالیت‌های صنفی و مطالبه‌گری آنها در خصوص امور صنفی معلمان صورت گرفته است. تاکنون از مصادیق اتهامات مطرح‌شده علیه این فعالین صنفی اطلاعی در دست نیست. علی کروشات و پیروز نامی پیشتر نیز در جریان تحصن سراسری معلمان در روزهای ۲۲ و ۲۳ آبان‌ماه سال ۹۷، توسط نهادهای امنیتی استان خوزستان بازداشت شده بودند که پس از مدتی با تودیع قرار وثیقه آزاد شدند.

عضو شورای شهر اهواز: نگاه مدیران یقه‌سفید مرکز‌نشین به خوزستان استعماری است

ناصر مهداوی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز شیوه برخورد وزارت نفت با استان خوزستان را «استعماری» خوانده و به مدیران این استان توصیه کرده یک روز سر شیر نفت و گاز را ببندند «تا مرکزنشینان فهمی از ثروت خوزستان پیدا کنند.». او گفته است: «حکایت خوزستان و یقه‌سفیدان وزارت نفت، حکایت شوهری است که نه خرجی می‌دهد و نه در خانه حضور دارد. علاوه بر آن هر چند وقت یک بار یک کتک هم سهم زن بیچاره می‌شود. شاید به این مثال بخندید اما در واقع وقتی شیره سرزمین‌تان را بمکند، سهم شما را ندهند و حق آلایندگی محیط زیست را ندهند و علاوه بر آن، فلرها را به جان سلامتی من و شما بیندازند و آب تالاب هورالعظیم را برای ارزان‌شدن استخراج، خشک کنند؛ چه چیز دیگری می‌توان گفت؟». به گفته مهداوی وزارت نفت «شیره خوزستان را کشیده» و بیکاری، فقر و بیماری را نصیب مردم بومی ساکن این استان کرده است. او در جلسه هشتم دی شورای شهر اهواز رفتار «مدیران یقه سفید مرکزنشین وزارت نفت» با خوزستان را «استعماری» توصیف کرده و گفته: «مگر استعمارگری شاخ و دم دارد؟». او سپس افزوده است: «مگر استعمار شدن همان زندگی کردن در مجاورت لوله‌های نفت در عین فقر و بیماری نیست؟». مهداوی گفته هیچ نهاد دولتی درباره آمار مربوط به بیماران خونی و سرطانی و تولد کودکان بدون قلب در خوزستان پاسخگو نیست «تا همچنان چرخه بهره‌کشی از استان خوزستان برقرار باشد». او کشف میدان نفتی برای مردم خوزستان را «مانند عزا» توصیف کرده و گفته که این موارد جز آلودگی و بیماری چیز دیگری برای مردم ستم‌دیده به ارمغان نخواهد آورد. رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز سپس پاسخگو نبودن، عدم پرداخت حق آلایندگی و عمل نکردن به مسئولیت‌های اجتماعی را «مخرج مشترک تمام وزرای نفت در دولت اصلاح طلب تا اصولگرا» دانسته و گفته است: «اگر دوستان یقه‌سفید مرکزنشین وزارت نفت به مسئولیت‌های اجتماعی خود عمل می‌کردند و حق آلایندگی به به شهرداری پرداخت می‌شد، خیابان‌های اهواز در وضعیت جنگی امروز به سر نمی‌بردند و شرایط به گونه‌ای نبود که به هر خیابان برویم، گودال پیش رو فرمان عقب‌گرد بدهد.» این عضو شورای شهر مدیران استانی و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را هم به همراهی با «یقه سفیدهای مرکزنشین» در آنچه که «غارت» خوزستان خوانده متهم کرده و گفته است: «اگر حرف‌های‌مان سمت مردم بود، آب شرب روستاهایی که نفت از زیر پایشان کشیده می‌شود، با تانکر تامین نمی‌شد و خانه بهداشت، مدرسه و راه ارتباطی داشتند و فرزندان‌شان مجبور به ترک تحصیل به دلیل دور بودن مدرسه و نداشتن کیف و کتاب نمی‌شدند.» او افزوده است: «اگر شرکت‌های نفت، پتروشیمی و حفاری این قدر واردات مدیر پروازی نداشتند و نیم نگاهی به استخدام نیروهای بومی داشتند، حال و روز آمار بیکاری غنی‌ترین استان ایران این گونه نبود. به قول کسی، حالا که سلامتی ما را گرفتید حداقل کار بدهید تا از گرسنگی و بیماری نمیریم.»

خالد پیرزاده، زندانی سیاسی در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولان پلک چشم راستش را دوخت

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، خالد پیرزاده زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز، به دلیل به عدم تحقق وعده‌های مسئولان مبنی بر موافقت با درخواست آزادی مشروط و اعطای مرخصی، در اقدامی اعتراضی پلک چشم راست خود را دوخت. این زندانی سیاسی شهریورماه سال جاری در اعتراض به عدم موافقت با درخواست آزادی مشروط، رعایت نشدن اصل تفکیک جرائم و رفتار خشن ماموران نیروی انتظامی با خانواده او به هنگام تحویل حکم تخلیه، اعتصاب غذا کرده و در دوران اعتصاب به دلیل حال نامناسب جسمی مجبور به دریافت سرم تزریقی شده بود. او نهایتا در تاریخ ۲۳ آبان‌ماه ۱۴۰۰، به اعتصاب غذای خود پایان داد. خالد پیرزاده علیرغم دریافت سرم تزریقی با مشکلات متعدد جسمانی از جمله کاهش فشار و قند خون، درد در ناحیه کمر و پا، مشکل روده و کلیه مواجه شده بود. خالد پیرزاده، قهرمان پرورش اندام اهل استان خوزستان در تاریخ ۵ خرداد ۹۸ توسط نیروهای امنیتی همراه با ضرب و شتم بازداشت و مدتی بعد با پایان مراحل بازجویی به زندان اوین منتقل شد. بهمن‌ماه همان سال توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه به بابت اتهام «اجتماع و تبانی» به ۵ سال حبس و به اتهام «توهین به رهبری» به ۲ سال حبس و در مجموع به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم نهایتا خردادماه ۹۹ توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید شد. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی مجازات اشد یعنی ۵ سال حبس تعزیری از بابت اتهام «اجتماع و تبانی» برای او قابل اجرا است. این زندانی سیاسی مردادماه ۹۹ از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد. گفته می‌شود در زمان انتقال توسط ماموران گارد ویژه زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. پیرزاده مردادماه سال گذشته از ناحیه پا تحت عمل جراحی قرار گرفت. پا و مهره‌های کمر او در دوران بازداشت آسیب جدی دیده و نیازمند جراحی‌های بیشتر و فیزیوتراپی است. خالد پیرزاده در تاریخ ۱۰ خردادماه امسال اقدام به اعتصاب غذا کرد و همزمان طی یادداشتی اعلام کرده بود که تا زمان محقق شدن خواسته قانونی خود به این اعتصاب ادامه خواهد داد. او در تاریخ ۲۴ خردادماه با وعده مرخصی وصل به آزادی مشروط از زندان تهران بزرگ به مرخصی استعلاجی اعزام شده و به اعتصاب غذای خود پایان داد. خالد پیرزاده در تاریخ ۲۳ تیرماه، از قرنطینه زندان تهران بزرگ خارج و به زندان شیبان اهواز منتقل شده و از آن زمان بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در بند ۵ این زندان و در کنار زندانیان جرائم خشن به سر می‌برد.

کارگران کارخانه کاشی سازی تبریز در اعتراض به «سطح نازل دستمزد» اعتصاب کردند

اتحادیه آزاد کارگران گزارش کرده است ۲۵۰ کارگر کارخانه کاشی سازی تبریز در اعتراض به «سطح نازل دستمزدها» صبح جمعه دهم دی ماه در رختکن کارخانه تجمع کردند و دست به اعتصاب زدند. کارگران متحصن گفته‌اند که کارفرما خُلف وعده کرده است. به گفته آن‌ها کارفرما پیشتر در پاسخ به اعتراض کارگران قول داده بود دستمزد و حقوق پایه کارگران را افزایش دهد. کارخانه کاشی تبریز ۷۵۰ کارگر دارد که در سه شیفت شبانه‌روز کار می‌کنند.

جانشین وزیر دفاع: ایران قصد دارد در «دهه فجر» ماهواره‌برهای دیگری نیز پرتاب کند

پس از پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ، سردار پاسدار سید مهدی فرحی، جانشین وزیر دفاع ایران گفت که تا پایان سال و به مناسبت «دهه فجر» ماهواره‌برهای دیگری نیز پرتاب خواهند شد. جانشین وزیر دفاع با بیان این‌که «موضوع پرتاب ماهواره مسیر بلوغی دارد»، خاطر نشان کرد: «ما از ماهواره‌بر جدید سیمرغ ۶ استفاده می‌کنیم و این ماهواره‌بر مؤلفه‌های فناورانه برتری دارد که ما گام به گام آن را طی می‌کنیم.» روز گذشته سید احمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع از پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ خبر داد. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) نوشت: «ماهواره‌بر به سرعتِ مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید و بهینه‌سازی‌های لازم جهت پرتاب آتی انجام خواهد شد.» به گزارش خبرگزاری رویترز یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «ایالات متحده همچنان نگران توسعه ابزارهای پرتابی ایران است که نگرانی مهمی در زمینه اشاعه ایجاد می‌کند.» و در ادامه افزود: «ابزارهای پرتاب فضایی از تکنولوژی‌هایی بهره می‌برند که مشابه و قابل تبدیل به فناوری‌هایی است که در موشک‌های بالستیک، از جمله سیستم‌های دوربرد، کاربرد دارند.» به گزارش رویترز، وزارت خارجه آلمان نیز از پرتاب موشک ماهواره‌بر توسط ایران ابراز نگرانی کرد. یک دیپلمات آلمانی گفت پرتاب ماهواره‌بر سیمرغ به معنای نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است. او افزود برلین از ایران خواسته است تا از پرتاب موشک‌های ماهواره‌بر خودداری کند.

مصطفی میرسلیم: مردم یک‌سال سختی را تحمل کنند تا شاید تولید رونق بگیرد

مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی مردم را به «تحمل سختی» در یک سال آینده فراخوانده و ابراز امیدواری کرده پس از این سختی «رونق» اتفاق بیافتد. او در پیوند با سیاست دولت برای حذف ارز ترجیحی کالاهای ضروری به «رویداد ۲۴» گفته: اگر امسال این شیوه‌ها را اصلاح نکنیم، کارمان عقب می‌افتد، هرچند که مردم باید قدری سختی را بپذیرند. این عضو حزب موتلفه اسلامی از دولت خواسته «به طور علمی و منطقی به بودجه ورود کند» و در مقام نماینده مجلس هم به مجلس و مردم توصیه کرده «با دولت همکاری کنند» و «اگر لازم باشد مقداری شرایط سخت را بپذیرند و تحمل کنند». او گفته است: «یک سال تحمل سختی کنیم که مقداری تولید در مسیر رونق قرار بگیرد، سپس دولت هم صبر کند که این مقدار امکانات در اختیار را برای تامین کالا‌های ضروری مورد نیاز مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر آماده کند و مستقیماً در اختیارشان قرار دهد تا دست دلالان و واسطه‌گران از سوءاستفاده کوتاه شود تا کالا گران به دست مردم نرسد.». دولت در لایحه ای که دو فوریت آن به تصویب مجلس نرسید حذف ارز ترجیحی کالاهای ضروری و دارو را پیشنهاد کرده بود. نمایندگان مجلس به قید فوریت این لایحه رأی ندادند تا بررسی آن به تأخیر بیافتد اما به روایت برخی از آن‌ها دولت در لایحه بودجه اعتباری برای تأمین ارز واردات کالاهای ضروری در نظر نگرفته است.

آفریقای جنوبی از پایان موج اُمیکرون بدون افزایش قابل توجه در شمار مرگ‌ها خبر داد: «بیشتر شبیه یک سیل ناگهانی بود تا یک موج»

دولت آفریقای جنوبی پنج‌شنبه ۳۰ دسامبر اعلام کرد که داده‌های وزارت بهداشت آفریقای جنوبی نشان می‌دهد این کشور اوج گسترش نسخه اُمیکرون ویروس کرونا را پشت سر گذاشته و شاهد افزایش قابل توجهی در موارد مرگ نیز نبوده است. فرید عبدالله، عضو شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی گفت: «سرعتی که موج چهارم با نسخه اُمیکرون اوج گرفت و سپس فروکش کرد، خیره‌کننده بوده. اوج‌گرفتن در چهار هفته و فرودی شتابناک در دو هفته متعاقب آن. موج اُمیکرون در خائوتنگ پایان یافته است. بیشتر شبیه یک سیل ناگهانی بود تا یک موج.» مقام‌های آفریقای جنوبی همچنین اعلام کردند که افزایش شمار موارد مرگ در طول این موج اندک بوده و در هفته‌ی آخر آن نیز «قابل چشم‌پوشی». این می‌تواند خبری امیدوارکننده برای دیگر کشورهای جهان باشد که با موج جدید کرونا به خاطر اُمیکرون درگیرند. متخصصان اما نسبت به خوشبینی زودهنگام دراین‌باره هشدار داده اند. برخی دانشمندان می‌گویند الگوی همه‌گیری در آفریقای جنوبی در دیگر کشورها نیز تکرار خواهد شد: اوج گرفتن سریع موارد بیماری و سپس کاهش شتابناک آن. اومیکرون، سویه‌ای از ویروس جدید کرونا که جهش‌های نگران‌کننده متعددی دارد، ابتدا اواخر نوامبر سال جاری در آفریقای جنوبی و بوتسوانا کشف شد و اکنون در ۱۰۸ کشور جهان مشاهده شده است. اروپا به دلیل شیوع اُمیکرون در حال زدن رکوردهای پیشین در موارد ابتلای روزانه است و همه‌گیری در آمریکا نیز نظام بهداشتی را تحت فشار قرار داده. ایران هم منتظر موج جدید کرونا به دلیل اُمیکرون است. حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ایران چند روز پیش هشدار داده بود که «اگر پروتکل‌ها رعایت نشود و واکسیناسیون انجام نشود، حداقل سه تا ۴ هفته آینده با اوج اُمیکرون در ایران مواجه شویم».

نیروی دریایی آمریکا: کشف هرویین به ارزش ۴ میلیون دلار از قایقی با سرنشینان ایرانی در دریای عرب

گروه ضربت بین المللی صبح پنجشنبه ۳۰ دسامبر/۹ دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوهای یو اس اس تمپست و یو اس اس تایفون دوشنبه گذشته در دریای عرب از یک کشتی ماهیگیری بدون تابعیت که احتمالاً از ایران آمده‌ ۳۸۵ کیلوگرم هروئین به ارزش حدود ۴ میلیون دلار کشف و ضبط کرده‌اند. تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در خاورمیانه اعلام کرد که همه ۹ خدمه این کشتی ماهیگیری خود را از اتباع ایران معرفی کرده‌اند. هاوکینز درباره مقصد نهایی محموله کشف شده هروئین توضیح نداد. بر اساس اعلام گروه ضربت بین‌المللی، این گروه در عملیات‌های متعدد دریایی در سال جاری میلادی در مجموع مواد مخدر غیرقانونی به ارزش بیش از ۱۹۳ میلیون دلار را مصادره کرده‌اند که بیش از مجموع مواد مخدر کشف‌شده در چهار سال گذشته است.

رضا مظاهری، فعال مدنی و شهروند ساکن تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، رضا مظاهری، فعال مدنی و شهروند ساکن تهران روز شنبه ۴ دی‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. علی‌رغم پیگیری خانواده رضا مظاهری در دادسرای اوین، پاسخی در خصوص دلایل بازداشت و وضعیت کنونی او به آنها داده نشده است. رضا مظاهری پیش‌تر در تاریخ ۸ دی‌ماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او پس از تفهیم اتهام توسط شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین به بند ۴ این زندان منتقل شد و نهایتا در تاریخ ۲۶ فروردین ‌ماه ۹۸ با تودیع قرار وثیقه ۲ میلیارد تومانی به صورت موقت و تا پایان مراحل داد رسی از زندان آزاد شد. رضا مظاهری در تاریخ ۲۵ اسفندماه ۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدید نظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران عینا تایید شد. رضا مظاهری پیش‌تر در تاریخ ۲۶ خردادماه ۹۹ طی ابلاغیه‌ای به شعبه ۱ واحد اجرای احکام دادسرای اوین احضار شده بود. آرش صادقی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی سابق در حساب توییترش نوشته است طی تماسی که یکی از زندانیان سیاسی حاضر در قرنطینه بند ۴ با خانواده خود داشته، اعلام کرده رضا مظاهری از روز شنبه ۴ دی ماه به قرنطینه بند ۴ اوین منتقل شده است و طبق پروتکل‌های بهداشتی زندان باید ۱۴ روز را در این قرنطینه سپری کند و بعد از آن به یکی از بندها منتقل خواهد شد.