ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش برای بالا بردن استاندارد خودرو و سوخت

برای مقابله با آلودگی هوا، خودروسازان ایرانی متعهد شده‌اند استاندارد خودروها را افزایش دهند. همچنین کیفیت سوخت در شهرهای بزرگ نیز تا سال آینده به یورو ۴ ارتقاء پیدا می‌کند.

سازمان حفاظت محیط زیست از نتیجه بخش بودن مذاکراتش با کارخانه‌های خودرو سازی برای ارتقاء کیفیت و استاندارد خودروها در ایران خبر داده است. به گفته سعید متصدی، معاون محیط انسانی این سازمان، خودروسازان ایرانی تا اوایل سال آینده تمام خودروها را با استاندارد یورو ۴ تولید خواهند کرد. سازمان محیط زیست همچنین از تلاش خود برای ارتقاء کیفیت سوخت و بنزین استاندارد در کشور خبر داده است.

خودرو و بنزین غیر استاندارد از مهمترین عوامل آلودگی هوا در تهران و شهرهای بزرگ هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری خود که روز سه شنبه ۲۴ دی ماه در محل این سازمان برگزار شد گفت تا پایان دی ماه ۵۰ درصد از سوخت تولیدی در نیروگاه‌های تهران و کرج و بین ۹۰ تا ۹۵ درصد از سوخت نیروگاه اراک به استاندارد یورو ۴ ارتقاء پیدا می‌کند و در ۶ ماه اول سال آینده نیز این کار در بقیه کلان‌شهرها نیز انجام می‌شود.

خودروهای فرسوده و غیر استاندارد

سوخت و خودروی غیر استاندارد از عوامل اصلی آلودگی هوا در کلانشهرهای ایران، به ویژه تهران هستند. به گفته کارشناسان محیط زیست مهمترین طرح‌هایی که طی سال‌های گذشته به اجرا درنیامده است ملزم کردن خودروسازان ایرانی به بالابردن استاندارد‌های تولید خودرو بوده است. همچنین از خوردوهای فرسوده نیز به عنوان یکی از منابع مهم تولید آلودگی نام برده می‌شود. به گفته سعید متصدی، یک خودروی فرسوده ۳۰ برابر یک خودرو سالم آلودگی به وجود می‌آورد.

وضعیت آلودگی هوا در سال‌ جاری در پایتخت کشور و در چند شهر دیگر از جمله اهواز، مشهد، اصفهان، اراک و تبریز زنگ خطر را برای بالاترین مقامات اجرایی و مجلس به صدا درآورده است. در پی تشدید آلودگی‌ها در  آذرماه امسال، حسن روحانی رییس جمهور ایران دستور داد تا جلساتی ویژه و اضطراری برای بررسی این موضوع و ارائه راهکار برگزار شود.

نشست شورای مشورتی کاهش آلودگی هوای تهران

در همین حال شهرداری تهران نیز خبر از برگزاری یک نشست مشورتی با هدف اتخاذ راهکارهای مناسب برای مهندسی آلودگی هوا در تهران داده است. این نشست روز ۲۴ دی ماه و با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان حفاظت محیط زیست، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی، هواشناسی کشور، شرکت کنترل کیفیت هوا، ستاد معاینه خودرو، شرکت بهره‌برداری از راه آهن شهری تهران و حومه، شرکت واحد اتوبوسرانی، سازمان تاکسی‌رانی و جمعی از پژوهشگران، استادان دانشگاه و کارشناسان مربوطه برگزار شد.

به گفته علی محمد شاعری، رییس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، ایجاد هماهنگی و همکاری بیشتر بین شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های دولتی و دانشگاه‌ها در مورد کاهش آلودگی هوای تهران از دیگر اهداف این نشست مشورتی بوده است. در پایان این نشست شرکت‌کنندگان به نیاز فوری برای رفع دو مشکل اساسی در مورد آلودگی هوای تهران شامل تامین اعتبارات مورد نیاز و مدیریت هماهنگ و یک‌پارچه تاکید کردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد رضا شهاب

    یکی از عوامل مهم آلودگی هوا که در این مقاله از ان اسمی برده نشده است ، آلوده ساختن هوا بوسیله موتوررهای احتراقی *موتور سیکلت ها* میباشد. تعداد موتور سیکلت ها در کلان شهرها دارای رقم بالائی میباشند وهر موتور سیکلت میزان تولید آلودگی آن چندین برابر فرسوده ترین ماشین ها ی سواری میباشد. البته باید در نظر داشت که وجود موتور سیکلت بصورت یکی از نیازهای جامعه فعلی در ایران در آمده است و نمیتوان استفاده از آن را ممنوع نمود.بنظر میرسد شاید یکی از راههای منطقی تعویض موتور سیکلت های بنزیی+روغنی =باموتور سیکلت های برقی+باطری باشد.در اینکار ممکن است شهرداریها از صاحبان موتورسیکلت های بنزینی بخواهند وسیله خودرا با موتور سیکلت برقی معاوضه نمایند.