ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیلم «بعل» بعد از ۴۴ سال در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد

فیلم «بعل» ساخته فولکر شولندورف بعد از ۴۴ سال در شصت و چهارمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

فیلم «بعل» ساخته فولکر شولندورف بعد از ۴۴ سال در شصت و چهارمین جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد.

راینر ورنر فسبیندر و هانا شیگولا در فیلم «بعل» ساخته فولکر شولندورف

فولکر شولندورف که در زمینه سینمایی کردن آثار ادبی برجسته جهان تخصص دارد، این فیلم را در سال ۱۹۷۰ بر اساس «بعل» نخستین نمایشنامه برتولت برشت ساخت.

هلنه وایگل، بیوه برتولت برشت اجازه اکران فیلم «بعل» را نداد. او گفته بود کافی نیست تن کسی یک کاپشن بکنید و سیگار هم گوشه لبش بگذارید و بگویید این یکی از شخصیت‌های برشت است.

راینر ورنر فسبیندر نقش «بعل» را در این فیلم بازی می‌کند. در آن زمان هنوز کسی فسبیندر را نمی‌شناخت. فولکر شولندورف قصد داشت او را به عنوان یک استعداد نوظهور در سینمای آلمان معرفی کند، اما این فیلم توقیف شد و به نمایش درنیامد.

هلنه وایگل، بیوه برتولت برشت وقتی فیلم «بعل» را دید، اجازه اکران آن را نداد. او گفته بود کافی نیست تن کسی یک کاپشن بکنید و سیگار هم گوشه لبش بگذارید و بگویید این یکی از شخصیت‌های برشت است.

«بعل» نخستین نمایشنامه‌ای است که برتولت برشت در سال ۱۹۱۸ نوشته است. برشت در این نمایشنامه پیشنهادهایش را در نمایشنامه‌نویسی ارائه داده و از این نظر، برای شناخت تئاتر روایی برشت بسیار اهمیت دارد.

«بعل»، شاعری است که هنجارهای اجتماعی و اخلاقی را نمی‌پذیرد و سرانجام در دامن طبیعت می‌میرد.

«بعل» نام خدایی است که کنعانیان او را می‌پرستیدند. در نمایشنامه برشت اما نام شاعری است خوش‌گذران و زن‌باره و عصیانگر که طی ماجراهای عاطفی تو در تویی، یکی از رقیبان عشقی‌اش را به قتل می‌رساند و خود به قتل می‌رسد.

برشت با این نمایشنامه به نمایشنامه «مرد تنها، افول انسانیت» اثر هانس یوهست، نمایشنامه‌نویس و شاعر آلمانی و از طرفداران ناسیونالیسم سوسیالیسم پاسخ داد. در اثر هانس یوهست یک شاعر نخبه احساس می‌کند مردم او را درک نمی‌کنند. به همین جهت روز به روز تنهاتر و منزوی‌تر می‌شود. در نمایشنامه برشت، یک شاعر عصیانگر که به هنجارهای اجتماعی و اخلاقی تن نمی‌دهد، به زندگی و طبیعت عشق می‌ورزد و سرانجام می‌میرد.

در سال ۲۰۰۴ ئوه جانسون، یکی دیگر از فیلمسازان آلمان بر اساس این نمایشنامه فیلم ساخت. این فیلم اما بدون حاشیه‌ای اکران شد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.