ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سونامی تحولات سیاسی در اوکراین

تیموشنکو پس از آزادی به میدان استقلال رفت و از معترضان خواست در صحنه بمانند. او می‌خواهد نامزد انتخابات ریاست جمهوری شود. طبق اخبار تاییدنشده تلاش یانوکوویچ برای فرار به روسیه ناکام مانده است.

اوکراین روز پرشتابی را در ۲۲ فوریه پشت سرگذاشت. پارلمان این کشور به عزل ویکتور یانوکوویچ رای داد و تاریخ برگزاری انتخابات بعدی را ۲۵ ماه مه تعیین کرد. یولیا تیموشنکو، رهبر اپوزیسیون نیز بلافاصله پس از آزادی از زندان خارکف به سمت کیف حرکت کرد تا به تظاهرکنندگان در میدان استقلال بپیوندند.

نخست وزیر پیشین اوکراین در این میدان با استقبال ده‌ها هزار نفر روبرو شد که  نام او را به عنوان یک قهرمان تکرار می‌کردند.

تیموشنکو که روی صندلی چرخدار نشسته بود، از حاضران خواست تا انتخاب سیاستمداران لایق و معتمد در خیابان‌ها بمانند. او همچنین خواستار مجازات مسببان خشونت و خونریزی و  آوردن یانوکوویچ به میدان استقلال شده تا به مردم پاسخ دهد.

تیموشنکو پیش از حضور در میدان کیف در  وبسایت رسمی خود نوشته بود: «دیکتاتور سرنگون شد و سقوط او مدیون کسانی است که جان خود را به دست گرفته و به میدان آمدند.» در بیانیه تیموشنکو آمده که «ما نمی‌توانیم خون‌های ریخته‌شده برای آزادی را فراموش کنیم.»

تیموشنکو ابراز امیدواری کرده که اوکراین در آینده نزدیک به اتحادیه اروپا بپیوندد. مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا و وزارت خارجه آمریکا، آزادی او را تبریک گفته و برایش آرزوی سلامتی کرده‌اند.

تیموشنکو گفت تازه در اول راه هستیم.

اما وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف، اپوزیسیون اوکراین را به پیمان‌شکنی و باقی نماندن بر توافق آتش‌بس متهم کرده است. لاوروف از وزیر خارجه آلمان خواسته که از نفوذ خود روی مخالفان دولت استفاده کرده و شرایط شکننده کنونی را تغییر دهد.

وزارت خارجه روسیه پیش از این نسبت به کودتا و خطر "انقلاب قهوه‌ای" در اوکراین هشدار داده بود.

ارتش اوکراین در بعد از ظهر روز شنبه ۲۲ فوریه، اعلام کرد که قصد دخالت در اوضاع جاری این کشور را ندارد. یوری ایلین فرمانده نیروهای مسلح اوکراین گفت: «به عنوان یک نظامی، هیچ دستوری برای خونریزی صادر نمی‌کند.»

بسیاری از مخالفان دولتی، برکناری یانوکوویچ از مقام ریاست جمهوری را کافی ندانسته و می‌خواهند همچنان در میدان باقی مانده و به اعتراض ادامه دهند. رویترز به نقل از هواداران گروه افراطی Right Sector  نوشته که هنوز وقت جشن پیروزی و شادی فرا نرسیده است.

گروه یادشده که  از دسته های متفاوت ناسیونالیستی، دست‌راستی و هواداران متعصب فوتبال تشکیل شده، علیرغم همکاری با دیگر مخالفان دولت با نظر آنها در مورد پیوستن به اتحادیه اروپا موافق نیست و شرکت در تظاهرات را فرصتی برای نابودی ساختار دولتی می‌داند.

شاهدان عینی می‌گویند وضعیت در خیابان‌های کیف در هم و برهم و نامشخص است. برخی با خود باتوم یا سلاح سرد و گرم حمل می‌کنند.

دستگیری یک هوادار دولتی مظنون به تیراندازی به مردم و به زانو در اوردن او در برابر محل قتل قربانیان

به گزارش روزنامه اسرائیلی هاآرتص، خاخام اوکراین از همه یهودیان کیف خواسته که شهر را ترک کنند و اگر ممکن باشد از اوکراین بروند. سفارت اسراییل در کیف نیز یهودیان شهر را از بیرون آمدن از خانه‌هایشان برحذر داشته است.

این هشدارها به خاطر آن است که در روزهای گذشته یهودیان کیف مورد حمله و یورش افراد ناشناس واقع شده‌اند.

همزمان با خروج یانوکوویج از کیف، گروهی از مردم به محوطه اقامتگاه مجلل او ریختند. این کاخ باشکوه که به عنوان سمبلی از فساد سیاسی و اقتصادی شناخته می‌شود، غارت نشده است.

مردم پس از ورود به محوطه اقامتگاه یانوکوویچ به گرفتن عکس و تماشای تجملات داخلی و خارجی آن سرگرم شدند. رد صلاحیت یانوکوویچ در پارلمان اوکراین و رای ۳۲۸ نماینده به برکناری او به طور مستقیم از تلویزیون پخش شد.

گروهی از مردم در خانه رئیس جمهور معزول اوکراین

در این میان، رئیس جدید پارلمان اوکراین اعلام کرد که یانوکوویچ در صدد فرار به روسیه برآمده است. خبرگزاری اینترفاکس گزارش داد که ماموران مرزی روسیه جلوی پرواز هلی کوپتر حامل رئیس جمهور معزول اوکراین را گرفته‌اند.

این خبر هنوز به طور رسمی تایید نشده است. گفته می شود که یانوکوویچ در حال حاضر در شهر دونتسک به سر می‌برد.

یانوکوویچ در آخرین سخنان خود که از تلویزیون پخش شد، رویدادهای جاری در اوکراین را "کودتای راهزنان" خواند و اوضاع کشورش را با قدرت‌گیری نازیسم در آلمان مقایسه کرد.

در خشونت‌های روزهای اخیر حدود هشتاد نفر در اوکراین کشته شده‌اند. اوج درگیری‌ها در روز جمعه و پس از شکسته شدن توافق دولت و اپوزیسیون برای مذااکره بر سر آتش‌بس بود.

حداقل نتیجه مذاکرات چهارساعته یاناکوویچ و نمایندگان اپوزیسیون آن بود که یگان‌های ویژه ضد شورش به میدان استقلال گسیل نشوند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • farid

    امید که زندان و شکنجه گاه  اوین های ایران نیز برای همیشه توسط مردم آزادیخواه ایران و طبق آرزوی ۳۵ سال پیش  آقای طالقانی برای همیشه موزه عبرت دیکتاتوران تاریخ  شود.

  • hamid

    درود و تبریک بر مردم اوکراین که با  همراهی  پلیس و مجلس  مردمی ٬ ریس جمهور فاسد وابسته به روسیه را خلع و رهبر حزب مخالف را آزاد کردند.