ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیته حقیقت‌یاب؛ خواست خانواده زندانیان سیاسی

چند نماینده مجلس به خانواده زندانیان سیاسی قول داده‌اند که موضوع ضرب و شتم زندانیان سیاسی اوین را پیگیری خواهند کرد. خانواده زندانیان سیاسی اما خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب هستند.

چند تن از نمایندگان مجلس به خانواده زندانیان سیاسی قول داده‌اند که موضوع ضرب و شتم زندانیان سیاسی در زندان اوین را پیگیری خواهند کرد. با این حال خانواده زندانیان سیاسی، خواهان تشکیل کمیته حقیقت‌یاب هستند.

پس از انتشار خبر ضرب و شتم زندانیان سیاسی در زندان اوین، خانواده آنها ابتدا در برابر زندان و در روز سه‌شنبه در برابر نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند. آنها خواستار رسیدگی مقامات دولتی به ضرب و شتم زندانیان شدند. پنج نفر از آنان نیز سرانجام توانستند به نمایندگی از سایر خانواده‌ها با یک مقام دولتی در دفتر ریاست جمهوری دیدار کنند. رئیس بازرسی ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری با نمایندگان خانواده‌ها دیدار کرد و قول داد که نامه و پیام آنان را به رئیس‌جمهور منتقل کند.

همسر سهیل بابادی یکی از زندانیان مصدوم در این حادثه به زمانه می‌گوید: «تاکنون مقامات به ما قول‌هایی داده‌اند و ما امیدواریم هیئتی متشکل از سه قوه تشکیل و واقعیت روشن شود.»

چند تن از نمایندگان مجلس به خانواده زندانیان سیاسی قول داده‌اند که موضوع را پیگیری خواهند کرد. مژگان مرادپور، مادر داور حسینی نیز در روز شنبه با یکی از نمایندگان مجلس دیدار کرده است. به گفته وی، این نماینده مجلس در این دیدار گفته است: «دلیل نگرانی خانواده‌ها را نمی‌فهمم. حداکثر دستی شکسته یا جایی از بدنشان کبود شده. کسی نمرده که شما ابراز نگرانی می‌کنید.» او در گفت‌وگو با «رادیو زمانه» اظهارات این نماینده را «شرم‌آور» و استدلال او را «غیرقابل قبول» توصیف می‌کند.

نگران جان زندانیان هستیم

روزپنجشنبه، بیش از صدتن از ماموران گارد ضد شورش زندان اوین ضمن بازرسی بند ۳۵۰، زندانیان حاضر در این بند را مورد ضرب و شتم قرار دادند و ۳۱ تن از آنان را به سلول انفرادی منتقل کردند.

این زندانیان از روز پنجشنبه دست به اعتصاب غذا زده‌اند و خواستار رسیدگی مقامات به تخلف‌های صورت گرفته در این بند شده‌اند.

مژگان مرادپور می‌گوید ما نگران جان زندانیان هستیم، زیرا در اعتصاب غذا هستند و زندان مراقبت‌های پزشکی لازم را برای آنان فراهم نمی‌کند.

پس از انتشار اخبار مربوط به ضرب و شتم زندانیان اعضای خانواده‌ها خواستار دیدار با زندانیان بند ۳۵۰ شدند. تعدادی از خانواده‌ها موفق به این دیدار شدند و اخبار مربوط به حمله به زندانیان را تایید کردند. همچنین خانواده‌ها شهادت دادند که ماموران زندان سر زندانیان سیاسی را تراشیده بودند.

شب گذشته صدا و سیما در برنامه «بیست و سی» مدعی شد اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های برون‌مرزی جنجال‌سازی و اخبار دروغ است.

در این برنامه رئیس پیشین سازمان زندان‌ها می‌گوید: «بر اساس آئین‌نامه زندان‌ها، بازرسی از زندان اوین به صورت مستمر و قانونی انجام می‌شود، بازدید اخیر نیز به همین منوال انجام شده است.»

در این فیلم زندانیان عامل تنش معرفی می‌شوند و بر اساس آن مقامات زندان دست به خشونت علیه‌ آنان نزده‌اند.

واکنش به فیلم صدا و سیما

زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ هم در واکنش به اظهار نظر مقامات دولتی و پخش فیلمی در مورد حوادث روز پنجشنبه بیانیه‌ای صادر کردند. در این بیانیه که در تارنمای «کلمه» منتشر شده گزارش صدا و سیما را یکطرفه دانسته‌اند.

در بخشی از این نامه اشاره شده: «رئیس سازمان زندان‌ها در چند مصاحبه درگیری و حمله به زندانیان در بند ۳۵۰ را کلاً تکذیب کرده و در مصاحبه اخیر خود اظهار داشته به هیچکسی حتی یک تلنگر نیز زده نشده است.»

عماد بهاور، زندانی سیاسی که محکومیت ده ساله خود را در زندان اوین می‌گذراند با انتشار نامه‌ای در تارنمای کلمه به بخشی از اتفاق‌های روز پنجشنبه پرداخت.

او در این نامه نوشته است: «هرچه می‌گذشت، سربازان بیشتری را به طبقه پایین می‌فرستادند. شاید حدود ۲۰۰ سرباز آورده بودند. یکی از فرماندهان فریاد زد سربازهایی که نمی‌خواهند بزنند، پایین نروند. تعداد زیادی از آنها بالا ماندند. بچه ها را تک‌تک به طبقه بالا و به آن طرف بند می‌آوردند. همه را از پشت دستبند زده بودند. سر و صورت برخی خونی بود و به زحمت راه می‌رفتند. بعضی را هم درحالی که چهاردست و پایشان را گرفته بودند افقی آوردند. آنقدر کتک خورده بودند که نای راه رفتن نداشتند.»

دولت و زندانیان

محمد ملکی می‌گوید: «بعضی‌ها می‌گویند این اتفاق از سوی افرادی افتاده که می‌خواهند به دولت روحانی فشار وارد کنند. من متوجه‌ هستم که گروهی در صدد تخریب دولت هستند، ولی دولت هم می تواند واکنش نشان دهد. آقای روحانی می‌تواند از طریق رسانه‌ها این اقدام را محکوم کند و با تشکیل هیئتی به بررسی این اتفاق بپردازد.»

حسن روحانی در کمپین انتخاباتی خود وعده داده بود که زندانیان سیاسی را آزاد خواهد کرد، اما از زمان به قدرت رسیدن او تعداد انگشت شماری از زندانیان سیاسی آزاد شدند. همچنین روند اجرای حکم اعدام در کشور افزایش یافته است.

محمد ملکی با توجه به وعده‌های حسن روحانی پرسیده است: «چرا آقای روحانی طرف مقابل را تهدید به استعفا نمی‌کند؟ به هر حال ایشان رئیس جمهور مملکت هستند و می‌توانند عاملین و آمرین این حوادث را شناسایی کند. من فکر می‌کنم که روحانی در برابر طرف مقابل کوتاه می‌آید و خواسته‌های مردم را پیگیری نمی‌کند.»

تنزل یا ترفیع رئیس سازمان زندان‌ها؟

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، صبح روز چهارشنبه با صدوری بیانیه غلامحسین اسماعیلی، رئیس سازمان زندان‌ها را از این سمت برکنار و او را به سمت رئیس کل دادگستری استان تهران و رئیس شعبه اول دادگاه تجدید نظر منصوب کرد.

برخی از هواداران دولت با خوش‌بینی از این اتفاق ابراز خوشحالی می‌کنند و آن را محصول فشار به قوه قضائیه می‌دانند، اما برخی معتقدند سمت جدید غلامحسین اسماعیلی برای او به معنی ارتقای شغلی است و اقدام رئیس قوه قضائیه را دهن کجی به معترضان می‌دانند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Iraj

    عاشورا؟ اینان /این حکام اسلامی جنایتکار خود از تبار عاشورا هستند. این عاشوراپرستان وزاده های عاشورا ایران رابه گورستان بزرگی تبدیل کرده اند مگرنشنیدید فریاد مادران را از خاوران ها مگر ندیدید مادران لاله ها را. شما را چه میشود ؟این آزادی خواهان در بند فرزندان بابک هاو آریو برزنها هستند۰ بخو انیدکه بابک در برابر عاشوریان چگونه ایستاده جان داد۰ اینان که در زندان ضحاک در بندند تنها با دستان ایرانیان آزاده رها خواهند شد. اینان از آن ایرانیانند . ۳۵ سال است که میبندندومیکشند تا این عاشوریان هستند زندان و شکنجه اعدام وفقر نا برابری هست. روحانی و موسوی وخا تمی وکروبی ها از تباره عاشوریانند