ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فیلمی در مورد افشاگری اسنودن به تهیه‌کنندگی سازندگان جیمز باند

تهیه‌کنندگان فیلم‌های «جیمز باند» افشاگری‌های ادوارد اسنودن، همکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا را بر اساس کتابی از گلن گرینوالد روی پرده سینماها می‌آورند.

تهیه‌کنندگان مجموعه فیلم‌های جیمز باند قصد دارند بر اساس افشاگری‌های ادوارد اسنودن فیلمی بسازند. مبنای این فیلم، کتاب تازه‌ انتشاریافته‌ گلن گرینوالد، خبرنگار روزنامه بریتانیایی «گاردین»، است.

ادوارد اسنودن متخصص امور رایانه‌ای است که پیش از این برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد

پس از آنکه سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت (۱۳ مه) گلن گرینوالد، روزنامه‌نگار سرشناس آمریکایی، کتابی منتشر کرد با عنوان «نه جایی برای پنهانکاری»، مایکل جی ویلسن و باربارا بروکلی، مدیران شرکت ای او ان (EON) که فیلم‌های جیمز باند را تهیه می‌کنند، اعلام کردند که حقوق این اثر را خریده‌اند و اکنون قصد دارند به‌جای فیلم تازه‌ای از جیمز باند، افشاگری اسنودن درباره فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا را روی پرده بیاورند.

تهیه‌کنندگان فیلم‌های جیمز باند که با شرکت «سونی پیکچرز» همکاری می‌کنند، از افشاگری اسنودن به عنوان «یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی عصر» یاد کرده‌اند.

هنوز معلوم نیست چه بازیگرانی در این فیلم بازی می‌کنند، کارگردانی آن را چه کسی به عهده دارد و چه زمانی قرار است اکران شود.

گلن گرینوالد، خبرنگار گاردین

ادوارد اسنودن یک متخصص ۳۰ ساله امور رایانه‌ای است که پیش از این برای آژانس امنیت ملی آمریکا کار می‌کرد و به‌طور غیرقانونی اسنادی را که نمایانگر دامنه فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی بود منتشر کرد و اکنون در تبعید، در روسیه به‌سر می‌برد. او با کمک گلن گرینوالد، خبرنگار گاردین از فعالیت‌های جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا پرده برداشت.

روزنامه گاردین و «واشنگتن‌پست» به خاطر انتشار این گزارش‌ها جایزه پولیتزر در سال ۲۰۱۴ را به دست آوردند.

باربارا بروکلی، یکی از تهیه‌کنندگان فیلم‌های جیمز باند عضو هیأت داوران جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۱۴ بود. ادوارد اسنودن هم هنوز در روسیه به سر می‌برد و در این مدت موفق شده از آن کشور پناهندگی سیاسی بگیرد.

داگ بلگرید، رئیس کمپانی کلمبیا پیکچرز، از زیرمجموعه‌های سونی درباره افشاگری اسنودن گفته است: «افشاگری جنجال‌برانگیز او باعث شد که به اهمیت دولت‌ها‌ در حفاظت از حریم خصوصی و منافع شهروندان پی ببریم و متوجه بشویم که وظیفه دولت‌ها در وهله اول این است که تعادلی بین امنیت ملی و صیانت از حریم خصوصی شهروندان به وجود بیاورند.»

این نخستین بار نیست که سونی موضوعات سیاسی و روزآمد را روی پرده سینماهای جهان می‌آورد. پیش از این فیلم «سی دقیقه پس از نیمه‌شب» ساخته کاترین بیگلو به تهیه‌کنندگی سونی درباره به قتل رساندن اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه «القاعده» در ابیت‌آباد پاکستان به نمایش درآمده بود. همچنین فیلم «شبکه اجتماعی» به کارگردانی دیوید فینچر درباره زندگی مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک، هم از محصولات سونی است.

«نه جایی برای پنهانکاری»، نوشته گلن گرینوالد در این مدت کوتاه که از انتشارش می‌گذرد، بازتاب رسانه‌ای گسترده‌ای داشته است.

گرینوالد در این کتاب در حدفاصل بین یک «تریلر سیاسی» مهیج و کتابی علمی درباره تحلیل داده‌های اینترنتی، تصویری از چگونگی همکاری‌اش با ادوارد اسنودن به دست می‌دهد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سهراب راسخ قاضیانی

    مترجم و نویسنده‌ی گرامی، خواننده‌ای که اندکی زبان انگلیسی و به‌ویژه فارسی بداند، حتی بدون آنکه عنوان انگلیسی فیلم را پیشتر دیده باشد، می‌داند که «نه جایی برای پنهانکاری» ترجمه‌ای اشتباه برای عنوان است. «جایی برای پنهانکاری نیست» شاید می‌توانست ترجمه‌ای درست باشد، اما «نه جایی برای پنهانکاری» به هیچ وجه. نویسنده‌ی رسانه‌های همگانی لازم است بیش از این درستی زبان نوشته‌های خود را مهم شمرد. با تشکر از انتخاب این موضوع جالب.