ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«داعش سرگرم پاکسازی قومی در عراق است»

عفو بین‌الملل می‌گوید داعش در شمال عراق دست به «پاکسازی قومی در ابعادی تاریخی» زده است. سازمان ملل خواستار مجازات داعش به خاطر پیگرد هدفمند اقلیت‌های قومی و مذهبی شد.

عفو بین‌الملل می‌گوید داعش در شمال عراق دست به «پاکسازی قومی در ابعادی تاریخی» زده است. شورای حقوق بشر سازمان ملل هم خواستار مجازات داعش به خاطر پیگرد هدفمند اقلیت‌های قومی و مذهبی شد.

در گزارش «امنستی» آمده که میلیون‌ها نفر در شمال عراق، در پیشروی «داعش» در ۱۰ ژوئن، از خانه‌ها و شهرهای خود فرار کردند

سازمان عفو بین‌الملل «امنستی»، با انتشار گزارشی در روز سه‌شنبه دوم سپتامبر، کشتارهای «داعش» در شمال عراق را محکوم کرد.

این گزارش بر اساس گفت‌وگو با صدها نفر از جان به‌در بردگان حملات «دولت اسلامی» در شمال عراق تنظیم شده و مبتنی بر شواهد موجود در بازه زمانی ژوئن تا اوت ۲۰۱۴ است.

در گزارش «امنستی» آمده که میلیون‌ها نفر در شمال عراق، در پیشروی «داعش» در ۱۰ ژوئن ،از خانه‌ها و شهرهای خود فرار کردند: «اکثر این مردم، به جز لباسی که بر تن‌شان بود، چیزی همراه نداشتند. هر کس که به موقع نجنبید، به سرنوشت تلخی دچار شد.»

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش خود، اقدامات «داعش» در شمال عراق را «پاکسازی قومی در ابعادی تاریخی» خوانده است.

«جنایت جنگی داعش در عراق»

سازمان ملل نیز یک روز پیش از انتشار گزارش عفو بین‌الملل، خواستار مجازات «داعش» به دلیل ارتکاب جنایت جنگی در عراق شد. در نشست ویژه شورای حقوق بشر این سازمان در ژنو اعلام شد که «دولت اسلامی»، اقلیت‌های قومی و مذهبی شمال عراق به به صورت هدفمند تحت پیگرد و آزار قرار داده است.

فلاویا پانسیری، معاون کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «داعش در مناطق تحت تصرف خود، مرتکب اعدام‌های دسته‌جمعی، ربایش، شکنجه، سوءاستفاده جنسی و برده‌داری شده است. کلیه گروه‌های جمعیتی شمال عراق به خاطر قوم و قبیله یا اعتقادات خود با پیگردهای بی‌رحمانه روبه‌رو بوده‌اند.»

در نشست یاد شده، وزیر حقوق بشر عراق، محمد السودانی، گروه «دولت اسلامی» را به اعمال بربرمنشانه علیه غیرنظامیان متهم کرد و خواستار پشتیبانی جهانی از مردم بی‌دفاع منطقه شد. در این جلسه که به درخواست عراق برگزار شد، قطعنامه‌ای نیز در محکومیت نقض سیستماتیک حقوق بشر از سوی «داعش» به تصویب رسید.

افزون بر این، قرار شد یک کمیسیون تفحص در شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی جوانب تبهکارانه اقدامات داعش در عراق تشکیل شود.

خانه‌ای ویران شده در فلوجه

مشارکت ارتش عراق در جنایات

سازمان ملل واحدهای ارتشی دولت عراق را نیز به اعمال جنایتکارانه علیه مردم متهم کرده است. در نشست ژنو عنوان شد که پلیس عراق هم دست به اعدام افراد دستگیر شده زده است: «ارتش عراق در عملیات مسلحانه مکرر، بسیاری از مردم بیگناه را به قتل رسانده یا مجروح کرده است.»

سازمان ملل از دولت عراق خواست در مقابله با شبه‌نظامیان «داعش»، به حقوق شناخته شده بین‌المللی احترام بگذارد.

در قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل از کلیه طرفین درگیر در بحران عراق خواسته شده که ایجاد گذرگاهی امن برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم نیازمند و آواره را تضمین کنند.

مردم شهر آمرلی نیاز جدی به کمک دارند

اهالی آمرلی که محاصره شهرشان پس از چند هفته از سوی داعش شکسته شده، نیاز جدی به کمک‌های انسانی دارند. تاکنون چهار کامیون محموله‌های امدادی به این شهر رسیده اما صدها خانواده همچنان از دسترسی به مواد غذایی کافی محرومند.

گفته می‌شود که بسیاری از سکنه شهر بیمار هستند زیرا برای چند هفته آب ناسالم و آلوده‌ نوشیده‌اند.

آمرلی و روستاهای اطراف آن، روز یکشنبه ۳۱ اوت با کمک پیشمرگه‌های کرد و ارتش عراق آزاد شد. شبکه تلویزیون دولتی عراق «العراقیه» اعلام کرده که دست‌کم ۱۰۰ شبه‌نظامی «داعش» در نبرد بر سر شکسته شدن محاصره آمرلی کشته شده‌اند.

«نیروهای ایرانی در محل»

پیشمرگه‌های کرد و متحدان شیعه آنها توانسته‌اند شهر «سلیمان بک» را از دست «داعش» نجات دهند. این شهر دوباره به کنترل نیروهای متحد درآمده اما خطر آن وجود دارد که انفجارهایی در گوشه و کنار آن به خاطر بمب‌گذاری یا مین‌گذاری داعش صورت گیرد.

خبرگزاری «رویترز» می‌نویسد هم در « سلیمان بک» و هم در آمرلی، نیروهای ایرانی از پیشمرگه‌های کرد و ارتش عراق حمایت کرده‌اند. به نقل از این خبرگزاری، تعدادی افسران ایرانی در عملیات نجات این شهرها حضور داشته‌اند که به دلیل عدم تکلم به زبان کردی، مترجمانی نیز آنها را همراهی می‌کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.