ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استراتژی اوباما علیه داعش: تشدید عملیات هوایی

چگونه می‌توان «داعش» را تضعیف و نابود کرد؟ این پرسش محوری نطقی است که اوباما بامداد پنجشنبه ۱۱ سپتامبر ایراد می‌کند. گسترش عملیات هوایی در عراق و سوریه بخش اصلی استراتژی اوست.

چگونه می‌توان «داعش» را تضعیف و نابود کرد؟ این محور نطقی است که اوباما بامداد پنجشنبه ۱۱ سپتامبر ایراد می‌کند. محافل نزدیک به دولت آمریکا می‌گویند گسترش عملیات هوایی در عراق و هم‌چنین سوریه بخش اصلی این استراتژی خواهد بود.

باراک اوباما در نطق ملی خود در چهارشنبه ۱۰ سپتامبر (بامداد پنجشنبه ۱۱ سپتامبر به وقت اروپای مرکزی) طرح‌‌ مقابله با «داعش» را ارائه می‌کند. جزییات این طرح عجالتا با نمایندگان ارشد کنگره در میان گذاشته شده است. اوباما اختیارات قانونی کافی را برای هر تصمیم علیه «داعش» دارد اما می‌خواهد در رایزنی‌ها، موافقت و همراهی کنگره را نیز جلب کرده باشد.

طبق نظرسنجی انجام شده در شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، سه چهارم مردم آمریکا با ادامه عملیات هوایی علیه «داعش» موافقند.

اوباما تصمیم دارد حملات هوایی علیه مواضع داعش در سوریه را نیز گسترش دهد و این مستلزم آماده کردن افکار عمومی در این زمینه است. مشارکت نظامی ایالات متحده در مناقشات منطقه به ویژه مشارکت طولانی مدت، منتقدانی دارد. حضور نظامی آمریکا در عراق از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ بیش از ۴۴۰۰ سرباز عراقی را به کشتن داد. اوباما تاکنون پیوسته تکرار کرده که ارتش ایالات متحده در رویارویی با «داعش» به نیروی زمینی متوسل نخواهد شد.

روز دوشنبه ۸ سپتامبر، نشریه «نیویورک تایمز» به نقل از استراتژیست‌های پنتاگون نوشت  عملیات مقابله با داعش تا سه سال به طول می‌انجامد.

نطق اوباما به وقت اروپای مرکزی، در ساعت سه بامداد پنجشنبه ۱۱ سپتامبر و چند روز پس از معرفی کابینه جدید عراق ایراد می‌شود. حیدر عبادی، نخست وزیر عراق نیز برای هرگونه مشارکت در راندن «داعش» از کشورش، اعلام آمادگی کرده است.

در این میان کسانی چون زبیگنیو برژینسکی، اوباما را به خویشتن‌داری و احتیاط دعوت می‌کنند. این استراتژیست سیاسی می‌گوید دلایل بسیاری برای پرهیز آمریکا از ورود منفرد به عملیات نظامی هوایی و زمینی در منطقه وجود دارند و بهتر است این مأموریت به یک ائتلاف بزرگ سپرده شود.

باراک اوباما یکشنبه ۷ سپتامبر در مصاحبه‌ با شبکه تلویزیونی «ان‌بی‌سی» عنوان کرد که ایالات متحده برای مبارزه با نیروهای جهادی، صرفا در چارچوب ائتلافی بین‌المللی وارد عمل می‌شود.

جان کری در جده

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز قرار است برای جلب حمایت هر چه بیشتر کشورهای عربی و جذب آنها به ائتلاف بین‌المللی علیه داعش، به اردن و عربستان سفر کند.

مقامات مصری گفته‌اند که نمایندگان شش کشور خلیج فارس همراه با نمایندگانی از عراق و مصر و اردن و لبنان در ملاقات با کری در جده، شرکت خواهند کرد. وزیر خارجه آمریکا پیش‌تر خواستار ورود فعال اعضای اتحادیه عرب به «ائتلاف ضد داعش» شده بود.

طرح ائتلاف ده‌گانه در اجلاس ناتو در ولز کلید خورد و ایالات متحده امیدوار است کشورهای عرب و سنی منطقه را نیز وارد این ائتلاف کند

هم‌زمان این امیدواری وجود دارد که کابینه جدید عراق با حضور وزیران سنی و کرد، بتواند بر شکاف‌های سیاسی موجود در این کشور غلبه کند. این کابینه روز سه‌شنبه ۹ سپتامبر نخستین جلسه خود را تشکیل داد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عبداله

    ایران قصد داشت که در عراق و در مقابل داعش دست به جادوگری بزند اما عصای خلیفه اژدها شد و بساط آن ها را قورت داد داعش خشم فوران زده ای است که هیچ راهی به جزء خشونت را متصور نیست و از علاءالدین ایران بیرون آمده است داعش راه و رسم القاعده و عربستان و قطر و ترکیه را مسخره نموده و از گروهای جهادی سوری و جبهه النصره خواست که با روش او همراه شوند درخواستی که مورد پذرش گروه های سوری قرار نگرفت و بین آن ها دریای از خون برقرار گردید و ایران خوشحال از تمام این حوادث وقتی که دید روش داعش مستقل از عربستان است آن را پارامتر مناسبی برای تاثیر گذاری بر منطقه دانست اما وقتی که داعش موصل را اشغال و با برخی عناصر بعثی و سنی دست اتحاد داد فرعون ایران عصبانی شده و گفت که دست و پای شما را قطع میکنم کاری که موفق به آن نشد و آمریکا به عراق هبوط کرد این هبوط آمریکا به عراق جبران آن ظلمی است که آمریکا به خودش کرده و به درخت ممنوعه نزدیک شده است حملات یازده سپتامر آن درخت ممنوعه بود آمریکا فکر میکرد که میتواند پس از 11 سپتامر به قدرت خدایی در جهان دست پیدا کند اما نتیجه آن چیزی جز جنگ دائمی آمریکا در خاورمیانه نیست و آمریکا نمیتواند از آن دست شسته و خود را کنار بکشد

  • عبداله

    ایران خود از مسببان ایجاد داعش است به این نحو که با ایجاد جنگ قدرت در عراق در نبود یک دولت واقعی و حمایت از شیعه گری موجب پیدایش گروه های افراطی شد این که بگوییم داعش خطرناک تر است یا ایران بحث اشتباهی را به جریان می اندازد چرا که هر دو گروه اگر توانایی داشته باشند میتوانند خطرناک باشند نگرانی کنونی ایران این است که اگر آمریکا به ایران حمله کند ممکن است شیعیان عراق دچار خلاء شده و حامی خود را از دست بدهند و عراق تحت کنترل داعش بیافتد و همزمان داعش نیز به ایران هجوم بیاورد لذا استراتژی امنیت ملی ایران اقتضاء میکند که خطر در مرز هایش از بین برود و به همین دلیل مجبور است دیپلماسی را در خصوص سوریه بکار بگیرد چرا که دخالت ایران در منطقه دورتر سوریه باعث ایجاد اختلال در مرزهایش شده است و اولویت اصلی ایران در شرایطی که خطر حمله قریب الوقوع آمریکا میرود حفظ آرامش در کشور های همسایه خود است به همین دلیل با آنکه ایران و ترکیه در سوریه روبرو هم ایستادند اما ایران ترجیح داد که روابط خود با ترکیه را به دلیل همین همسایگی ارتقاء دهد ضعف قوا سپاه قدس در سوریه و عراق به خامنه ای نشان داد که اگر ارتش حرفه ای شاه و حمایت ملی نبود مشخص نبود که سرنوشت جنگ ایران عراق به چه نحوی پایان میگرفت ورود بیشتر سپاهیان قدس به عراق تنها باعث تشدید بحران شیعه و سنی و برانگیختن شمشیر عمر علیه ایران میشود ضمن آنکه بعید است که کل سپاه قدس بتواند دستاورد نظامی در عراق پیدا کند ایران در نظر داشت به واسطه حضور داعش حمله سراسری را به عراق سامان بدهد