ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت: ابولا تهدید ثبات و امنیت جهان است

شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای از کشورهای جهان خواست برای تأمین نیروی متخصص، با ایجاد بیمارستان‌های صحرایی و همچنین ارسال دارو به کشورهای در معرض خطر ابولا کمک کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در یک نشست اضطراری شیوع بیماری ابولا را «تهدیدی برای ثبات و امنیت جهانی» خواند و در قطعنامه‌ای از تمام کشورهای جهان خواست برای تأمین نیروی متخصص، تجهیزات درمانی، بیمارستان‌های صحرایی و همچنین دارو به کشورهای در معرض خطر ابولا کمک کنند.

ابولا بزرگ‌ترین تهدید در زمان صلح است

قطعنامه شورای امنیت در مورد ابولا که روز پنجشنبه ۱۸ سپتامبر صادر شد توانست از حمایت ۱۳۰ کشور جهان نیز برخوردار شود که نشان‌دهنده جدی بودن خطر گسترش این بیماری مهلک است.

این دومین بار در تاریخ شورای امنیت سازمان ملل است که یک بیماری موضوع تهدید امنیت جهانی تلقی می‌شود. پیش‌تر و در دهه‌های گذشته شیوع ویروس اچ‌آی‌وی و بیماری ایدز مورد توجه شورای امنیت به عنوان قدرتمند‌ترین نهاد سازمان ملل متحد قرار گرفته بود.

نهادهای بهداشتی مرتبط با سازمان ملل، ویروس ابولا را به عنوان مهم‌ترین تهدید جهان در زمان صلح ارزیابی می‌کنند و معتقدند تاکنون با چنین خطری روبه‌رو نبوده‌اند.

دکتر مارگارت چان، رییس سازمان بهداشت جهانی از نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد، می‌گوید باید به سرعت به این بیماری مهلک و فراگیر پاسخ داد.

به گفته بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز تعداد مبتلایان به ابولا در هر سه هفته دو برابر می‌شود. او از نیاز به ۲۰ برابر شدن کمک‌های یک میلیارد دلاری برای مقابله با این بیماری در طی شش ماه آینده سخن گفت.

بان کی مون تأکید کرد بزرگ‌ترین شیوع بیماری ابولا اکنون پیش روی همه جهان است و مقابله با آن به توجه همه کشورها و به کار بستن اقدامات بی‌سابقه نیاز دارد.

سازمان ملل متحد اکنون هدایت اقدامات جهانی برای مقابله با این بیماری را به دست گرفته و یک مأموریت اضطراری در این زمینه تعریف شده است.

سازمان پزشکان بدون مرز می‌گوید نیاز فوری به بیمارستان‌های صحرایی وجود دارد

سازمان پزشکان بدون مرز نیز از نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرده است. به گفته ژوآن لیو، رییس این سازمان، از تمام کشورهای عضو خواسته شده تا از تصمیم‌های جهانی برای مقابله با ابولا پیروی کنند.

به گفته این پزشک کانادایی، سرعت مقابله با ابولا مهم‌ترین عامل برای مهار آن است، زیرا نمی‌توان ماه‌ها یا حتی هفته‌ها صبر کرد. تعهد کشورهایی مانند آمریکا یا بریتانیا برای واکنش سریع به گسترش ابولا گرچه دیر اعلام شده اما می‌تواند امیدبخش باشد. اما لازم است این اقدامات همین اکنون آغاز شوند، زیرا جان هزاران نفر در خطر است و مشخص نیست آیا اقدامات جهانی می‌تواند کافی باشد یا خیر. برای مقابله با ابولا به بیمارستان‌های صحرایی، افراد متخصص و همچنین اقلام دارویی نیاز است و باید فورا همین امروز تأمین شوند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از دولت‌های لیبریا، سیرالئون و گینه خواست تا روند تشخیص و قرنطینه کردن افراد مبتلا یا مشکوک به ابولا را سرعت بخشند و همچنین آموزش‌های همگانی را در مورد این ویروس افزایش دهند.

شورای امنیت همچنین از دولت این سه کشور خواست تا به تلاش‌هایشان برای کاستن از تأثیرات سیاسی، اجتماعی و امنیتی شیوع ابولا در جوامع خود ادامه دهند.

قطعنامه شورای امنیت همچنین به عوارض منفی قرنطینه کردن کشورهای مبتلا به ویروس ابولا اشاره و از تأثیرات منفی اقتصادی آن ابراز نگرانی کرده است. شورای امنیت خواهان برچیده شدن محدودیت‌های مرزی و سفر به این کشورها و از سرگیری خدمات دریایی و هوایی به آن‌ها شده است. این خدمات باید به همراه اعزام پزشکان و پرستاران و اقلام دارویی مورد نیاز باشد.

به گفته جکسون نیاما، سرپرست گروهی از پزشکان بدون مرز در لیبریا که از طریق ویدیو کنفرانس اطلاعاتی را در اختیار اعضای شورای امنیت می‌گذاشت، مراکز درمانی و تخت بیمارستانی کافی در این منطقه وجود ندارد. او صحنه‌هایی را از مرگ روزانه مردم مقابل مراکز درمانی در خیابان توصیف کرد و گفت مردم این کشور به شدت احساس تنهایی و رهاشدگی می‌کنند و معتقدند جهان آن‌ها را به حال خود رها کرده تا بمیرند. به گفته این پزشک ارشد در سازمان پزشکان بدون مرز، مراکز درمانی درهای خود را روی این بیماران بسته‌‌‌اند چون دیگر جایی برای پذیرش آن‌ها وجود ندارد.

دولت سیرالئون اعلام کرده که از جمعه، ۲۸ شهریور/۱۹ سپتامبر به مدت سه روز کل ساکنان این کشور حق ندارند خانه‌هایشان را ترک کنند. سیرالئون، در غرب آفریقا شش میلیون نفر جمعیت دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.