ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون امنیت مجلس برای ارتقای رابطه با بریتانیا شرط گذاشت

کمیسیون امنیت ملی مجلس، توسعه رابطه با بریتانیا را تا عذرخواهی رسمی دیوید کامرون از ملت ایران به مصلحت ندانست. یک هفته پیش‌ گفته شده بود که مجلس مانع بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران نیست.

کمیسیون امنیت ملی مجلس توسعه رابطه با بریتانیا را تا عذرخواهی رسمی دیوید کامرون از ملت ایران به مصلحت ندانست. یک هفته پیش‌ گفته شده بود که مجلس مانع بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران نیست.

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران بیانیه‌ای در واکنش به نطق دیوید کامرون در مجمع عمومی سازمان ملل منتشر کرد. در این بیانیه توصیه اکید شده که توسعه رابطه با بریتانیا تا عذرخواهی رسمی نخست وزیر این کشور از ملت ایران به مصلحت نیست.

در این بیانیه که سه‌شنبه هشتم مهر منتشر شد، مواضع کامرون در مورد ایران «توهین‌آمیز» و «پریشان‌گویی» خوانده شده است.

کامرون در نطق خود گفت: «ما با ایران اختلاف نظرات شدیدی داریم. حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی، برنامه‌ هسته‌ای‌اش، رفتارش با مردمش؛ تمامی این مسائل باید تغییر کنند.»

او در عین حال افزود که باید به تهران این فرصت داده شود تا نشان دهد می‌تواند بخشی از راه‌حل منطقه در مبارزه با داعش باشد نه بخشی از مشکل.

کامرون یک روز پس از ملاقات با روحانی و کامرون این سخنان را بیان کرد؛ ملاقاتی که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی بین رهبران دولتی ایران و بریتانیا انجام گرفت و تاریخی توصیف شد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنشی تند به این اظهارات گفت: «این بریتانیاست که منطقه و جهان را به شر داعش مبتلا ساخته است.»

علی لاریجانی رئیس مجلس هم خطاب به نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «شما از ترس داعش فریاد می‌زنید و فحاشی می‌کنید.» او با اشاره به خطر داعش افزود که غربی‌ها برای مبارزه با تروریست‌ها نیازمند ایران هستند اما نباید نیازشان را به عنوان امتیاز به ایران بفروشند.

روحانی اما شامگاه دوشنبه هفتم مهر با لحنی ملایم‌تر عنوان کرد که ملاقاتش با دیوید کامرون به درخواست نخست‌وزیر بریتانیا بود. او در بازگشت از سفر نیویورک و آستراخان در فرودگاه گفت: «آقای کامرون در نطق خود جمله‌ای نادرست و غیرقابل قبول بیان کرد که پاسخ آن را همان زمان وزارت خارجه کشورمان داد.»

روحانی این را هم گفت که در ملاقات با کامرون مسائل خوبی پیرامون بحث هسته‌ای، موضوع بی‌ثباتی منطقه و روابط دوجانبه مطرح شد.

هدف دیدار روحانی و کامرون زمینه‌سازی برای گسترش تدریجی روابط دیپلماتیک بین دو کشور خوانده شده بود. در آستانه این دیدار، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و بریتانیا به مطبوعات داخلی گفته بود برای بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران و ارتقای روابط دو کشور در حد سفیر نیازی به مصوبه مجلس نیست. عباسعلی‌ منصوری آرانی چهارشنبه دوم مهر تاکید کرده بود منعی در شروع به کار سفارت بریتانیا وجود ندارد.

به نظر می‌رسد چراغ سبز پیش‌هنگام این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با صدور بیانیه کمیسیون مربوطه و پیش شرط عذرخواهی نخست وزیر بریتانیا از ملت ایران، خاموش شده باشد. این در حالی است که بریتانیا هم بازگشایی سفارت خود را مشروط به عذرخواهی بابت حمله به آن و پرداخت غرامت کرده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • سعید

    شیر ملکه حرومتون بشه آخوندا! باید از خشمش بترسید. یادتون نیست گله گله می رفتید تو همون سفارتشون بست مینشستید و مفت می خوردید؟ یادتون نیست براتون دفتر و دستک و مرکز اسلامی و بیمارستان مخصوص درست کرد. یادتون نمیاد برای همه شما ویزای ویژه صادر کرد که دیگه لازم نباشه برید تو صف سفارت؟ تر و توله ی همه شما رو نبرد زیر بال و پرش؟ یه مدرک الکی دکتری بهشون نداد؟ برید دستبوسش بلکه بهتون غضب نکنه. خیلی خطر داره این