ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزايش ۱۳۸ درصدی طلاق‌ در سال‌های نخست زندگی در ايران

شمار طلاق سال‌های نخست زندگی در شهرهای ايران رو به افزايش است. افزايش اين طلاق‌ها باعث بروز نگرانی‌هايی در ایران شده است.

آمارها نشان می‌دهد که شمار طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی مشترک در شهرهای ايران ۱۳۸ درصد افزايش يافته است.

به گفته معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، ۵٠‌ درصد طلاق‌ها در پنج ‌سال اول زندگی اتفاق می‌افتد

روزنامه شهروند ۲۷ آذر گزارش داد که روند افزايش طلاق در سال‌های نخست زندگی از سال‌های اوليه دهه ۸۰ آغاز شده و اکنون «نگران‌کننده شده است.»

شمار طلاق‌های سال‌های نخست زندگی در سال ٨٣، ٣٠‌ هزار و ۶۰ مورد، در‌ سال ۸۴ با افزايش ۵۳ درصدی نسبت به‌ سال قبل ۴۶ هزار و ۲۱۱، در‌ سال ۸۵ با افزايش ۱۱‌ درصدی ۵۱ هزار و ۶۴۶ مورد، در ‌سال ۸۶ با افزايش پنج ‌درصدی ۵۴‌ هزار و ۶۵۵ مورد، در ‌سال ۸۷ با افزايش ۲۷ درصدی ۶۹ هزار و ۹۰۵ مورد و در‌ سال ۸۸ با کاهش ٤,٧‌ درصدی ۶۶ هزار و ۷۳۳ مورد، در ‌سال ۸۹ با افزايش پنج ‌درصدی ۷۰هزار و ۲۰۰ مورد و در‌ سال ۹۰، با افزايش دو درصدی ۷۱ هزار و ۶۸۴ مورد بوده است.

آن‌گونه که آمار رسمی ‌سال ۱۳۹۲ نشان می‌دهد در هر ساعت، ۱۸ طلاق در ايران ثبت شده است.

چندی پيش نيز دفتر آمار و اطلاعات سازمان ثبت احوال ايران اعلام کرد که در ‌سال گذشته بيش از ۱۵۵‌ هزار طلاق در اين کشور به ثبت رسيده است. پيش از اين نيز احمد تويسرکانی، رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک گفته بود در‌ سال ۹۲ ميزان طلاق به نسبت‌ سال قبل شش درصد افزايش و شمار ازدواج‌ها حدود چهار ‌درصد کاهش پيدا کرده است.

دو هفته پيش نيز محمود گلزاری، معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت ٣٣‌ درصد طلاق‌ها در پنج‌ سال گذشته، در ‌سال اول زندگی زوج‌ها رخ داده است.

به گفته وی، ۵٠‌ درصد طلاق‌ها در پنج ‌سال اول زندگی اتفاق می‌افتد.

حميدرضا جلايی‌پور، جامعه‌شناس درباره علل طلاق در ايران می‌گويد: «طلاق تا حدی در همه دنيا هست و حد نرمال دارد ولی در ايران طلاق زياد است. اخيراً پژوهشی را می‌ديدم که نتايجش از پرونده‌های مختومه در دادگاه‌های خانواده استخراج شده و ٣٢ دليل برای جدايی زن و شوهرها از هم ذکر شده؛ اعتياد به مواد مخدر، دخالت اطرافيان، کتک‌کاری، تنفر و بی‌علاقگی، سوءظن، درآمد ناکافی، اختلالات روانی، خشونت روانی و ازدواج‌های تحميلی به ترتيب، مهم‌ترين علت‌های طلاق در ايران هستند. اين‌ها موضوعاتی است که مهم هستند و از منظر جامعه‌شناسی بايد بررسی شوند.»

گزارش شهروند می‌افزايد: «جدا از آمار و ارقام اما زن و شوهرهای امروزی برای تمام کردن زندگی‌هايشان دلايل خودشان را دارند. آن‌ها می‌گويند انگيزه‌هايشان برای ادامه زندگی مشترک، حتی بعد از چند‌ سال از شروع آن کم‌رنگ است و جدا شدن بهتر است تا با طلاق عاطفی زندگی کردن زير يک سقف.»

افزايش طلاق، کاهش ازدواج، کاهش بچه‌دار شدن و در نهايت روند رشد منفی جمعيت در ايران باعث بروز «نگرانی‌هايی بين مقامات» اين کشور شده است.

بر اساس آمار سال ۱۳۹۲، ميزان ثبت ازدواج نسبت به سال پيش از آن روندی کاهشی و آمار طلاق روندی رو به افزايش داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.