ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کوبا: مدافعان حقوق بشر خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی شدند

در پی تحولات جدید در روابط دو کشور کوبا و آمریکا، مدافعان حقوق بشر کوبا خواهان آزادی فوری بیش از ۱۰۰ زندانی سیاسی در این کشور شدند.

پس از نزدیکی تاریخی هاوانا و واشنگتن، اکنون مدافعان حقوق بشر کوبا به سخن آمده‌اند. آن‌ها خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی شده‌اند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بر اساس آمار کمیسیون حقوق بشر و آشتی ملی کوبا (CCDHRN) در حال حاضر دست‌کم ۱۰۵ نفر به دلایل سیاسی در زندان‌های کوبا به‌سر می‌برند.

الیزاردو سانچز، رئیس کمیسیون حقوق بشر و آشتی ملی کوبا گفت: «ما خواهان آزادی بی‌قید و شرط همه زندانیان سیاسی هستیم.»

به‌گفته کاخ سفید، رائول کاسترو، رهبر کوبا، در گفت‌وگو با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در روز سه‌شنبه ۱۶ دسامبر / ۲۵ آذرماه گفته است ۵۳ زندانی سیاسی آزاد خواهند شد. الیزاردو سانچز می‌گوید نام این زندانیان هنوز اعلام نشده است.

رئیس کمیسیون حقوق بشر و آشتی ملی کوبا گفت نسبت به آغاز دوباره رابطه آمریکا و کوبا احساس دو گانه‌ای دارد. او گفت خوب است که دو کشور با هم گفت‌وگو کنند اما در کوبا همچون گذشته فضای امنیتی و سرکوب حاکم است.

سانچز افزود: «به‌نظر می‌رسد که در نظر گرفتن حقوق اساسی کوبایی‌ها یک راه طولانی خواهد بود.»

امکان دیدار از واشنگتن

از روز چهارشنبه ۱۷ دسامبر / ۲۶ آذرماه شدت یکی از آخرین مناقشه‌های دوران جنگ سرد کاهش یافت. پس از گذشت بیش از نیم قرن قطع رابطه آمریکا و کوبا، باراک اوباما با انتشار بیانیه‌ای از تجدید اساسی سیاست آمریکا نسبت به کوبا خبر داد.

اوباما غروب چهارشنبه در این بیانیه گفت که آمریکا و کوبا در نظر دارند مذاکراتشان را برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و از سرگیری روابط دیپلماتیک ادامه دهند. او قول داد که با کنگره آمریکا در مورد لغو کامل تحریم‌هایی که از سال ۱۹۶۲ از سوی ایالات متحده علیه کوبا اعمال شده، مشورت خواهد کرد.

دولت آمریکا همچنین از امکان دیدار رائول کاسترو از واشنگتن خبر داده است. جاش ارنست، سخنگوی اوباما روز پنج‌شنبه ۱۸ دسامبر / ۲۷ آذرماه گفت: «من دیدار رئیس‌جمهور کاسترو را رد نمی‌کنم.» در حال حاضر اما هنوز طرحی برای این دیدار در نظر گرفته نشده است. جاش ارنست همچنین احتمال دیدار اوباما از کوبا را رد نکرد.

مناقشه میان کوبا و آمریکا با حمله نیروهای مخالف انقلاب کوبا در ماه آوریل ۱۹۶۱ به «خلیج خوک‌ها» آغاز شد. حمله این نیروها که از سوی سازمان سیا حمایت می‌شدند توسط اتحاد شوروی سابق به اطلاع رهبران تازه به قدرت رسیده کوبا رسید و آن‌ها توانستند حمله را دفع کنند. پس از آن استقرار موشک‌های اتحاد شوروی در خاک کوبا، بحران این منطقه را تا آغاز یک جنگ جدید پیش برد.

در دهه‌های اخیر، تیرگی روابط آمریکا و کوبا با پیشبرد تحریم‌های اقتصادی و تبلیغات ضد یکدیگر پیش برده شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.