ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم بازداشت فتح‌الله گولن در ترکیه صادر شد

ترکیه قرار بازداشت فتح‌الله گولن، واعظ مسلمان ساکن آمریکا و از مخالفان اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه را صادر کرد.

در پی عملیات سراسری پلیس ترکیه علیه روزنامه‌نگاران و هواداران فتح‌الله گولن، اکنون قرار بازداشت این واعظ مسلمان ساکن آمریکا و از مخالفان اصلی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، صادر شده است.

از زمان افشای رسوایی مالی بزرگ در ماه دسامبر سال گذشته در ترکیه رابطه اردوغان و گولن تیره شد.

شبکه «تی‌آر‌تی خبر» ترکیه این خبر را روز جمعه ۱۹ دسامبر / ۲۸ آذرماه منتشر کرد. فتح‌الله گولن از سال ۱۹۹۹ در پنسیلوانیای آمریکا ساکن است.

از زمان افشای رسوایی مالی بزرگ در ماه دسامبر سال گذشته در ترکیه که گروهی از مقامات نزدیک به رجب طیب اردوغان هدف آن قرار گرفتند، رابطه اردوغان و گولن ۷۳ ساله تیره شد. در آن زمان اردوغان نخست‌وزیر ترکیه بود.

اردوغان افشاگری‌های مربوط به فساد دولتی در ترکیه را زیر سر گولن دانست و وی را متهم به تلاش در راه سرنگونی دولت کرد.

در تابستان و بهار سال جاری اردوغان به‌منظور «پاکسازی دستگاه‌های دولتی از هواداران گولن»، بسیاری از رؤسای پلیس و مأموران ارشد دادگستری ترکیه را برکنار یا معلق کرد و محل کار برخی را نیز تغییر داد.

فتح‌الله گولن از سال ۱۹۷۰ جریانی راه‌اندازی کرده که بیشتر در امور آموزشی و معنوی فعالیت دارد.  جنبش «خدمت عمومی و آموزشی به مردم» با نام اختصاری «خدمت» شناخته می‌شود و مراکز و مؤسساتی در ۱۶۳ کشور دنیا دارد.

اردوغان پس از رسیدن به ریاست جمهوری ترکیه، مدارس وابسته به جنبش «خدمت» را نیز در سراسر ترکیه تعطیل کرد.

از ماه آوریل سال جاری، اردوغان قصد خود را برای درخواست استرداد فتح الله گولن اعلام کرد، اما این درخواست تنها پس از صدور حکم بازداشت وی امکان‌پذیر است. همچنین باید شواهدی مبنی بر این‌که جنایتی رخ داده است ارائه شود.

از سوی دیگر، پس از گذشت کمتر از یک هفته از عملیات سراسری پلیس ترکیه علیه روزنامه‌نگاران و هواداران فتح‌الله گولن، روز جمعه دادگاهی در استانبول تصمیم بر ادامه بازداشت حیدر کاراجا، از نزدیکان گولن و مدیر شبکه تلویزیونی سامان‌یولو و سه نفر دیگر را به اتهام وابستگی به یک گروه تروریستی گرفت.

هشت نفر دیگر، از جمله اکرم دومانلی، سردبیر روزنامه زمان آزاد شده‌اند.

در پی یورش نیروهای امنیتی ترکیه به رسانه‌های مخالف دولت و دستگیری ۳۲ نفر از روزنامه‌نگاران و منتقدان اردوغان، اتحادیه اروپا ضمن انتقاد شدید از دولت ترکیه هشدار داد که دستگیری‌های اخیر، مغایر اصل آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین اصول دموکراسی است.

اردوغان در پاسخ به اتحادیه اروپا گفت که عملیات علیه نزدیکان فتح‌الله گولن در جهت تلاش برای ریشه‌کن کردن نیروهای ضددموکراتیک است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nader

    جمهوری اسلامی ترکیه که کارتونهای  پر از پول در  خانه وزیرانش پیدا کردند.

  • بهنام

    یکی نیست به این اردوغان فاسد بگوید ، نه بدزد و نه بترس از زمانی که حزب اسلامگرای اردوغان بر ترکیه حاکم گشته است ، روزی نیست که این ببر کاغذی بحرانی برای ترکیه بوجود نیاورده باشد . امید است روزی مردم ترکیه نیز مانند مردم مصر ، دیگر فریب نیرنگ و ریای این دغل بازان مذهبی را نخورده و خود را از شر و قید و بند اسلام و حکومتهای اسلامی نجات دهند و منطقه خاورمیانه هم مانند مناطق آباد و پیشرفته جهان بتواند معنای واقعی صلح و دموکراسی را لمس نماید .