ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

باجی قائد سبسی خود را پيروز انتخابات تونس اعلام کرد

باجی قائد سبسی، رئيس پارلمان تونس در زمان حکومت زين‌العابدين بن علی خود را پيروز دور دوم انتخابات رياست‌جمهوری اعلام کرد.

باجی قائد سبسی، رقيب منصف مرزوقی در دور دوم انتخابات رياست‌جمهوری تونس می‌گويد پيروز اين انتخابات شده است.

سبسی که در زمان حکومت زين‌العابدين بن علی، رئيس پارلمان بود اعلام کرد که پيروزی خود را به «شهدای تونس» تقديم می کند.

به گزارش رويترز، هنوز مقام‌های رسمی تونس نتايج اوليه انتخابات رياست جمهوری تونس را که از ساعت هشت صبح يکشنبه ۲۱ دسامبر / ۳۰ آذر تا ساعت ۱۸ ادامه داشت، اعلام نکرده‌اند اما سبسی کمی پيش از بسته شدن حوزه‌های رأی‌گيری اعلام کرده که در اين انتخابات رقيب خود را شکست داده است.

سبسی که در زمان حکومت زين‌العابدين بن علی، رئيس پارلمان بود در تلويزيون تونس اعلام کرد که پيروزی خود را به «شهدای تونس» تقديم می کند.

او همچنين از مرزوقی تشکر کرد و افزود: «اکنون همه بايد با هم کار کنند بدون اين‌که کسی کنار گذاشته شود.»

تونس نخستين کشور عربی بود که در سال ۲۰۱۱ و در جنبش معروف به «بهار عربی»، حکومت را سرنگون کرد. اکنون چهار سال از سقوط بن علی و انقلاب معروف به «ياسمين» در تونس می‌گذرد و امسال اين کشور شاهد اولين انتخابات دموکراتيک رياست‌ جمهوری بود.

در تازه‌ترين اظهارنظر در اين باره، عدنان منصر، مدير کارزار انتخاباتی سبسی ۸۸  ساله بدون اين‌که توضيح بيشتری بدهد، گفت: «برآوردهای اوليه نشان می‌دهد که سبسی پيروز اين رقابت است.»

همچنين صدها تن از طرفداران باجی قائد سبسی پيش از اعلام نتايج اوليه گرد هم آمده‌اند و با اهتزاز پرچم تونس، پيروزی اعلام‌نشده نامزد مورد حمايت خود را جشن گرفته‌اند.

منابع نزديک به منصف مرزوقی ادعای پيروزی سبسی را «بدون پايه و اساس» خوانده‌اند. مرزوقی، رئيس جمهور فعلی و مدعی آرمان‌های انقلاب ۲۰۱۱ اسلام‌گرايی ميانه‌رو است.

بيش از دو ميليون رأی‌دهنده تونسی روز يکشنبه ۲۱ دسامبر پای صندوق‌های رأی رفتند تا از ميان دو کانديدا يعنی منصف مرزوقی و باجی قائد سبسی، يک نفر را به‌عنوان رئيس‌جمهور انتخاب کنند.

بر پايه گزارش‌ها، ۴۷/۴ درصد واجدين شرايط در دور دوم انتخابات رياست جمهوری تونس شرکت کردند. دور نخست اين انتخابات با ۳۹ درصد آرا به نفع سبسی به پايان رسيده بود. دور نخست ۲۳ نوامبر / دوم آذر برگزار شده بود.

سبسی خود را سکولار می‌داند و نامزد حزب «ندای تونس» است که از قدرت بالايی در مجلس اين کشور برخوردار است. مرزوقی، رقيب او، به اسلامگرايان ميانه‌رو نزديک است و در دوران بن علی نيز از زمره فعالان سياسی بوده است. او انتخاب سبسی را نوعی عقب نشستن از انقلاب تونس می‌داند؛ انقلابی که در نهايت بن‌علی را به تبعيد فرستاد.

برخی معتقدند که سمت سه ساله مرزوقی در رياست دولت و گرايشات اسلام‌گرايانه‌اش، راه را به راديکال شدن و مانور اسلامگرايان در سکولارترين کشور عربی گشود. عده‌ای نيز بر اين باورند که تنها کارکشتگی سياسی سبسی می‌تواند تونس را از تنش‌های سياسی و امنيتی برهاند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.